31. maaliskuuta 2016

Terveydeksi!

#healthylifestyle #strongnotskinny #dancelifestyle

Terveelliset elämäntavat.
Kuinka monta kertaa päivässä luet nuo kaksi sanaa? Kuinka monta kertaa ne joko menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tai tunnet kenties pientä häpeää ja syyllisyyttä, koska omat elämäntavat eivät ole superterveellisiä? Kuinka monta kertaa vannot aloittavasi terveellisten elämäntapojen noudattamisen heti maanantaina? Kenties hoet itsellesi sitkunia - sitku olen tehnyt sen ja sen mä aloitan terveelliset elämäntavat?
Mutta mitä ne terveelliset elämäntavat on?


Terveelliset elämäntavat ovat tasapainoa ruokavalion, liikunnan ja levon välillä, mutta ennen kaikkea terveelliset elämäntavat ovat itsestä välittämistä. Pitää välittää itsestään ja omasta hyvinvoinnista, jotta terveelliset elämäntavat ovat oikeasti terveellisiä, ei syömishäiriön tai shitnessin sanelemia 100 grammaa protskua, nyrkillinen parsakaalta ja viisi tuntia punttia.

Ihmiskeho hakee koko ajan tasapainoa, ihan koko ajan. Mikäli ihminen syö liian vähän, kroppa viestittää siitä ja laittaa ihmisen pakolla syömään. Mikäli ihminen ei lepää tarpeeksi, kroppa pistää stopin puuhalle. Mikäli ihminen on alipainoinen ja syö liian vähän, kroppa joutuu hätätilaan. Se supistaa ihan kaikesta: aineenvaihdunta hidastuu, väsymys lisääntyy, ajattelu toimii huonosti ja mikäli nälkää on kestänyt vähänkään pidempään, niin kroppa joutuu käyttämään omia kudoksiaan taatakseen välttämättömien elinten toiminnon, sydänten ja aivojen.
Etsin tänä aamuna tyhjää vihkoa ja sellaista etsiessäni törmäsin vuoden takaiseen ruoka- ja liikuntapäiväkirjaan painomerkintöineen. Painoin kymmenisen kiloa vähemmän, sain päivässä kuutisensataa kaloria ja balettitunteja ennen vetelin mielettömiä määriä energiajuomia. Dooran ulkoilutukseen liikeni max puoli tuntia kerrallaan ja lopun ajasta tein mitä, makasin sohvalla. Nopeasti ajateltuna luulisi että paino putoaisi tuolla keinolla, mutta mun kroppa oli siihen liian fiksu. Jatkuvaa, päivästä toiseen kestänyttä nälkiintymistä oli siihen päivään saakka kestänyt jo yli vuoden - on-offina yli kymmenen vuotta - joten selviytymiskeinonaan mun kroppa pisti luukut kiinni. Kyllähän tuolla pitkällä aikavälillä laihtui, hyvin hitaasti, mutta mikä sen hinta oli? Jos olisin mennyt osastolle edes paria päivää myöhemmin, mä olisin kuollut elinten pettämiseen. Munuaiset kävivät vajaatoiminnalla, maksa oli vajaatoiminnalla jo viime keväänä, samoin sydän.
Ironia tässä on se, että mä keväällä luulin noudattavani erittäin terveitä elämäntapoja: paljon kasviksia ja hedelmiä, ja sainhan mä proteiinini rasvattomasta raejuustosta! Harrastin monipuolista liikuntaa.
Hah!

punaisen leon kuvissa painoa oli jo tullut puolenkymmentä kiloa lisää; mustan leon viisitoista. Kumpi on terveellisempää?

Tämä parantumisprosessi on saanut mut ajattelemaan terveellisyyttä ja elämäntapoja ihan uudestaan ja uudelta kantilta. Kun ennen terveelliset elämäntavat tarkoittivat paljon vettä ja teetä, hedelmiä, kasviksia ja riisikakkuja kofeiinijuomista puhumattakaan, niin nyt ne tarkoittavat tasapainoa. Mutta ne tarkoittavat myös itsestään välittämistä. Mä en noudata terveellisiä elämäntapoja siksi, että se on pakko joko yhteiskunnan tai sh:n sanelemana. Yhteiskuntaa ei kiinnosta paskan vertaa millaiset mun elämäntavat on, paitsi ehkä niitä mustavalkoisesti ajattelevia, jotka vetävät veronmaksukortin joka asiassa esiin.
Mutta miten mä neuvoisin ihmistä, joka haluaisi noudattaa terveellisiä elämäntapoja?


Tunne itsesi!

Onko tämä vegaanihöpinä sinulle pakko vai sananmukaisesti höpinä? Aiheuttaako tiukka ruokavalio jo ajatuksena ahdistusta? Oletko allerginen tai yliherkkä joillekin ruoka-aineille? Onko sinulla jotakin fyysisiä ongelmia?
Itse olen eläinrakas ihminen, mutta pidän omaa hyvinvointiani tällä hetkellä tärkeämpänä kuin eettisiä kysymyksiä. Mä tiedän sen, että jos alkaisin ylihysteeriseksi vegaaniksi (huomaa sarkasmi), niin se olisi suora tie takaisin sh:n syliin, joten vegaanius ei ole mun tavoitteiden mukaista. Mä en syö punaista lihaa, kalaa ja kanaakin vain harvoin, joten tämä on mun keino puuttua mahdollisiin eläinten oloihin mikäli asiaa haluaa tältä kantilta katsoa.
Mulla on myös fibro ja se pysyy parhaiten kurissa kun harrastan monipuolista liikuntaa ja ennemmin nukun yöni kuin vietän ne baarissa.

Ruokaa!

Ruoassa - kuten kaikissa muissakin osa-alueissa - pätee sana tasapaino. Kun suurin osa ruokavaliosta on kunnossa, ei ole väliä miten sen lopun haluaa syödä. Tämä "kunnossa" pitää sisällään sen, että syö riittävästi ja monipuolisesti itselleen sopivaa ruokaa.
"Sokeri on saatanasta", kuulin kerran sanottavan, ja suoraan sanoen tämä on niitä shitnesspuheita. On totta, että puhdistettu sokeri voi lisätä tulehdusta elimistössä eikä ihmiskeho kaipaa toimiakseen puhdasta sokeria, mutta kohtuudella se ei tapa.
Otanpa esimerkiksi itseni. Mä syön suklaata joka ikinen päivä enkä mä häpeile sitä. Miksi häpeäisin? Siksikö, että juttagustafsbergit sanoo sen menevän suoraan reisiin ja että se pitäisi korvata maitorahkalla? Mun ruokavalio koostuu 70-80% tavallisesta terveellisestä, kasvisvoittoisesta ruoasta, joten sillä lopulla ei ole suurta merkitystä. Toiseksi, mulla on kropassa edelleen korjattavia asioita, ja kolmanneksi mä väitän, että mun parantumisprosessin kannalta on äärettömän tärkeää, ettei mulle jää mitään kiellettyjä ruokia vain siksi, että niissä on sokeria. Ja vielä neljänneksi, mun kroppa kyllä kertoo mitä se haluaa ja milloin.

Kuuntele kroppaasi ja sen viestejä!

Lepoa vai liikuntaa? Venyttelyä vai joogaa, vai päiväunet?
Oman kropan kuunteleminen ei ole helppoa, ja itselläni kropan viestit olivat vihollisia. "Mind over matter", mä hoin. "Se on päästä kiinni!"
Mutta loppupeleissä se on kropasta kiinni, sen tasapainosta. Kuten olen kertonut, ihmisellä on rajallinen määrä energiaa, ja kropalla rajallinen määrä voimaa; ei vaan jaksa enempäänsä enempää! Mikäli menee rajan yli, syntyy velkaa, joka pitää ottaa takaisin. Jos rasittaa itseään liikaa, kroppa kertoo siitä ensin pienemmillä merkeillä. Jos ne skipataan toistuvasti, kroppa pistää stopin touhulle.
Kroppa hakee tasapainoa, ja terveelliset elämäntavat ovat tasapainoa. Kun itsellä on hyvä olla niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, voi olla aika varma siitä, että myös omat elämäntavat ovat melko hyvin reilassa. Aina voi tehdä hienosäätöä, mutta onko se välttämättä pakko tehdä, jos kaikki toimii hyvin?


Kuten huomasitte mä en luetellut mitä terveelliset elämäntavat ovat. Lauantai-illan irtokarkkipussi voi olla osa terveellisiä elämäntapoja ellei siihen liity esimerkiksi syömishäiriökäyttäytymistä kompensoimalla. Pari drinkkiä työkaverin kanssa perjantai-iltana työviikon jälkeen voi olla osa terveellisiä elämäntapoja, ellei se olekin jokailtaista ja päivän kohokohta. Jokailtainen juoksulenkki voi olla osa terveellisiä elämäntapoja jos se ei aiheuta ahdistusta ja määrää päivän syömisiä.
Kuten huomaatte, se on kaikki kiinni tasapainosta.


Mitä omiin kuulumisiini tulee, niin tiistaina raahasin luuni lääkäriin tuon nilkan takia, ja siellä tapahtui todella ihmeellinen asia: törmäsin Haapikselta tuttuun lääkäriin! Tämä lääkäri oli yksi mun lääkäreistä about 9 vuotta sitten Haapiksella, ja hän oli mulle suuri tuki sen pahoinpitelyn aikaan. Joten oli sekä pieni järkytys että yllätys törmätä häneen Seinäjoen tk:ssa! Ja vielä suurempi ällistys oli se, että lääkäri tunnisti minut ja sanoi usein miettineen mitähän mulle kuuluu. Ja mä kun luulin, ettei kukaan lääkäri muista potilaitaan jälkikäteen! :D
Mutta anyways, jouduin röntegiin, sillä päästin sellaisen rääkäisyn lääkärin kokeillessa jalkaa, että pelkona oli rasitusmurtuma sääressä. Kävin röntgenissä ja vietin yhden elämäni pelottavimmista illoista googletellessa kaikkia penikkataudista rasitusmurtuman leikkaukseen :D Seuraavana aamuna kello yhdeksän hilpaisin lääkäriin uudestaan ja luut olivat kunnossa, onneksi! :)

Kävin tänään peilisalilla tekemässä lyhyen ja melko iisin harjoituksen, ja keskityin ihan perusteisiin: aukikiertoon ja linjauksiin. Jätin pois kaikki hypyt ja piruetit, joten pystyin kiinnittämään huomion kunnolla jalkoihin. Etenkin pliéissä huomioin jalkojen pronaation ja tenduissa nilkkojen asennon (ei banaania!), ja jännä miten paljon erilaiselta plié tuntuu kun siinä ei pronatoi!
Tällä kertaa mä en tehnyt tavallista improa, vaan improsin kärjillä. Itse asiassa mä rupesin kehittelemään tuohon musiikkiin ihan koreografiaa mitä useammin aloitin tuon kappaleen. Myönnetään, että loppupuolisko on täyttä improa ja kaukana täydellisestä ja täynnä virheitä, mutta kukapa täällä täydellinen onkaan? Virheet on sitä varten että niistä oppii.
Toinen video on hyvin simppeli plié-sarja tangossa. Anonyymi esitti ehdotuksen tankosarjoista joko pehmeillä tai kärjillä (tai molemmilla), ja tänään pidin pliét hyvin yksinkertaisina ja nilkan takia jätin neljännen asennon välistä kokonaan.



Millaisia ajatuksia terveelliset elämäntavat aiheuttaa teillä?
Mitä te miellätte niihin kuuluviksi? :)

16 kommenttia:

  1. Liikut tosi kauniisti! Jos haluat vinkin, niin voisit keskittyä sun ranteisiin ja sormiin. Niissä näkyy vähän ylimääräistä jännitystä. Ne tulee erityisesti vielä esiin, kun sun kädet on muuten tosi hyvin kannatellut ja liikkuu kauniin ilmavasti.

    Ja oli muuten kivaa nähdä aiemmassa postauksessa klassista improokin sulta. Se oli kaunista katseltavaa! Hyviä treenejä :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiitos paljon ihanasta kommentista!
      Mua pelotti normaalia enemmän postata tätä klassista improvideota, sillä en ollut siihen tyytyväinen. Mutta kehitys tapahtuu pikkuhiljaa tekemällä, oppimalla virheistä.
      Pitääkin kiinnittää huomiota ranteisiin ja sormiin, kiitti vinkistä! :)

      Poista
  2. Ei vitsit miten hyvä ja tarpeellinen postaus. Kiitos paljon! Tasapainostahan tässä on kyse. Toi "shitness" termi on niin hyvä et pakko ottaa omaan käyttöön :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, shitnessin keksin viime keväänä kun olin päälakeani myöten täynnä tuota pirun fitnessiä! :D Ja se ON hyvä termi! :'D
      Tasapainoa, ole hyvä vaan! :)

      Poista
  3. Oot kehittynyt tosi paljon! Olet sanaut musikaalisuutta enemmän:) jos saa vinkin antaa niin itse ehkä sinuna käyttäisin tangon alempaa puolaa, ettei olkapää pääse jännittymään.
    Todella hyvä teksti terveellisyydestä ja näinhän se on:) tällaisia ajattelijoita tarvitaan maailmaan lisää! Koskakohan muotiin tulee vapaa syöminen kohtuudella;)?

    Hyvää vkonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia, otetaan vinkki vastaan! :)

      Mä en ole enää vuosiin juossut trendien perässä. Nuorempana sitä tein, hain jonkinlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta niiden kautta mutta trendit harvoin sopivat kaikille. Sen takia kaikkein tärkeintä on löytää itselleen sopiva juttu, ja ehkä se hyvä puoli noissa trendeissä on, että kokeilemalla voi eliminoida niitä huonoja juttuja.
      Siksi mä en välitä tästä vegetrendistä, koska pian sen korvaa joku muu. Mulle kaikkein tavoitteellisinta on löytää sellaiset asiat ja tavat, jotka toimivat mulla hyvin ja vievät mua kohti tavoitteita.
      Ja jos vähän trendejä ennustaa, niin mä uskon että tuo vapaasti syöminen kohtuudella on puskemassa itseään läpi ;)

      Poista
  4. Olipas tarpeellinen kirjoitus!! Noita samoja asioita kuitenkin pyörittelen päässäni niin oli kiva että kirjoitit niistä! :)

    On niin ihana kun olen saanut seurata sun kehittymistä ja toipumista, oon super ylpeä susta!!!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kuulla että näistä jutuista on hyötyä :)

      Ja Pinja kiitos, sun tsemppi on auttanut mua pitkälle, ja saat olla ylpeä myös itsestäsi! <3

      Poista
  5. Tätä oli kiva lukea. Eilisiltana oli kamala morkkis, kun en jaksanut millään tehdä oheistreeniä ja päätä särki ja epätoivoisesti täytyi muistuttaa itselleen, että alkuviikon on tehnyt paljon kropalla hommia.

    Kaunista tanssia ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siitä se lähtee, jankkaamisesta ja muistuttamisesta että on ihan oikeasti oikeus ja VELVOLLISUUS levätä! Sitä joutuu tekemään koko ajan, sitä jankkaamista, mutta pikkuhiljaa se menee aivojen hermoverkkotasolla yhä syvemmälle ja syvemmälle ja siitä tulee yhä normaalimpi juttu. Se on Sini opettelua, itsensä hyväksymisen ja uusien elämäntapojen omaksuminen, opettelua. Se ei tule yhdessä yössä, mutta mitä enemmän sitä toteuttaa ja muistuttaa itselleen miksi niin tekee, niin sitä varmemmin se rupeaa tulemaan luonnostaan. Mä lupaan!

      Kiitos! <3

      Poista
  6. Siis mä oon luullu sua paljon nuoremmaks mitä oot! Varmaan siks, kun oon törmäilly sun kommentteihin nuorempien ihmisten blogeissa ni on jotenki olettanu sun kuuluvan about samaan ikäluokkaan tai vaan olevan hitusen vanhempi :D Juttusi ovat kyllä kypsiä, että siks oon varmaan olettanu sun kuitenki olevan vähän vanhempi. Kirjoitat hyviä ja oikeasti mielenkiintosia juttuja, jatka samaan malliin ;>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kiitos (?) vaan! :D
      Pientä ikäkriisiä alkaa pikkuhiljaa pukkaamaan, kun pyöreät kilahtaa mittariin ensi vuonna ja neljännellä kymmenellä ollaan sitten. Mutta toisaalta itsensä kanssa on paremmin sujut mitä vanhemmaksi tullaan :)
      Kiitos paljon kommentista, yritetään jatkaa samaan malliin! :)

      Poista
  7. Ai että tuo viimeinen video on ihana! Aivan upeeta tanssia. <3

    VastaaPoista
  8. Oot mielettömän kaunis! Ja hyvä tanssimaan. Ilo nähdä että voit paremmin. <3

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta