28. heinäkuuta 2015

Tavoitetta kerrakseen

Löysin youtubesta Joy Womackin tilin videoineen ja päätin jakaa sen tännekin siltä varalta jos kaikki eivät sitä ole löytäneet.
Eli löytyypi täältä!

Tosiaan tuolta löydätte itse noita videoita, mutta on ihan pakko ladata tähän muutama esimerkiksi. Joyn videot ovat tosi monipuolisia: on vinkkejä, kokemuksia, variaatioita, tutoriaaleja ja löytyypi vielä sekä englanniksi että venäjäksi!

Ensinnäkin tämä alla oleva My life in Russia.
Mikä notkeus ja liikelaajuus - ja äärettömän hyvin ja rakkaudella käytetyt kärkkärit! Mä mietin, että omani ovat siinä kunnossa että seuraajaa kaipaisivat, mutta nämä Joyn kärkkärit nähtyäni... omani ovat kuin uudet noihin verrattuna! :D



Sitten video Joyn venyttelystä. Mä oikeasti odotin, että milloin tämä nainen taipuu pieneksi laatikoksi, sen verran liikkuvuutta löytyy nivelistä. Mutta noin liikkuvat nivelet tarvitseekin lihasta tuekseen, ja Joyn vinkit thera-bandista olivat hyviä.


Ja tämä kolmas - Stretch and turn - oli paitsi hauskasti editoitu, niin mä ainakin löysin uusia verryttelyvinkkejä, joita voisin kokeilla. Piruetteja katsellessa olin jo muuttumassa vihreäksi kateudesta, koska edelleen jumitan niissä ykkösissä; tuplia yrittäessä iskee piruettikammo enkä uskalla enää sen yhden jälkeen pyöriä toistakin perään. Ehkäpä siinä olisi mulle ensi kaudeksi haastetta: opetella tuplat.


Mitä tykkäsitte näistä Joyn videoista?
Seuraatteko te joidenkin tanssijoiden youtube-tilejä?

7 kommenttia:

  1. Vautsi! Ihan tosi mahtava tanssija ja venyvyyttä ei voi kun kadehtia!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä! Erinomaisesti koulutettu tanssija, ja se kyllä näkyy :) Muistan, kun joskus aiemmin törmäsin Joyn videoihin ja jo silloin äimistelin hänen notkeuttaan. Mutta tuo Joyn tili on siitä mainio, että hän Kremlin baletin prima ballerinana kertoo eri vinkkejä ja kokemuksia, näyttää millaisia hänen päivänsä ovat, ja löytyy tutoriaaleja.
      Kathryn Morgan (ent. NYCB:n solisti) oli toinen tanssija, jonka tiliä seurasin pitkään ja seuraan edelleen, koska hänellä on tosi hyviä vinkkejä eri balettiliikkeisiin.
      Pinja, jos et ole vielä tutustunut Kathrynin tai Katien tiliin, niin linkkaan sulle tähän kommenttiin yhden tekstin, jonka kautta pääset katsomaan Katien tiliä :)
      http://the-diary-of-ballerina.blogspot.fi/2014/10/aukikiertotreenia-kathryn-morganin.html

      Poista
  2. Oho, kylläpäs hän pyörii! Tavotteita... Ja kuulostaa hyvältä, että jos harjoittelisit tuplat ensivuonna. Varmasti oppisit!

    VastaaPoista
  3. Heh, pakko sanoa, että oli se aika noloa itselle, kun ite pyörii vain ykkösiä, vaikka samaan aikaan ryhmän muut tanssijat tekee tuplia ja triploja. Ja ne mun ykköset eivät ole kovin hyväystä päästä, lähinnä vähän sinne päin -tyylisiä :/
    Mutta muistan, kuinka tehtiin kärjillä piqe-piruetteja, ja sitten mun piti lähteä tekemään niitä pirtsoja vasemmalla jalalla - mun huonolla puolella. Tein yhden ja sit toisen ja turhauduin, lopetin siihen. Ope tuli siihen mua neuvomaan ja tsemppaamaan, käski hyödyntää pliétä vauhdinotossa. No, mä tein työtä käskettyä ja mä tein TUPLAN ihan vahingossa!

    Olen monesti yrittänyt sitä tuplaa, mutta mulle iskee kaikki pelko ja epävarmuus etten vaan pysty. Olen monesti ykköstä tehdessä ottanut liikaa vauhtia ja tehnyt melkein tuplan. Joten pitäisköhän mun taktikoida ja yrittää edelleen ykkösiä hieman liian kovalla vauhdilla? Jos sillä tavalla saisin lievennettyä mun pyörimiskammoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, hienoa että sä sait tehtyä tuplan jo piquessa! Plien käyttö tosiaan on älyttömän tärkeää pirueteissa, itellä tuppaa unohtumaan (aina, eh). Eli nyt vaan vähän vauhtia, kyljet mukaan, ei takakenoa ja syvä plie lähtöön niin alkaa varmasti tulla tuplia ja enemmänkin! Pyörimiskammo katoaa vaan pyörimällä ;--) (omalla nimimerkillä akatemialle-mennessä-ei-mennyt-edes-puolikkaat-piruetit..)

      Poista
    2. Mä en käsitä tätä pyörimiskammoa, koska jotenkin baletissa mulla on jokin ihmeen vauhtikammo: mitä lujempaa pitäis mennä, sitä kauheampi stoppi iskee päälle. Esimerkiksi chaneissa: uskallan tehdä ehkä kolme tai neljä, sit on pakko pysähtyä.
      Sama on myös liikkuvissa allegroissa, ja (okei, tää on noloa myöntää) mä pelkään tehdä mm. grand jetétä. Osaksi siksi, että venyttely on jäänyt tosi pahasti retuperälle ja mun grand jeté muistuttaa tyyliin glissadea: en saa hypystä oikeaa, kunnon hyppyä. Paljon olen joutunut jättämään isoja hyppyjä tekemättä polven ja lonkkien takia. Toissa keväällä meidän kevätnumeron loppupuolella oli isoja attitudehyppyjä suoraan eteen, ja siinä mua pelotti koko ajan se, että mun painopiste menee hypyssä liian eteen, jolloin pettää jalat alta. Tämän takia hyppy jäi vaillinaiseksi. Mä inhoan tätä pakkoa yrittää kontrolloida kaikkea, en vaan uskalla antaa mennä! Jos tanssissa joku lähtee sujumaan hyvin, niin mun on heti pilattava se ja pysähdyttävä, väitettävä etten muka osaa.
      Mutta paljon siinä on sitäkin, että jos annan liikkeen vain viedä, pelkään että näytän tyhmältä/teen liikkeet väärin ja saan moitteita. Joten on parempi himmata.

      Äh... :/

      Poista
  4. Moi, sinulle on haaste blogissani! :)

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta