14. tammikuuta 2016

Torstain tanssituokio

En ole tänne koskaan ennen julkaissut kokopitkää videota omasta tanssista, ja syy on ihan vain se, että mulla ei ole ollut matskua. Parhaimmillaan olen saanut sen Instagramiin vaadittavat 15 sekuntia kokoon, sillä mun tanssi on niin surkeaa, ettei vain kehtaa julkaista enempää.
Mutta tänään olin treenaamassa salilla vähän pidempään. Tarkoitus oli harjoitella niitä piruetteja, mutta mun piruetti-flow katosi yhtä nopeasti kuin se tulikin, joten ei huolta, en kiduta teitä teknisesti rumilla pirueteilla ;)

Mä tykkään improvisoida, mutta aina tähän mennessä multa on loppunut ideat kesken tanssin - ei tulisi musta koreografia. Tänään sitten sain jonkinlaisen ihme flow'n impron suhteen, ja mä olen jopa melko tyytyväinen siihen! Sain tanssiin hyvän, "jäntevän" tunnun, hypyt sujuivat, samoin muutama piruetti. Ideat eivät loppuneet heti kesken, ja kun se hetki koitti, hoksasin hyödyntää lattiaa. Lattiaa mä en hyödynnä koskaan (lue: ryömi siellä lattialla nykytanssijoiden tapaan) koska en koe sitä mukavaksi saatikka itselleni sopivaksi. Sitä paitsi se on kylmä ja kova.
Joten tässä kolmeminuuttinen impro!

25 kommenttia:

  1. Tosi kiva kun julkasit pitkän videon!tykkäsin paljon :)
    Mäkin rakastan improvisoida! Harvoin itsekkään hyödynnän lattiaa improvisoidessa, vaikka tykkäänkin tanssia kaikissa "tasoissa". Pahinta on jos ideat loppuu kun on siellä lattialla pyörimässä ja jää vain makaamaan/nousee kömpelösti takaisin ylös :'D monesti tanssitreeneissä oli vielä hyvä määrä porukkaa todistamassa näitä hetkiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, tämä hyvä puoli on näissä omissa "yksityisissä" treeneissä, ettei ole muita todistamassa omia blackouteja improilussa :D
      Mutta kiitos! :)

      Poista
  2. Wau!!! Ihan mieletöntä että pystyt improomaan noin kauan!:) ja tosi hienoa nähdä että nautit ja tanssit sydämestä etkä ns"teknisesti". Tarkoitan että liike tulee kehon sisältä ja se näkyy:) uskon että tällainen impro on myöa mahdollista vain koska olet kovan työn psyykisesti tehnyt sairauden kanssa, itse koen että kun sairaus hallitsee kaikkea niin se näkyy myös ulos.. En näin vapautunut tanssikaan ole silloin mahdollista.
    Olet niin kaunis tanssija että!:):) toivottavasti pääset paranemisessakkn eteenpäin tanssin avulla. En sanoin voi kuvailla miten iloiseksi tämä minut teki, se kaikki vapautuneisuus ja itsevarmuus näkyi tanssissasi<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos aivan ihanasta viestistä! Olet kyllä varmasti oikeassa tuon vapautuneisuuden suhteen, sillä kun olen katsonut viime kesän ja syksyn improja, niin ne ovat kaikkea muuta ku vapautuneita. Liikkeet jäykkiä, toistavat koko ajan toisiaan enkä saanut tanssiin mitään tuntua. Nyt tämä oli tosiaam eka kerta kun improilu tuntui hyvältä ja luontevalta enkä pelännyt koko ajan sitä miltä näytän tai mitä teen tämän liikkeen jälkeen.
      Mutta vielä iso kiitos sinulle, sait kyynelet silmiini! <3

      Poista
  3. Musta oli ihana katsoa, kun tanssit sydämestäsi ja on energisoivaa ♡ onnistuit tällä piristämään myös mun päivää, kiitos ♡

    VastaaPoista
  4. Sulla on jo vahvuutta ylävartalon käytössä, jalat vielä mukaan samaan menoon ja kokolattia käyttöön. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jalat tosiaan ovat vähän jäljessä, mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa, kun pääsee taas vauhtiin :)

      Poista
  5. Onpa sulla todella ylimielinen asenne. Nykytanssi ei ole mitään lattialla ryömimistä. Nina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kultaseni, oletko koskaan kuullut sanaa sarkasmi? Tai osaatko tunnistaa sarkasmia rivien välistä? Suosittelen opettelemaan, sillä nenään ei mahdu herneitä loputtomasti ;)
      Mutta sulta kyllä sai kunnon naurut näin aamutuimaan, kiitos! :D

      Poista
  6. Ihana blogi siulla!

    Mie oon samaa mieltä, että oli ihana katsoa tanssia, kun näki sen tulevan siun sydämestä :) Lisäksi musa teki siitä mukavan piristävän, etenkin kun sitä unisilla silmillä aamu kuuden aikaan katseli. Oon itse kokenut improilun parissa monet parhaimmista tanssihetkistä, etenkin silloin, kun oon päässyt irti peileihin tuijottamisesta. Todella vapauttavaa <3 Nyt kun itse en varsinaisesti tunneilla pysty käymään, niin olisi ihana edes improilla, mut valitettavasti meidän tanssikoulun salit on täynnä iltaisin, niin sinne ei pääse. Mut mie tanssin sit omassa mielessä, helpottaa tuskaa sekin!

    VastaaPoista
  7. Kiva kun julkaisit videon:) oot kyllä tosi musikaalinen tanssija, Niinkuin olet itsekkin täällä maininnut(itsellä vaikeuksia rytmin löytämisessä:') ja oot kyllä rohkea kun julkaisit videon sun tanssista ja vielä improsta! itse olen niin itsekriittinen, että pelkkien esitysvideon katsominen on tuskaa..:)

    VastaaPoista
  8. Kiitos paljon Elli :)
    Mulle rytmi on puhtaasti verissä, joten liikkeiden sovittaminen musiikkiin tulee luonnostaan. En ajattele sitä ollenkaan tanssiessa ja on vähän hupaisaa nähdä videolta miten ne sopii suht hyvin rytmiin.
    Mä olen kans hirveän itsekriittinen etenkin baletin suhteen, koska mun tekniikka on ihan surkea. Mutta tää impro tuntui jotenkin hirmu hyvältä ja luontevalta, ei semmoiselta jatkuvana pakkona tekniikan vahtaamiselta kuin baletti pahimmillaan.

    VastaaPoista
  9. Olet tosi rohkea, kun uskallat julkaista oman tanssivideon! En todellakaan tarkoita sitä, että video olisi julkaisukelvoton, vaan että internetissä jopa maailman täydellisin ammattitanssija voi saada loukkaavia kommentteja videoistaan. Nautin videon katsomisesta, ja yhdyn muihin kommentteihin siinä, että liikkeet ja musiikki sulivat yhteen. Toivottavasti tämä ei jää viimeiseksi tanssivideoksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, mä en onneksi olekaan mikään ammattitanssija tai kiinnostava julkisuudenhenkilö, joten tuskin kovin montaa kiinnostaa lähteä kritisoimaan ja latomaan loukkaavia kommentteja oikein asiakseen :) Mä olin ekaa kertaa itse suht. tyytyväinen tulokseen ja halusin siksi jakaa. Eikö ihminen yleensäkin halua jakaa ilon aiheensa? Sitä paitsi, jos koko ajan miettii mitä muut ajattelee ja mitä kommentteja mahtaa saada, niin aika kapoiseksi voi elämä jäädä, enkä kaipaa enää yhtään sellaista hetkeä.
      Mutta ymmärrän täysin sun kommentin sisällön.
      Ja kiitos :)

      Poista
  10. Kiva tanssivideo! Hauskoja ja omaperäisiä liikkeitä ja hyppyjä, toimi musta hyvin. Ja kauheen pitkän pätkän keksit improvisoida noinkin sulavasti, mulle tulee aina viimeistään 30sek jälkeen sellanen "öööööö" ja seison vaan paikoillani, jos koitan tehdä jotain improa :D Ja hieno toi uusi leotardi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No normaalisti mullakin iskee sen ekan puolen minuutin kohdalla se ööööö-hetki, kun tajuaa ensinnäkin toistavansa samoja liikkeitä koko ajan ja sitten sen myötä loppuu sekä ideat että mielenkiinto :D Joten mä olin kyllä itsekin erittäin ihmeissäni, että miten mä pystyin improta koko biisin ajan.
      Tokihan mä tässäkin toistin hyvin paljon samoja liikkeitä, mutta tää tuntui ihan erilaiselta. Vapaalta. Nimenomaan vapaalta!

      Heh, kiitos, mäkin tykkään tästä leosta nyt kun pääsin eroon niistä härpäkkeistä :D

      Poista
  11. Tästä välittyy tanssin ilo niin upeesti :) Ja lisäksi pisti silmään se, kuinka oot selkeesti löytänyt tanssissa ja liikkeissäsi sen oman juttusi. Teet just oman näköistä tanssia ja se on mun mielestä ihan älyttömän siistiä. Keep going!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Maria! Olen aina pitänyt omaa tanssityyliäni niin puutteellisena ja surkeana verrattuna muihin - muilla on aina niin täydellinen tekniikka ja kauniit jalat ja pyörivät suunnilleen kymmenen piruettia kerrallaan - ja mä olen vain.. tämmönen. Surkea, jos jokin sana pitää löytää kuvaamaan.
      Joten kiitos! <3

      Poista
  12. Oi, tykkäsin videosta kovasti! :) Tässä näkyi mun mielestä tanssin ja rytmin iloa eri tavalla kuin sun balettivideoissa, vaikka nekin on hienoja. Tai sitten tämä vain iski enemmän, kun oon itse nykytanssija :)

    VastaaPoista
  13. Hei ootko koskaan miettiny nykytanssia? En toki tunne sua, mutta vaikuttaa että tanssi on sulle tosi tärkeetä elämässä.. niin mikset vaikka ton sun opparin valmistuttua rupeis treenaa nykäriä ja pitäisit baletin siinä ns. tukena? Kun sun balettitaustalla nykärissä oisit varmaan hyvä ja kerran noi koreografiatkin noin luonnistuu, niin sähän voisit vaikka ruveta ihan tanssipedagokiksi?? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeksi miten myöhässä vastaan sulle, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

      Mulla oli tanssipedagogin ammatti ihan tosissaan harkinnassa muutamia vuosia sitten, mutta siinä oli tuo polvi sekoittamassa kuvioita. Mä en ole koskaan mieltänyt nykäriä ittelle läheiseksi, ja baletti on taas ollut iso elämä. Mutta nyt näiden viikkojen aikana oon pakosta huomannut sen, että mun kroppa ei kestä aktiivista ja tiivistä balettia, ja toiseksi saan ilmaistua itseäni paremmin nykärin kautta. Joten tässä on vähän kaksi suuntaa, jotka mua repii ja kiehtoo.
      Ehdottomasti tanssi on mulle henkireikä, mut pelkään sitä, että jos yritän tehdä siitä itselleni leipätyötä siitä tulee mulle kammo. Mulla on opparin teon jälkeiselle ajalle suunnitelmia, mutta suunnitelmia saisi olla myös tanssille, koska tunnen olevani elossa tanssin kautta. Joten en vielä oikein osaa sanoa. Pitää katsoa mitä tästä tulee, pakottamalla kun ei mikään onnistu.

      Mutta kiitti viestistä, laitoit mut tosiaan ajattelemaan tätä toiselta kantilta :)

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta