9. kesäkuuta 2015

Hurahdus

Mun on pakko näin alkuun myöntää, että olin totaalisen väärässä joogan suhteen. Mä olen aina pitänyt sitä jonkinlaisena meditaatiojutskana, jossa istutaan lootusasennossa peukalo etusormea koskettaen ja hymistään kuorossa "ommmmm...".
Ja olin niin väärässä!

Viime perjantain kolmen tunnin sessio osoitti mun oletukset ja käsitykset ihan vääriksi, ja loppurentoutuksen aikana mulla meni kaikki tahdonvoima ja fokus siihen, että pidättelin itkua.
Se kaikki ilon, rauhan ja helpotuksen tunnesekoitus oli niin ylivoimainen, että kotimatkalla itkin. Onnesta.

Mitä mä sitten koin?
Ensinnäkin mun (lähes) koko selkä - ja yläkroppa - aukesi, ja vaikka kipuja oli tunnin aikana, niin mun hartiat oikeni, ryhti suoreni ja tunsin saaneeni ne kadotetut viisi senttiä takaisin.
Mua yllätti se, että mulla oli edelleen voimaa, sillä jaksoin - ja pystyin! - tekemään myös astetta haastavammat joogaliikkeet. Pystyin kannattamaan yläkroppaa ilman että jouduin käsivarrella nojaamaan reiteen. Pystyin tekemään ylöspäin katsovan koiran. Pysyin tasapainoissa.
Mä olin ihan totaalisesti unohtanut onnistumisen tunteen; tanssitunneilla olen aina ollut se takarivin surkimus, jolla ei ole koskaan ollut mitään toiveita tehdä yhtään mitään oikein. Nyt mä osasin tehdä liikkeet ilman mitään aiempaa joogakokemusta.
Mä haluan tehdä tätä!
tämä seuraavaksi?
Monelle nämä tuntuvat varmasti tosi pieneltä ja mitättömältä, mutta mulle tämä kokemus oli tosi iso juttu. Mä tunsin jotakin muuta kuin jatkuvaa tyytymättömyyden, riittämättömyyden, vihan ja tuomitsevuuden tunteita itseäni ja kroppaani kohtaan.

Seuraavat pari päivää kestävät lihaskivut olkavarsissa, kyljissä ja alaselässä myös osoittivat sen, että ei, kyseessä ei ole lootusasennossa tehtävää ommm -hartausta; ehkä asiaan vaikutti myös se, että en ole suunnilleen kolmeen viikkoon harrastanut mitään liikuntaa. Mutta tämä oli just sitä mitä mä tarvin: vaihtelua tanssin aiheuttamaan turhautuneisuuteen ja tuomitsevuuteen, sekä uusi näkökulma itseeni. Mä pystyn! 

Joten miten tästä eteenpäin?
Pyrin käymään ainakin sen kerran viikossa puistojoogassa - molemmat kaksi kertaa olisivat ihanteellisia, mutta aina se ei aikataulullisesti ja rahan puolesta onnistu. Vielä ei muistissa ole joogaliikkeet tarpeeksi hyvin omatoimista touhuamista varten, mutta hei, youtube auttaa! Ja jokainen koettu joogatuokio helpottaa, ja tarkoituksena on saada jotakin muutakin elämänsisältöä.
Mä ostin jopa uudet legginssit ja joogamaton! ;)

väsynyt mutta onnellinen joogatuokion jälkeen


















7 kommenttia:

  1. <3 Tästä tuli hyvä mieli!

    VastaaPoista
  2. Suuret onnittelut onnistuneesta joogakokemuksesta! Olipa tosi kiva lukea, että kokemus oli voimakas, positiivisella tavalla. Minkälaista joogaa se oli? Tai oliko missään mainittu, oliko se hatha-joogaa vai astangaa..? Välillä tietty jossain vaan lukee että ''jooga'', eikä missään vaiheessa ohjaaja tarkenna, että mitä joogaa se on.

    Mä olen nyt enimmäkseni ollut hatha-joogassa, tai siihen perustuvassa joogassa tanssiopistollani sekä yliopistoliikunnassa. Pian mahdollisuudet joogata vähenee, mutta syksyllä aion kyllä ostaa taas tuon yliopistoliikunnan tarran, jolla pääsee kaikille ryhmäliikunnoille, ja myös niihin joogiin. En vielä itsekään muista niin hyvin kaikkia liikkeitä, että itsekseni pystyisin hirveästi joogailla, paitsi tuota alas- ja ylöspäin katsovaa koiraa kyllä teen silleen sarjana jonkin verran tanssituntien lämmittelyssä :DD Tässä on tällanen youtube-video, mikä on mun mielestä ihan ok:

    https://www.youtube.com/watch?v=BdTzZuwGEOw

    Tuo Candace on youtube-joogeista omasta mielestäni paras. Sillä on mukavan rauhallinen ääni ja se puhuu muutenkin vain silloin kun pitää, jotkut papattaa ihan jatkuvasti (jenkkejä kun ovat) ja se hieman häiritsee mua (suomalainen kun olen).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli astanga-joogaa ja jos en vallan väärin muista, niin myös hathaa. Kyseessä oli siis ns. alkeiskurssi, jossa tutustuttiin joogaan.

      Katsoin tuota videota, ja se oli ihan kiva. Pitää pariin kertaan katsoa tuo ensin läpi ja koettaa muistaa liikkeiden järjestys, niin pystyy sitten tekemäänkin paremmin.
      Olen katsonut sen Adrienen joogavideoita, ja nekin olivat ihan ok. Tuo jenkkityyli on kyllä vähän ärsyttävä! :D

      Poista
  3. Mäkin oon joogaa kokeillut ja tykännyt myös. Siinä oikeasti tulee hyvä fiilis ja seuraavana päivänä tuntee vielä tehneensäkkin jotain kun paikkoja kolottaa :D

    Tsemppiä<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olin eilen joogassa - pääasiassa flow:ta - ja niiden kaikkien skorppareiden ja liskojen ja paratiisilintujne jäljiltä on alaselkä kipeä, joten kyllä siellä töitä tehdään :D
      Mutta sitäkin ihanampaa on se hyvä ja ennenkaikkea rauhallinen fiilis tunnin jälkeen <3

      Poista
  4. Mä muistan, että ekan joogatunnin (astangaa) jälkeen ajattelin, että miten olen elänyt ennen tätä. Nykyisin se ihana rauhallinen fiilis tulee vastaan jo salin ovella, ihan kuin voisi jättää kaiken stressinsä siihen eteiseen. Eikä siellä kukaan katso pahasti vanhoja verkkareita tai sitä jos ei osaa tehdä jotain. Yksi mun ohjaaja sanoi, että vaikka tekis vain ne viisi aurinkotervehdystä kotona niin sekin on parempi kuin ei ollenkaan joogaisi silloin kun ei ole aikaa tai rahaa käydä tunneilla :) Leenaniina

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta