26. marraskuuta 2015

The time of the year

... eli Pähkinänsärkijä!
Mulla on ihan hirveä ikävä Pähkinää ja kaikkea sitä mitä se edusti, sillä viime ja toissa syksy olivat täynnä Pähkinän harjoituksia. Eka vuosi oli tosi ihmeellinen, sillä mä olin elämäni ekaa kertaa mukana tekemässä kokoillan (joskin hiukan typistettyä) balettia, ja mä rakastin jokaista hetkeä!
Nyt kun ei ole tunteja eikä sen puoleen Pähkinää, niin olen youtubesta etsinyt Pähkinän behind the scenes -videoita ja vollottanut Makeishaltiattaren ja Prinssin gpdd:ta katsoessani - se musiikki on jotain niin uskomatonta!!
Olen katsonut paljon noita videoita, ja päätin tähän lisätä muutamia suosikkejani sekä ehdottomasti Pähkinän upeimman pdd:n, eli sen Makeishaltiattaren ja Prinssin pdd:n.



ABC New'sin toimittaja pääsi kokeilemaan hiirin, venäläisen karkkikepin ja Makeishaltiattaren pdd-roolia NYBC:n Pähkinässä.
Video löytyy myös täältä


Royal Opera Housen dokkari Peter Wrightin Pähkinän valmisteluista. Harmi vaan että videon ääni on vähän hiljainen, mutta hyvä video!
Löytyy myös täältä


Royal Opera House; pätkä Kiinalaisen tanssin harjoituksista.
Löytyy myös täältä


Royal Opera House; Makeishaltiattaren ja Prinssin pdd:n harjoitus.
Ja tässä linkki videoon.


Jälleen ABC:n tuottama behind the scenes -video Balanchinen Pähkinästä.
Löytyy myös täältä


Atlanta Ballet'lla oli hieman erilainen Drosselmeyer.
Linkki videoon.


Baryshnikovin ja Kirklandin esittämä grand pas de deux. Itse asiassa tässä taitaa Kirkland esittää Claraa; onko toisissa produktioissa tässä gpdd:ssa Clara ja Prinssi ja toisissa taas Makeishaltiatar ja Prinssi?
Mutta suotta ei tämä tanssipari legendaarista mainettaan ole ansainnut! Videon laatu on todella surkea, mutta näissä vanhoissa videoissa aina on. Kirkland on uskomattoman kevyt, kuin keiju, tuulenhenkäys, ja Baryshnikov on loistava pari hänelle!
Videoon pääset myös tästä.


Tässä Het Nationale Ballet'n Anna Tsygankovan ja Matthew Goldingin esittämänä Grand pas de deux, Prinssin ja Makeishaltiattaren variaatiot sekä kooda.
Gpdd:n musiikki on jotain niin uskomattoman kaunista, että mä olen aina ihan kyynelissä kun vain kuulenkin osan siitä :D Koreografialtaan todella mainio, ja etenkin Makeishaltiattaren variaatio oli nokkela ja täynnä pieniä yksityiskohtia, jotka näyttävät helpolta mutta ovat kaikkea muuta. Erittäin hyvin tanssittu!
Videoon linkki löytyy täältä.



2 kommenttia:

  1. Wow, tanssiikohan kukaan yhtä keveästi ja herkästi kuin Glesey Kirkland... Anna Tsygankova on tanssinut myös hienon Gisellen Het Nationale Ballet'ssa, mulla on se dvd, mutta ainakin pätkiä löytyy youtubesta. Ihanaa joulunodotusta (Rovaniemellä sataa vettä, huokaus)! Leenaniina

    VastaaPoista
  2. Olisi niin kiva päästä katsomaan Pähkinänsärkiää :) ja tietty tanssia siitä jotain osaa. Ne musiikitkin siitä ovat ihania <3

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta