21. helmikuuta 2016

Tanssijan survival kit


Mulle on jonkin aikaa pyörinyt mielessä tehdä Tanssijan -postaussarja, jossa käsittelen eri tanssijalle tärkeitä osa-alueita, ja tässä on nyt sen sarjan ensimmäinen osa: tanssijan survival kit.
Tämä idea sai alkunsa siitä, kun julkaisin Ig:hen kuvan kärkkäripussista ja sen sisällöstä ja myös siitä, että mä kannan treenilaukussa ja kärkkäripussissa aina ihan liikaa roinaa, ja suurin osa niistä on vielä sellaisia ei niin tarpeellisia. Usein olen treeneissä huomannut tarvitsevani jotain sellaista, jota mulla ei ole mukana, ja taas kotona olen löytänyt jonkin muka hukassa olleen tavaran, joka olisi äärimmäisen tarpeellinen treeneissä. Joten kokoan tähän nyt sellaisia asioita ja tavaroita, jotka ovat tanssijalle hyvä olle mukana; eräänlainen selviytymispakkaus.

tällä hetkellä mun kärkkäripussin sisältö on aika köyhä niiden oikeasti tarvittavien tavaroiden suhteen :D

-Puuteripaperia.
Treeneissä kannattaa muutenkin yrittää olla mahdollisimman vähällä meikillä, mutta mikäli tarvitsee ehostusta, niin kannattaa suosia mineraalimeikkejä ja pitää puuteri vähällä käytöllä, ja sen sijaan suosia puuteripaperia. Tämän puutteessa esimerkiksi vessapaperi tai nenäliina ajaa saman asian, mutta todella suosittelen puuteripaperia! Omani löysin Body Shopista eikä hintaa tainnut olla kuin vitosen paikkeilla.
Toinen pieni meikkivinkki on primerin eli pohjustusvoiteen käyttö! Oma ihoni on herkästi rasvoittuva sekaiho, josta meikki lähtee herkästi lipettiin. Löysin nykyisen primerini Anttilasta, ja se on Lumenen Natural Code Color Correcting Matt Primer, joka tekee ihosta välittömästi mattaisen ja hyvin pehmeän ja todellakin pitää meikin paikoillaan. Ei tämäkään ihmeisiin pysty (ainakaan itselläni), mutta enää ei löydy pitkin kasvoja meikittömiä läiskiä :)

-Jumppakuminauha.
Niin monikäyttöinen väline koko kropan lihaskunnon treeniin!

-Kylmä-, lämpö- ja kipugeeliä, sekä särkylääkettä.
Kun kävin useita kertoja viikossa tunneilla, niin kylmä- ja kipugeelit olivat jatkuvassa käytössä, ja lämpögeeliä puolestaan käytän esimerkiksi niska-hartiaseudulle sekä oikein jumittuineisiin lihaksiin. Kipugeelinä käy vallan mainiosti esim. Mobilat tai jokin muu tulehduskipulääkettä sisältävä, sillä se on paikallisesti siveltynä aina parempi kuin tablettina, sillä tulehduskipulääkkeet eivät todellakaan ole vatsaystävällisiä, ja lisäksi niiden on todistettu heikentävän lihasten palautumista. Sen sijaan parasetamoli on sekä vatsaystävällistä ja toimii hyvin myös lihaskipuihin, tosin se on maksatoksista: 3 gr on se maksimi, jota ei päivässä pitäisi ylittää, vaikka joissakin lähteissä on sanottu, että 4 gr on se raja.

-Laastaria ja teippiä sekä lampaanvillaa.
 Kärkitossut ja haavat ovat pirun kivulias yhdistelmä, ja itse hyvin kipuherkkänä huomasin, että lampaanvilla teipin kanssa toimii hyvin esimerkiksi pahasti kynsivallia painavan kynnen aiheuttamaan kipuun. Pelkkä laastari oli siihen turhan tuju eikä poistanut painetta, mutta kun kiedoin palan lampaanvillaa ja kiinnitin sen teipillä, niin viereinen varvas ei päässyt enää painamaan kohtaa ja näin kipukin pysyi poissa.
Lampaanvillaa on muutenkin hyvä olla mukana, sillä se on oivallinen pehmuste tossuihin.

-Kynsisakset ja -viila.
On todella inhottavaa ja epämiellyttävää tanssia, mikäli varpaankynnet ovat liian pitkät tai kynnen reuna painaa kynsivallia. Ja lohjennut tai muuten repaleinen sormenkynsi repii trikoot herkästi. Joten kynsisakset ja -viila kuuluvat myös tanssijan selviytymispakkaukseen.

-Palautumisjuoma tai -patukka, proteiinipatukka sekä vesipullo.
Ihmiskehon tärkein polttoaine on hiilihydraatit, ja lihas käyttää hiilihyhdraatteja ensisijaisena polttoaineenaan. Kun lihasta harjoitetaan siihen syntyy mikroskooppisia repeämiä, joiden korjaaminen vaatii ravintoa ja lepoa. Treeni siis syö lihaksia, aiheuttaa kataboliaa, ja jotta tilanne saataisiin muutettua anaboliaksi eli lihasta korjaavaksi tilaksi, tarvitaan siihen riittävää ravintoa. Tanssi on keholle rankkaa liikuntaa, vaatii kestävyyttä, voimaa ja notkeutta ja usein treenit kestävät useampia tunteja, joten on todella tärkeää pitää mukana evästä. Sen takia on hyvä pitää mukana esimerkiksi palautusjuomajauhetta ja vesipulloa tai vastaavaa patukkaa, jossa on hiilihydraatteja ja proteiinia saamaan palautumisen mahdollisimman nopeasti käyntiin.
Kannattaa kuitenkin laittaa merkille näiden tuotteiden - erityisesti patukoiden - ravintosisällön, sillä mikäli olet herkkävatsainen niin paljon makeutusaineita ja kuituja sisältävä patukka voi aiheuttaa kovaakin turvotusta, ja mikään ei ole yhtä inhottavaa treeneissä kuin turvonnut vatsa!
Mutta tärkeintä on se, että saa näitä ravintoaineita, eikä sen tarvitse pakosta tulla juuri juomana tai patukkana, tosin palautusjuoma on helppo ja nopea ottaa heti treenin päätteeksi ja myös kroppa hyödyntää sen hyvin.
Olen itse tehnyt pientä testiä palkkarin juomisesta ja juomatta jättämisestä, ja niinä kertoina kun olen treenin päätteeksi juonut palautusjuomaa, niin palautuminen on ollut nopeampaa. Olen käyttänyt sekä Lidlin proteiinijuomajauheita (niitä annospusseissa olevia) että Fastin annosjuomajauheita, ja olen sekoittanut ne laktoosittomaan maitoon sekoituspullossa, mutta jauheen voi sekoittaa myös veteen tai vaikka mehuun.

-Kofeiinitabletit.
Näitä mä pidän joka paikassa mukana! En juo kahvia, joten kahvikuppini saan kofeiinitablettien muodossa. Näistä on usein ollut pelastus kun on treeneissä tuntunut siltä, että ei enää tahdo jaksaa.

-Hierontapallo ja/tai foam roller.
Hierontapallona käy myös tennispallo, ja mikäli tahtoo vielä kohdennetumpaa ja tarkempaa otetta, niin squashpallo! Squashpallo käy mainiosti etenkin jalkapohjien hierontaan, sillä se on pieni ja kova ja tavoittaa näin ollen myös pienen pienet lihasjumit. Foam roller on todella tärkeä apuväline, mutta usein se ei mahdu kassiin mukaan, joten tällöin sen korvaa hierontapallo joko piikeillä tai ilman, tai sitten ihan tennispallo.
Kun lihas on kireä ja jumissa ei siihen venyttely tahdo auttaa. Tämän olen huomannut etenkin jalkapohjien ja pohkeiden kanssa: lihas on niin jumissa, että venyttely tuntuu vain saavan sen entistä pahempaan jumiin. Jos ei mitään apuvälineitä ole saatavilla, niin sitten omat sormet avuksi, mutta pallolla saa lihakselle ensiavun.

-Pitkät (60 cm tai yli) säärystimet.
Vaikka en pitkiä jalkoja omista, niin huomasin ettei 40-senttisistä säärystimistä ole oikein apua etenkään talvikeleillä, kun pitää saada pidettyä myös polvet ja reidet lämpiminä.
Uskalias vetää säärystimet lämmittämään myös käsivarsia, jos ei ole boleroa/puseroa/lämmittelyhihoja tai jotain muuta lämppävaatetta.

-Pieni ompelusetti sekä hakaneuloja.
Aina tarpeen olla mukana, sillä koskaan ei tiedä milloin tarvitsee ommella irronneen nauhan, paikata saumaa tai säätää esiintymisasun olkainta.
Itselläni kävi viime kevätnäytöksessä niin, että juuri kun olin menossa lavalle huomasin mun puvun kukkien repsottavan melkein irti, vaikka olin ne edellispäivänä ommellut tiukasti kiinni. En enää siinä hädässä ehtinyt ommella kukkia kiinni, vaan ne piti kiinnittää hakaneuloilla.

-Pinnejä, hiusharja tai -kampa, hiuslakkaa, hiusverkko sekä kuivashampoo.
Kuinka usein olet voivotellut tarvitsevasi lisää hiuspinnejä? Kuivashampoo on loistava keksintö, koska sillä saa hiuksiin pitoa ja tuuheutta, auttaa pitämään nutturaa paikoillaan ja raikastaa pesun tarpeessa olevat hiukset jos ei juuri sillä hetkellä ehdi niitä pesemään.


Tässä tuli aika kattavan kokoinen selviytymispakkaus, mutta tätä voi pitää muistilistana vaikka esitykseen tavaroita pakatessaan, sillä näitä kaikkia ei välttämättä tarvitse mikäli käy tunneilla harvemmin. En myöskään listannut varatrikoita ja -leotardeja enkä lämppävaatteita, sillä jokainen varmasti tietää omat mieltymyksensä niiden suhteen.
Varmasti löytyy lisää (elin)tärkeitä tavaroita, joiden paikka kuuluu tanssijan survival kitiin, mutta tässä ovat ne joiden olen itse huomannut tärkeäksi.
Haluaisinkin tietää, että oletteko te tehneet itsellenne survival kitiä, ja mitä siihen kuuluu?

Näin sunnuntai-illan kunniaksi jaan tässä vielä yhden videon, jonka löysin puhelimeni muistikortin uumenista. Kyseessä on (jälleen kerran) yksi improista, tällä kertaa lattarivaikutteilla.
Tein tähän samaan musiikkiin viime syksynä jonkinlaista tanssin poikasta, mutta siitä ei silloin tullut juuri mitään. Mä rakastan lattareita, rakastan sitä musiikkia, rakastan sitä miten voimakasta se on, ja mulla on aina ollut jonkinlainen ihastus lattareihin. Lukiossa kävin lattaritanssitunneilla ja myös Wanhoissa meillä oli lattareita.
Tämän tanssin nimi on hyvin mielikuvituksellisesti "Roxanne", ja biisin nimihän on El Tango de Roxanne.



7 kommenttia:

  1. Tosi kiva postaus jälleen! :)
    Musta tuntuu et mul on aina liian vähän tavaraa mukana tunneilla. Kärkkäritunneilla on tietty hiukan enemmän kuin normi. Särkylääke, laastarit, kynsiviila ois kyllä hyviä lisättäviä mun treenikassiin! Sekä aina pitäisi ottaa jotkut säärystimet mukaan.

    Rakastan tota El Tango de Roxanne kappaletta! Oon aina halunnu tanssia paritansseja. Oon yrittäny houkutella poikaystävääni aloittamaan kanssani jonkun paritanssin. Ei oo sanonu ikinä ei niin eiköhän joskus :) Haluaisin tanssia wanhojentanssitkin uudestaan jos vois xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Multa on jotenkin jäänyt tämän postauksen kommentteihin ihan kokonaan vastaamatta! :P

      Musta tuntuu, että mulla on taas aina liikaa tavaraa mukana! Laukun pohjalla ajelee useampi lämppävaatekerta, vaikka en oikeasti käytä kuin muutamaa niistä. Mutta aina iskee se pelko, että jos sittenkin tarvitsen jotakin sellaista, joka ei ole mukana..

      Mäkin rakastan tuota Roxannen tangoa! Tykkään muutenkin ihan mielettömästi tangoista ja olisi ihanaa oppia kunnolla kaikki tangot ja lattarit, sillä niistä tunneista on pitkä aika. Ehkäpä voisi mennä vaikka kansalaisopiston kurssille? :)

      Poista
  2. Hyvä listaus sulla! :) Mulla on nykyään kaks eri pakkaustekniikkaa tanssikamojen suhteen. Ensimmäinen on perus koulupäiville ja toinen esityksille. Kouluun lähtiessä selviää ihanan pienellä tavaramäärällä, sillä meillä on kaapit johon voi jättää kampetta säilytykseen. Pidänkin kaapissa aina balettitossuja ja tennareita hiphoppiin. Lisäks suihkukamppeet löytyy aina sieltä. Perus koulupäivänä nappaan reppuun vaan eväitä iltapäivälle, vesipullon, säärystimet, villasukat, vaihtovaatetta, hierontapallon, kalenterin (jos pitää merkitä treeni- tai esitysaikatauluja muistiin) ja muistiinpanovälineet. Lisäksi jazz- ja päkiätossut kulkee aina repussa mukana, kun niitä tarvitaan niin useilla tunneilla, eikä aina jaksa hipsiä kaapille niitä hakemaan. Treenivaatteet heitän jo aamulla päälle ja niiden päälle kerrospukeutuen jotakin sellaista, että ilkeää ja tarkenee liikkua ruokalassa ja muilla yleisillä paikoilla. Siis muuallakin kuin tanssisaleissa :D.

    Mutta esityksiin sitä tavaraa aina kertyy! Esiintymisvaatteet- ja kengät, meikit, hiusjutut, oikeanlaiset alusvaatteet, ompelutarvikkeet, paljon paljon eväitä ja lämppävaatetta. Luultavasti unohdin jotakin niinkuin usein käy... :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Esityksiin sitä tavaraa todellakin kertyy! Sitä aina pakkaa hiki hatussa kaikkea mahdollista mitä luulee tarvitsevansa, mutta sitten paikan päällä huomaa suurimman osan olevan aika turhaa. Olisi pärjännyt ilmankin.
      Mutta se pelko siitä, että tarvitsee just sitä tavaraa, jonka jätti kotiin...

      Poista
  3. Piti vastata jo aiemmin, mutta kenkkuileva älypuhelin päätti kadottaa tekstini olemattomiin... :/

    Kuten Marialla, myös minulla on kaksi eri pakkaustekniikkaa sen mukaan, onko kyse normaaleista treeneistä vai esityksestä. Treeneihin lähtee aina tossukassi, jossa on kaksi paria pehmeitä tossuja, 1-2 paria kovia tossuja, pari kietaisuhamettta (fiiliksen mukaan voi laitta sitten joko minimittaisen tai vähän pidemmän), ompelusetti, parit pehmusteet ja kynsisakset. Lisäksi löytyy piikkipallo, tennispallo ja minikokoinen foam roller.

    Esityksiin lähteekin mukaan vähän isompi laukku. Edellä mainittujen lisäksi mukana on aina aluspuku ja varasukkikset, toppatöppöset, maskotti (:D)ja yleensä myös ylimääräinen treenipuku.Evästä on myös usein hieman mukana ja toki laastaria, ihoteippiä ja hiuslakkaa, sekä nutturatarvikkeet ja meikit. Tosi usein kyllä teen meikin (ainakin pohjan) ja nutturan jo kotona, mutta varmuuden vuoksi pitää olla kaikki tarvittava myös mukana.

    Ja juomapullo on toki mukana aina. Särkylääkkeitä mulla puolestaan on jokaisessa laukussa, siis muissakin kuin tanssikamppeet sisältävässä laukussa. Treenikamat puen yleensä aina jo kotona, samoin kuin lämppävaatteet (kesää lukuun ottamatta).

    VastaaPoista
  4. Hyvä, ja tutun tuntuinen survival kit! Tuo puuteripaperi on mulle ihan uusi juttu. Pitää varmaan käydä jostain metsästämässä.

    Oon ollut taas kunnon laiskottelija tietokoneen kanssa, eli en ole lukenut ainakaan miljoonaa viimeisimmistä postauksistasi - toisin sanoen binge reading lähtee än yy tee nyt!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puuteripaperia kyllä suosittelen lämpimästi, on varsin kätevä olla mukana. Löytyy paitsi kosmetiikkaliikkeistä niin myös vähän paremmin varustetuista tavarataloista. Omani ostinkin Body Shopista :)

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta