3. kesäkuuta 2015

Uutta aluevaltausta

Mun eka joogatunti on nyt perjantaina - kyllä, annoin vihdoin ja viimein periksi paitsi yleiselle paineelle kokea asanat ja "ommm" -fiilikset, niin myös terapeuttini puheelle siitä, kuinka voisin hyötyä siitä. Tokihan olen balettituntien yhteydessä tehnyt jokusen joogaliikkeen, mutta nyt on eri juttu kyseessä.
Tarkoituksena on lisätä paitsi kehotietoisuutta niin myös mielenhallintaa. Yrittää saada tämä mun päänsisäinen kaaos kuriin jotenkin muuten kuin itseäni vahingoittavalla tavalla.

Miten joogatunnille pukeudutaan? Oletan, ettei kannata kovin löysiä vaatteita käyttää kaikkien pää alaspäin tehtävien liikkeiden ja mahdollisen paljasteluvaaran takia.
Käykö legginssit?
Mä omistan tosi huonosti mitään urheiluvaatteita - balettivermeitä ei tähän lasketa!

Entä onko jotain erityisjuttuja otettavaksi huomioon?
Hjälpa mig! 

6 kommenttia:

  1. Kerrothan sitten kokemuksia, mulle on kanssa sitä ehdotettu, mutta en ole oikein innostunut (paitsi hot-joogasta, mutta se on kuulemma vähän eri asia). 😆

    Mutta jos toi on alkeiskurssi niin ihan rennot vaatteet, harvemmin heti akrobatiaa harrastetaan. Oon kerran käynyt perusjoogassa ja sieltä jäi lähinnä mieleen, et olis kannattanut olla joku pitkähihainen mukana. Ja varmaan pyyhe ja vesipullo, et eiköhän pperujutuilla pärjää :)

    VastaaPoista
  2. Jos jooga johon menet on enemmänkin rentouttavaa, ota pitkää paitaa ja muutenkin mukavaa vaatetta ylle. Hathajoogassa taas saattaa lämminkin tulla, mutta itse ainakin olen legginsejä ja mukavaa päällä hyvinpysyvää paitaa käyttänyt. Kerro sitten mitä tykkäsit! :)

    VastaaPoista
  3. Muakin kiinnostaa sun kokemukset joogasta :) Tanssin lisäksi tekisi mieli haalia kasa muitakin lajeja mm jooga harrastuksiksi, harmi että aikaa on vain rajallinen määrä päivässä :D

    VastaaPoista
  4. Legginssit käy oikein hyvin. Mulla oli itselläni yleensä toppi+joku semilöysä pitkähihainen. Sukat tai avojaloin ja mahdollisesti oma matto mukaan.

    Syödä ja juoda ei kannata tuntiin tai pariinkaan ennen tuntia, koska muuten tulee helposti ylös, kun ollaan pää alaspäin ja ties millä mutkalla.

    Mukavaa joogailua! :)

    VastaaPoista
  5. Oi että, mulla on nyt viimeaikoina tullut joogasta niin positiiviset kokemukset, toivottavasti säkin viihdyt! Leggingsit käyt oikeen hyvin, ja sit itse tykkään käyttää sellaista tunikamaista, puolihihaista hiukan pitkää paitaa. Tärkeintä että on mukava olla, eikä joudu kiskomaan koko ajan jotain tiukkaa paitaa alaspäin tms. Löysänkin paidan voi laittaa, koska paljasteluvaaran voi estää laittamalla topin tai urheilurintsikat alle. En tiiä olenkohan ihan siveetön, mut itse en silleen välitä jos urehilurintsikat näkyy paidankaulasta tai kainaloaukoista, mut sit normirintsikat on ihan no no :D Kannattaa ottaa myös sukat, sillä vaikka jossain kohdassa ne on hyvä ottaa pois, niin itse tykkään laittaa ne takas jalkaan loppurentoutuksen ajaksi.

    Joku kommentoi syömisestä, mun mielestä se vähän riippuu siitä että mihin kellonaikaan jooga on. Jos se on vasta iltapäivällä/illalla ja olet ehtinyt symään jo muutamankin kerran päivän aikana, niin sitten on ehkä hyvä pitää tollanen 1-2h tauko ruuasta ennen joogatuntia, mutta jos se on aamulla, niin sit kyllä suosittelen ehdottomasti syömään jotain pientä (itse olen syönyt esim omenan tai banaanin tai yhden leipäsiipaleen). Mulla on alkanut klo 9 joogatunti, ja olen syönyt 30-40min ennen tollasen pienen aamupalan, eikä oo tullut mitään huonoa oloa. Sen sijaan, kävin lomareissulla Mauilla aamujoogassa, enkä syönyt sitä ennen mitään, nii siitä mulla seuras aivan kauhee olo ja heikotus. Kaikki me ollaan erilaisia ja toisilla toimii eri jutut, tässä mun kokemukseni asiasta :)

    VastaaPoista
  6. Menin joogaan 10 vuotta sitten vastustettuani ajatusta kauan kauan. Mikään muu ei ole auttanut yhtä paljon, sekä tanssin vammauttamiin jalkoihin ja särkyihin että kehotietoisuuteen ja siihen, että ainakin enimmäkseen ja paljon useammin voi ajatella, että itselle pitää ja saa olla lempeä ja oma kroppa on ihan ok ja se tarvitsee säännöllisiä aterioita. Ei tämä ole tapahtunut hetkessä, mutta omasta puolesta voin suositella. Ja jos olen joogaamatta niin kyllä sen huomaa, kun ei pysty rentoutumaan, nukkuu huonosti ja stressaa pikkuasioista. Mulla on yleensä legginssit ja joiku toppi plus pitkähihainen ja villasukat loppurentoutukseen. Ei ihan superlöysiä vaatteita, että ohjaaja näkee jos väännät itseäsi väärään suuntaan, mutta rennot ja mukavat vaatteet. Hyvää joogailua ja voimia! Leenaniina

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta