11. kesäkuuta 2016

Welcome to our place!

Kyselin teiltä jokin aika sitten postaustoiveita, ja yksi niistä taisi olla mun asunnon esittely.
Se on ollut pitkään mulla mielessä, mutta olen aina lykännyt sitä, sillä mun asunto ei ole mitenkään häävi. Tavallinen ruma opiskelijaboksi, josta aion muuttaa pois heti kun mahdollista!
Mutta anyways, tällainen on mun (tai meidän, Doorahan on asunnon toinen virallinen asukas :D) tänhetkinen asunto.


Tämmöinen näkymä avautuu kun astuu sisään.
Tämä asunto on pitkänomainen. Ensimmäisenä on keittiö, sitten lyhkäinen käytävä, jonka varrella on kylppäri (vasemmalla) ja vaatekaapit.


Doora on tottahan toki huomioitu!
Eteisen pikkupeilin alla on Dooraa varten Tassut -kyltti (taisipa äiti sen jokin aika sitten lähettää), ja kyltin alla puinen kenkäteline, jossa myös pari säilytyskoria lapasille ja vastaaville sekä Dooran oma kori. Kenkätelineen edessä on sitten neiti Unelman oma peti.
Dooran paikka on tuohon muodostunut siksi, että siinä on ensinnäkin viileää ulko-oven vieressä, se pystyy tarkkailemaan ohi kulkevia ihmisiä ikkunan kautta ja samalla pitää silmällä koko asuntoa :)


Keittiössä totta kai pikkuruinen pöytä ja tuolit. Seinällä on joskus Clas Ohlssonilta ostamani kello, joka ei millään tavalla sovi asunnon väreihin kirkkaan turkoosin värinsä puolesta. Mutta en ole jaksanut hankkia siihen uuttakaan. Hankin uuden sitten seuraavaan asuntoon :)
Keittiön seinällä on perinteisen kalenterin lisäksi tuo musta muistitaulu, jonka ostin viime kesänä Kokkolasta, kuolleita kärkkäreitä, sekä äidin lähettämä puinen sydänkoriste, jonka teksti kuuluu seuraavasti: Älä unohda mikä aarre jokainen päivä on!
Äidillä on tapana lähettää tuollaisia pieniä sisustusjuttuja, ja niitä alkaa olla jo kämppä pullollaan :)

Nämä kuvat ovat vähän sotkuisia ja totta puhuen tämä kuvaosio on ollut syynä, miksi en ole viitsinyt tehdä tätä postausta aiemmin.
Vasemmassa kuvassa on näkymä keittiöstä (tai ulko-ovesta) muualle asuntoon, ja oikeanpuoleisessa kuvassa näkymä taas tuosta käytävältä keittiöön. Ikkunan alla on Dooran oma varikko, ja tämä suora ulko-ovelta makkariin sängylle on Dooran oma ravisuora: kun se innostuu leikkimään leluillaan niin se juoksee häntä suorana tuota väliä :D Silloin on matot pitkin seiniä ja välillä ihan hirvittää seurata sen villiä, kun ei näytä vauhti loppuvan ajoissa vaan koira välillä törmää suoraan oveen! Mutta on siitä tullut varovaisempi eikä se rupea juoksemaan rallia, jos ei matot ole lattialla; ilman mattoja ei ole tarpeeksi pitoa.


Asunnon suosituin huone eli olkkari-makkari on myös sen näköinen. Nyt tämä on jo huomattavasti yhtenäisemmän näköinen kuin mitä se oli vaikka pari vuotta sitten. Siltikin valkoinen lipasto ja punainen pikkupöytä eivät sovi kuvaan, sillä olen tarkoituksella haalinut tummasävyisiä huonekaluja. Mutta en nyt jaksa enää siitä välittää, vaan seuraavan asunnon aion sisustaa todellakin sellaiseksi, jossa mä myös viihdyn ja josta mä tykkään.



Baletti näkyy aika vahvasti mun sisustuksessa.
Ballerinataulun toin joskus kotoa, tai silloin se oli julisteena, mutta hankin siihen mustat kehykset. Tuo toinen, kipsinen ballerinataulu oli mun 25-vuotissynttärilahja, ja sen alla olevan pienen hyllyn sain kotoa matkaan. Tossut hyllyllä ovat mun ihan ensimmäiset kärkkärit, joten ne ovat siinä kunniapaikalla :) Lisäksi mustalla pöydällä on Helsingin Stockalta hankkimani ballerinavalaisin, ja tutu roikkuu seinällä.
Tuo sohva on itse asiassa ihan mun ensimmäinen (ja samalla ainoa) sohva. Sain sen jo kymmenen vuotta sitten muutettuani ensimmäiseen asuntooni Haapiksella, ja se tuotiin mulle kun muutin tähän asuntoon viitisen vuotta sitten. Ennen tätä yksiötä asuin kahden hengen solussa, jossa ei ollut minkäänlaista tilaa sohvalle; hyvä jos sänky sinne mahtui.


Kylppäri on pieni mutta näppärä. Olen usein haaveillut omasta pyykinpesukoneesta, mutta ei tähän kylppäriin semmoista mahtuisi, ellei olisi ihan miniatyyrisellainen.

Ja loppuun minikollaasi tauluista ja muista koriste-esineistä.
Vasemmalla ylhäällä on mun Kanadan-vaihtariajasta saamani viiri (kutsutaanko sitä edes sillä nimellä?), pöytäkello ja hyvin hygieenisesti kärkkärit :D Mutta ne on siinä kätevästi esillä, kun koneella katsoo youtubesta jotain feet strengthening -videoita, joten ei voi turvautua siihen tekosyyhyn, etten mä muistanut niitä tossuja, koska ne on koko ajan esillä.
Alhaalla vasemmalla isäni tekemä minikirjahylly. Iso musta pehmokoira on Dooran Poikaystävä; norsun ostin Kanadasta, samoin sinisen maljakon. Tuo valko-punainen viuhka on lahja japanilaiselta vaihto-oppilaalta, ja hiirin sain lohdutuslahjaksi äidiltä ja isältä, kun Doora sai ison synttärilahjan :D
Oikeanpuolimmaisissa kuvissa parit taulut käytävän seinältä. Balettiaiheiset taulut taisin viedä isosiskoltani, ja Audrey Hepburnin alkuperää en enää muista.

Olen tosiaan nyt viisi vuotta asunut tässä pikkuruisessa opiskelijaboksissa ja onhan mulla periaatteessa vielä oikeus asua tässä kaksi vuotta valmistumisen jälkeen. Mutta ei, mä olen niin kurkkuani myöten täynnä tätä hemmetin Marttilan kortteeria ja teinixxejä, että ei yhtään pidempään kuin on pakko! Talvi on vielä ok, mutta kesäkausi... pari yötä sitten heräsin siihen, että joku teinipoika huusi ulkona mun ikkunan alla, että perkele kun meni kaljaa perseeseen! Kun se lopulta varttitunnin jälkeen lopetti sen kaljaa perseessä -huudon, mä en enää saanut unta kun jäin miettimään, että miten se onnistui sen kaljan kaatamaan sinne takapuoleen! :D
Toinen huomattavasti vahingollisempi asia on se, että täällä porukka paiskoo lasipulloja maahan ja jätetään roskapussit asuntojen ulkopuolelle, niin että linnut levittävät ne pitkin maita ja mantuja ja todella usein löytyy kananluita pitkin nurmikkoja. Kananluuthan ovat hengenvaarallisia koiralle, sillä ne on pieniä ja teräviä ja voivat repiä koiran mahalaukun aiheuttaen sisäisen verenvuodon ja kuoleman.
Täällä kulkee myös aika ajoin hyvin epämääräistä porukkaa kokeilemassa josko asuntojen ovia tai ikkunoita on auki ja sitten murtaudutaan sisään. Olen monesti herännyt yöllä siihen, että oven ripaa on kokeiltu ja rampattu, mutta Dooran huuto kyllä poikkeuksetta säikäyttää nämä tyypit tiehensä. Tästä syystä mä en ole laittanut ulko-oven ulkopuolelle täällä on koira -kylttiä.
Tappeluita tällä alueella on myös aika paljon, ja huumeiden käyttäjiä. Tässä hevosenkengässä ei taida olla, mutta tien toisella puolen on kyllä, sinne on poliisit tehnyt suht. paljon ratsioita.
Mutta tämän alueen sijainti on hyvä: suoraan joen rannassa ja koulua vastapäätä, ja keskustaan on vain parin korttelin matka :) Niin, ja onhan tässä eräänlainen parveke tuossa käytävällä, koska näissä on luhtikäytävät.

ostin tänään niitä hair rollerseja, ja pelkän parin tunnin jälkeen sai näinkin kivat kikkarat :) Suosittelen!

Tällainen kämppä! Ei mikään ihmeellinen, erittäin tylsä opiskelijaluukku, mutta kyllä tämä jo kodilta tuntuu. Kun täältä muuttaa pois, niin ihan varmasti tulee ikävä. Onhan täällä kuitenkin asunut jo sen viisi vuotta, kokenut paljon hyvää ja pahaa, ja tämä on ollut myös Dooran ensimmäinen koti.
Mutta innolla odotan sitä, että pääsen etsimään uutta, parempaa asuntoa, uutta kotia :)

25 kommenttia:

  1. Ihan siistin näköinenhän tuo on opiskelija-asunnoksi. Tosin tuo keittiön seinä on inhan värinen. Ja, sitä outoa sakkia piisaa kyllä enemmän tai vähemmän joka puolella nykyään, paitsi jossain varakkaalla omakotialueella ehkä ei tai mistäs sen tietää-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, onhan tuo keittiön seinä kieltämättä mielenkiintoisen värinen :D Joku sisustussuunnittelija keksinyt omasta mielestään loistavan värin kontrastiksi ja piristämään muuten kalkkista kämppää.. :P Mutta vuokra-asunto kun on, niin ei sitä voi mennä maalaamaankaan.
      Varmaan jokaisella asuntoalueella on ne omat hullunsa, joskin mä olen erittäin kiitollinen kun pääsee pois täältä super "kansainvälisestä" marttilasta ja toivottavasti vähän rauhallisempaan paikkaan :)

      Poista
  2. Kivan näköistä! Tykkään kun on värejäkin ja nuo tummat huonekalut on tosi hienoja!
    Ja ihanasti on Doora huomioitu ja baletti näkyy sisustuksessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin tykkään siitä, että tässä asunnossa on noita värejä, vaikka tuo oranssi seinä voisi olla muunkin värinen :) Mutta se tuo eloa paremmin kuin kokovalkoiset seinät.

      Doora on ollut paljon vaikuttamassa sisustukseen ja se kyllä näyttää mistä tykkää. Sen yksi lempipaikoista on sohvan käsinoja ja siellä se usein loikoilee nuolemassa mun niskaa kun katsotaan telkkaria :)

      Poista
    2. Haha, ja minä kun aloin kommentoimaan kun toi oranssi seinä on aivan ihana ����

      Poista
    3. Hehe! Se on varsinainen mielipiteiden jakaja :D Onhan tuo huomattavasti parempi kuin pelkät valkoiset seinät, koska tuota kontrastia on käytetty myös kylppärissä keittiön lisäksi :)

      Poista
  3. "Hemmetti kun meni kaljaa perseeseen!" Tervetuloa Seinäjoelle, voit oppia täällä monenlaisia uusia juttuja.
    Huhhuh hajosin, tää on just tätä. :'D

    Mut siis ihana kämppä, tosi kodikas. Tuun sun luokse joku päivä kahville. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, täällä Sjoella on törmännyt jos jonkinlaiseen touhuun! :D Olen useamman päivän naureskellut eräällekin asukkaalle, joka omasta mielestään teki fiksusti, kun liimasi postilaatikkoon lapun, että "ei mainoksia, olemme kuukauden poissa!"
      Ei siinä, postinkantajaa vartenhan se oli laitettu mutta samalla suora kutsu murtovarkaita houkuttelemaan. Mut tää onkin Seinäjoki.

      Kahvia mulla ei ole, mut chai lattea voit saada :)

      Poista
    2. Voi ei, vähänkö raasu cx toivottavasti ei oo asunto putsattu ku tulee takas

      No mä en oikeestaan edes tykkää pelkästä kahvista, se oli vaan semmonen muodollisuus eli chai latte käy hyvin! :Dd

      Poista
  4. Mua kiinnostaisi tietää, miten sisustaisit uuden kotisi ja millainen tyyli sulla on? Näytät mieltyneen "ei-niin-pelkistettyyn" tapaan sisustaa ja tummiin / vahvoihin kontrasteihin väreissä. Mistä pidät tällä hetkellä eniten kodissasi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmmm... varsin hyvä kysymys! Toisaalta mä ihastelen semmosta vaaleeta pelkistettyä sisustusta, mutta en mä varmaan semmoisessa viihtyisi pitkään. Mä tykkään kontrasteista ja vahvoista väreistä, joten sisustuksen 50 shades on grey kävis kyllä tylsäksi. Sitä paitsi eihän semmonen valkolinna ole edes koiraystävällinen! Ajatuskin valkoisista matoista ja sohvista kura-aikaan saa niskakarvat pystyyn :D
      Tän kämpän sisustus menee pitkälti sen pohjalta mitä kotoa löytyy matkaan, joten en ole siinä mielessä pahemmin panostanutkaan. Mutta en tiedä.. kyllä mä aina haaveilen mahdottomasta kylmästä valkolinnasta niinkuin yleensä näkee lehdissä ja blogeissa mutta ei, en mä tuntisi oloani siellä kotoisaksi. Pieni määrä rojua ja matkamuistoja pitää aina olla :)

      Poista
    2. Mä olen sitä mieltä, että sisustus saa olla asujiensa näköinen eli persoonallisuus saa näkyä. Jos ei miellytä muita tai sisustussuunnittelijoita, niin itsehän sää asunnossa asut eikä ne.
      Ja olen itse asiassa kurkkua myöten täynnä niitä valkosia tai lähes valkoisia sisustuksia lähes joka blogissa, jotka ovat lähes toistensa kopioita. Kaikilla on vielä lähes ne samat huonekalutkin. Aika mielikuvituksetonta. Vaiken tosta sun keittiön seinästä pidä, niin muuten pidän väreistä ja jossain määrin erilaisista kuoseistakin sisustuksessa. Liika valkoinen tekee paikoista liian steriilin näköisen. En mä missään sairaalassa tahtoisi asua.

      Poista
  5. Kiva pikku kämppä sulla :) Toivotaan että saat nopeasti uuden kämpän joka on enemmän mieluinen. Haluaisin itsekin laittaa jotain baletti aiheista esille, mutta en tiedä haluaako poikaystäväni sellasia koristeeksi :D Ehkä hän hyväksyy sitten joskus mun ekat kärkkärit koristeena.
    Olen miettinyt itsekin tekeväni tälläisen postauksen heti kun meidän kämppä on enemmän siinä kunnossa missä sen haluankin olla. Eli ei vielä hetkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä menee syksyyn sen uuden asunnon katseleminen, mutta olen mä vähän sillä silmällä vilkuillut asuntojen vuokrailmoja :)
      Oi, tee sitten kun teidän asunto on valmis! Ja tottahan toki sun pitää saada laitettua edes kärkkärit seinälle, nehän on loistavat sisustusta ajatellen :D

      Poista
  6. Minkä kokoinen tuo muuten on? Mua aina jotenkin hämää, kun ihmiset liittävät "pienet asunnot" opiskelujuuteen. Mulla on kuudetta vuotta vakityö ja ihan keskivertopalkka ja silti asun vuokralla, noin 25m2. Asuin kyl vajaan 50m2 kaksiossa, mutta ihan liian iso mun makuun! Toki Helsinki - lisä näkyy vuokrissa ja tavallaan vaikuttaa, mutta tykkään muutenkin asunnon kompaktista koosta (ja sijainnista toki).

    Mutta muuten, jotenkin mun silmiin ihan sun näköinen asunto! Onko sulla muuten millaisia suunnitelmia jatkossa? Meinaan siis duunin tms suhteen? Ja toki asuntokuvioiden suhteen myös, jäämässä S - joelle, vuokra/oma tm?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on 30,5 m2 eli yksiöksi ihan kivan kokoinen. Mun eka asunto kun oli about 19 m2 ja toinen pieni solukaksio, niin tää tuntui tosi ylelliseltä ja isolta niihin verrattuna :D Ja joo, taidan olla sun kans samaa mieltä, et tästä on tullut (vähän liikaakin) itsensä näköinen. Mutta kenen muun näköisessä sitä voisikaan asua ja viihtyä?
      Kyllä mä vuokralla aion jatkaa, mutta toki joskus olisi mukava hankkia omistusasunto. Se vaan lainaa kun varten nykyisin pitää olla 10% käsiraha, ja mistäs sitä semmosen sievän reilun kymppitonnin nyhtäisee? Aikeissa on jäädä Sjoelle vielä toistaiseksi, koska suunnitelmissa on kokemusasiantuntijan koulutukseen pyrkiminen. Mutta sen näkee sitten :)

      Poista
  7. Haluaisitko kertoa jotain sun vaihtariajasta? Ihan mitä vaan mieleen juolahtaa tai sitten jotain basic juttuja kuten vaihdon kesto, järjestö yms. Tuntuu vaan, että oon jo lukenu kaikki vaihtoaiheiset blogit. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, toki mä voin kertoa!
      Olin Kanadan etelä-Ontariossa kesällä 2005 Lionsien kautta nuorisovaihdossa. Meillä oli edellisenä kesänä Japanista yksi vaihtari, ja vastavuoroisuusperiaatteen ansiosta pääsin sitten itse vaihtoon. Meitä oli jonkinverran suomalaisia, mutta kaikki vaihtarit oli hajautettu ekan 20 päivän ajaksi ympäri Ontariota eri perheisiin, ja vasta viimeisen viikon (tai 10 pv) aikana järjestetyllä leirillä oltiin kaikki vaihtarit samassa.
      Tästä vois kirjoittaa vaikka kuin paljon, joten taidan tehdä postauksen aiheesta :)

      Poista
  8. Siis kestikö sun vaihtariaika 30pv? Olen ollut siinä luulossa, että olit vaihto-oppilaana vuoden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se kesti heinäkuun 2005, sillä se oli nuorisovaihto.

      Poista
    2. Mää ajattelin myös noin

      Poista
  9. Kannattaa varmaan puhua kesävaidosta, jos kyse ei ole vähintään yhden lukukauden pituisesta vaihdosta, koska muuten ihmiset luulee sun olleen vaihto-oppilaana vuoden tai vaihto-opiskelijana. Ellei siis tarkoituksena ole antaa harhaanjohtavaa tietoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihto oli Lionsien nuorisovaihto (youth exchange program), joten puhun siitä just sillä nimellä.
      Oikea termi siitä on nuorisovaihto, joten en nimitä sitä miksikään muuksi.
      Ja mä olen koko ajan puhunut nimenomaan nuorisovaihdosta, joten en ole antanut harhaanjohtavaa tietoa, sillä tuon voisi myös halutessaan googlettaa ja selvittää itse.

      Poista
  10. Tässä postauksessa puhut kyllä ihan Kanada-vaihtariajasta, etkä nuorisovaihdosta. Ellei ole seurannut sun blogia pidempään, ei voi tietää että puhut nuorisvaihdosta. Et voi olettaa, että kaikki sun lukijat on seurannut/lukenut sun kaikki aikaisemmat kirjoitukset. Vaihtari termi kyllä tuo ensisijaisesti aikaisemmin mainitut vaihdot mieleen. Mutta kannattaa varmaan tehdä postaus tästä vaihdosta, niin selventää asiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kanadan vaihto eli nuorisovaihto. Eiköhän se käy ilmi jo tuosta viiristä: Youth Exchange district A-1 Ontario-Canada.
      Kun multa on kysytty, olen tehnyt selväksi sen olleen nimenomaan nuorisovaihto; vaihtari-termiä taidetaan käyttää ihan yleisesti mistä tahansa vaihdosta.
      Mutta tämä jää nyt tähän, sillä mua ei nyt huvita lähteä mihinkään eipäs-juupas -väittelyyn.

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta