17. maaliskuuta 2016

The Spring Rage


Varoitan jo etukäteen, että tämä postaus ei ole positiivisuuden huipentuma. Nimittäin nyt on pinnassa spring rage!
Mä en ole kevätihminen. Itse asiassa mä inhoan kevättä, tällä hetkellä vihaan sitä.
Vihaan sitä rapaa, märkää, auringonpaistetta, kuumaa, tukalaa oloa. Kevättä seuraa kesä, jolloin on aina liian kuuma, on vaateongelmia (liian paljastavat vaatteet), kuuma, valoisaa, kuuma. Kuuma = kontrollin menetys.

Mä en aina ole inhonnut (taikka vihannut) kevättä ja kesää, mutta viime kesä opetti siihen. Refeedingin yhteydessä tuli kuumat aallot, jotka olivat yhtä helvettiä yhdistettynä kuumaan keliin (mulle kaikki yli +15'C on kuumaa) enkä mä pystynyt vaikuttamaan niihin yhtään. Yöt olivat helvettiä, päivät olivat helvettiä, illat olivat helvettiä. Edes kylmä suihku ei auttanut, sillä kun oli saanut itsensä kuivattua, niin kuumuus iski heti.
Kylmään mä pystyn vaikuttamaan. Voin käydä lämpimässä suihkussa ja pukea monta kerrosta vaatteita; mä pystyn hallitsemaan kylmyyden. Se on tuttua, turvallista.
Mutta kuumuus, puhumattakaan siitä, miten siihen kevääseen ja kesään ja siihen kuumuuteen yhdistetään spring inspiration, spring style, spring decoration, f*cking easter (jota vihaan kaikista juhlapyhistä eniten!), sairaat höpinät kesäkunnosta (kuinka monesti olenkaan jo ehtinyt lukea otsikot "Vielä ehdit kesäkuntoon!"?), bikinimuotia, itseruskettavien vertailua (kuka haluaa olla ruskettunut? En mä ainakaan!), kesäloman suunnittelua, juhannuksen suunnittelua ja jäätävää pettymistä, surkeaa juustomakkaraa, hyttysiä ja kirvaparvia.
Sanoinko jo, että vihaan tätä kaikkea?
talvi, tule takaisin!!
Mun yli kahden viikon kohokohta oli se, että tänään alkoi sataa lunta, lunta!
Mä toivon sydämeni pohjasta, että tulisi kunnon takatalvi. Tulisi takaisin ne kahdenkympin pakkaset, paksut hanget ja nietokset. Kylmä ja vilu, sohvannurkka ja villasukat, lämmin chai latte ja Greyn anatomia.
Tänne Sjoelle tuli talvi vasta tammikuun puolivälissä (!!!) ja viimeisten parin vuoden aikana täällä ei ole ollut talvea ollenkaan, ja mä olen varttunut pohjoisessa. Olen oppinut siihen, että talvi tulee loka-marraskuussa, lunta on yli metrin kinokset ja on pakkasta. On talvi, ja maalikuussa aletaan jo pikkuhiljaa toivomaan kevättä, sillä talvi on ollut rankka. Silloin mäkin odotin kevättä ja kesää, sillä sain talvesta kyllikseni.
Jos rehellisiä ollaan, niin talvi saisi jatkua koko tämän vuoden.

Jos joku haluaa tästä tehdä keittiöpsykologisia yhteenvetoja, niin voin tehdä sen sun puolesta.
Ehkä mä toivon talven jatkuvan siksi, että mun "talvi" on ensimmäinen hyvä jakso sitten sairastumisen. Mä yhdistän ilon, hymyn ja positiivisuuden koviin pakkasiin. Kun pakkasta oli 26 astetta, oli pilkkopimeää, lumi narskui lenkkareiden alla ja keuhkoja pisteli hengittää, niin mä nautin siitä. Nautin siitä hiljaisuudesta ja kirkkaasta kontrastista, jonka luonto tarjosi: pimeydestä mutta lumen loistavasta valkoisuudesta. Kirkkaasta tähtitaivaasta, huurusta, jääkiteistä ikkunassa. Lunta Dooran kuonolla ja Doora juoksemassa hangessa into piukeana.
Mä olin elossa talvella, kun kesällä vaan toivoni päivieni päättyvän.

Mutta mä en voi tälle (helvetin) keväälle mitään. Ainoa, johon voin vaikuttaa, on mun oma asenne, nimittäin sillä päästään pitkälle.
Iloinen mä en keväästä ole ja tuskin tulen olemaankaan, mutta olen miettinyt positiivisia puolia siitä. Toistaiseksi olen löytänyt vain yhden: kumpa kesä olisi äkkiä ohi ja tulisi syksy, jolloin tanssikoulukin taas avaa ovensa.
Eihän tuo paljoa ole, mutta on se enemmän kuin ei mitään.

Jopa Doora Unelma on enemmän talvi- kuin kesäkoira, ja kevään kurakelejä se vihaa yhtä paljon kuin mä!
Mutta jotta koko postaus ei menisi tässä spring ragessa, niin vähän tanssikuulumisia.
Kävin tänään salilla, sillä olin eilen varannut itselleni vuoron, ja kerrankin mä ja kärkkärit pelattiin hyvin yhteen! Uudet Gaynorit tuntuvat vallan taivaallisilta: tukevat hyvin mutta kosketus lattiaan säilyy, jalalla on jopa tilaa toimia eikä tossujen kanta lipsu koko ajan paikoiltaan. Sanonpa vaan, että kyllä oikeankokoiset GM:t voivatkin tuntua hyviltä! :D
Ongelmana mulla on koko ajan jalkapohjan kramppaaminen (esiintyykö tätä myös jollakin muulla?), mutta sain pahimmat krampit helpottamaan hieromalla jalkapohjia pienellä pallolla. Löysin viikonloppuna Sopurahasta tennispalloa pienempiä kääpiökoirille tarkoitettuja kovia palloja, joista toisen annoin Dooralle ja toisen otin itse, ja tämä pallo toimii hyvin! Toki se on kivuliaampaa kuin tennispallolla käsittely - tennispallo kun antaa vähän periksi ja on suht iso mun jalalle - mutta sillä pääsee käsiksi huomattavasti pienempiin jumikohtiin, erityisesti metatarsaalien välisiin lihaksiin ja hermoihin. Joten mikäli täällä joku muukin kärsii jalan kramppaamisesta kärkitossuissa, niin mä suosittelen kokeilemaan jalkapohjan hierontaa tennispalloa pienemmällä pallolla, tai esim. squash-pallolla. Taitanee olla tuo pikkuinen pallo suunnilleen squash-pallon kokoinen.

leo ja tossut: Gaynor Minden; hame: balletbunwear
Tilasin viime viikon maanantaina tuon yo. kuvassa näkyvän hameen, joka tuli jo loppuviikosta ja pääsin tänään kokeilemaan sitä. Hame on kietaisumallia ja nelisenkymmentä senttiä pitkä, joten kääräisin sitä hieman vyötäröltä kasaan sillä mun pituudelle se oli aavistuksen liian pitkä. Tykkään tosi paljon tuosta kuviosta, sillä yleensä treenihameet ovat hyvin neutraaleja ja samankaltaisia, joten tämä paitsi erottuu joukosta niin myös piristää vaikka mustaa leotardia ja antaa semmoisen pirteän ilmeen. Plus että tämä hame oli varsin edullinen: postikuluineen vain 21€! :D

Liitän tähän loppuun vielä pari videota. Toinen on (perinteisesti) nykäriä, ja toinen on Dying swan goes diagonal, tai toisin sanoen pari minuuttia bourreeta diagonaalissa. Tiedän, että mun viidennen pitäisi olla huomattavasti tiiviimpi, ja kyllä, koska olen rightie niin vasen puoli on paljon heikompi kuin oikea. En pystynyt näitä harjoittamaan ollenkaan edellisillä tossuilla niiden ollessa liian pienet, mutta nyt pystyn korjaamaan noita seikkoja :)


Mä olen aivan koukussa tähän versioon tästä biisistä - Crazy in love - sillä se on.. noh... sanalla sanoen aika hävytön. Mutta samalla se tarjoaa tosi hyvän mahdollisuuden treenata kontrollista hellittämistä vaikka vain lyriikoiden ja mahdollisen roolihahmon avulla, mutta kuitenkin.
Tuttuhan tuo biisi on 50 Shades of Greystä :)


11 kommenttia:

  1. Ihania kuvia ja videoita taas kerran!

    Varmasti tämä kevät ja kesä on parempi kuin viime vuonna! Ja kesä on kuitenkin pian ohi ja kohta taas syksy!

    Kiva taas kun kirjoittelit tänne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No toivotaan että kesä on parempi kuin viime vuonna. Muuten mä oikeasti pakkaan kimpsut, kampsut ja Dooran ja muutan kesäajaksi Siperiaan!

      Poista
  2. Apua, miten joku voi vihata kesää! :D Tai siis joo olihan noi ihan hyviä pointteja, mutta silti vaikee käsittää kun itelle kesä on just vuoden parasta aikaa. Ehkä sen takia että mulle kesä tarkoittaa lomaa, aurinkoa, lämpöä, festareita, kavereiden kanssa yhdessäoloa, terassikelejä, mökkireissuja, naurua ja hyvää mieltä. Tykkään kyllä talvestakin (lumesta, laskettelusta ja joulusta), mutta mä oon sen luokan vilukissa, että ihan sama mitä puen päälle pakkasella niin silti palelen. Ja vihaan käyttää farkkujen alla legginssejä/sukkiksia! Talvella hiukset on koko ajan sähköiset ja pipon kanssa menee muutenkin huonosti. Suomessa on mun mielestä kesälläkin usein liian kylmä :''D ei se oo mikään kesä jos ei oo yli +20! Lisäks mua ahdistaa talven pimeys, tuntuu että mieliala menee yhtä synkäksi ja koko ajan väsyttää, kun taas kesällä energiaa riittää. Nyt viime päivät on ollut parempi olo kun pitkään aikaan, ja luulen että auringonvalolla on ollut siihen vaikutusta.

    Mutta tosiaan aika pitkälti kyse on siitä miten itse asioihin suhtautuu. Onhan se hienoa että Suomessa ylipäätään on 4 vuodenaikaa! Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. Kannattaa miettiä, miten voit itse vaikuttaa siihen millainen keväästä ja kesästä tulee. Tietenkään säähän ei voi vaikuttaa, mutta mikä muu voisi helpottaa oloa ja tuoda hyvää mieltä? Kuten Pinja jo sanoi, tänä vuonna kevät ja kesä on varmasti ihan toisenlaiset kuin viime vuonna :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taas vihaan sitä, miten kesän ja auringon pitäisi saada ihminen hyvälle tuulelle ja rakastamaan kesää! Mua ahdistaa auringonpaiste.
      Mä tykkään siitä kontrastista, jonka pimeä aika tarjoaa. Mulle tulee hyvä mieli pimeydestä ja kylmästä, ja saan paljon enemmän aikaan kuin kesällä. Läppäristäkin näkee jotakin, ja telkkarista, kun ei aurinko porota suoraan kämppään sisään. Kesällä (ja keväällä ja alkusyksystä) mun kämppään paistaa ensin aamuaurinko ja toisesta ikkunasta sisään loppupäivän aurinko, joten täällä ei ole varjoista paikkaa. Kämppä on kuin pätsi kesällä.

      Mun kesään vaikuttaa paljon se, että miten kuuma on. Mä en ole koskaan tykännyt kuumasta tai lojua auringossa syöpää hankkimassa. Mä olen aina hakeutunut varjoon tai pysytellyt sisällä. Vihaan myös sitä ahdistusta, joka tulee aina auringonpaisteen myötä ja muiden painostaessa, että pitää mennä ulos kun on niin komea ilma!
      Mä olen aina huomattavasti iloisemmalla tuulella kun on pimeää ja sataa lunta. Se on jotenkin se kontrasti. Ehkä mä olen sen verran twisted minded? :D

      Mutta onneksi täällä on ne neljä vuodenaikaa, jolloin kesäkin jää usein kivan lyhyeksi. Mutta sitä lunta voisi tulla vielä parisen metriä lisää, ja yhtä paljon pakkasta, niin kesästäkin voisi tulla mukavampi.

      Poista
  3. Minäkin inhoan kevättä. Märkää, vuoronperään kuuma ja kylmä ja lisäksi aurinko paljastaa kaiken ympäröivän rumuuden ja likaisuuden. Kesä ei ole juurikaan sen parempi.

    Mulla on myös ongelmia ton jalan kramppaamisen kanssa. Aina kun oikein pidentää ja ojentaa, niin kramppi iskee. Pitänee kokeilla tuota pienempää palloa, kun tennispallosta ei ole ollut apua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KIITOS!!
      Ihanaa kuulla, että mä en ole ainoa spring ragesta kärsivä! Lumen peittämä maa on paljon kauniimpi kuin se näin keväällä paljastuva maa, joka on täynnä koiraspaskaa, hirvee määrä roskaa ja sitä rapaa!

      Mutta kokeile ihmeessä sellaista pientä palloa, sillä pääsee käsiksi niihin pienenpieniin lihaksiin! Olen huomannut, että jalka kramppaa usein siksi, koska siellä ne lihakset ovat niin tuhannen jumissa eikä venyttely auta yhtään. Tällöin pallolla (tai omalla peukalolla) jumit auki ja vähän venyttelyä päälle, niin krampitkin helpottavat :)

      Poista
  4. No nyt sitä lunta sit tulee Porvoossa ainakin! :D Mihin se kevät hävisi päivässä??

    VastaaPoista
  5. Mä vihaan kevättä myös ihan hirveän paljon! Saan joka kevät pahan hermoromahduksen ja tää on nyt kolmas kevät peräkkäin, minkä vietän osaston turvissa. ONNEKSI ei tarvitse välttämättä edes katsoa tonne ulos kaiken loskan ja paskan keskelle. Mua ahdistaa auringonpaiste myös :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aino, kiitos myös sulle! :D
      Ilmeisesti tää spring rage on vähän laajempi käsite ;)

      Poista
  6. Tervettä on se, että löytää jotain positiivista jokaisesta vuodenajasta. Itse inhosin ennen kevättä ja talvea. Mutta nyt myönteisemmän elämänasenteeni ansiosta olen oppinut pitämään niistäkin. Etsin vain ne minulle sopivat jutut jokaisesta vuodenajasta. ESim. Keväässä on ihanaa, kun luonto alkaa heräämään ja hiljalleen kukoistamaan rankan talven ja kylmyyden jälkeen. Talvesta taas olen löytänyt rakkauden puuterilumeen ja paukkupakkaskävelyihin :D
    Etsi sinäkin kesästä sinulle sopivat asiat ja elä niide mukaan. Ei kaikkien tarvi olla ruskeita auringonpalvojia tai kukkamaassa kykkiviä mummoja. Itse rakastan näitä puuhia ja kesä/syksy ovatkin minun elinvoimaisimpia vuodenaikojani. Mutta TERVEESEEN elämään kuuluu myös "ei niin mukavista jutuista" yli pääseminen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se menee, olet ihan oikeassa :)
      Välillä niiden hyvien puolien etsimiseen menee aikaa, mutta kyllä niitä yleensä löytyy kun hetken makustelee ajatusta. Tällä hetkellä tuntuu, että voisin pikakelata koko kevään ja kesän ohi, mutta toisaalta mistä mä tiedän mitä mukavaa voi silloin tapahtua?
      Pitää vaan muistaa ottaa yksi asia kerrallaan, keskittyä vain yhteen asiaan, niin sekin vie jo pitkälle :)

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta