20. syyskuuta 2015

By the way...

... mä onnistuin eilen tekemään sillan kolmeen kertaan ja jopa pysymään siinä asennossa!
En ole ennen siinä onnistunut ilman apua, joten eilispäivän onnistumisella oli mulle iso merkitys: tästä koko paranemistouhusta tosiaan on löydettävissä positiivisiakin puolia :) Lihotuista kiloista iso osa on nesteiden lisäksi tullut lihasten muodossa, ja sen kyllä näkee: "kolmiot" ovat tulleet takaisin pohjelihaksiin, etu- ja takareidet ovat lujemmat, hauikset ja ojentajat ovat napakammat. Jopa kyynärvarressa näkyy lihaksia siinä missä näkyi ennen sormien jänteet!




Joten nyt kun tuo silta onnistuu, niin ehkä voisi ruveta harjoittelemaan siltakaatoa. Tosin eniten mua sillassa pelottaa se, että joutuu olemaan pää alaspäin. Olenko ainoa, vai onko se jonkun muunkin mielestä vähintäänkin epämiellyttävää?
Mutta ehkä se helpottaa harjoittelemalla.. :>

Toinen by the way tähän loppuun: heitelkääs mulle jotain hyviä ja helppoja kasvisruokareseptejä, jotka eivät koostu turhan monista ruoka-aineista! Meinaan nimittäin kyllästyä noihin samoihin ruokiin :P

14 kommenttia:

  1. oon kanssa yllättynyt miten liikunnalla ja hyvällä ravinnolla saa vahvistusta lihaksiin ja voimia, sekin on yksi juttu joka motivoi eteenpäin :-) lihakset tuppaa varastoimaan nestettä ja sokeria, joka näkyy kans turvotuksena, mutta tasaantuu aikanaan ;)
    bataatista saa tehtyä hyvää keittoa ja ranskalaisia, kesäkurpitsa-tomaattipaistos on kans aika simple, kun heittää ainekset ja mausteet johki vuokaan. Sit halloum, munakasrulla ja jalotofut on hyviä, jos et oo sattunut vielä kokeilemaan. mitään primaa ohjetta, kun sovellan sen mukaan mitä löytyy, mut netistä varmaan löytyy oman makunsa mukaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän, ettei parantumisprosessin näin akuuttivaiheessa saisi juuri urheilua harrastaa koska kropalla on niin paljon vaurioita ainakin mun tapauksessa korjattavana, mutta mulla liikkuminen on keino purkaa sitä helvetillistä ahdistusta ja pahaa oloa. Kroppa mulle kyllä kertoo milloin liikutaan liian paljon, ja mulla on sen verran voimakas selviytymisvaisto, etten enää tieten tahtoen lähde sitä uhmaamaan (ehkä myös ikä vaikuttaa :P). Mutta parinkymmenen minsan hölkkälenkki pari krt viikossa tai balettitreeni silloin tällöin mulla laskee ahdistusta ja myös tuo sellaista realistista näkökulmaa omaan tilanteeseen. Etenkin tuon tanssitreenien videoiminen toimii itselläni sellaisena, että sen kautta näkee todellisuuden paremmin. Oma kehonkuva on koko ajan päin seiniä ja sitä tuntee oman kroppansa hirvittävän suureksi, lihavaksi ja turvonneeksi, joten esim. videokuva palauttaa äkkiä todellisuuteen.

      Oih, halloum on niin hyvää! Pitääkin tehdä vaikka jotain salaattia, johon laittaa halloumia :)

      Poista
  2. Kikhernepihvit (ja jos kalaa syöt niin sekaan vaikka tonnikalaa), GoGreenin valmis chili sin carne ja salsat (kyllä, lasketaan kokkaukseksi! :D) ja falafelit! Ekat kaks mulla namnam-lemppariruokia, kolmas vielä itetehtynä kokeilematta. Myös seitania aijon joku päivä valmistaa ihan itte.
    Onnea sillasta, tollasista saavutuksista pitää muistaa iloita :) Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm.. onkohan tuo chili sin carne kovin tulista? Vatsa eikä makuhermot kestä yhtään tulista ruokaa, ja jopa mustapippuri lasketaan tähän kastiin :P

      Poista
  3. Porkkanaohukaiset, tonnikalamunakasrulla, porkkananapit (en ole kylläkään koskaan itse tehnyt vaan kaupasta ostanut) ja bataattiranskalaiset, joista Taruvar jo sanoikin.
    Onnea tuosta sillan onnistumisesta! Siltakaatoa kannattaa harjoitella ensin seinää pitkin (puolapuut ovat kaikkein ihanteellisimmat), koska silloin voi aina nousta takaisin ylös, kun alkaa siltä tuntua. Pikkuhiljaa sitä uskaltaa mennä aivan vain alemmas :).
    Tuo epämukavuus pää alaspäin helpottaa, kun noita pääalaspäin juttuja tekee tarpeeksi (jos puhutaan veren "pakkautumisesta" päähän). Kuulema se johtuu siitä (saa taas korjata epätarkkuutta tms mutta näin ope selitti bilsan tunnilla), etteivät verisuonet ole tottuneet estämään veren valumista päähän päin. Seistessä kaikki veri ei tipahda varpaisiin, koska keho on tottunut siihen asentoon ja osaa säädellä veren virtausta paremmin. Kunhan keho tottuu olemaan pää alaspäin myös tuon epämukavuuden pitäisi helpottaa hieman :).

    Oletko sä tuossa kuvassa? Se on tosi hieno, kauniit värit ja asettelu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ookei, kiitos tietoiskusta, käy kyllä järkeen :)
      Ja ei, en ole tuossa kuvassa! :D

      Poista
  4. Onnea sillasta! Mäkin olen miettinyt viime aikoina, että pitäisi uskaltaa harjoitella siltakaatoa. Silloin kun olin nuori (joo...) asiassa ei ollut mitään ongelmaa ja pystyn ilman sen suurempia mietteitä näyttämään vaikka koulun asfaltoidulla pihalla siltakaadon. Nykyisin mua hirvittää ajatus, että tuosta noin vaan humps kaatuisin käsilleni! No way! En luota käsiini tarpeeksi, kaatuisin varmasti niskoilleni ja vähintäänkin havaantuisin. Helinän mainitsema puolapuuharjoittelu kuulostaa mainiolta, harmi vaan ettei mulla missään oo puolapuita :D eikä oikeen tuu mieleen muutakaan paikkaa, missä voisin harjoitella puolapuilla. Ite olen kokeillut tota joogan kameli-asanaa vähänniinku sellasena semi-siltakaatona.

    Ja kasvisreseptejä! Kuinka monta ruoka-ainetta ruuassa saa olla? Oma ehdoton suosikkini on tällä hetkellä feta-avokado pasta. Resepti neljälle:
    - keitä simpukkapastaa
    - kuullota 1-2 sipulia, lisää purkillinen kikherneitä sekaan hiukan lämpeemään
    - yhdistä pataan keitetyt makaronit (kannattaa himmata aika paljon lämpötilaa)
    - ota kattila pois liedeltä, kaada sekaan purkki fetaa
    - mössää 3-4 avokadoa, ja sekoita koko hommaan mukaan
    - ripottele persiljahaketta
    Avokadossa kannattaa muistaa, että yön yli jääkaapissa se tummuu, eli kannattaa laittaa sitä vaan sen verran, mitä kerralla syö, TAI rutistaa sekaan hiukan limemehua, sen pitäisi pitää se tummuminen loitolla. Mulla on blogissa ainakin jonkin verran kasvisruokareseptejä laitettu kuvilla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, tuo pastaresepti kuulostaa tosi herkulliselta, mutta mä en tykkää yhtään avokadosta! :D Voisikohan sen korvata jollakin? I know, I know, mä olen surkea kokki enkä osaa (ainakaan tällä hetkellä) soveltaa reseptejä.

      Mutta pitää käydä tonkimassa sun blogista noita kasvisreseptejä, muistankin niitä lukeneeni aiemmin :)

      Poista
  5. Mä syön just porkkanalettuja, nam :P

    Onnittelut sillasta!!

    VastaaPoista
  6. Mä oon lähteny treenaan siltakaatoa silleen, että ensin "kaatuu" (eli siis mun tapauksessavarovasti laskeutuu :D) ensi sängyn reunalle käsien varaan vähän kuin puolisiltaan. Siitä on sitten hyvä matka laskea kädet alas lattialle rauhassa. Toimii samalla idealla siis kuin puolapuilla treeni. Mut kantsiihan tuossa olla varovainen ja edetä rauhassa vähän kerrallaan :).

    Mun lemppari kasviruoka on sosekeitot. Teen yleensä tosi helpon sosekeiton silleen, että keitän kasvikset kattilassa ensin pehmeäks ja sitten soseutan sauvasekottimella. Lisään sekaan vielä kookoskerman/maidon ja tietty mausteet. Kasviksina voi käyttää ihan mitä ikinä kotona nyt sattuu löytymään: porkkanaa, paprikaa, kesäkurpitsaa, perunaa jne. Yleensä teen niinkin simppelin keiton, kun porkkana-kesäkurpitsa. Niin ja usein laitan kasvisten kanssa palan inkivääriä keittymään myös. Se antaa kivan säväyksen keiton makuun! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen kans ajatellut treenata tuota siltakaatoa just hyödyntäen sängyn reunaa. Mun jäykän (ja murtumaherkän..) selän huomioon ottaen joudun varmasti aloittamaan pelkästä taaksetaivutuksesta, tosin joogalla olen saanut tuota taipuisuutta vähän parempaan suuntaan :>

      Oi, tuo porkkana-kesäkurpitsakeitto kuulostaa siltä, että mäkin sen ehkä osaisin! Sauvasekoitinta mulla ei kyllä ole... voisikohan sen sijaan käyttää blenderiä? Jos ensin keittää nuo kasvikset pehmeäksi ja sitten blenderillä muussaa ne?
      Mua hermostuttaa ihan mielettömästi kaikki kokkailukokeilut, koska lähes poikkeuksetta mun tuotoksissa on jotain pielessä ja sitten syntyy kamala sotku. Jos - tai kun! - mun tekemä ruoka menee pieleen, se tarkoittaa että olen jälleen epäonnistunut.
      Mutta aloittaa jostakin helposta, kuten pakastekeiton sulattamisesta.. :D :'D

      Poista
    2. Blenderillä onnistuu, teen aina itse mielummin sillä kun on sileämpi lopputulos. Kurpitsaa nyt saa syksyllä, joten suosittelen kokeilemaan :) ja oikeastaan jos kokkailut menee pieleen, niin on myös korjattavissa ja kokemusten kautta oppii ;)

      Poista
  7. Siis niin ylpeä olen susta!!! Ihan loistavaa Heidi! <3

    VastaaPoista
  8. Porkkanaa, tomaattimurskaa, punaisia linssejä ja kookosmaitoa + hitunen tuoretta inkivääriä = maailman paras keitto :))

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta