27. kesäkuuta 2015

Only in your dreams!


Mä näen tosi paljon unia: yhden yön aikana näen lukemattomia unia, ja useita en edes muista. Tätä hankaloittaa (tai parantaa?) vielä se seikka, että mun yöunet ovat tosi pätkinäisiä: heräilen yhden yön aikana ainakin puolenkymmentä kertaa. On mun unet viimeisen kuukauden takaisesta hieman paremmat jo, mutta edelleenkin mennään huonoilla yöunilla.

Noh, se ei ole tämän postauksen pointti, vaan unet ovat. Tarkemmin sanoen tanssiaiheiset unet.
Olen nähnyt tosi paljon erilaisia tanssiunia, mutta jostakin syystä kolme tiettyä unta ovat jääneet mieleeni lähtemättömästi, ja nyt mä ajattelin kertoa niistä teillekin :)


Uni 1

Näin tämän unen joskus loppuvuodesta 2011, sillä olin menossa katsomaan St. Petersburg Festival Ballet'n Joutsenlampea Helsinkiin joulukuussa 2011.
Unessa mä esitin Odilea, ja mä tein ne 32 fouettéta täydellisesti, kevyesti ja iskuntarkasti. Mä en ollut yhtään rasittunut, ja kun ne 32 fouettéa tuli täyteen, mä aloitin saman uudestaan, ja uudestaan. Mä pyörin niitä fouettéja täsmällisesti kuin hyrrä, ja mä sainkin lempinimekseni hyrräballerina. Olin todella ylpeä nimityksestäni, koska se samalla merkitsi sitä, että mä olin paras pyörijä seurueen ballerinoista - ja heitä oli paljon hyviä ballerinoja!



Uni 2

Tämän toisen unen näin itse asiassa viime kesänä, kun olin Haapavedellä kotona käymässä heinäkuun loppupuolella. Mainitsen jo näin etukäteen, että unesta herääminen oli erittäin rankka pettymys :D
Unessa mä olin Diana Vishnevan ja Svetlana Zakharovan kanssa samassa teatterissa - en muista ihan tarkkaan, että olinko heidän kanssaan myös samassa seurueessa. Mutta oli aamupäivä, ja kaikki seurueen tanssijat kokoontuivat harjoitussaliin - minä myös - päivän ensimmäiselle tunnille. Mä löysin oman paikkani, ja se oli Dianan ja Svetan välistä. Löysin seinän vierestä paikan kärkkäripussilleni, vesipullolle ja lämppävaatteille, ja siinä samaan aikaan Diana ja Svetlana jättivät omat tavaransa siihen ympärille.
Päivän tunti alkoi, ja päättyi ja sitten kaikki hajaantuivat omiin harjoituksiinsa. Jostakin syystä minulla, Dianalla ja Svetalla oli täsmälleen samanlaiset päiväohjelmat, ja päädyimmekin siis hengailemaan yhdessä koko päivän ajan, olipa kyse harjoituksista tai ruokalasta.
Viimeisin yhteinen hetki oli teatterin lavan takana, kun kaikki valmistautuivat alkavaan balettiin (sen nimeä en muista enää). Istuin lattialla kulisseissa, Svetlana seisoi mun vasemmalla puolella kokeillen kärkkäreiden istuvuutta pitäen samalla tilapäisestä tangosta kiinni. Diana oli mun oikealla puolella, välillä istui ja välillä seisoi, valmistautui lähtemään lavalle. Me kaikki puhuttiin jostakin - en enää muista mistä - ja Diana kumartui mun puoleen hymyillen ja rupesi sanomaan jotain.
Siihen mä heräsin.
Voitte vaan arvata millainen pettymys oli herätä ja huomata sen olleen vain unta! Mä rakastin sen unen jokaista hetkeä, se oli mulle ihana pakomatka erittäin karusta todellisuudesta, joka oli täynnä itkua ja ahdistusta.
ihmissuhdeongelmia tuolloin menossa, u know.


Svetlana Zakharova (left) by Arthur Elgort, 1999: Diana Vishneva by Patrick Demarchelier, 2011. From Russian Vogue’s Dance in Vogue special
 Uni 3

Tämän viimeisimmän unen näin viime yönä. 
Meitä oli useampi ihminen ja suurimmalla osalla oli kärkkärit jalassa, sillä harjoittelimme Pizzicatoa. Mua hieman tympäisi siinä harjoituksen aikana, koska koreografia oli liian helppo; olisin halunnut huomattavasti vaativamman koreon. Syy "helppoon" koreoon oli siinä, että ryhmässä oli mukana paljon alempien ryhmien tyttöjä eivätkä he osanneet tehdä kärjillä vielä kovin paljoa. Joten koreografia pidettiin yksinkertaisena, jotta esityksestä ei tulisi katastrofia.
Mä rupesin sitten aikaa tappaakseni tekemään piruetteja - erityisesti en dedans -piruetteja - ja yhtäkkiä mä tein ihan täydellisen en dedans -triplapiruetin kärjillä kädet kolmannessa! Mä olin niin ylpeä siitä ja hihkuin muille, että "mä en osaa tehdä edes tuplaa pehmeillä, ja nyt onnistuin tekemään triplan ja vielä kärkkäreillä!" :D

Näköjään mun unet liittyvät usein piruetteihin, joten onkohan se joku merkki siitä, että mä junnaan omassa elämässäni paikoillaan? Koska eka piruettiuni - se hyrräballerina - liittyi samanlaisiin tunteisiin ja elämäntilanteeseen kuin mikä nykyään vallitsee. 
Tämä(kin) on raaka veikkaus, mutta ehkä Dianan & Svetlanan näkeminen unessa tarkoitti sitä, että mun pitäisi olla just sillä hetkellä tärkeiden ihmisten ympäröimänä ja tukemana. 
En tiedä tarkasti, mutta näin maalaisjärkeä käyttämällä tuumailin noin. 
Unet kyllä ovat jänniä ja kertovat paljon, jos niitä hoksaa ajatella oikein. Onko tietty unen sisältö toistunut joskus aiemmin? Miksi se toistuu nyt? Kannattaa kuulostella uniaan ja olotiloja, koska ne kertovat tosi paljon.

Näettekö te unia tanssista? Millaisia unia näette? Oletko nähnyt jonkun tietyn unen, joka on jäänyt mieleen, tai joka toistuu aina tiettyinä hetkinä? 
Kertokaa kokemuksianne! :)

12 kommenttia:

  1. Minä yleensä lähinnä opetan unissani. Painajaisena on uni tunnista, joka on ihan katastrofi. :D

    Nuorempana varmaankin näin unia esiintymisestä, mutta siitä on jo sen verran pitkä aika, etten enää muista kunnolla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, kirjaimellisesti tanssinopettajan painajainen :D
      Onneksi ne ovat (vain) unta ;)

      Poista
  2. Mä näen myöskin todella paljon unia.
    Silloin kun harrastin tanssia aktiivisesti näin aina näytösten ollessa lähellä unia, joissa tulen lavalle päälläni toiseen näytökseen kuuluva asu tai oikea asu, mutta olen unohtanut esimerkiksi housut kokonaan :D Hassua sinänsä, sillä en pitänyt itseäni koskaan hirveänä jännittäjänä.
    Monesti tanssiunissa olin myös huomattavasti notkeampi, ketterämpi ja yleisesti sulavaliikkeisempi kuin oikeasti.

    Vähän aikaa sitten unen, jossa olin aloittanut tanssin uudestaan (tässä unessa nykytanssin), tulin treeneihin muiden kanssa, kaikki sujui hyvin, annoin tanssin vain viedä, mutta yllättäen unohdin koreografian täysin ja tuntui kuin olisin ollut päihtynyt, enkä pystynyt kontrolloimaan liikkeitäni. Herääminen oli tavallaan helpotus, sillä pääsin ikävästä tilanteesta pois, mutta sen jälkeen iski harmistus siitä, etteivät tanssitreenit tällä hetkellä oikeasti ole osa arkeani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä sä tavallaan jännität unissasi sen jännityksen näkemällä noita unia?
      Nuo on kyllä vähän ikävän tuntuisia; muistan itse nähneeni joskus teinivuosina unta konserteista, joissa yhtäkkiä unohdin sen miten kappale jatkui, ja mä vaan seisoin tyhmänä viulu kädessä yleisön edessä säestyksen jatkuessa. Mun ainainen pelko, joka purkautui sitten unissa.
      Tiedätkö sä vielä milloin pystyt jälleen aloittamaan tanssin? Onko sulle lääkärit tmv asettaneet jotain ehtoa siihen?
      Toivottavasti pääsisit pian tanssin pariin takaisin :)

      Poista
  3. Ehkä ne ovat sitten enneunia? ;-)

    VastaaPoista
  4. Luin eilen tämän postauksen ja mietin että njaa, en kyllä ole itse nähnyt oikein mitään aiheeseen liittyviä unia, joten jätin kommentoimatta. MUTTA, sitten viimeyönä näin ihme unta, missä joku poika oli koulukiusattu (en siis yhtään ymmärrä että olinko tämän pojan kanssa samassa koulussa vai mistä tiesin tän pojan), koska hän tuli kouluun tutussa ja kärkitossuissa! Yritin sitten kirjoittaa tälle pojalle jotain lohdutuskirjettä ja saada sen mieltä paremmaksi!! Herätessä oli kyllä sellainen wtf aivot -fiilis :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kääks mikä uni! :D
      Ehkä se olikin joku flashback -uni menneisyydestä? ;)

      Poista
  5. Mä olen nähnyt myös noita piruettiunia. Piruetit eivät todellakaan kuulu vahvuuksiini, mutta unissani olen pyörinyt vitospiruetteja tms. täydellisen spotin kera. Pyörimisen tunne on todella aidon tuntuinen, ja herättyäni olen hetken verran ajatellut, että nyt onnistuin, kunnes olen tajunnut, että kyse oli unesta. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on jännä miten näkee unta sellasesta mitä ei oikeasti osaa kovin hyvin, just niinkuin nuo piruetit! Unessa se tuntuu niin todelliselta, ja herääminen on kuin pudotus kylmään veteen: se olikin vain unta.
      Miksi sitä ei koskaan näe unta esim. perus plie-sarjasta, vaan aina niitä täydellisiä fouettéja tai multiple-attitudepiruetteja? Olisi kätevää, jos noiden unien näkeminen oikeasti kehittäisi omaa kykyä tehdä noita piruetteja. Silloin ei aina tympäisisi herääminen kun tietää, että okei, nyt mä osaan tehdä taas himpun verran paremmin noita piruetteja.. :D

      Poista
  6. Nään aina unia siitä, että nostan jalkaa täydellisesti 180 astetta. Tossa yks yö näin unta, jossa Jorma Uotinen opetti mulle jotain variaatiota... :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan kuten Tossulle kommentoin, niin hassua miten näkee unta tekevänsä jotain täydellisesti, kuten piruetit tai developpeet! On sitten aina tyhmä olo herätä siitä unesta ja tajuta, että se oli VAIN unta... :P

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta