7. joulukuuta 2016

Joulukalenteri 2.0.: Luukku numero seitsemän

Minulta on jo jonkin aikaa sitten pyydetty vinkkejä tasapainolaudalla tehtävistä treeneistä mutta en ole sitä saanut tehtyä aikaisemmin, joten teen sen nyt.
Tasapainolauta on todella kätevä apuväline, koska sillä voi tehdä paitsi tasapaino- ja kontrolliharjoituksia niin sillä voi myös viedä esimerkiksi kyykyt ja punnerrukset ihan uudelle tasolle. Tasapainolaudalla joutuu todella käyttämään keskivartaloa, ja myös jalkojen ja nilkkojen hienot lihakset vahvistuvat.

Itse olen treenannut tasapainolaudalla ihan pelkästään tasapainoa aloittaen ensin molemmilla jaloilla ja siirtyen sitten yhteen jalkaan, ja sitten olen tehnyt kyykkyjä. Olen myös huomannut, että ylävartalon voimaharjoitteluun saa pientä lisäpotkua, kun sen tekee tasapainolaudalla. Eli mahdollisuudet ovat aika rajattomat!
Mutta tässä muutamia videoita mahdollisista harjoitteista.


Tässä ylemmässä videossa on hyvin perinteisiä tasapainoa ja kontrollia haastavia harjoituksia, jotka näyttävät helpoilta mutta ovat etenkin loppua kohden jo vaikeita. Todella hyödyllisiä etenkin tanssijoille!


Tässä todella hyvä video keskivartalon vahvistamisesta tasapainolautaa hyväksikäyttäen. Video on puoli tuntia pitkä, mutta siellä on lukuisia erilaisia harjoituksia, joista voi valita itselleen hyödyllisimmät. Video menee niin, että nämä ohjaajat näyttävät malliksi ja sen jälkeen tehdään about 45 sekunnin ajan harjoitksia.
Ainoa haittapuoli on vaan tuo miesohjaaja, Coach Ali, sillä mun mielestä tyyppi on vähän kuminen... :D


Tämän videon harjoituksia olen tehnyt ehkä eniten. Tasapainolauta todella tekee yksinkertaisista harjoituksista huomattavasti kinkkisempiä ja myös syvät vatsalihakset löytyvät ihan varmasti! Monilla voi olla vaikeuksia löytää ja aktivoida ne syvät vatsalihakset, joten tämä auttaa asiaa. Vatsalihakset ovat siellä tukemassa selkärankaa, pitämässä ryhtiä ja auttamassa tasapainon kanssa, joten ne eivät ole siellä pelkästään ulkoisista syistä.


Ja tässä vielä erinomainen feet strengthening -video Kathryn Morganilta. Todella hyviä vinkkejä, kuten jalkojen lihasten rullailu, jotta lihakset ottaisivat treenin paremmin vastaan, ja vinkki myös siitä miten tehdä näitä tasapainolautaharjoituksia ilman tasapainolautaa!

Mutta mikäli kaipaat normaaliin tasapainoiluun vähän lisää haastetta, niin tee treenisi silmät kiinni!




Jouluun vielä 17 päivää!

2 kommenttia:

  1. Tää olikin hyödyllinen, kiitos vinkeistä! Mulla on tasapainolauta kotona, mutta en oikein koskaan saa mitään aikaiseksi sillä, lähinnä seisoskellut siinä telkkaria katsoessa... Nähtävästi olen vielä niin vanhanaikainen, etten tajunnut, että tässäkin asiassa Youtube palvelee :'''D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, sulla se on sentään jonkin verran käytössä! :D Itse muistan sen olemassaolon silloin kun siivoan, koska lauta on aina visusti sohvan alla :'D
      Mutta youtube on aika aarre, sieltä todella löytyy vinkkejä tähänkin :)

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta