9. helmikuuta 2016

Tanssihabahaaste part 2

Tasan vuosi sitten (okei, paria viikkoa vaille) tein tanssihabahaasteen, ja nyt eilen sain idean tehdä sen jatko-osan kun ihmettelin mun yllättäen kasvanutta habaa. Milloin se tuohon kasvoi?
Nyt tänään treeneissä päätin ottaa vähän kuvamateriaalia tätä uutta tanssihabahaastetta varten.

Säännöt eivät ole muuttuneet, sillä ne ovat edelleen

-Ota kuva omasta (paljaasta) habasta
-Jaa kuva blogiin
-Kerro, miten olet habasi saanut
-Haasta kolme muuta tanssibloggaajaa 
Tässä on mun tanssihaba!



Miten mä olen omani kasvattanut, niin huolella ja rakkaudella :D Syömällä - paljon! - satunnaisesti käsipainoilla, pari kertaa punnertamalla, usein kantamalla Dooraa sekä tanssimalla.
Mä olen siitä onnekas, että mun on helppo kasvattaa lihasta, mutta se on myös siitä huono juttu etten jaksa olla aina kovin systemaattinen. 
Mutta jos vertaatte aiemman tanssihabapostauksen kuviin (klikkaa linkkiä ylempää!), niin kyllä, ero on melkoinen! :)

Haastan tähän Pinjan, Helinän ja Essin!
Ja tähän loppuun perinteisesti pari videota tämän päivän treeneistä.
Itse asiassa mua epäilyttää (ja viriää myös sekundaarinen häpeä) julkaista tämä ensimmäinen video, koska siitä muodostui loppua kohden todella intensiivinen tunteiden puolelta. En tiedä mitä tapahtui, mutta jotenkin mä sain jotain purettua tanssin kautta. Tanssista on tullut mulle yhä tärkeämpi ja tärkeämpi terapiakeino. 
Mutta tässä, "The Goodbye".
Biisin nimi on This ain't goodbye ja sen esittää Train.



8 kommenttia:

  1. VOI EI! Mun habat on varmaan kadonneet aikoja sitten. Tai ainakaan en ole niitä treenannut niinkuin oikeasti tooodella pitkään aikaan :"D. Noh, ei voi mitään!

    Tosi kivoja muuten nuo sun tanssipätkät. Itsekin tekisi mieli kuvata omaa improilua niin näkisi millaista se on. Pitäisi löytää jokin kiva tila, jossa kuvata :).

    VastaaPoista
  2. Mikset sä käy enää balettitunneilla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on vakitunneista pieni tauko tällä hetkellä, mutta on tarkoitus jatkaa heti kun siihen löytyy mahdollisuus.
      Mun tanssikoululla ei ole opettajaa, ja viime syksynä kun olisi pitänyt ilmoittautua vaikka jonkun muun tanssikoulun tunneille olin niin huonossa kunnossa ettei mua olisi edes otettu tunneille.
      Toki yksi mahdollisuus olisi mennä aikuisbalettiin ja olenkin pari kertaa siellä käynyt viime syksyn aikana, mutta koen sen olevan aika lailla rahan hukkaamista, sillä tunneilla ei saa korjauksia.
      Mutta heti kun on mahdollisuus päästä tavoitteellisempaan treeniin, niin menen ehdottomasti :)

      Poista
  3. Jäin miettimään, että mitä tarkoitat sillä, ettei saa korjauksia...
    Tarkoitatko, että opettaja ei anna kaikille henkilökohtaisia korjauksia joka liikkeestä sarjan jälkeen vai ettei käy korjailemassa oppilaiden asentoja kesken liikkeiden? Vai sitä, että ei anneta edes kaikille yhteisiä suullisia korjauksia sarjojen jälkeen? Jos ei edes sitä, niin sitten ei ole kyllä hyvää opetusta. Siis aikuisbaletissa on ihan normaalia pedagogiikka, että korjaukset annetaan kaikille yhteisesti sarjojen jälkeen. Luulen että se perustuu siihen, että kun aikuisbaletissa käy kaiken ikäisiä ja muotoisia harrastajia, niin ei haluta pelotella aikuisia siilä että joutuu ns. silmätikuksi. Aikuisille voi olla kiusallista, että ruoditaan sitä mitä tekee väärinkaikkien kuullen. Toisaalta aikuiset osaa ottaa vastaan suullistakin balautetta. Toki on opettajiakin, jotka antaa yksilöllisiä korjauksiakin enemmän ja tulevat ihan ns. kädestä pitäen kääntään oikeaan asentoon. Toisaalta esim. 60 minuutin balettitunnilla aika on rajallista ja ei siinä ehdi kaikkien korjauksia joka asiaan yksilöllisesti ruotia.
    Se mitä yritän sanoa on, että se että ei saa yksilöllisiä korjauksia, ei tarkoita sitä, että baletti ei olisi tavoitteellista. Varsinkin, jos aikuisille on useita tasoja. Täällä aikuisille on ylätason tuntejakin. Tosin sellaista selkeitä luokkatasoja 1-9 ei välttämättä ole edes lapsille ja nuorillekaan, vaan usein ne on sellaisia yhdistelmä luokkia.

    Toisaalta, jos kärkitossuja pidetään edistyneen mittana, niin sanottakoon, että aikuiset voi olla teknisesti ylätasollakin tanssivia, vaikka eivät koskaan tanssisi kärkitossuilla. Kaikki eivät siihen anatomisesti edes pysty, mutta se ei sulje pois sitä, ettei voisi muuten edistyä korkeallekin baletissa.
    En tiedä sitten, onko siellä tarjolla jotain mummobalettia. Aikuisbaletissakin on huimia tasoeroja ja sitä miten koulut määrittelee tuntitason: toisen koulun aikuisbaletin edistynyt ryhmä voi vastata toisen perustasoa. Toisaalta jos me kaikki ei-ammattiballerinat olemme täysin rehellisiä itsellemme, niin harvalla meistä on niin puhdas perustekniikkakaan, etteikö ihan perustason treenauskin välistä tekisi ihan hyvää. Itse olen tanssinut kuutisentoista vuotta balettia ja esim. kesällä, jos muuta ei ole tarjolla voin käydä ihan ykköstason perusbalettiakin treenaamassa. Parempi sekin on kuin mitään. Ja kyllä sekin haastaa ihan toisella tavalla kuin ylemmän tason tunnit. Siis ei kannata aikuisbalettiakaan ylenkatsoa, jos muutakaan ei ole tarjolla, kyllä sielläkin ihan perustekniikkaa saa harjoitettua, mikä sinänsä ei ole pahitteeksi pidempäänkään tanssineille. Pitää vaan tottua erilaiseen tapaan saada palautetta. Ymmärrän turhautumisen pidemmän päälle, jos se on ainut vaihtoehto, mutta sanoisin, että parempi kuin ei mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoitan sitä mitä sanoin. Ymmärrän ihan täysin, että aikuisbaletissa käy ihan kaikentasoista porukkaa ja monella voi olla korkea kynnys ensinnäkin astua saliin saatikka ottaa korjauksia vastaan. Mutta se, että ei millään tavalla korjata asentoa on huono juttu, koska koko aika käytetään markkeeraukseen.

      Suomessa aikuisbaletti on muutenkin alkutekijöissään (kuten kaikki muukin), ja valitettavan usein törmää siihen ettei panosteta lainkaan. Totta kai mulla on tästä myös päinvastaisia kokemuksia, sillä kun kävin alkusyksystä yhdellä toisella tanssikoululla aikuisbalettitunnilla, niin siellä opettaja antoi korjauksia ja ohjasi ja itsekin tunsin hyötyväni siitä.
      Mutta pienellä paikkakunnalla ei ole järkeä asettaa suurta kilpailua tanssikoulujen kesken, koska ei riitä asiakkaita. Moni aikuisbalettilainen haluaa treenata oikeasti tavoitteellisesti, mutta moni taas ei. Ja jos aikuisbaletin tasoa nostetaan niin se karsii asiakkaita.

      Joten oma kokemukseni (joka ei perustu edes pariin yksittäiseen, vaan toistuviin kokemuksiin) ja näkemykseni on se, että mä en hyödy millään tavalla tällaisesta tunnista, jossa ei anneta minkäänlaista korjausta: ei yksittäistä eikä yhteistä.
      Ennemmin mä säästän ne rahat tulevia tunteja varten, sillä syksyllä taas tanssikoulun toiminta käynnistyy.

      Poista
  4. sama anonyymi...
    Olen käynyt useiden eri opettajien aikuisbalettitunneilla myös muualla kuin Suomessa näiden vuosien aikana ja en ole kyllä koskaan törmännyt sellaiseen opettajaan, ettei antaisi mitään korjauksia, edes yhteisiä. Se on jo huolestuttavaa sinänsä, jos ei huolehdita että oppilaat oppivat liikkeitä oikein, koska se voi olla jopa vahingollista keholle, jos ne suorittaa väärin. Toisaalta jos kaikki aika menee markkeeraukseen kuulostaa siltä, että sarjat ovat ainakin osalle osallistujista aivan liian vaikeita tai sitten opettaja haluaa että sarjat opitaan täsmälleen ennen kuin edes aloitetaan.
    En sanoisi, että aikuisbaletti on Suomessa yleisesti alkutekijöissään, varsinkaan suuremmissa kaupungeissa nykyään. Toista oli jotain parikymmentä vuotta sitten. Mutta pikku paikkakunnat ovat oma lukunsa, kun ei riitä asiakkaita ehkä. Se on yleensä huono merkki, jos tarjotaan vain yhtä tasoa alkeiden jälkeen. Silloin se on sitä samaa perustasoa lähes aina. Toisaalta yksityiset koulut ovat tavallaan businesstä, joten luulisi niiden vastaavan kysyntään, ajan ja tilan sallimissa rajoissa. Tosin pienellä paikkakunnalla ei välttämättä kannattaa pitää kovin montaa eri tasoa kouralliselle ihmisiä.
    Miksi et voisi käydä siellä toisella koululla, jos tunsit, että siitä on hyötyä vai oliko se jossain muualla? Vai pitääkö siellä olla lojaali vain yhdelle koululle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoin Suomessa aikuisbaletin olevan alkutekijöissän, ja tarkoitin sillä juuri sitä, että isoissa kaupungeissa huomioidaan kyllä aikuisetkin, mutta vaikka Seinäjokikaan ei mikään ihan pieni kaupunki ole, niin alkutekijöissään täällä on aikuisbaletti, valitettavaa kyllä.

      Kysyin siltä toisen koulun opettajalta onko mahista päästä ryhmään, mutta he olivat aloittaneet jo kevätnäytöksen harjoittelut, joten mukaan ei sen takia päässyt. Ja sen koulun aikuisbaletti on tiistaina aamupäivällä, ja mun aikatauluun se ei oikein sovi.
      Joten omat treenit, niiden videointi jotta näen virheet ja mitä pitää parantaa, on mun ainoa ratkaisu tähän tilanteeseen.

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta