19. lokakuuta 2015

Q & A part 3

Kyselin teiltä kysymyksiä tässä jokin aika sitten, ja nyt olisi sitten vastausten aika :)

Baletin ulkopuolelta

- Millä kolmella sanalla kuvailisit sun arjen pukeutumista? 
  Käytännöllinen, yksinkertainen, mahdollisimman mukava.

- Tykkäätkö pitää hattuja?
 
Enpä oikeastaan. No talvella käytän pipoa, mutta en muuten käytä hattuja.

- Lempikasvi ja -villieläin? 
  Hmm.. orkidea. Se on niin kaunis! Ja villieläimistä ehdottomasti koalat!!

- Millaisesta sisustuksesta tykkäät?
Tykkään lämpimistä ja tummista väreistä sisustuksessa. Esimerkiksi nykyistä kämppääni olen yrittänyt sisustaa    siihen suuntaan käyttämällä verhoissa beigeä ja tummaa viininpunaa, kalusteet ovat joko tummaa tai mustaa (paitsi yksi punainen pöytä..). Pienet yksityiskohdat - puinen vuosikalenteri, peilin- ja taulujenkehykset - ovat mustia. Sisustustyynyillä saa sitten pientä väripilkettä sinne missä sitä kaivataan, esim. lähes musta sohva olisi karun näköinen ilman lämpimän värisiä tyynyjä.
Mutta toisaalta mä kyllä ihastelen ja haaveilen sellaista täydellisen pelkistettyä, lähinnä valkoista sisustusta, jossa pieninä väripisteinä olisi mm. mustaa, harmaata, viininpunaista ja beigeä. 
Ehkäpä mä sisustan mun seuraavan oman kämpän suurikin tuollaiseksi :D

- Lemppari nähtävyys Suomessa?
 Mulla ei ole yhtä lempparinähtävyyttä Suomessa, mutta ihan tyynen joen/järven/meren ranta on sellainen nähtävyys, että se on mun mielestä lempparinähtävyys Suomessa :) Ja vielä jos sattuu rannalla näkemään joutsenia siellä kauempana ulapalla, niin aah! Ja toinen ei kylläkään mihinkään erityiseen paikkaan sidottu nähtävyys on elävä tuli.

- Inhokkisana?
 Ei taida olla mitään erityistä inhokkisanaa.

- Ikäsi?
  28-vuotias olen.

- Syntymäpäiväsi?
  24.5.

- Koirasi ikä?
  2 vuotta ja 7 kk.

- Lempiaine koulussa?
 Kielet (ei ruotsi kuitenkaan), markkinointiaiheiset kurssit, oikeustieteiden kurssit, sekä erilaiset viestinnälliset kurssit

- Lempiruoka?
 Tällä hetkellä erilaiset kasvisruoat, mutta jos puhutaan all-time-lempiruoasta, niin varmaan pastaa kanakastikkeella, kinkku-ananas-aurajuustopizza (*slurps*) ja jouluaattoillan juhla-ateria :) Onneksi joulu on taas pian täällä!! :))

- Inhokkiruoka?
 Maksalaatikko ja kaikki verestä ja sisäelimistä tehdyt ruoat! Sienet, merenelävät, mutti, läskisoosi, punainen liha (tietyin poikkeuksin, esim. sika, nauta). Ikinä en suuhuni laittaisi esim. jotain lampaan/sonnin/possun kiveksiä tai kieltä! Hyi hitto!

- Lempiherkkusi?
Suklaa! Sekä macaronsit ja eclairet. Ja hedelmätoffee!

- Mikä on parasta itsessäsi? (kolme asiaa vähintään!)
Mun silmät, sillä ruskea ei ole suomalaisten yleisin silmienväri. Mä olen myös positiivinen (löydän positiivisia asioita paskoista asioista). Mä olen myös vahva, sillä tämä 13 vuotta kestänyt sairastaminen on ollut yhtä helvettiä, mutta kun olen kaatunut, olen kompuroinut sieltä pystyyn useammin kuin jaksan enää laskeakaan. Ja tähän vahvuuteen liittyy se, että haluan myös auttaa toisia samassa tilassa olevia.

- Oletko ollut töissä jossain; missä?
 17-vuotiaana olin kesätöissä Kelalla Haapavedellä. Sitten vuosina -04, -05 ja -06 olin Pula! - Ooppera Konikapinasta -oopperan orkesterissa viulistina. Ooppera järjestettiin Nivalassa, koska oopperan tapahtumat sijoittuivat tälle alueelle Nivalassa.
Sitten olen auttanut isää firmassa jonkin verran, ja esim. Franfurtin musiikkimessuilla olin siellä tulkkina.

- Mitä tahtoisit tehdä työksesi?
 En tiedä. Haluaisin jotenkin yhdistää tanssin mun koulutukseen; rupeaisinko yrittäjäksi ja perustaisin tanssitarvikeliikkeen?

- Kolme toivomustasi?
 Saisin pitää terveyteni, löytäisin hyvän ja inspiroivan työpaikan, jonka palkalla ei tarvitsisi viettää tällaista kituelämää rahan suhteen. Ja olisin onnellinen.

- Onko sulla lempinimiä?
 On, mutta enpä niitä kerro :'D

- Mitkä ovat Dooran lempinimet?
 Doora Unelmalla on lempinimiä... Nappu, Napero, Nappuska, Nöpö, Nöppö, Nöppiskä, Nöperö, Napu, Dorppa, Doruli, Doruski, Höpö... tuossa nyt ne eniten käytetyt :D

- Mitä teet silloin kun on tylsää ja tahdot kuluttaa aikaa jotenkin kivasti?
 Katon telkkaria, luen kirjaa, selaan Ig:tä tai YouTubea tai Facebookia, tai pelaan WordSearchia :D Tai lähden Dooran kanssa lenkille.

- Käytkö kirppiksillä?
  Juu, aina silloin tällöin :)

- Mitä tekisit jos voittaisit lotossa paljon rahaa?
 Ekaksi maksaisin ihan kaikki velat, ja sitten antaisin osan rahoista vanhemmilleni kiitokseksi siitä, miten paljon he ovat mua auttaneet rahallisesti tanssin suhteen. Kolmanneksi maksaisin ainakin puolen vuoden vuokrat ennakkoon, ja lähtisin shoppailemaan ja pienelle matkalle! Toki Dooralle hankkisin kaverin nyt kun oma vointikin on jo hyvä, ja loput tallettaisin korkeakorkoiselle tilille muhimaan.

- Onko sulla millainen perhe; sisaruksia ? Onko perhe tärkeä sinulle?
 Vanhemmat, 2 isosiskoa, 2 pikkusiskoa ja 1 pikkuveli, sekä 5-vuotias siskontyttö :)
  Perhe on mulle tärkeä, hyvin tärkeä. Totta kai välillä menee hermot, mutta se kuuluu asiaan :)
 
- Mitä toivot tulevaisuudelta?
  Sitä, että olen onnellinen ja löydän paikkani. Tokihan mulla on tavoitteita (valmistuminen, hyväpalkkainen työ, parisuhde, jne), mutta siihen voi luottaa, että tavoitteet tuskin toteutuvat sillä tavalla kuin niiden oli suunniteltu toteutuvan. Joten mä toivon tulevaisuudelta, että olisin onnellinen, löytäisin paikkani ja tulisin toimeen.

- Mitä pelkäät?
 Luovuttamista, toivottomuutta.

-  Mitä harrastuksia sinulla on ollut aiemmin? 
 Tanssia on ollut jonkin verran (nykäri, jazz, vakiot ja lattarit), lapsena maalailin hyvin lyhyen aikaa, mut pääasiassa mä soitin viulua aina 7 kk ikäisestä 18-vuotiaaseen saakka, jolloin lopetin aktiivitunnit. Kuitenkin jatkoin tämän jälkeen vuoden ajan siinä oopperassa soittamista, ja muutamien vuosien ajan opetin viulunsoiton alkeita eri oppilaille.
Ratsastin myös (meillä oli hetken aikaa oma hevonen), mutta musiikin ohella mä kirjoitin äärettömän paljon ja luin vähintään yhtä paljon.
 
- Onko sulla suunnitelmissa harrastaa Dooran kanssa jotain?
  Olen miettinyt agilityä, mutta se ei taida onnistua sen takapolvien takia :/ Plus että Dooraa pitäisi kouluttaa siihen agilityyn, ja mulla ei kestäisi hermot välttämättä :'D

- Kun valmistut (tradenomiksi?) niin mikä olisi sellainen realistinen unelmaduuni, mitä haluaisit noilla papereilla tehdä? 
 Tuolla ylempänä siitä mainitsinkin: tanssin ja koulutuksen yhdistäminen, eli esimerkiksi oman tanssitarvikeliikkeen perustaminen. Mutta saan olla tyytyväinen, mikäli löydän työpaikan, jonka työnkuva vastaa mun koulutusta, eli markkinointia.

- Mikä on mielestäsi kaunein paikka maailmassa ja miksi?
 En mä tiedä. Maailman kaunein paikka voi olla mikä hyvänsä, mutta jos itsellä on hirveän paha olla, paikan kauneudesta ei pysty nauttimaan.
Jokin veden ranta, rauhallinen ja tyyni, ei liikaa auringonpaistetta ja kuumuutta. Rauhallinen ja hiljainen.
Tai sitten kuten tuolla ylempänä sanoin, niin elävä tuli, sitä on jotenkin niin rauhoittavaa katsoa :)

- Millainen lääkitys sulla on vai onko? 
Säännöllisesti ketiapiinia syön pienellä annoksella unettomuuteen, ja fibrokipuihin amitriptyliiniä.

- Käytkö psykoterapiassa?
  Käyn.





Baletista


- Missä baletissa haluaisit tanssia pääroolin?
 Tää on ehkä kulunut, mutta Joutsenlampi. Se on mun lempibaletti muutenkin, ja Odette-Odilen kaksijakoisuus kiehtoo mua jostakin syystä ihan mielettömästi :D

- Missä olet erityisen hyvä baletissa? Ja missä huono?
 Hyvä on turhan voimakas adjektiivi mun kohdalla baletissa, mutta niin. Rytmitaju kaiketi, adagiot; vasen developpé on parantunut aika paljon. Huono olen sitten kaikessa muussa.
 
- Mitä balettivaatteita ostaisit jos voisit ostaa mitä vain?
No ihan ekana ostaisin tusinan sopivia kunnon leotardeja, tutun ja ne semmoiset lämmittelybuutsit!

- Kauan olet harrastanut balettia?
Aloitin tammikuussa 2011, eli aktiivisesti tanssittuja vuosia on neljä (välissä oli polvileikkauksesta johtuva puolivuotinen saikku).

- Kuinka monta tuntia tanssit viikossa?
Tällä hetkellä en yhtään, mutta viime vuonna tekniikkatunteja oli 3 x 90 min, ja näihin päälle tarvittavat näytösharjoitukset plus omatoimiset treenit. Nyt mun balettitunnit rajoittuu siihen mitä itse käyn peilisalilla pari tuntia kerrallaan about kerran viikossa, jos sitäkään. Sitten kotona harjoittelen itsekseni jotain pientä silloin tällöin.

- Miten päädyit tanssimaan juuri balettia?
Mä lapsena halusin balettitunneille, mutta silloisten tanssituntien balettiosuus rajoittui kahteen kertaan, jolloin harjoiteltiin jotain äärettömän yksinkertaisia port de braseja; muuten se oli pelkkää nykytanssia. Mä olisin halunnut balettia mutta ei ollut mahdollisuuksia, joten kun muutin Sjoelle ja löysin balettikoulut, niin mun oli vain pakko päästä balettitunneille. Baletissa mua on kiehtonut sen liikekieli, se on niin kaunista. Ja ihana musiikki yhdistettynä siihen liikkeeseen.

- Mitkä on sun lempparibalettidokumentteja?
Ballerina, First Position, Strictly Ballet 1 ja 2, Good Swan Bad Swan, nämä nyt ainakin. Niin ja NYCB:stä kertovat lyhyet dokkarit.

- Lempivariaatio
 Varmaankin Dying Swan.


- Tankosarja
Mä oon aina tykännyt eri rondisarjoista, joten sanon että rondit :)


- Tanssija
Saako sanoa useamman? Misty Copeland, Diana Vishneva, Kathryn Morgan.

- Jos sulla olis mahdollisuus päästä sun unelma balettiseurueeseen mikä se olisi?
Kääks! Nyt laitoit pahan... varmaan NYCB.

- Millaisessa puvussa haluaisit esiintyä?
No perinteinen tutu tietty :D

- Minkä roolin tahtoisit tanssia ja mistä baletista?
Odette-Odilen Joutsenlammesta, ei yhtään sen vähempää ;)

- Mitä saat tanssista?
Mä saan tanssista voimaa kaikin tavoin. Se ylläpitää ja kehittää mun lihaksia - etenkin keskivartalon lihaksistoa - ja se lievittää fibron ja murtumien aiheuttamaa kipua. Mutta mä saan tanssiin purkaa omia olojani, saan hetken ilman murheita. Saan olla toisessa maailmassa. Saan muuttaa liikkeeksi sekä musiikin että tosiaan mun tunteet, ilman että mun tarvitsee puhua tai laulaa tai soittaa. Saan liikkua, joka aiheuttaa hyvän olon. Saan tuntea, että mun kropasta on johonkin. Saan jopa pätevyyskokemuksia :)

-  Mitkä venyvyydet osaat?
Tällä hetkellä en taivu juuri suuntaan enkä toiseen, koska mun venyttelyt on ollut tosi pahasti retuperällä. Mutta jos vähän panostan venyttelyyn, saan normispagat parissa viikossa; keskispagaan en ole toistaiseksi taipunut, mutta en ole sitä juuri yrittänytkään. Selkä on mun heikoin paikka, mutta toisaalta seläntaivutukset ovat paremmat kuin aiemmin.

-  Haluisitko ammattitanssijaksi?
Yhdessä vaiheessa halusin, ja kyllä, haluaisin kokeilla jonkin aikaa ammattitanssijan elämää. Jos ajatellaan että mullakin olisi kaikki mahdollisuudet, niin kyllä haluaisin ainakin hetken. Mutta jos ajatellaan realistisesti, niin tällä kropalla ei ole siihen mahdollisuuksia :(

- Osaisikko kuvitella itses Suomen kansallisoopperaan?
Haluaisin kyllä, mutta en. Valitettavasti :(



Miltä näyttää piruetit viidennestä, kun niitä ei ole harjoitellut yli puoleen vuoteen? ^^

6 kommenttia:

  1. Laiskuus laittaa tänään rahan tulemaan :) kiva postaus, mistä oon saanut päähäni että oot aloittanut baletin 19 v? :) sun postauksista saa voimaa jatkaa taistelua sairautta vastaan, kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toinen laiskuus laittaa huomenna tossut tulemaan ;)
      Kiva että tykkäsit postauksesta! Enkä ole unohtanut sun sähköpostia, vaan se on tuolla vastattavien puolella. Haluan löytää sellaisen hetken että pystyn todella keskittymään kirjoittamiseen :)
      Ja ihana kuulla että saat voimaa jatkaa näistä mun höpinöistä! Silloin ne eivät ole menneet ihan hukkaan, ja haluan todella yrittää auttaa :) <3

      Poista
  2. Haiskoja nämä tälläiset postaukset :) Itekin varmaa haluaisin tanssia pääostan Joutsenlammesta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, Joutsenlampi on varmaan niin legendaarinen baletti, että mulla ainakin se säilyy balettien ykkösenä hamaan loppuun :D
      Mutta kiva että tykkäsit tästä :)

      Poista
  3. Tää oli tosi kiva postaus!! :) Paljon uutta tietoa sain susta ja oli kiva lueskella kun vastailit kaikenlaisiin kysymyksiin! :)

    VastaaPoista
  4. Olipas todella mielenkiintoinen postaus, jee! Ja ihanaa kun lisäsit tuon videon, tykkään hirmuisesti katsoa sun tanssivideoita. ps. lisää niitä!

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta