24. joulukuuta 2015

Joulukalenterin 24. luukku


Nyt on joulukalenterin tullut päätökseen, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin. Mihin se aika oikein meni? Juurihan mä pakokauhuisena mietin ideoita näitä luukkuja varten, ja nyt on viimeinen luukku!

Kävin eilen isän kanssa Oulussa - hänellä oli työhommia siellä - ja kävin samalla shoppailemassa. Keskusta oli vielä mukavan rauhallinen, mutta auta armias kun piti käydä Limingantullin Prismassa: mistä niitä ihmisiä oikein riittää?! Kaupat ovat kiinni kaksi päivää, ja siellä ihmiset tungeksivat pakokauhuissaan täpötäysine kärryineen muita pukkimassa; ihan kuin nälänhädän alla.
Kävimme myös syömässä Tupoksen ABC:llä, ja jouduin siellä kohtaamaan pelkoni lounasta kohtaan. Mulle lounas on aina ollut vaikea ateria, ja paljon mieluummin herään vähän myöhemmin ja syön joskus klo 11 ison aamupalan kun että syön aamupalan klo 9 ja mietin sitten lounasta puoliltapäivin. Jotenkin lounas ei ole koskaan tuntunut kovin luontaiselta.
Mutta kun nälkä kurni, niin oli pakko. Buffetista löytyi salaatteja, jauhelihapihviä, riisiä ja perunaa, kookos-kanacurrya sekä lohikiusausta, eli ei mitään kasvisruokaa. Mutta tuo kookos-kanacurry oli kyllä hyvää, samoin lohikiusaus. Jälkkäriksi persikoita ja vesimelonia sekä kaakao.
Pakko myöntää, että mulle syntyi pieni pakokauhu siitä ruoasta: paljon mieluummin söisin kaksi suklaapatukkaa vaikkakin niistä tulisi enemmän energiaa kuin tuosta ruoka-annoksesta. Mulle suklaa on turvaruokaa vaikka järjellä ajateltuna sen ei luulisi olevan sh:sta kärsivälle sitä. Mutta milloinkas näitä pakkomielteitä ruoasta on voitu ajatella järjellä?!


Ehdin myös pelätä, että tänne pohjois-pohjanmaallekin on tiedossa musta joulu, mutta eilen rupesi pyryttämään niin paljon lunta, että Doorakin kahlaa vatsaansa myöten hangessa, joten ei pelkoa mustasta joulusta! Kävin eilen koirien kanssa läheisellä hiihtoladulla (siellä ei ole vielä latuja tehty), ja vitsit siellä oli liukasta! Hiuksenhieno puuterilumi oli satanut kirkkaan peilijään päälle, ja mä olin sileäpohjaisilla lenkkareilla nurin melkein joka vaiheessa! Juokseminen ei onnistunut yhtään, koska lihakset ovat niin kipeät ja tulehtuneen oloiset, että jokainen askel sattuu. Sauna ei todellakaan sovi minulle, sillä muutama sen jälkeinen päivä ovat todella tuskaa.

Mutta mitä näin omaan joulunviettoon tulee, niin puoliltapäivin katsotaan joulurauhan julistus, syödään riisipuuro ja iltapäivällä on joulusauna. Jouluruoka on myöhemmin iltapäivästä, noin viiden aikaan, ja sitten Joulupukki tulee käymään alkuillasta :) Kyllä, meillä käy edelleen Joulupukki! Siitä perinteestä meinattiin luopua joitakin vuosia sitten, mutta sitten siskontyttö syntyi ja ajatukset Joulupukin jättämisestä unohdettin automaattisesti. Ei siinä, kyllä mä nautin Joulupukista :D
Telkkari jauhaa koko päivän (ihania) jouluohjelmia, ja huomenna tulee Lumikuningatar-baletti Teemalta klo 19, muistakaa katsoa!


Oikein ihanaa joulua teille kaikille!

3 kommenttia:

  1. Hei! Blogista löytyy tunnustus sinulle. ^-^

    http://seurallinenerakko.blogspot.fi/2015/12/you-are-fabulous.html?m=1

    VastaaPoista
  2. Voi että kun mä olen ollut niin onneton bloggerin kanssa koko joulukuun - mulla on tosiaan mennyt kaikki nämä ihanat joulukalenteripostaukset aivan sivusuun. Nyt hätäisesti koetan tässä selailla näitä läpi, hahah..

    Anyways: mielestäni on aivan mahtavaa, että söit lounasta, vaikka se tuntuikin vaikealta. Pieni askel kerrallaan ja hyvä tulee.

    Itse vietin jouluni Helsingissä, ja ikävä kyllä lunta ei ollut sitten hiutalettakaan. Nyt olen kuitenkin Lapissä mökillä ja pakkasta 15-25 astetta jatkuvasti (hrrr!) sekä lunta aivan riittämiin. Jee!

    Toivottavasti vietit ihanan joulun! <3

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta