29. maaliskuuta 2015

#unelmaitsestä #loveyourbody #justdoit #shitness

Mä olen pienessä mielessäni hautonut monta päivää monien anonyymien jättämiä kommentteja, sillä mulle on tullut niistä tosi paha olla.
Ja tosi paha olo mulla on ollut myös tuosta fit... siis shitnessistä. Monesti on ollut mielessä kirjoittaa siitä oikein tulikivenkatkuinen postaus, mutta tiedän että saisin kommentteja tyyliin "olet vaan kateellinen kun et itse sitä touhua", joten olen (toistaiseksi) jättänyt väliin.

ja mä olen kaikkea muuta kuin kateellinen! mä vihaan sitä shitnessiä, sitä mitä se edustaa, sen aiheuttamia ulkonäkö- ja suorituspaineita. yhtäkkiä terveys ei enää riitä. pitää käydä 7 kertaa viikossa salilla, 7 aamulenkkiä viikossa, punnita jokainen chiasiemen, laskea jokaikinen proteiinimäärä, vetää päivässä 1 gr hiilareita, välttää maitotuotteita mutta vannoa rahkan nimeen.
 plus että mä VIHAAN salilla käyntiä! olen joskus vuosina 2007-2009 vetänyt sen(kin) touhun niin överiksi, että päästyäni oikkisluennoilta suuntasin suoraan salille klo 15 aikaan, ja kotiin tulin just ennen salkkareiden alkua. 

Lusikka kauniiseen käteen -blogin pinnie kirjoitti hetki sitten aivan loistavan postauksen shitnessistä,  enkä kyllä itse osaisi aiheesta paremmin kirjoittaa.
Joten lue tuo postaus täältä .

#hatethefitness #callitshitness #nevergotogym #antifitness #myassisfulloffat #andproudofit

Mikä on sun antifitnessin hashtag?

17 kommenttia:

  1. Mua ei haittaa jos joku OIKEASTI aikuinen hurahtaa tuollaiseen fitnes-touhuun. Sitä mä en kuitenkaan ymmärrä, että tätä fitnes-touhua tyrkytetään joka puolelta (nuorille suunnatussa Demi-lehdessäkin oli mainoksia erilaisista fitness-ohjelmista).

    Mun pikkusiskonikin,10 v, on alkanut käydä joka päivä lenkillä, koska ei halua että maha pömpöttää ja on läski. Mun silmääni hän näyttää ihan normaalipainoiselta ja sitä olen yrittänyt hänelle sanoa... Todella surullista mihin tämä fitness-touhotus on menossa :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä.
      Shitness on yleisesti hyväksyttyä, ja on täysin normaalia tehdä sairaita asioita, koska "se on tervettä, mä harrastan fitnessiä!" Mutta kun ei ole normaalia punnita jokaikistä suupalaansa, syödä 2h välein vaikka vain riisikakkuja, laskea päivän kalori-, hiilari- ja protskusaldot, treenata hiki hatussa. Sitten pyllistellään peilin edessä ja otetaan kuva omasta fitassista sellaisesta kuvakulmasta, joka saa sen oman äässin näyttämään muhkeammalta ja lihaksikkaammalta kuin se oikeasti on. Illuusiotaidetta, näes.
      Totta kai sitä saa joku OIKEASTI AIKUINEN ja kaikinpuolin TERVE ihminen harrastaa, mutta ei sitä saa tuputtaa. Nuoret - lapset ja teinit - ovat niin alttiita kaikille vaikutuksille, että jos joku tyhjäpää somessa hehkuttaa päivän kyykkytreeniä ja sitä, kuinka oksensi kesken sarjan salin roskikseen, niin tottakai siihen lähdetään mukaan. Onhan se tervettä!

      Tässä touhussa MIKÄÄN ei ole tervettä.
      Piste.

      Poista
  2. Hmm mun fitness hashtag vois olla "ISMO" eli ihansamamulleoikesti. Sama pätee kyllä noi hastageihinkin. En käytä, ei kiinnosta.

    Mä syön mitä haluan kun haluan.En tarvitse siihen vaakaa, ainoastaan aivot. Osaan ajaella aivoillani, en mahallani, eli tiedostan sen etä kokonaisen sipsipussin vetäminen tai levyllisen suklaata vetäminen ei ole järkevää toimintaa. Tosi harva tarvitsee sellaista energiamäärää kerralla. Oikeasti. Okei, jos olet sumopainija niin sitten se on varmaankin sopiva alkupala. Mutta ei järkevää silloinkaa. Lisäksi pidän huolta tasan omasta lautasesta. Enkä tarvi siihen kenenkään kommentteja.

    OOn siis koko tähän astisen elämäni ollut hoikka. Ja kuten varmasti säkin, olen saanut kuulla siitä. Mua edelleen ihmetyttää, miten ihmiset oikeuttaa päässänsä sen, että on oikein äimistellä/kauhistella/kommentoida sitä että toinen on hoikka (ts. sanaa laihahan tässä yhteydessä käytetään melkein aina), mutta kenellekään kommentoijalle ei tulisi mieleen kommentoida pyöreämpää lihavaksi tai läskiksi päin naamaa. Yhtälailla se on toisen olemukseen puuttumista.

    Ja koska tämä kommentti lähti niin hienosti ohi aiheen, lopetan tähän :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiralia, et tiedä miten paljon sun viesti helpotti mun oloa! Siis että ihmisillä tuntuu olevan joku oikeus aukoa päätään hoikille (tai laihoille) ihmisille, mutta kenellekään pyöreämmälle henkilölle ei sanota yhtään mitään (ainakaan päin naamaa).
      Mä ehdin jo tosissaan kyseenalaistaa omat mielipiteeni, mietin että pitäisikö mun ryömiä peiton alle ja pysyä siellä kuolinpäivääni saakka, etten vaan triggeröi ketään. Koska jos joku triggeröityy ja vaikka sairastuu, se on mun syy. Mä kannan vastuun siitä.
      Eikö tuo ole vähän kohtuutonta? Mä ymmärtäisin tuon väitteen, mikäli promoaisin täällä ihan mainosten kera, että thin is in, nothing tastes as good as thin feels, moment on the lips ja forever on the hips. Mikäli vannoisin, että elämä on 100 kertaa parempaa, jos painat alle 35 kg. Että olet takuulla onnellinen, jos syöt kaksi raejuustoa ja yhden kurkkuviipaleen päivässä.

      Kukaan ei ole niin typerä. Joku voi olla niin sairas, muttei niin typerä.
      Mä en vaadi nähtäväksi toisten päivän aikana syötyjen ruokien kuvia ja/tai määriä, en vaadi ketään olemaan postaamatta omia kuviaan koska henkilö on joko sitä tai tätä enkä itse ikimaailmassa kehtaisi tehdä niin.
      Joten, pidetään asiattomat mölyt mahassa. Mä olen saanut tarpeekseni.

      Ja mä lopetan tähän, koska meni pikkasen sivuraiteille... :'D

      Poista
    2. Onko ihan henkilökohtaista kokemusta siitä, ettei pyöreille sanota mitään painosta? Olen ollut elämäni aikana hyvin laiha, normaalipainoinen ja hyvin läski ja omien kokemusteni pohjalta lihavalle vittuillaan eniten. Yhtä lailla esim. plussablogien kirjoittajat saavat kuulla kommenttia painostaan, koska kaikki "normaalista" poikkeava on ihan kamalaa. Minusta kenellekään ei saisi heitellä ilkeitä sanoja, ei lihavalle, eikä laihalle.

      Poista
    3. Ehkä tuossa tarkoitettiin sitä, että lihavuuden kommentoiminen, läskiksi haukkuminen yms. ei ole yleisesti hyväksyttävää (vaikka sitä tapahtuu), mutta laihalle tai hoikalle ihmiselle voi sanoa ikävältä tuntuvia kommentteja painosta. Olen tavannut esimerkiksi useammankin henkilön, jonka mielestä on hyväksyttävää kommentoida mun "luikkuja" käsiä kätellessä tai muuta vastaavaa ikävältä tuntuvaa kommenttia mun laihuudesta/hoikkuudesta.

      Poista
    4. Tätäpä juurikin tarkoitin.

      Poista
    5. En tiedä, ilmaisinko itseäni jotenkin epäselvästi, joten toistan: ymmärsin kyllä mitä tarkoitettiin, mutta pointtini oli juurikin se, että kyllä ihmisten mielestä "saa" heitellä painokommentteja lihavalle, siinä missä laihallekin. Olen tavannut esimerkiksi useammankin henkilön, jonka mielestä on hyväksyttävää kommentoida mun liikakiloja ja ulkomuotoa negatiiviseen sävyyn. Jos vaikka lähdettäisiin siitä, ettei kenellekään saisi sanoa inhottavasti, eikä tapeltaisi siitä, et mix läskeille saa sanoo ja laihoille ei ja mix laihoille saa sanoo muttei läskeille jne.

      ps. pahoittelen, jos suunnilleen sama kommenttini tulee n. 100 kertaa, oli ongelmia lähettämisen kanssa

      Poista
    6. Siinä mielessä on henkilökohtaista kokemusta, että jos minä ja pyöreämpi työkaveri/koulukaveri/jne ollaan syömässä lounasta ruokiksella vierekkäin, niin monesti oon saanut kuulla kommenttia omasta lautasestani ja siitä miten olen sellainen ja tällainen luikku. Ja vieressä oleva kaveri saa syödä hyvinkin rauhassa, riippumatta siitä mitä sillä lautasella on. Ja kuinka paljon. Eikä nämä nyt rajoitu vain lounastapahtumiin. Mutta joo, totta kai mun kokemukset asiasta on subjektiivisia. Ja joo totta kai pitäisi lähteä siitä että kumpaankaan suuntaan ei ole hyväksyttävää herjata tai kommentoida ikävässä sävyssä. Se että on oikeasti huolissaan ja ilmaisee sen on ihan ookoohko. Siinäkin on tietty rajansa, että kannattaako ihan tuntemattomille suunnilleen kadulla alkaa huolehtimaan ja heitä "pelastamaan".
      --
      Asian viereisen asian vierestä taas toiseen suuntaan. Jos kaipaa järkevää näkemystä syömiseen, ravitsemukseen, ruokaremonttiin, laihduttamiseen yms asioihin, niin mun miestä Patrik Borgilla on järkeviä ajatuksia aiheesta. http://patrikborg.blogspot.fi/

      Poista
  3. Olen samaa mieltä. Tää fitnesspelleily on mennyt niin yli että en kyllä näe mitään järkeä. Kuntosaliharrastus on mun mielestä ihan hyvä, jos haluaa harrastaa liikuntaa, mutta ei ole löytänyt itselleen mitään kivaa lajia. Silloin sali on perushyvä paikka kuntoilla. Mutta sitten kun se menee yli niin oikeesti... Netistä luin jostakin tyypistä, joka otti mielummin hissit ku portaat, koska ''mul oli eilen jalkapäivä ja nyt pitää lepuuttaa jalkoja''. Ja joka suupalan punnitseminen ja ravintosisällön täydellinen selvittäminen on mun mielestä ihan yhtä sairasta, kun vaikka anorektikkojen tapa selvittää kalorit, mut jostain syystä se on tällä hetkellä ihan normaalia, jos oot fitness-ihminen.
    Itsekin kävin jossain vaiheessa kuntosalilla ja ryhmliikunnoissa, koska halusin liikkua mutta ei mulla oikeen ollut ideaa, mitä harrastaisin. Koitin jopa alkaa syömään proteiinilisää, koska kuulin että kasvissyöjänä en (mukamas) saa tarpeeksi niitä vitun tärkeitä protskuja (anteeksi kielenkäyttö, alan vaan pikkuhiljaa kiihtyä kun kirjotan tätä :D). En jaksanut koko touhua lopulta kauheen pitkään, koska 1) Kuntosalilla treenaaminen on loppujen lopuksi omasta mielestäni ihan älyttömän tylsää, ja 2) Kuntosaleilla ja esim. bodypump-tunneilla tuntuu oelvan inhottava sanaton kilpailu siitä, kellä on suurimmat painot. Etenkin naiset kattelee toisiaan ihan vitun rasittavasti nokan vartta pitkin.
    Haluan korostaa, että tykkäsin kyllä aluksi ekat 6kk käydä salilla. Lopulta tajusin, että tuntuu ettei ole enää vaan mahdollista harrastaa kuntosalia sen 2krt/vko ja elää muuten normaalisti. Joko oot fitnessääliö, tai sitten koko kuntosalimaailma ei ole sua varten. Harmittaa aivan todella, koska esimerkiksi lähipiiristäni löytyy mieshenkilö, jonka pitäisi fyssarinsa mukaan tehdä pienillä painoilla paljon toistoja jossain tietyssä liikkeessä, koska se auttaisi polviongelmissa. Tää mies on kuitenkin sanonut, että ei yksinkertaisesti KEHTAA mennä, koska sitten muut miehet ajattelee että no eikö tuo nyt enemmän nosta ja hei kunnon kyykkyjähän kuuluu tehä jne.. Että pitäisi melkeen painattaa joku neonvärinen ''OLEN POLVIKUNTOUTUJA''-paita, että kehtaisi mennä sinne. Tää tekee mut tosi surulliseksi.
    Kuntosalilla ja ryhmäliikunnoissa käyminen voi olla ihan hauska ja tosi hyväkin harrastus, mutta tällä hetkellä tuntuu että se on kuorrutettu paskalla, mikä koostuu näistä kaikista idioottimaisista ruokavammailuista ja muista ihme säännöistä ja älyttömistä ajatuksista. Pitää tehdä sitä ja tätät ja tota, ja tota asiaa ei saa tehdä näin ja noin, tai muuten oot luuseri/vammanen/heikko/ruma. Henkilökohtaisesti itseäni ärsyttää, miten nopeasti nää bodarit tuomitsee kaikki muut ruokavaliot, paitsi proteiini+rahka+ananans. Myöskään mikään muu ei ole kaunista ku kunnon kyykkyperse ja haba.

    Kylläpä alko nyt vituttaa.

    VastaaPoista
  4. Ja lisäksi, jos tällaisille paikoille oikeesti on tarvetta, nii voin sanoa että JOTAIN on pielessä:

    http://www.hs.fi/sunnuntai/a1427432691805

    EIkö sinne kuntosalille pitäis just toivottaa tervetulleeks ne, jotka on ylipainoisia ja haluaisi terveemmän elämän liikunnan parissa? Tai jos muuten haluat kuntoutu jostain vammasta ja teet pienillä painoilla? Mitä se kertoo näistä fitness-ihmisistä, että niiden kanssa ei voi ylipainoinen tehdä omaa treeniään rauhassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä.
      Mua sieppaa nämä fitnessakat, jotka tosissaan kattoo nokan varttaan pitkin, että mitä tuokin lyllerö täällä tekee, ei osaa tehdä mitään oikein. Menis juoksemaan ennen ku tulee tänne! Tuo läskihän voi olla tarttuvaa!
      Kun itse olin toipilaana polvileikkauksesta, kävin muutamia kertoja salilla kuntoutusmielessä. Mutta nopeasti se jäi just näiden harakkojen kyyläämisen takia. Jos tein pikkupainoilla kyykkyä, heti oli joku puhisemassa takana, että mitä sä siinä muilta tilaa viet kun vaan leikit noilla painoilla. Joten tein sen kuntoutuksen kotona. Nopeammin olisin päässyt parempaan kuntoon jos olisin siellä salilla tehnyt. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus, pelkkä fysiikka ei riitä, sillä mielellä on uskomaton voima. Jos mieli sanoo koko ajan no-no, ei fysiikka pelaa. Ja kun siellä salilla on jo pelkkä ilmapiiri niin kuppikuntaista, kuka siellä haluaa olla? Siis ei-shitnesstyyppi.

      Pyhä kolminaisuus: kyykkyperse, haba ja ojentajat. Tai vaihtoehtoinen Pyhä Kolminaisuus: kyykkyperse, äpsit ja haba. Tai kolmas sellainen: kyykkyperse, haba ja reidet.
      Mitä tästä opimme?
      Kyykkyperse se olla ja pitää!

      Mua on katsottu vielä pidempään, kun olen salilla treenaillut pikkupainoilla kyykkyjä ekassa ja tokassa asennossa, tehnyt painojen kanssa plié-releve -sarjaa. Joo-o.
      Mä taidan tehdä vastaiskun ja mennä salille kunnon pankkis-tutun ja kärkkäreiden kanssa, että repikääs kyykkyperseenne siitä! :'D

      Mutta hei, on tämä shitness-talk aika hyvää kuntoilua, kun verenpaine ja syke nousee, ja hiki kihoaa pintaan :''D

      Poista
  5. Mä en oikein haltsaa tota sanaan tai kahteen tiivistämistä, joten vähän laajemmin.

    Itselle fittnes on tarkoittanut Jutta&co meininkiä, mitä olen välillä kauhstellut, välillä kadehtinutkin. Lisäksi siihen on törmännyt blogeissa ja aika paljon olen mieltänyt joko a)julkkisjutuksi b)sh-maailman uudeksi villitykseksi.

    Tänä syksynä tutustuin kuitenkin fittnesiin työkaverin kautta ja jotenkin hänen kautta sain uuden katsantakannan. Erona entisiin: 1)hän ei ole julkkis tai julkisuushakuinen 2)hän ei ole sh-taustainen 3)hänellä on ihana asenne tuohon, ei sellaista sairasta koko elämä on tätä -asennetta ja 4)hänen ruoat näyttää oikeasti hyviltä ;)

    Joten, ehkä mun risuaidat olisi jotain tyyliin #vaatii todellakin terveen pään #ei ole keino hallita elämää

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeksi kommenttiboxin täyttö, mutta tuli tosta kommentoinnista vielä mieleen.

      Olet tosi hoikka, laiha, mutta en ymmärrä ilkeilyjä. Huolen ilmaisu on varmasti sullekin ok ja varmasti ihan hyvänkin keskustelun virittäjä. Mutta toivoisin ihmisten muistavan, että blogi on vain pala sinua ja sun elämää.

      Laila Snellman sanoi mun mielestä eilen Mallikoulu-ohjelmassa hyvin. Tietyt ammatit ja lajit vaatii tietynlaisia piirteitä, jollain niitä on toisilla ei. Laihduttamalla ei saavuta siroutta, jos vartalon mittasuhteet eivät sitä täytä.

      En ihan itsekään saa kiinni omaa pointtia, oli sitä tai ei. Mutta ylipäätään toivon, jotta ihmiset pitää
      huolen itsestään. Me ollaan erilaisia, eri kokoisia ja erirakenteisia. Se vain pitää hyväksyä ja muistaa, että keho on ystävä, kun sitä kohtelee sen mukaan.

      Poista
    2. Sulla Jen on tosi hyviä pointteja!
      Se on ihan totta mitä Snellman sanoi eilen mallikoulussa - vai oliko se Anne Kukkohovi? - että tietyillä ammateilla on pakostakin tietyt kriteerit.
      Tietenkään tämä mun tanssin "taso" ei täytä mitään kriteereitä - ehkä surkeuden kriteerit korkeintaan - eikä näin ollen ole mitään vaatimuksia, paitsi liikuntakyky.

      Poista
  6. Niin on muakin luikuksi joskus kommentoitu. Ei se tunnu kivalta, kun ruumiin rakenne on luonnostaan sellainen, eikä mikään syömälakolla saavutettu. Ihmiset ei vaan yleensä miellä haukuksi laihan kommentoimista. Minä olisin halunnut nuorempana muutaman lisäkilon, että olis saanut vähän muotoja lisää, mutta nykyisin olen tyytyväinen. Tanssiesiintyjälle tämä olemus sopii hyvin. Sitäpaitsi vaikka olen hoikka, vartalo on muokkaantunut kivasti tuolla tanssillisessa voimistelussa.

    Mehän voitaisiin mennä porukalla salille tanssimaan balettia. Mitähän siihen fittnesstypyt sanoisi. Baletti on kuitenkin hyvä kunnonkohottaja, ja juuri sopiva kehon muokkaaja.

    VastaaPoista
  7. Itse on harrasta fitnessiä, mutta käyn kyllä salilla. En itse oman treenini keskellä edes ehdi katsella muiden treenejä. Joskus tauolla saatan jäädä vahingossa tuijottamaan jotain kanssatreenaajaa, mutta silloin harvemmin oikeasti rekisteröin, mitä hän tekee. Olen myös kuntouttanut itseäni loukkaantumisen jälkeen salilla, mutta en silloinkaan kokenut kenenkään kiinnittävän sen kummemmin huomiota pikkupainoihini. Yleensä salilla ihmiset kuitenkin keskittyvät omaan tekemiseensä. Ja jos joku haluaa tuijottaa minun treeniäni muun tekemisen puutteessa, niin siinähän tuijottaa. Tuskin edes huomaan sitä. :D

    Kannustan kaikkia liikkumaan itselleen sopivalla tavalla, mutta en myöskään halua demonisoida kuntosaliharjoittelua. Oikein tehtynä se on hyödyllistä ja ihan kivaakin. :)

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta