15. heinäkuuta 2015

Joogarakkaus

Tosiaan kesäkuun alussa käyty joogan alkeiskurssi oli niin loistava kokemus, että kokeilin joogaa uudestaan - ja rakastuin. Sitten sain vinkin livejoogasta - Yoogaia:sta - ja ensimmäisen ilmaisen viikon jälkeen vakuutuin niin totaalisesti siitä, että liityin jäseneksi.
Yoogaia tarjoaa paitsi suomen- ja englanninkielisiä livejoogatunteja webbikameran välityksellä niin myös tallenteita, eikä lajivalikoima pysy "pelkässä" joogassa, vaan sieltä löytyy myös Pilatesta, kahvakuulaa ja foam rollingia, kaikki buffettiperiaatteella, eli maksa kk-maksu (normaalisti 19,99€ ilman mitään sitoumuksia) ja saat käyttää palveluja niin paljon kuin haluat. Ihan loistava juttu tässä on se, että palvelua voi kokeilla viikon ajan ilmaiseksi - jälleen ilman mitään sitoumuksia - ja sen jälkeen eka kuukausi on 5€!
Palvelun sivuille pääset tästä!

Miten mä koen joogan itselleni hyödylliseksi?
~ Ensinnäkin se avaa mun selän - tätä en voi toistaa tarpeeksi. Etenkin nyt kesällä, mun selkä on mennyt huonompaan kuntoon tanssituntien puutteen takia, ja kivut ovat jokapäiväisiä. Jooga avaa mun yläselkää ja rintakehän aluetta ja mä suorastaan tunnen kasvavani ne 5 cm takaisin, jotka aikoinaan kadotin. Muutenkin jooga avaa ihanasti koko kroppaa, jolloin lihaskireydet helpottavat ja esimerkiksi itse tunnen miten olkapäät laskeutuvat alas sieltä korvista.
~ Joogassa mä olen ylittänyt ja yllättänyt itseni useasti. Viimeksi joogatessani tein ja pidin sivulankun yhdellä kädellä, ja voih sitä tunnetta! En ole koskaan edes tanssitunneilla siihen pystynyt, en ole koskaan aiemmin pystynyt tekemään sivulankkua, joten nyt se fiilis oli sanalla sanoen mahtava! :) Mä olen yllättynyt siitä, että jooga voi olla fyysisesti varsin raskasta, varsinkin joogapunnerrukset... Totta kai se riippuu joogalajista, sillä todellakaan kaikki jooga ei ole sitä fyysistä. Mä olen tehnyt astangaa, flow'ta ja vineyasa flow'ta, ja ne ovat olleet fyysisiä joogamuotoja. Anteeksi, korjatkaa toki jos näissä mun joogajutuissa on jotain virheitä; mä olen vielä vasta aloittelija joogan parissa, joten tekstissä voi hyvinkin olla jotain virheitä tai epäolennaisuuksia.
~ Kehotietoisuus ja kehon mukaan eteneminen. Kilpailuhenkisenä ihmisenä mun on ollut ajoittain vaikeuksia siinä, etten ole yrittänyt väkisin puskea ja pakottaa kehoa joogaliikkeisiin, vaan olen (ainakin yrittänyt!) kunnioittanut sen rajoja. Jos tänään alaspäin katsovassa koirassa ei takareidet anna periksi suoristaa polvia, niin tänään en pakota itseäni suoristamaan polvia vaan pidän ne koukussa. Tärkeintä on pitää selkä suorana ja hengitys oikeana. Elää just tässä hetkessä ja ottaa yksi asia kerrallaan.
~ Mielenhallinta on käsittämätön asia normaalielämässä, ihan oikeasti. Ihmisellä on tunteet itsesuojelusyistä, joten jo evoluution kannalta ihminen menee tunteidensa mukaan. Mutta se voi kääntyä myös itseään vastaan - näin ainakin itseni kohdalla - ja siinä auttaa jooga. Joogatuokioon ei mahdu muuta kuin hengitys, minä ja joogaohjaaja (sekä Doora, joka ei ole lainkaan mielissään mun joogatuokioista), joten se rentouden, rauhallisuuden ja päättäväisyyden tunteet ovat hyvin tervetulleita omaan elämääni. Mulle ainakin soturi-asanat tuovat sitä päättäväisyyttä, että kyllä tästä piru vie vielä päästään eteenpäin! 
~ Helpotus. Helpottuneisuuden tunne joogatunnin lopuksi saa minut ainakin usein kyyneliin asti. 


"post-yoga -feeling is awesome!" Ja sitä se on :)




Voisin kertoa näistä omista kokemuksistani vaikka kuinka, mutta yhden kokemus ei vastaa toisen kokemusta, joten kannattaa siis kokeilla itse.

Sitä paitsi tanssijalle jooga on erittäin suositeltava liikuntamuoto, sillä se vahvistaa just oikeita lihaksia (kädet ja jalat, keskivartalo ja etenkin syvät tukilihakset) ja lisää myös liikkuvuutta. Lisäksi varmaan suurin osa tanssijoista on jollakin tapaa perfektionistisia ja kilpailuhenkisiä, joten jooga on myös tässä loistava apuri; joogassa ei kilpailla eikä pyritä täydelliseen liikesuoritukseen vaan tosiaan edetään oman kropan ehdoilla ja näin myös kehotietoisuus lisääntyy.
Joten nyt, jos sinulta on jäänyt joogatunnit väliin niin kokeile Yoogaian viikon ilmaista kokeiluversiota, takuulla huomaat jotakin erilaista joogan jälkeen :)
Harmi vaan, että tanssitunteihin on vielä kuukausi aikaa, mutta samalla kuukausi aikaa joogata ja tehdä omatoimisia balettitreenejä ja näin ainakin yrittää estää kunnon totaalista romahtamista kesäloman ja herkuttelujen aikana ;) :D
Itse asiassa just eilen mulla oli omat treenit, ja totta kai tuli otettua kuvia ja myös yksi video. Katsotaas, josko mä onnistuisin lataamaan ne kaikki tänne...

There are times when you feel like lost. Totally, completely lost.

There are times when you feel trapped in your life, looking desperate for exit.

One day, it's gonna happen.



Poistin sen edellisen tällaisen videon, ja lisäsin sen uudestaan Youtubesta. Joku kommentoi, että kaikilla selaimilla ei nähnyt näitä videoita (Chrome varmaankin), ja muutenkin se tuntui vähän
hassulta nähdä, miten se edellinen video on toiminnassa koko ajan, alusta loppuun.
Joten ehkäpä mä siirrän tuon Dooran videon myös Youtubeen :)


Tässä alla lyhkäinen video Doorasta <3
Ja nyt kun kerran nämä videot onnistuvat, niin olisi ehkä toteutettavissa sen videopostauksen tekeminenkin, joten laittakaas vinkkejä ja toiveita! :)
 
 
Dooran salainen hupi :D


 
Mitäs tykkäsitte noista videoista?
Entä onko teillä jotakin joogakokemuksia, joista haluaisitte kertoa? Kertokaa ihmeessä! :)

21 kommenttia:

  1. Hienoa, jos saat joogasta apua!

    Itse en oikein ymmärrä tuollaisia nettitunteja. Monesti tunneilla oppilaat tekevät liikkeitä väärin tanssista ryhmäliikuntaan, joten mielestäni ilman samassa tilassa olevaa opettajaa treeni jää vajaaksi. Hyvin usein sanalliset ohjeet ja näytöt eivät saa oppilasta korjaamaan liikkeitään, vaan avuksi tarvitaan opettajan käsiä. :)

    Minun keholleni jooga ei muutenkaan sovi ollenkaan. Asennoissa ollaan liian pitkään paikallaan ja liikkeet ohjaavat minun kehoani pois neutraalista asennosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ymmärrän sun pointin siinä että virheitä voi olla vaikeampi havaita kun ei ole opettajaa siinä livetilanteessa, mutta aina se ei ole mahdollista. Mä olen kokenut tuon palvelun varsin hyväksi, sillä mulla ei ole kovin paljon resursseja käydä säännöllisesti jossakin joogakoulussa tunneilla. Totta kai se olisi ideaalista, mutta ei läheskään mahdollista kaikille.
      Toki alkeet on hyvä oppia "oikean" opettajan katseen alla ennen kuin siirtyy tekemään itsenäisesti, mutta tämä koskee oikeastaan kaikkia liikuntalajeja, joissa on tietty tekniikka opittavana.

      Harmi että sulla on vähän ikävämpiä kokemuksia. Ei niissä asanoissa kuitenkaan asuta, vaan edetään oman hengityksen tahtiin; ehkä olet ollut niissä tarpeettoman pitkään? :)

      Poista
  2. Mä en saanut videoita toimimaan. Se aukaisi ne siihen "kuvamodeen" (siis siihen mustapohjaiseen missä kaikki kuvat näkyvät filminauhana alla ja valittu kuva isompana), kun klikkasi, ja uudella klikkauksella siirtyi seuraavaan kuvaan. Voipi johtua kyllä tän hetkisestä selaimestakin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äääks, toivottavasti saat nuo videot näkymään!
      Valitettavasti mun on todettava, että mä en osaa oikein auttaa tässä, olen niin surkea tekniikan parissa :/

      Poista
  3. Ihania kuvia <3

    Jooga on hyvä harrastus monelta kannalta :)

    VastaaPoista
  4. Hienoa että olet löytänyt joogan ilon! Itsekin olen aivan riemuissani joogasta, se on mulle aivan loistava harrastus. Mä joogaan nyt kesän youtuben tahdissa, syksyllä ostan yo-liikunnan kortin ja käyn siellä joogaamassa. On ihan totta mitä nuorallatanssija sanoi, että jos ei saa mitään palautetta, voi olla että oppii tekemään väärin. Sen takia olenkin suosinut videoita, jossa on tehty pääosin vaan niitä liikkeita, joita opin tuossa alkukesästä, kun kävin ohjatuilla tunneilla. Eli mitään uusia ja vaikeita juttuja en rupea täällä kotona yksikseni opettelemaan, ainakaan ennen kun on hyvä ja kunnon "joogapohja" taustalla. Olishan se helpompaa jos olis enemmän rahaa, muttakun ei nyt vaan oo niin pitää tyytyä vähempään.

    Ja voi noita kodin eläimiä kun eivät ymmärrä joogan tai jumpan konseptia.... Mä menen aina makkariin joogaamaan ja laitan oven kiinni sitä varten, koska tiedän että meidän kissa tulee ihmettelemään, että mitä tuo oikeen tekee, ja sitten on se vaara että vahingossa potkasen sitä jos en huomaa että se on tullut kyttäämään johonkin mun taakse. Kun laitan oven kiinni, kuuluu ensin hiukan aikaa MJAAAUUU *kraaps kraaps kraaps* MJAAAAAUU, mutta sitten sitä ei enää kiinnosta :D

    Kauniita kuvia olet ottanut balettiharkoista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon yrittänyt kans katsella youtubesta joogavideoita, mutta mielestäni tuolla yoogaiassa on helpompia joogaohjelmia tarjolla. Osaksi kyllä vähän ärsyttää se, että näin aloittelijana ei voi tehdä mitään vaikeaita joogaohjelmia, mutta eiköhän se siitä kokemuksen myötä suttaannu :) Oon löytänyt yhdeltä tietyltä joogaohjaajalta sellaisia tallenteita, jotka ei ole liian vaikeita vaan just sitä perussettiä; en kuitenkaan halua ruveta itseäni loukkaamaan yhtään enempää.

      Voih, olispa mullakin ovi jolla voisi eristää koiran toiseen huoneeseen joogan ajaksi! Jos yritän kylppäriin sen sulkea, niin alkaa hirveä vinkuminen ja haukkuminen ja oven raavinta, joten siitä ei tuu mitään :/ Ehkä pitäisi kehittää jokin omistaja-lemmikki -jooga? :D

      Ja Helinälle tässä kommentoin samalla - vahingossa poistin sun kommentin kun katsoin sen puhelimella, anteeksi!
      Mutta aika huikea saavutus saada kissa ilmaan arabeskillä :D :'D

      Poista
    2. Olen vähän tällainen ilonpilaaja, mutta monesti niitä "jo opittuja" liikkeitäkin tekee väärin. Keho tottuu tiettyihin asioihin ja toistaa niitä, jolloin mieli luulee liikkeen menevän oikein, vaikka totuus on jotain aivan muuta. Sen vuoksi minäkin käyn balettitunneilla, vaikka olen itse opettaja.

      Ihanteellista onkin tuo, että kotitreenin lisäksi käy myös ohjatuilla tunneilla. :)

      Poista
    3. Ei mitään, ihan oikeassa sä olet. Ja totta kai mä mieluusti kävisin ohjatuilla tunneilla, mutta rehellisesti sanottuna mulla ei riitä rahat.
      Mä en ala listaamaan mitään eikä mun tarvikaan blogiin kertoa mistään rahapuolen jutuista, mutta tämä on fakta. Ja mä kuitenkin tarvitsen joogaa tässä parantumisprosessissa, joten tämä on tällä hetkellä paras ratkaisu.
      En ole niin tyhmä, että tekisin edes keskitason joogaa koska puuttuva kokemus, mutta mulla on kuitenkin oikeus käyttää näitä nettijoogapalveluja. Aina ei kaikilla raha riitä siihen mikä olisi kaikkein ihanteellista.

      Poista
    4. Nyt mua jäi kyllä kiinnostamaan toi "kissa ilmaan arabeskillä" tokaisu.

      Poista
    5. Siis, harjoittelin arabeskejä kotona, niin toinen mun kissoista oli hiipinyt mun taakse ja nousi jalan mukana ilmaan :D. Ei siis lentänyt vaan oli mahallaan mun jalan päällä. Tästä lähtien suljen kissat pois mun huoneesta balettiliikkeitä harjoitellessa. :)

      Poista
  5. Heippa. Löysin tämän sun blogin kun googlasin " miten aloittaa baletti 13 vuotiaana". Olen jo pitkään halunnut balettia aloittaa, mutta minusta tuntuu aina, että olen liian "vanha". Nyt kuitenkin kun luin, että sinä aloitit 23 vuotiaana joku pieni ääni heräsi päässäni sanoen, ei ole mahdotonta aloittaa. Kiitos siitä. Blogisi on muutenkin asiallinen ja tämä on paras blogi mitä olen tähän menessä lukenut.

    terv. Senja

    p.s olen niin pro näissä tietokone velhoiluissa, että en osaa kirjautua bloggeriin.
    Pp.s ja hei minäkin olen soittanut pienestä asti viulua, nyt soitan alttoviulua. Mutta tämä blogi on kertakaikkiaan ihana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaaaaargh, jostakin syystä mun kaksi aiempaa vastausta sulle Senja hävisivät jonnekin bittiavaruuteen, joten nyt sormet ristiin ja toivotaan, että tää vastaus nro 3 onnistuisi!

      Ihan ekaksi kiitos aivan ihanasta kommentista! Se tosiaan toi hymyn huulille ja piristi mielialaa pitkäksi aikaa :)
      Mutta nyt asiaan ennen kuin tämäkin vastaus ehtii hävitä jonnekin...
      Mä tosiaan aloitin aikuisbaletissa, joten sinun tilanteesi on hieman eri, koska olet hiukan liian nuori aikuisbalettiin. Mutta kohta alkaa elokuu ja uusi tanssikausi, joten sulla on tosi hyvä hetki googlettaa lähiseudun tanssikouluja ja kysellä heidän balettitarjontaansa. Sun kannattaa ihan soittaa tanssikouluihin ja kysyä miten sä voisit aloittaa heillä baletin. Näin sä saat heti vastauksen, ja näiden puhelujen ja vastausten perusteella voit miettiä sitä, että mikä kouluista olisi itsellesi mieluinen.
      Tosi monet - elleivät jo kaikki? - tanssikoulut tarjoavat ns. kokeilutunteja (yleensä ilmaiseksi), ja nämä kannattaa ehdottomasti hyödyntää! Koska se, miten tunnista kerrotaan ja se, miltä tunti oikeasti tuntuu, ovat kaksi eri asiaa. Joten mikäli tanssikoulu tarjoaa tuon tutustumismahdollisuuden, niin käytä ihmeessä. Ja jos esim. koulun nettisivuilla ei mainita tutustumistunnista, kannattaa kuitenkin kysyä sen mahdollisuudesta, koska yleensä se kuitenkin onnistuu.
      Joten älä missään nimessä hautaa balettihaaveita tai pidä niitä mahdottomina, koska sitä ne eivät ole!
      Nyt vaan googleen lähialueen tanssikoulut hakuun ja puhelin käteen; älä odota kovin myöhään elokuuhun tai jopa syyskuuhun, sillä yleensä ryhmät täyttyvät aika vikkelään.
      Tsemppiä sulle balettikoulun metsästykseen, ja tule ihmeessä kysymään mikäli jokin jäi askarruttamaan mieltä!

      Heh, en ole minäkään mikään tekniikan ihmelapsi tai nettivelho, mutta bloggeriin kirjautuaksesi tarvitset (toimivan) sähköpostitilin (hotmail, gmail jne) sekä Google -tilin.
      Tuon Google-tilin voit luoda seuraavassa linkissä: https://accounts.google.com/SignUp?service=blogger
      Lisäksi Bloggerin aloitusoppaan löydät linkistä: https://support.google.com/blogger/answer/1623800?hl=fi

      Toivottavasti näistä vinkeistä on yhtään hyötyä, ja että ainakin saisit luotua sen Google-tilin, niin silloin pystyt kommentoimaan omalla nimelläsi, liittymään blogien lukijaksi sekä perustamaan oman blogin, jos siltä tuntuu :)
      Hyvää kesän jatkoa sinulle, ja toivottavasti löydät sellaisen tanssikoulun, jossa voit aloittaa balettitunnit :)

      Poista
  6. Jooga on kyllä mukavaa, siinä tulee ihan eri tavalla hyvä olo verrattuna mihin tahansa muuhun liikuntaan! :)
    Ja kauniita kuvia olet ottanut omista treeneistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet ihan oikeassa siinä, että jooga on tosissaan erilainen verrattuna muihin liikuntamuotoihin: jo se hyvän olon tunne on erilainen, ja erittäin tanssijaystävällinen liikuntamuoto :)

      Tässä kokeilin eilen yin-joogaa, ja se oli eka kerta kun en vakuuttunut siitä. Istuttiin paljon polvillaan, ja mulle se on ongelmallista tuon leikatun vasemman polven takia (sivuside tehtiin uusiksi ja se on suht. jäykkä vieläkin). Ei taida olla oikein joogan mukaista, että polvea särkee ja kramppaa :/ Mutta virheistä oppii, ja nyt tiedän ettei yin-jooga ole mun joogalaji :>

      Kiitos vielä kehuista :) Niistä tuli vähän vahingossa tuollaisia kuvia, koska en kuvienottohetkellä hoksannut tuota paistavaa aurinkoa. Tajusin sen vasta sitten, kun rupesin käymään kuvia läpi, ja sitten keksin tehdä niistä tuollaisia muka-taiteellisia otoksia dramaattisilla kuvateksteillä ;) :D

      Poista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  8. Oon miettinyt tässä baletin aloittamista. Oon syyskuussa jo 12v. Sun blogistas tiiän jo et en kysy sitä perus kysymystä siis et oonko liian vanha. Koska tiedän etten oo. Mun päähä ja uniin ei mahdu mikään muu kuin baletti. Sun blogiskin oon lukenut kokonaan. En tiedä mite ottaisin asian puheeksi äidin kanssa.. Koska musta tuntuu että sillä on sellanen käsitys että kaikki ballerinat on anorketikkoja jne. Onko sulla vinkkejä tähän. Oon normaalipainoinen ( 150cm 48kg). En oo siis mikään tikkulaiha mutten lihavakaan. Mua pelottaa että mua alettais kiusaamaan koska en oo mikään laiha tikku. Minkälaisia yleensä tuollaiset mun ikäisten alkeisryhmä on jos on mitään hajua :D. Tanssitaustani on aika heikko. Satubalettia 6veenä. Ja showtanssia 1-2 luokilla. :'D. Toivottavasti auttaisit.
    -Minerwa joka ei jaksanut kirjatuu sisään. (En oo esiintyny blogissas aiemmin)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Minerva!

      Vitsit, mä just kirjoitin sulle ihan sikapitkän vastauksen ja sitten se hävisi johonkin! Grrr...!!
      Mutta niin, asiaan.

      Mä ymmärrän sun äidin huolen, mutta Suomen harrastuspiireissä ei tapahdu sitä Venäjän Vaganova-akatemialle tyypillistä pakkomielteistä oppilaiden painon seuraamista ja laihuuden korostamista. Totta kai ammattitanssijoilla on tietty paine pysyä hyvässä kunnossa, sillä heidän elantonsa riippuu omasta kehosta ja tanssista. Mutta balettikouluissa Suomessa ei tarvitse pelätä sitä, että jokainen oppilas laitetaan vaa'alle ennen tunnin alkua, mitataan lukemat ja käsketään pudottaa painoa!
      Oletko yrittänyt puhua äidillesi paremmin tästä hänen pelostaan ja huolestaan? Koska pelot syntyvät aika pitkälti tietämättömyydestä. Entä jos voisit käydä heti alkusyksystä jollakin lähialueesi tanssikoulun baletin kokeilutunnilla ja pyytää, että äitisi voisi seurata tuntia ja tarvittaessa puhua opettajalle tunnin jälkeen? Se voisi lievittää sitä epäluuloa ja pelkoa. Lisäksi hän voisi samalla huomata, että kyllä siellä tanssitunnilla näkyy ihan kaikenkokoisia ja -näköisiä vartaloita: pitkää ja lyhyttä, isompaa ja pienempää. Jopa poikia saattaa näkyä :'D
      Uuden kauden alussa lähes joka tanssikoululla on mahdollisuus yhteen ilmaiseen kokeilutuntiin, joten kannattaa hyödyntää niitä.

      Toivottavasti tästä kommentista oli yhtään apua ja pääsisit aloittamaan baletin. Harva (liikunta)laji on yhtä monipuolinen kuin mitä baletti on, jossa yhdistyy musiikkiin tosi monipuolinen liike, joka puolestaan kehittää lihas- ja aerobista kuntoa, koordinaatiota ja tasapainoa. Lisäksi samalla oppii ranskaa (koska termit ovat ranskalaisia), toimimaan muiden kanssa sekä oppimaan esiintymistä.

      Tsemppiä sulle! :)

      Poista
    2. Kiitti sulle♥
      -Minerva

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta