3. syyskuuta 2015

Arjen ruokasuosikkeja


Koska toistaiseksi tanssituntien jatkumisesta ei ole tietoa, niin kirjoittelen vähän enemmän sellaisia postauksia, jotka eivät välttämättä suoraan liity balettiin. Mutta osaksi myös siitä syystä, että elämässäni on tällä hetkellä meneillään paljon muutakin kuin baletti.
Joten tässä postauksessa kerron mun arjen ruokasuosikkeja. Sain idean pinnien blogista (klik!) ja päätin tehdä oman versioni arkilemppareista :)

Elovenan omena-kaneli -pussipuuro <3
Mä rakastan aamupalaa! Aamupala on päivän aterioista ehdottomasti paras - ja myös helpoin. Yleensä mun aamupalapöydästä löytääkin Elovenan "pussipuuroa" eli niitä valmiiksi pakattuja annospussipuuroja. Olen kokeillut kaikki maut läpi, ja suosikkini on tämä omena-kaneli-puuro <3
Tähän puuroaamiaiseen kuuluu Valion 2% raejuustoa ja marjoja - mustikoita ja mansikoita.
Valion 2% raejuusto on parasta!
Hyih, ne rasvattomat versiot ovat pahoja :/
Ryvitan näkkärit ehdottomasti mun suosikkeja!
Ja herkkävatsaiselle tämä toimii mahankin puolesta :P

persikat löysivät tiensä vasta tällä
viikolla mun arkilemppareihin :D






jääkaappikylmät kiivit *nams*
Lidlistä saatavat SpaceRunners
-mehujäät on edullisia ja hyviä!































Tykkään tosi paljon kaikesta makeasta, ja löysin Lidlistä noita mehujäitä. Pakkauksessa 10 mehujäätä, ja hintaa ~ 3 euroa.
Addiktoivia nämä! :P

Mä ennen söin paljon omenoita, mutta nyt viime viikolla huomasin, että mun vatsa ei enää kestä niitä. Mä olen aina tykännyt kiiveistä, ja niitä mä pystyn syömään.
Tää on aika jännä, sillä me koivuallergikot oireilemme herkästi kiiville ja tomaatille - tomaatti aiheuttaa kutinaa ja kiivi liikaa syötynä ärsyttää suun limakalvoja. Mutta aika lievästi oireilen kiivistä; tomaatti on pahempi.

tarvitseeko edes kirjoittaa mitään kuvausta? Hedelmätoffee <3 :D



Mä tykkään tosi paljon suklaasta ja mä saan aika-ajoin kausia, jolloin syön vain tiettyä suklaata. Viimeisin kokeiluni oli Maraboun Domino -suklaalevy, ja vaikka se herkullista olikin, mä olen ehkä sen verran tylsä, että tykkään eniten maitosuklaasta. Sama Fazerin kohdalla; kokeilin kaikki maut läpi, mutta kuitenkin tykkään eniten siitä sinisestä.
Fazerista puheenollen, nämä kaksi patukkaa ovat mun ehdottomia suosikkeja: rapea karamelli & merisuola, sekä sinivalkoinen. Suosittelen kokeilemaan!











Olen ihastunut myös proteiinipatukoihin - niillä kun saa kaloreita pienessä määrässä, ja protskupatukoissa on myös suht. ok ravintoaineet verrattuna tavallisiin suklaapatukoihin. Kovin paljoa ei kannattaisi syödä noita protskupatukoita, koska elimistö pystyy hyödyntämään vain tietyn määrän proteiinia; ihmiskeho toimii hyvin pitkälti hiilihydraateilla, joten jossakin vaiheessa alkaa tulla tenä niiden puuttuessa. Lisäksi liika proteiini on munuaisille vahingollista.

Tämä kanelipullan makuinen patukka kyllä kelpaa pahimpaan korvapuustin himoon :D

Leaderin prodepatukoista mun suosikki on ehdottomasti tämä omenapiirakka! <3
Kaikki eivät välttämättä tykkää tuosta patukan koostumuksesta, mutta mun mielestä
just se pehmeä koostumus tekee patukasta parhaan! :D


Tämä keksi-valkosuklaapatukka on kolmas lempparini. Huomasin, että en oikein välitä sellaisista patukoista,
jotka ovat suklaapäällysteisiä. Tosin en mä ole kaikkia makuja vielä kokeillutkaan, joten ehkäpä löytyy
suklaapäällysteisistä mullekin suosikki ;)


Eli tässä noita Leaderin suosikkipatukoita, mutta täytyy sanoa, että jotkut Questbarit vievät voiton Leaderin patukoista :D


tämä on mun suosikki Questbareista

tämä oli mun makuun aivan liian makea, melkein yökkömakea :/

Tästä jäi vähän näääääh -fiilis. Pitää kokeilla vielä uudestaan,
jotta saisi muodostettua oman mielipiteen siitä.



Mä tykkään syödä Skyrejä, ja niistä mun lempimaut ovat uuniomena, kuningatar, kiivi, veriappelsiini ja tietysti se uusin popcorn-caramel!

Jogurteista tämä Valion metsämarjajogurtti on mun ehdoton ykkönen,
sillä se on hyla-tuote ja myös kevyt. Mun pitäisi ruveta lisäämään
ruokavalioon enemmän energiaa sisältäviä jogurtteja, mutta jotenkin pidän niitä epäterveellisinä :/
joku päivällinen viime viikolta: kasvissosekeittoa, näkkileipä ja maitoa. Jälkkäriksi oli
Chai lattea <3
Olen täydellisesti koukussa Chai latteen! <3


Oma ruokavalioni koostuu tällä hetkellä hyvin pitkälti tämän postauksen tuotteista, mutta paljon myös puuttuu. Perunamuusijauhe, kasvispihvit, eri keitot, salaatit, leipä, maito, teet jne puuttuvat, sillä pääpaino olikin just niillä suosikeilla :)
Mä olen lähtenyt sillä asenteella tähän parantumisprosessiin liikkeelle, että kun kerran pitää syödä, voin saman tien syödä hyvää ruokaa, kokeilla eri protskupatukoita - ne ovat hedelmän kanssa äärimmäisen hyviä välipaloja esim. koulussa luennolla - ja kokeilla eri makuja.
Mä tiedän sen, että liian pitkäksi aikaa ei saa jämähtää niihin tuttuihin ja turvallisiin tuotteisiin, sillä sieltä eteenpäin pääseminen on vaikeampaa.
 Mutta hiljaa hyvä tulee :)
Ja nyt kun on eka tavoitepainokin saavutettu ja näin myös liikuntalupa myönnetty ja pääsisin siis tanssimaan - tämä se vasta ironista onkin, kun nyt ei ole tunteja opettajan puuttuessa. Aion siis mennä ensi viikolla käymään Miloffin aikuisbaletissa, koska kaipaan tanssimista niin uskomattoman paljon! Mutta koska ei ole oman koulun tunteja, niin säästän ihan kivasti kun ei ole lukukausimaksua maksettavana. Joten mä laitan sen rahan uuteen puhelimeen, ja se on myös mun oma palkinto itselleni tästä painonnoususta ja syömisen onnistumisesta. Jospa se olisi se yksi positiivinen puoli tässä, koska muuten mä en niitä positiivisia seikkoja kamalasti löydä (paitsi tanssiminen tietty).

Mitä te tykkäsitte tällaisesta postauksesta?
Onko teillä jonkinlaisia arki(ruoka)suosikkeja? :)
Niin, ja jälleen pyydän teiltä vinkkejä hyvästä älyluurista, hinta mieluiten alle 150e. :)

20 kommenttia:

  1. Hyvä että kokeilet eri makuja just vaikka noist protskupatukoista :) siitä on sitten helpompi lähteä kokeilemaan myös ihan uusia ruokia, kun ei ihan täysin syö joka päivä samoja tuotteita, eri makujen kokeileminen on jo jotain =) Ja täytyykin kokeille tuota chai lattea! Itse olen sellasta juonu vaan kahviloissa.

    Ja on painonnousussa muutakin hyvää kuin se, että pääsee tanssimaan ja antamaan itselleen muita tavoitepalkintoja :) Rupeat joka kilon myötä näyttämään paremmalta, vaikka kaunis olet nytkin. Pää rupee toimimaan paremmin ja vaatteet istumaan. Ja oikeasti...tätä en kyllä uskonut )vaikka sitä minulle jankattiin) ennen kuin sen itse huomasin, ja siltikin joskus sen kiistän, mutta tunnen itseni edelleen, nyt elämäni isoimmassa painossa, hoikemmaksi kuin silloin kun olin laihimmillani. Toki nytkin koen itseni isoksi, mutta alipainoisena pidin itseäni suorastaan valtavana, enkä voinut kuvitellakkaan pukeutuvani sellaisiin vaatteisiin, mitkä nyt jo ovat ihan siedettäviä...esim bikinit. Nyt katson kuvia, joissa olen melkein miinus 20kg ja mietin, että olisin tyytyväinen sen kokoisena, mutta en oikeasti olisi! sillä muistan sen, mitä ajattelin itsestäni. Ja suuri osa siitä johtui vain aliravitsemuksesta ja nyt aivot toimivat paljon paremmin ja pidän itsestäni enemmän, VAIKKA olenkin isompi.

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ihmeessä kokeilla tuota Chai lattea! Mä olen löytänyt Punnitse & Säästä -liikkeestä sellaisen Drink Me Chai -purnukan, joka sisältää tuota chai-jauhetta (tosin vaniljan makuisena) ja sekin on ihan älyttömän hyvää. Hinta vaan oli aika kamala (n. 7e), joten tuo Nestlen chai latte on edullisempi. Mutta mikäli huvittaa, niin kannattaa kokeilla sitä Punnitse & Säästä -liikkeen chaita myös :) En ole koskaan oppinut juomaan kahvia, ja itse koin vähän epämiellyttäväksi mennä kahvilaan, koska siellä oli vain teetä. Mutta kiitos Chai latten, kahvilakäynneistä on tullut vallan mukavaa :D Vaikka siis teepohjainenhan tuo chai on, but anyways ;)

      Olet oikeassa siinä, että pää rupeaa toimimaan. Elin sellaisessa sumussa, että ei puhettakaan keskittymiskyvystä; kaikki energia meni siihen, että sai pidettyä itsensä hengissä. Mutta on siinä negatiiviset puoletkin, kun kaikki tunteet heräävät ja itse olen äärettömän isosti tunteva ihminen :/ Koen sitten häpeälliseksi näyttää tunteet, jolloin niitä yrittää tukahduttaa -> ei seuraa hyvää.
      Mä niin toivon, että alkaisin nähdä enemmän niitä positiivisia puolia tässä. Tällä hetkellä niitä joutuu rautalangasta vääntämään ja koko ajan miettimään, että miksi pirussa mä teen tätä? Huoh.. :/
      Mutta kiitos sulle Milla, sä olet ollut mulle aina semmoinen hyvä esimerkki ja innoittaja :) <3

      Poista
  2. Tää oli kiva postaus :). Mä tykkään ihan tositosi paljon niistä kaupan kasvispyöryköistä pannulla paistettuna ja raejuuston (tai tuorejuuston) kanssa syötynä! Savu- tai loimulohi sopii noiden kanssa myös hyvin, mutta on kauhean kallista :D.
    Toinen ikuinen lemppari on tortillat eri täytteillä. Varsinkin tonnikala, salaatti, tomaatti, medium ananassalsakastike, juustoraaste, kurkku ja tacomaustettu jauheliha on hyvä yhdistelmä :).

    Mulla on ollut elämässäni vain 2 puhelinta, Nokian kapulakänny ja Sony Xperia Tipo (n. 80 e). Tuo Sonyn känny on toiminut mulla ihan hyvin nyt vähän päälle kaksi vuotta. Mutta nykyään varmaan saa jo parempiakin kännyjä tuolla hinnalla :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tykkäsit :) Vaihtelu virkistää :D
      Oi joo, pitääkin kokeilla noita kasvispyöryköitä! Lohen kanssa varmasti maistuu hyvälle, mut kala on tosi kallista :/

      Mä en oikein tiedä mikä mun puhelimeen on mennyt. Kuvien laatu on laskenut kuin lehmän häntä viime keväästä (olisiko kamera naarmuuntunut? Tai sitten syy on mun), sovellusten avaamisessa menee hirveästi aikaa (Facebook on ikuinen murheenkryyni), kaatuu, ei ota kosketusta. Tyhjennän RAM:n säännöllisesti, poistan turhat lataukset ja ylimääräiset kuvat ja videot, ja mitään musiikkia tmv en ole tuohon Samsungiin koskaan ladannutkaan. Tuo on siis Samsungin Galaxy Trend Plus, eli nykypäivän kännyköihin verrattuna pieni kaikella tapaa. Lisäksi se herjaa aina datankäyttövaroitusta tmv. Hermot menee!
      Mutta maanantaina Giganttiin! :D

      Poista
  3. Jee, kiva kun oli tällainen postaus! Meillä on ilmeisesti suhteellisen samanlainen maku, hah. Mulla arjen ruokalemppareita taitaa olla Nakd-patukat (tästä taidan syyttää sua :D) ja se ihme meloni, se missä on vihreät kuoret ja se on vähän soikion muotoinen. En ikinä saa päähän sen nimeä, kun se on joku ulkomaalainen. Anyways: ihan loistava juttu, että sait ekan painotavoitteen kiinni. Ihanaa! Mieti, miten mahtavaa on, että sä pääset tanssimaan. Luvan kanssa. Kännykkä on ihan oikea palkinto tuollaisesta, mutta vähän voi olla vaikeaa löytää halvalla monipuolista & hyvää älypuhelinta. Onnea etsintään kumminkin! Ja haleja! Jatka samaa rataa. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä, Nakd-patukat on saaneet sut nalkkiinsa :D Mä taas myin sieluni Questbareille sekä tuolle Leaderin omenapiirakkapatukalle :'D
      Mä taisin nähdäkin sen kyseisen melonin sillä sun videolla, onkohan galiameloni vai mikä..? En mäkään muista.
      On vähän (tai ei ihan niin vähäänkään) tyhmä olo, koska nyt kun luvan kanssa saa liikkua, niin niitä tunteja ei ole. Mutta tässä viikonloppuna tein ekaa kertaa onnistuneen hölkkälenkin, ja sain siitä vähän buustia, koska nyt kunto riitti (ennen pitelin vain lyhtypylväistä kiinni ja nielin oksennusta..). Tiedän, että pitää olla varovainen, ettei lipsahda pakkoliikunnan puolelle, mutta toisaalta mun on ihan pakko saada purkaa energiaa (muuten lähtee taas unet) ja saada tuntea, että tästä mun ruhosta (siis kropasta) on johonkin hyväänkin. Ettei kaikki olisi vain sitä kunpa-selviytyisin-tästä-päivästä -tappelua :/
      Mutta kiitos ihana <3

      Poista
  4. Mites tämän aamun light-energiajuoma soveltuu tähän "rakastan aamupalaa; aamupala on ehdoton"? Taitaa olla pelkkää fuulaa, mitä näppiksellä suollat :( Harmi vain, että jotkut nuoret uskovat sinua ja sen kun porskutat vain....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä sain makeat naurut sun kommentista kyllä! Mietin että julkaisenko tämän, mutta oikeasti tää oli niin naurettava, että en malttanut olla vastaamatta! :''D
      Oletko koskaan kuullut eroa aamupalan ja aamupäivän välipalan välillä? :D
      On katsos todella olemassa sellaisia ihmisiä, jotka syövät aamupalan (eli siis se päivän ensimmäinen ateria, joka mulla käsittää puuroa ja marjoja ja raippista) ja pienen hiukopalan ennen lounasta (mikä mulla oli energiajuoma + mantelimaito), koska ateriaväli olisi venynyt niin pitkäksi :)

      Ymmärsitkös? ;)

      Poista
  5. Tätä oli kiva lukea! :)
    Mä ekalla kerralla en tykännyt ollenkaan protskupatukoista mutta nyt oon tottunut niiden makuun ja tykkään kovasti! :) Lemppareita on So-lo-carbit. Leaderin protein delightit, Nuden valkosuklaamansikka ja Naturally high:n kookossuklaapatukka <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin meni hetki totutella protskupatukoihin ja niiden koostumukseen, se kun on vähän erilainen verrattuna raakapatukoihin tai suklaapatukoihin :)
      Oih, tuo Naturally high:n kookospatukka on ihan mielettömän hyvää! Yleensä en hirveästi ole tykännyt kookoksesta, mutta tuo oli hyvää :)

      Poista
  6. Tuli mieleen, että kun puhuit herkästä vatsastasi, niin miten sulla kestää maha proteiinipatukoita ja makeutusaine-Skyrejä? Itselläni on jatkuva murheenkryyni se, että masu ei meinaa noita tuotteita oikein sietää. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä sain siskolta kokeiltavaksi Enzymedican Digest Basic entsyymivalmistetta, joka on siis just ennen syömistä otettava kapseli. Se sisältää erilaisia ruoansulatusentsyymejä (proteaasi, amylaasi, lipaasi, sellulaasi, maltaasi, pektinaasi, ksylanaasi, glukoamylaasi, laktaasi, invertaasi, alfagalaktosidaasi) ja helpottaa näin prosessia hieman.
      Olen huomannut, että tuo kyllä auttaa paljon jo siihen, ettei ruoka nouse ylös kurkkuun, ruoka sulaa paremmin ja muutenkin on ruokailun jälkeen helpompi. Mä tein tässä muutaman päivän ajan testiä tuon tehosta omenalla. En ole pariin viikkoon syönyt omenaa lainkaan just sen aiheuttavien vatsanväänteiden vuoksi, ja pari päivää sitten iltapalalla söin hedelmänä omenan, ja tietty otin tuon kapselin ennen syöntiä. Toistin saman kuvion vielä kahtena seuraavana päivänä ilman kapselia ja eron huomasi, sillä vatsanväänteet tulivat heti.

      Skyrejä mä syön suhteellisen harvoin, sillä ne eivät ole laktoosittomia, tosin Questbarit on tehty just mm. heraproteiinista. Mun on vähän vaikeaa vastata tuohon, et miten mun maha kestää syödä protskupatukoita jne, koska vatsa ei oireile mitenkään säännönmukaisesti. Välillä se kestää ihan normaaleja maitotuotteita (ei tartte olla edes hylaa) ja välillä ei edes hyla riitä. Välillä kestää omenaa, välillä taas ei. Tää on tosi vaikeaa, koska ei pysty ennustamaan miten se reagoi mihinkin. Esimerkiksi tällä hetkellä pystyy ihan ok syömään hera- ja maitoproteiinipohjaisia protskupatukoita mutta ei juomaan normaalia maitoa; tosin tämä on kaiketi selitettävissä sillä, että mulla on laktoosi-intoleranssi mutta en ole (ainakaan todistetusti) allerginen maitoproteiinille, mikä taas on hieman eri asia.
      Mutta niin kauan kuin maha kestää syödä jotakin, mä pidän sen ruokavaliossa, ja sitten kun joku ruoka-aine aiheuttaa oireita, skippaan sen joksikin aikaa pois.

      Mutta mä suosittelen kyllä kokeilemaan tuota entsyymivalmistetta, mikäli on mahdollisuus! Monesti ihmiset pitävät liikahappoisuutta ongelmana, vaikka oikeasti niitä happoja on liian vähän, ja se aiheuttaa ongelmaa. Selviää vain kokeilemalla :)

      Poista
  7. Ootko maistanut Cocovin Supersnackeja? Itse tykästyin niihin appelsiininmakuisiin, kun kerran kokeeksi ostin. Tyyriitähän ne on, mutta ah niin hyviä, melkein kuin karkkia. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole maistanut mutta olen kyllä miettinyt, että pitää joku kerta maistaa jotakin noista Cocovin Supersnackeistä :)

      Poista
  8. En tiedä oletko kasvissyöjä (sain käsityksen, että ehkä lakto-ovo?), mutta jos olet niin kokeile ihmeessä BareBar-patukoita. :) Itse olen parantunut muutama vuosi sitten syömishäiriöstä ja siksi tiedän, että itse ainakin voisin kuvitella syöväni niitä, jos muutama vuosi taaksepäin kelataan. Hedelmää, pähkinää ja kaikkea hyvää tekevää, mutta ei mitään "ylimääräistä" mistä sairaus voisi koittaa saada boostia lannistamaan sinua.

    Kaikkea hyvää muutenkin sinne suuntaan. Olen sinua monta vuotta nuorempi, mutta silti tulee sellainen isosiskorooli päälle, kun haluaisi vaan auttaa, halata ja tsempata eteenpäin kaikessa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole kasvissyöjä, sillä syön myös broiskua, kalaa ja kalkkunaa sekä joskus punaista lihaa (lähinnä jauhelihaa sekä jotain kinkkuleikkeleitä). En ole koskaan hirveästi pitänyt punaisesta lihasta, joten tämä on vakiintunut siitä syystä.
      Olen miettinyt noita BareBareja, mutta jotenkin nuo raakapatukat eivät enää tunnu niin "hyvältä", jos ymmärrät. Nakd-patukoita syön silloin tällöin, mutta protskupatukat ovat vieneet niiltä tilaa, sillä niillä kylläisyys säilyy pidempään.

      Ja kiitos! Kiitos ihanasta kommentista! <3 Oikeasti lämmittää mieltä saada tällainen tsemppiviesti :)

      Poista
  9. Kantsii kokeilla lidlin protskupatukkaa creamy caramel, ihan bueno!!! Ellet oo jo maistanu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmmm.. mä olen tainnut jo maistaa tuota creamy caramelia, mutta en hirveästi innostunut siitä. Mä tykkään niistä Lidlin valkosuklaa-mansikka-, mustikkajogurtti- ja omenakanelipatukoista ehkä eniten :)

      Poista
  10. Heiii :) käytkö sä seinäjoella sh-yksikössä ja jos käyt kuka sun omahoitaja on? :)

    Tsemppiä!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, käyn sh-yksikössä viikottain, ja J.H. on mun omahoitaja siellä :)

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta