4. joulukuuta 2015

Joulukalenterin 4. luukku


Olen ollut jouluvalmistelujen suhteen varsin poikkeuksellinen tänä vuonna, sillä mä olen askarrellut! Kuten olen monesti sanonut, mä olen todella huono käsityöihminen: pelkät paperiset lumihiutaleet olivat mulle melkein ylivoimaisia, koska en heti hiffannut sitä taittelua ja mistä kohti leikata sitä kolmiota. Muistan miten lapsena tehtiin aina näin joulun alla ihan mielettömästi lumihiutaleita, ja niitä sitten liimailtiin ympäri kotia :D
Lumihiutaleiden tekijää musta ei siis tule, mutta niiden sijaan olen tehnyt kuvassa näkyviä paperisia ympyräkoristeita (millä nimellä niitä nyt kutsuukaan), sillä pienen alkukangertelun jälkeen ne onnistuvat jopa mun nakkisormilta. Kyllähän nuo edelleen muotopuolia ovat ja kaukana siitä miltä niiden oikeasti pitäisi näyttää (osa näyttää vähän tulppaaneilta kun eivät pysyneet just tuossa muodossa...).
Mutta mä tykkään noista eivätkä ole liian vaikeita tehdä, joten tässä on ohje!


Olen käyttänyt ihan tavallista A4:sta tähän ja leikannut siitä tuommoisia 3 cm x 25 cm suikaleita, jotka olen sitten taitellut haitariksi (n. sentin levyiset taitokset).


Kun olet saanut haitaroitua koko paperisuikaleen, lävistä se neulalla ja langalla.
Tuo lävistäminen kannattaa tehdä pienissä osissa, etenkin jos käytät paksumpaa paperia.


Sitten vaan vedä lanka läpi! Tee lankaan pitävä solmu, ja avaa haitaria ympyränmuotoiseksi.
Haitarin alku- ja loppupää kannattaa ommella muutamalla pistolla yhteen, niin ei tarvitse taiteilla liiman kanssa.
Jätä loppulanka ripustuslangaksi ja voilá!

kuten kuvasta näkyy, mun ympyrä ei ole ihan priimaa, koska nuo haitarin taitokset eivät osu kohdalleen.
Mutta tärkeintä on, että se pysyy ympyränä :)

Jouluun aikaa enää 20 päivää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta