23. huhtikuuta 2016

The tutu


Mun Instagram-seuraajat tämän taitavat jo tietääkin, mutta mä sain eilen mun ikioman ihan oikean TUTUN!
Mä olen haaveillut tutusta niin kauan kuin vaan pystyn muistamaan, mutta en koskaan uskaltanut edes ajatella hankkivani omaa. Ajattelin, että kun en kerta koskaan pääse esiintymään tällainen lyhyt tutu ylläni, niin en mä voi hankkiakaan omaa. Kaiken piti kulkea tarpeen kautta: jos sitä tarvitsee, on syy hankkia se. Vähän kuten kärkitossut. Tai leotardi. Tai muuten on vain säälittävä.


Kuitenkin meidän instagramin aikuisballerinayhteisö on kumonnut tämän(kin) luulon: totta kai on oikeus hankkia tutu! Miksi ei olisi?
Mä mietin ensin mistä mä sen tutun tilaan, mutta näiden johtavien brändien tutut ovat niin järkyttävissä hinnoissa, että yhden tutun hinnalla saisi Dooralle ruoat yli puoleksi vuodeksi, joten mä siirryin eBayn pariin. Ihastelin aikani niitä 500+ euron u p e i t a esiintymistutuja - Joutsenlampea, Prinsessa Ruususta, Raymondaa, Esmeraldaa, Bajadeeria... luoja niitä tutuja!! - ja jos mä saisin yhtäkkiä muutaman tonnin ylimääräistä niin sieltä kyllä hankkisin jonkin sellaisen uskomattoman upean tutun!
Tämän tutun löysin yhdeltä hongkongilaiselta tanssitarvikefirmalta, ja samalta firmalta olen tilannut leotardin aiemmin. Hinta ei ollut paha - kolmekymppiä postikuluineen - mutta toki vähän epäilytti, laatu lähinnä, ja koko. Kiinalaiset koot kun kulkevat järkyttävän pieninä!
Päätöstä vähän helpotti se, että yksi meidän aikuisballerinagangin jäsen hankki samanlaisen tutun samasta firmasta, joten enää jäi pähkäiltäväksi koko: L vai XL? Mun tilaama leo sieltä on kokoa large, ja Piruetin koossa se vastaa smallia, ja sen leotardin tilasin vuosi sitten, eli 15 kg pienempänä. Lopulta järkeilin, että XL voi olla isohko, joten päädyin L:ään.


Koko osui muuten nappiin paitsi että vyötärö on todella pieni, joten leikkasin sivusaumoja muutaman sentin auki. Olen muuten melko ylpeä siitä miten käsittelin tämän asian; sen sijaan että olisin ensimmäisenä purkanut asian itseeni (olen liian lihava mahtuakseni edes ällään) otin etäisyyttä asiaan, rauhoitin mieleni ja sanoin, että nämä kiinalaiset koot ovat todella paljon pienempiä kuin esimerkiksi eurooppalaiset koot. Sitä paitsi muuten tutun housuosa sopii hyvin, ei purista lainkaan, joten kyseessä ei voi olla (ainakaan toivottavasti!) mun "liian iso" mahan ympärys.


Mutta tämä vyötärönympärys oli pienempi kahdesta pahasta, sillä eilen mä vielä googlettelin hakusanoilla "miten kehdata käyttää tutua kun on lihava".
Kun on ensin ehtinyt tottua siihen, että omat kintut ovat parinkymmenen sentin päässä toisistaan ja sitten nähnyt joka ikisen tutua käyttävän ballerinan omaavan samanlaiset tikkujalat, niin ei mikään ihme että sitä miettii kehtaako koko hiton tutua edes käyttää. Itse asiassa kynnys tuon yo. kuvan julkaisuun on niin korkea, että vielä tällä hetkelläkin mietin kehtaanko mä tuota näyttää vai poistanko koko kuvan. Koska mä olen siinä niin iso, ihan järkyttävän kokoinen!
Mä tiedän, että päästäkseni tässä koko jupakassa eteenpäin mun on pakko kohdata tämä pelko, pakko vain kohdata oma kroppa ja oma peilikuva täysin neutraalisti. Mä en pysty tekemään sitä niin, että astun peilin eteen ja vain kuvaan neutraalisti, koska mä olen sitä kokeillut. Kokeillut, järkyttynyt ja poistunut äkkiä tilanteesta ennen kuin ahdistus on niin järkyttävissä mittasuhteissa, että teen jotain. Helpoin tapa on tehdä se näin, tanssin kautta. Jokaisen tanssitreenin ja -kerran mä videoin, mutta niissä mä en niinkään seuraa kroppaani vaan liikkeitä.
Joten tämä tutu tuli siinä mielessä hyvään saumaan harjoittelua varten, sillä mä en ole ehtinyt yhdistää sitä vielä mihinkään. Siksi mä olen myös vaihtanut trikoot mustiin legginseihin: koska mä en ole ennen tanssinut mustissa trikoissa enkä näin yhdistä niitä tanssiin, vaan ennemmin joogaan. Mä en tällä hetkellä välitä siitä, että polviin käärityt trikoot eivät ole esteettisesti yhtä kauniit kuin pitkät vaaleat trikoot, koska mulle tämä on näin helpompaa. Ja ollakseni rehellinen, mulle on tärkeämpää se miltä musta tuntuu kuin miltä mä näytän.
Ja niin sen pitääkin mennä.


Toinen jokseenkin merkityksellinen hiffaamani asia liittyy spagaattiin, tarkemmin sanottuna siihen miksi mun lonkankoukistajat ovat niin kireinä ettei normivenyttely auta.
Satuin bongaamaan youtubesta videon (klik!) ja siinä kerrottiin miten kyfoottinen yläselkä vetää lonkankoukistajat todella kireiksi. Hoksasin, että vaikka mun ryhti on paljon parempi, niin kaikki liittyy kaikkeen: kyfoottisen yläselän parina kun on hyvin liikkuva alaselkä, jolloin lantio tuppaa työntymään eteenpäin ja se laittaa rintakehän, koko selän sekä lantion alueen lihakset ihan vääriin töihin.
Kokeilin videon venytystä, mutta mä en saa itse tarpeeksi voimakasta tuntumaa vaikka sidoin nilkan kiinni sohvan jalkaan. Joten mä olen kehitellyt itse erään venytyksen, joka venyttää lonkankoukistajia ja tuntuu myös kyljessä.
Ylempi venytyskuva on omiaan venyttämään etureisiä, koska niihin en saa enää muuten tuntumaa kuin tällä. Alempi venytyskuva on mun oma kehittämä, joten se ei välttämättä ole kaikkein turvallisin ja neuvotuin, joten kuka sitä ikinä kokeileekaan tekee sen omalla vastuullaan.



Tähän venytykseen menen tavallisen lonkankoukistajavenytyksen kautta (etujalka 90 asteen kulmassa), niin että olen lähes spagaatissa mutta siirrän painon takajalan lonkalle. Mulla venytys tuntuu etenkin hieman ulko- ja etupuolella lonkkaa ja jatkuu aina kylkeen saakka.

Anyways, tämän postauksen pääpointti oli The Tutu, ja let's be honest - kyllähän siitä kunnon ballerinaolo tulee, kun jalkaan laittaa kärkkärit ja ylle tutun! En millään jaksaisi odottaa ensi viikkoon, että pääsen testaamaan tutun ihan oikeassa käytännössä.
Saas sitten nähdä millainen tulee olemaan klassinen osuus, kuinka pahasti mennään lintuteemalla! ;)


21 kommenttia:

  1. Hyvin edistytty tutun kanssa. Vika ei ole siinä, että sinä olisit suuri, vaan tutu on pientä kokoa. Useimmat kiinalaisnaiset taitaa olla hyvin siroluisia ja pieniä. Siinä ei auta, vaikka länsimainen laihduttaa itseään näännyksiin, koska luustolle et voi mitään, sitä ei saa pienemmäksi näännyttämällä itsensä nälkään. Ja mitä tulee kyseiseen kuvaan, olet juuri sopivan kokoinen :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä.
      Ehkä tämän takia olisi saattanut olla parempi hankkia tutu esim. Capeziolta, mutta mitäpä tuota enää murehtimaan :)

      Poista
  2. Mulle ei todellakaan tullut pieneen mieleenkään noita sun kuvia katsellessa että olisit iso!! Joten se on vaan oman pääsi tuotosta, muista se!

    Tuo on niin ihana tuo uusi tutu!!! Mäkin tahdon!! :)

    Ja tuo kuva jossa kumarrut ja Doora seisoo edessäsi on niiin upea!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, mä yritän muistaa. Kiitos! <3

      Dooralle sattui niin hyvä ajoitus, kun otin kuvia kymmenen sekan itselaukaisijalla :D Mutta tuo on myös mun yks suosikeista :)

      Ja ehdottomasti sunkin pitää hankkia itsellesi tutu! Sitten kun tulet käymään, mä koetan saada vuoron peilisalille ja mennään sinne yhdessä kuvailemaan ja tanssimaan.
      Ja btw, tuon tutun löytää osoitteesta: http://www.ebay.com/itm/New-Adult-Professional-Ballet-Tutu-Hard-Organdy-Platter-Skirt-Dance-Dress-2color-/281164447575?var=&hash=item4176b4ff57:m:mk27bX3lSf-Ca347KT30kag

      Poista
  3. Pakko sanoo viel täälläkin et toi tutu on IHANA! :D Näyttää just hyvältä sun päällä ja kuten anonyymikin sanoi et näytä yhtään lihavalta :)
    Voi olla että ite saan unohtaa tuolta Kiinasta tutun tilaamisen jos koot on noin pieniä. Ite kun oon normaalisti kokoa M niin en tiedä riittäisikö edes XL koko tuolta. Pitää vielä mietiä mistä tollaisen hankkisi, jos vaikka Lontoosta sattuu tollanen matkaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Essi! :)

      Mä suosittelen että käy katsomassa eBayssa noita tutuja, sillä ei sitä tiedä josko sä satut löytämään itsellesi sopivan tutun. Mä käytän normaalisti tanssivaatteissa kokoa M-L (riippuen merkistä), joten mä luulen että ollaan suht saman kokoisia (?).

      Oi, sä oot menossa Londoniin! Vitsit se on ihana paikka! Kävin siellä.. öö.. 15-vuotiaana, joten on siitä aikaa. Nyt jos pääsisin, niin suuntaisin heti ensimmäisenä niihin tanssitarvikeliikkeisiin! Ehkä mä voisin vihjaista perheelleni valmistumislahjatoiveesta... ;)

      Poista
  4. Vau, tutu on aivan ihana! Tahtoo kanssa! Saako udella, minkä nimiseen aikuisballerina yhteisöön kuulut ja saako sinne liittyä kuka vain?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hii, kiitos! :)
      Totta kai meidän aikuisballerinagangiin saa liittyä, ei se ole mikään salainen juttu :) Sinne vaan, tägäät ittes #adultballerina ja #adultballerinagang ja sit seuraamaan muita meitä :)

      Poista
  5. Sääresi näyttää tutussa JUST hyviltä ja sinä ballerinalta. Kiinalaisten koot on mitä on. Veikkaan myös, että edullisessa tutussa saman koon eri kappaleet voivat olla hyvinkin eri kokoisia. Hyvä hankinta, hyvä sinä,

    VastaaPoista
  6. Nyt on kyllä pakko kommentoida että oli erittäin hämmentävää lukea jalkatuskailyistasi kun itselläni eka ajatus nuo kuvat nähdessäni oli "ihan huikeet sääret" joten ihan suotta mietit moista (tosin helpommin sanottu kuin tehty:))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mun on pakko myöntää, että ensin luulin sun kommentin olevan piilov*ttuilua.. :D Sarjassamme olemme hyviä ottamaan vastaan kohteliaisuuksia :D
      Anyways, working on that bodyimage. Välillä mietin, että voi kun voisi nähdä itsensä ulkopuolisen silmin, mutta ei voi.

      Mutta kiitti :)

      Poista
    2. Mä oon joskus nähnyt itseni toisen Ottamassa kuvassa ihan eri kokoisena kuin oon kuvitellut olevani tai kuten nyt viime lauantaina otettiin ryhmä kuvia jne niin olin vähän ihmeissäni omasta koostani kuvissa kun Munhan piti Olla hehtaarin kokoinen. Siis ryhmäkuvat oli kans muiden ottamia.
      Ootko huomannu onko sulle käyny näin? Tai ootko koskaan nähnyt edes pientä hetkeä itseäsi eri kokoisena kuin oot tottunut näkemään?

      Ei mullakaan käyny mielessäkään että olisit jotenkin iso...mahtava kroppa!

      Poista
    3. Voi kamala en mä kehtais koskaa piilovittuilla syömishäiriöiselle ees vahingossa et dont worry;D

      Poista
    4. Krista:
      Juu, kuulostaa hyvinkin tutulle!
      Oma kehonkuva ei ole (vieläkään) täysin realistinen ja oon luonut jonkinlaisen kuvan päähäni omasta koostani, ja se ei aina vastaa sitä mitä kuvista näkyy. Esimerkiksi näistä kuvista toka vähän hätkähdytti, sillä oman käsitykseni mukaan mun jalat on ainakin triplasti suuremmat kuin mitä kuvista näkyy.

      Mutta mä oon huomannut kehonkuvan korreloivan suoraan ravitsemustilan kanssa: jos on ollut huonommalla syömisellä, itsensä näkee ja kokee huomattavasti suurempana kuin jos on syönyt kropan signaalien mukaan.

      Nää kuvailut ja videoinnit on mulle isoksi avuksi oman kehonkuvan hahmottamisessa, koska en aina luota siihen mitä peilistä näkyy.

      Poista
    5. Mä oon huomannu saman. Jos syön paremmin hetken näytän laihtuneelta ja jos syön huonosti näytän lihoneelta. Mutta mulla on myös niin etten voi yhtään luottaa peiliin. Mun koko vaihtelee peilistä kattoen kokoajan niin paljon etten tiiä mikä on totta ja mikä ei.

      Poista
  7. Hei, montako kerrosta tylliä tutussasi on? Vähän houkuttelisi jossain vaiheessa tilata oma tutu, kun tanssikouluni harjoitustutut ovat niin säälittäviä virityksiä, mutta sopivaa ja ei tolkuttoman kallista on aika vaikea löytää. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tutussa on viisi kerrosta. Mä mietin tilausta tehdessäni, että riittääkö viisi, vai pitäiskö sittenkin olla kuusi tai seitsemän. Mutta päätin sitten ottaa tän viisikerroksisen, ja ihan hyvä se on :)
      Joten mä suosittelen kääntymään eBayn puoleen, sieltä löytää noita tutuja halvalla :)

      Poista
  8. Vaikka monet ovat jo sitä täällä sanoneet niin täytyy minunkin tulla kommentoimaan että sun sääresi ovat täyttä lihasta! Kato tuota "kaarta" polven yläpuolella, se on oikeasti ihailtavan vahva ja kaunis lihas, jollaista ei edes voi urheilua harrastamattomalla olla. Ja lihaksikkuus jos mikä tekee ihmisestä tanssijan näköisen, ei tosiaankaan se luisevuus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon ihanasta kommentista!

      Olet ihan oikeassa siinä, että lihaksikkuus tekee ihmisestä tanssijan näköisen, ei luisevuus. Pitkään mä tätä vastaan tappelin (ja aika ajoin tappelen edelleen), mutta ei se elämä luisevana ole mitään elämää, pelkkää kärsimystä.

      Hyvää viikon jatkoa sinulle :)

      Poista
  9. Kiinalaiset ja aasialaiset naiset on eurooppalaisia pienempiä ja lyhempiä. Ja siis voi myös olla, että niitä tutuja tehdään pienemmiksi koska ballerinat valitettavan usein on ihan langanlaihoja. Esim. Svetlana Zakharova (josta oot täällä aiemmin puhunu c;) on niin upea tanssitaidoiltaan, mutta silti järkyttävän laiha. Musta just normaalipainoiset ballerinat on ihanaa katseltavaa! :) Oon myös seurannu aika surullisia tarinoita ballerinoista, joilla on anoreksia ja kun ne sit kertoo, että pitäis laihduttaa tutua varten, niin siitä tulee itselle aivan kauhea olo, kun ne ei nää omaa upeuttaan. Musta tutun pitää olla tanssijalle sopiva, ei tanssijan tutulle. Balettimaailman synkempi puoli on kyllä aika raaka. :/

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta