12. joulukuuta 2015

Joulukalenterin 12. luukku

Kuten seitsemännen luukun videossa sanoin, olen tänä vuonna ollut poikkeuksellinen joulukoristelujen suhteen, sillä en ole ennen panostanut oman asunnon koristeluun näin paljoa aikaa ja vaivaa, ja tajusin myös syyn siihen kun hetken aikaa mietteitäni perkasin.
Mulla on niin paljon vapaampi ja onnellisempi olo! Viimeisten kymmenen vuoden aikana joulut ovat olleet todellisia koettelemuksia ruokineen ja pyhineen vaikka jouluihminen olenkin.
Nyt vapauden ja onnellisuuden tunteen syynä on pitkälti se, että olen ottanut kunnon niskalenkin anoreksiasta ja kääntämässä elämässäni uutta lehteä. Toki pitkä matka tässä edelleen on edessä, mutta mä en ole enää siellä suossa.
Mä tein päätöksen kokeilla tämän viimeisen kerran parantumista, ja mä pysyin siinä päätöksessäni!
Iso kiitos kuuluu myös nykyiselle terapeutilleni, sillä todellakin vei vuosikymmenen päästä oikeaan terapiaan!
Lisäksi minulle myönnettiin vuoden verran jatkoaikaa opinto-oikeuteeni, joten lopputyö ja valmistuminen eivät enää paina niin pahasti harteita: minulla on aikaa.
Kolmas isohko asia, jota olen pyöritellyt mielessäni, on kokemusasiantuntijakoulutukseen hakeminen ensi syksynä. Haluan todellakin vetää sh:ta turpaan 10-0, voittaa tämän taistelun ja valaa uskoa muihin, että jos mä olen toipunut niin kuka tahansa voi toipua. Minut leimattiin kroonikoksi jo seitsemän vuotta sitten, potkittiin ulos sairaalasta ja nostettiin kädet pystyyn: mulla ei ole mitään toivoa. Mutta hei, täällä mä olen!

Jotta tämä luukku ei olisi pelkkää mun sh-pohdintaa ja hehkutusta, niin palataan asiaan eli joulukalenteriin, sillä puolivälissä on hyvä miettiä niitä joulun parhaimpia ruokia!


Äidin tekemä porkkanalaatikko on muodostunut vasta ihan viime vuosina mun lempparijouluruoaksi. Se vaan on niiiiin hyvää!


Riisipuuro!
Onko teillä tapana laittaa mantelia riisipuuroon, ja mantelin saaja saa lahjan? Meillä on se yksi perinteistä, ja mä olen tainnut yhden ainoan kerran saada sen mantelin.


Graavilohi.


Glögikakku. Tämän ohje löytyy luukusta kolme (klik!).


Ja glögi totta kai pipareiden kera.


Löysin näitä jouluomenia kaupasta, ja taitavat olla ehkä parhaimpia omenia, joita olen vähään aikaan syönyt - jos ikinä! Olen jälleen löytänyt omenat takaisin ruokavalioon, sillä vatsa ei enää oireile omenista. Nämä ovat niin ihanan meheviä ja makeita!



Ja ehdottomasti suklaa! Mä olen ihan mieltynyt tähän Maraboun Twist -pussiin, ja joka joulu on saatava tällainen :D

Olen varma, että joitakin lemppariruokia jäi puuttumaan, sillä joka joulu perheenjäsenet keksivät jotain uutta, ei ennen tarjoiltua ruokaa, jotka sitten "löydän" vähän muista jäljessä.
Saas nähdä mitä uutta löytyy tänä jouluna :)


Jouluun aikaa enää 12 päivää!

2 kommenttia:

  1. Mun lempparita on perunalaatikko, sillit ja perunat sekä graavilohi! Ja onhan se kinkkukin hyvää! :P Ja tietysti suklaa ;)

    VastaaPoista
  2. Mun lemppari ruuat ovat porkkanalaatikko, pippurilohi, graavilohi ja kylmäsavulohi (meillä on aika paljon erilailla valmistettuja lohia), sekä italiansalaatti (se on tullut uutena poikaystäväni kotoa).
    Herkuista ehdottomasti paras on suklaa <3 :D

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta