4. toukokuuta 2016

Toivepostaus: lättäjalkojen vahvistaminen


Mä olen kertonut muutaman kerran, että olen käynyt jalkaterapeutilla jalkojen virheasentojen takia. Mullahan on siis vahvasti pronatoivat jalat, hyvin matala holvikaari ja tämä pronaatio on aiheuttanut pahojakin ongelmia. Olen teini-iästä lähtien kulkenut fysioterapeuteilla ensin olkapään kiertäjänkalvovamman takia, mutta muistan saaneeni hoitoa jo lapsena noihin jalkoihin. Silloin ainoat neuvot olivat kerätä varpailla pyyhettä sekä tukipohjalliset.


Tukipohjalliset ovat käsittääkseni melko tunnettu "hoitomuoto" jalkojen virheasentojen kohdalla, mutta aina ne eivät hoida syytä, ainoastaan oiretta. Kun mä sitten nykyisen fyssarini aloitteesta pääsin jalkaterapeutille, mä sain jumppaohjeet ja tukipohjalliset olivat viimeisenä hoitolistalla: ensin pitää koettaa vahvistaa lihaksia.
Mä myönnän, että ensimmäisenä ajatuksena oli se perinteinen v*tutus: mä en jaksa jumpata, tehkää vaan ne pohjalliset! Mutta mun oli pakko tehdä niitä harjoitteita, sillä sain seurantakäyntejä terapeutille, joka olisi nähnyt heti mun fuskaamisen.
no ne juoksutrikoot!!!
Nyt mä olen parin kuukauden ajan jumppaillut jalkoja ja tulosta on syntynyt paljon! Jalan holvikaari on noussut eikä se ole enää semmoinen löysä, sillä lihakset ovat vahvistuneet. Jalan asento on huomattavasti parempi ja pronaatio on lieventynyt, ja nyt mä osaan jo itse korjata asennon ja tiedostan sen.
Sitä paitsi terapeutti sanoi olevansa ylpeä musta! :D Parasta koko jupakassa! :'D

Anyways, multa on pyydetty neuvoja lättäjalkojen vahvistamiseen, joten päätin nyt tehdä siitä videon; videolla saan selitettyä ja myös näytettyä paremmin.
Pahoittelen mun alkeellisia videomuokkaustaitoja, mutta muuten olisi videosta tullut yli varttitunnin mittainen eikä sitä kukaan jaksa katsoa.


Vielä näin loppuun semmoinen pieni juttu, että mä menin lenkille ne trikoot jalassa!! :D Vitsit tuli niin voittajafiilis, että palkitsin itseni extrahyvällä jää-chailla tuoreiden mansikoiden kera :)


 Mitenkäs te, kuinka moni teistä omaa samanlaiset jalat, ja onko niitä koskaan hoidettu kunnolla?
Ja kertokaa ihmeessä miltä nuo liikkeet ovat tuntuneet, ja miten on harjoittelu lähtenyt sujumaan! :)

8 kommenttia:

  1. Itse kärsin luultavasti jostain jalkaviasta, kävelyni ja tanssiminen on välillä vähän kömpelöä ja huomaa korkokenkiä käyttäessä että jalat taipuu jotenkin nilkka ulospäin. En ole fysioterapeutilla käynyt, olen kyllä miettinyt, mutta olen aina laittanut sen käynnin siihen aikaa "kun on oikeasti aikaa hoitaa vikaa". Ehkä kantsis mennä piakoin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kans lykkäsin jalkojen hoitoa, sillä ei niitä ajattele silloin kun kaikki on edes jokseenkin hyvin. Mutta virheasentoiset jalat voi oikeasti aiheuttaa pahoja ongelmia, joten mä suosittelen kääntymään vaikka tk-lääkärin puoleen ja pyytämään lähetettä fysioterapiaan :)

      Poista
  2. Hei, kiitos paljon tästä postauksesta, minä ainakin tällaista olen pyytänyt :) Mun jalkoja ei oo koskaan mitenkään hoidettu ja luulenkin että ne alkoivat pronatoida (ja kipeytyä) enemmän vasta sh:n aiheuttaman pakkoliikunnan myötä. Pronaatioon aloin kiinnitää enemmän huomiota vasta viime syksynä tanssin aloitettuani.

    Hienoa, että pystyit menemään niillä trikoilla lenkille! On aina ihana kuulla, kun oot voittanut pelkojasi tai että sulla muuten vaan menee hyvin, se motivoi myös itseä. Sun blogi on auttanut hirveästi mua omassa parantumisessani. Toivon sulle kaikkea hyvää, olet vahva ihminen ja upea tanssija :)

    -julia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvin tutulle, koska mulla kans runsas liikunta (runsas entiseen verrattuna siis) kipeytti jalat, nilkat etenkin. Yleensä olen kärsinyt "vain" lonkkien bursiitista ja penikoista, mutta juoksu on laittanut jalat koville, ja pronatoivat jalat laittavat nilkan väärään työhön.
      Alkuun noita asentoja joutuu miettimään koko ajan, mutta se kyllä rupeaa tulemaan luonnostaan kun niitä tekee :)

      Ja kiitos paljon! Ihanaa kuulla, että olen voinut auttaa muilla omalla esimerkilläni :) Yksi toive mulla on hakea kokemusasiantuntijan koulutukseen, jolloin sitten pääsisin auttamaan muita enemmänkin :)

      Poista
  3. Haa, tää postaus osu ja uppos!!! Miulla on lättäjalat ja oon käyny fysioterapeutillakin, mutta se määräs miulle suoraan pohjalliset... Ja arvata saattaa, oonko sit käyttäny niitä! En ees tiiä tällähetkellä missä ne on... :D Nyt kun saisin jostain motivaatiota treenata jalkalihaksia... Tajusin ainakin heti, miten holvikaari nousee kun varpaat nostaa ylös. Upeeta! Kiitti! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, hieno kuulla että tuli tarpeeseen! :)
      Sehän noissa harjoitteissa on veemäistä, että niitä pitäisi jaksaa tehdä ja olla motivoitunut. Mulla kun oli seurantakäynnit niin en oikein uskaltanut olla tekemättä :D
      Mutta tuloksen näkeminen motivoi, oikeasti! Kun uhraa päivästä vaikka vaan viisi minuuttia, niin viikon päästä tilanne voi olla jo ihan eri.
      Tsemppiä! :)

      Poista
  4. Muistan, että joskus kirjoitit pohkeiden hieronnasta. Että pohkeessa on piste, jota painamalla voi irroittaa lihaksen luusta tms. Mulla on pohkeet usein rasittuneet, ja tällainen vinkki tulisi tarpeeseen. Jaksaisitkohan tehdä siitä kuvasarjan/videon? Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kireissä ja kipeissä pohkeissa on usein useita kipeitä pisteitä, joita kannattaa varovasti hieroskella auki. Foam roller on oiva apuväline, samoin tennispallo, mutta omilla sormillakin pärjää hyvin.
      Lihaksen "irrottaminen" luusta käy sitä kipeämpää mitä kireämmät ja rasittuneemmat lihakset sulla on, mutta sitä paremmin se toimii. Konkreettisesti se tapahtuu niin, että istu alas ja nosta hierottava jalka toisen päälle. Sitten peukalo-etusormiotteella tunnustele sääriluuta ja sitä pohjelihasta ja paina peukaloa just niiden väliin ja hiero. Jos sulla on vaikka hierontaöljyä tmv., niin voit vetää peukalolla koko sääriluun pituudelta samalla erotellen lihasta.
      Toinen keino on, että otat ns. kouraotteella pohjelihaksesta kiinni altapäin, niin että sun sormet on kohti sääriluuta. Hiero sormilla lihasta ja samalla vedä sitä luusta poispäin.

      Olen nämä keinot oppinut tanssitunneilta ja fyssarilta ja nämä toimivat mulla, mutta jokainen on yksilö. Jos tämä tuntuu liian pelottavalta, niin ehdottomasti voit rullailla pohkeita auki tai hieroa tennispallolla :)

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta