7. maaliskuuta 2015

Risteilyllä

Viime viikolla hiihtolomalla käytiin (puolen) perheen voimin iskän synttäreiden kunniaksi risteilyllä, ja oltiin päivä Tukholmassa. Puolen perheen voimin sikäli, että mukana oli vanhemmat, isosisko perheineen sekä yksi pikkusisko.

VR vie, VR tuo...
Perjantaina 27.2. hyppäsin junaan aamupäivästä, ja Helsingissä olin kahden hujakoilla. Isosisko oli vastassa ja mentiin viemään mun matkalaukkua rautatieaseman tavarasäilöön. Mun tavanomainen huono tuuri ei ollut unohtunut matkasta, sillä samalla hetkellä kun sain ne 3 euron kolikkoa pudotettua sinne säilytyslokeron kolikko-osaan, isä soitti. He olivat just tulossa Helsinkiin, about 10 minuuttia keskustasta ja voisivat ottaa meidän matkalaukut mukaan.
Tässä vaiheessa mun sisko yritti lukita sitä säilytyslokeroa mutta tuloksetta. Tiedotin hänelle nopsaan uutiset, ja hän puolestaan soitti siihen ohjattuun numeroon, joka koreili tavarasäilytyksen seinällä mahdollisten ongelmien varalta. Odoteltiin hetki, ja pian paikalle saapui järjestyksenvalvoja. Parilla ripeällä ranteen liikkeellä hän sai lokeron lukkoon. Kerroimme siskon kanssa tälle järjestyksenvalvojalle tilanne, ja paikalle osunut VR:n työntekijä erittäin ystävällisesti palautti mulle ne 3 euroa takaisin. Thumbs up, and thank you for your kindness! :)
Pian vanhemmat sekä isosiskon mies saapuivat Elielinaukiolle, ja sain laukkuni heidän kyytiinsä. Sen sijaan siskojen laukut olivat tavarasäilössä ja avain oli mun pikkusiskolla, joka puolestaan oli isosiskon lapsenlikkana Annantalossa.

Lähdettiin menemään kohti Annantaloa, ja mä hoksasin Piruetin olevan siinä matkalla. Mä olen pitkään, pitkään etsinyt täydellistä harjoitushametta, joten poikkesin Piruettiin katsomaan mahdollista hametta. Perinteistä, sifonkista hyvää kietaisuhametta en löytänyt... mutta pitsisen hameen kyllä, bingo! Hintakaan ei ollut päätähuimaava - vain 19 e - joten varsin tyytyväisenä hamelöytööni jatkoin Annantalolle, josta hetken päästä lähdettiin taksilla Katajanokan terminaaliin.
Jostakin syystä mun siskot nauroivat katketakseen mun hameelle - se kun muka näytti verholta...

tää ei ole kaikkein paras kuva siitä hameesta, mutta ihan tarpeeksi. itse asiassa se on malliltaan ja
kanttinauhojen materiaaliltaan samanlainen kuin mun yksi toinen Piruetista ostettu (trikoinen?) hame; tässä
tuo hameosa on vaan läpinäkyvää pitsiä. Viimeinkin löysin sen pitsisen harjoitushameen!

Katajanokan terminaalilla odoteltiin hetki - sillä välin mä kävin check innistä hakemassa Viking Line Clubin väliaikaisen jäsenkortin, sillä oikea kortti ei ollut vielä ehtinyt tulla mulle siihen mennessä.
Lopulta pääsimme laivaan. Etsimme hytit - isosisko perheineen oli viereisessä hytissä - ja vaihdettiin nopsaan vaatteita, ja sitten lähdettiinkin syömään.
Isä oli tehnyt kaikkia ruokailuvarauksia kaikille, ja innoissaan soitellut mulle jo reilusti ennen risteilyä, että nyt on varattu
kaikille meriaamiainen! :D

Mun on pakko sanoa, että olin aika yllättynyt siitä, että se päivällisbuffet oli hiukan yksipuolinen, ainakin mulle. Mä en hirveästi syö punaista lihaa - jauhelihaa korkeintaan - vaan enemmän kanaa ja kalaa, ja niistäkin vain tiettyjä. Olen aika ronkeli lihatuotteiden suhteen.
Lisäksi salaattipuoli olisi voinut olla kattavampi; en tykkää mistään oliiveista ja tomaatille olen allerginen, ja pasta kuuluu (mun mielestä) pääaterialle, joten kokosin sitten erilaisia salaatteja (oliko yksi jotakin romainesalaattia..??), kahta erilaista tuorekurkkua, punasipulia sekä (paistettuja) kasviksia.

salaattipöydän tai oikeastaan -osaston antimia.

Itse pääruoaksi löysin jotakin aivan ihanan makuista paistettua lohta - oikeasti se oli aivan uskomattoman ihanaa! Myös kylmäsavustettu lohi oli hyvää, mutta tuo paistettu lohi vei kyllä voiton. Pikkusiskon kanssa naurettiin noille kanavartaille, joissa oli variksenmarjakastiketta. Variksenmarjakastiketta! Mä näin sieluni silmin, kuinka Viking Linen kokit kärkkyvät variksen pesällä marjoja keräämässä. Tosin totuus ei taida olla ihan tällainen...
Rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että olin tosi epäluuloinen sen variksenmarjakastikkeen suhteen. Mitä variksenmarjat edes ovat?
Jonkinlaista pastasalaattia löysin myös, sekä (lisää) paistettuja (vai oliko ne vaihteeksi paahdettuja?) kasviksia, sekä keitettyjä kananmunia.
Siinä olisi jollekin liikeidea: kehittää keitetyt kananmunat ilman keltuaista. Keltuaiset on pahoja - etenkin keitettyjen kananmunien keltuaiset.

Lastenpöydän antimia kävin myös kärkkymässä, mutta en löytänyt sieltä kuin lasagnea (joka maistui ihan siltä lasagnelta, jota saa Raxista) sekä kananugetteja. 

 
pääruokaa - anteeksi huono kuvanlaatu. Mun olisi jo korkea aika hankkia kunnon kamera!
Mutta kaikkein parhaat antimet löytyi jälkiruokapöydästä!
Voi apua... ne minimacaronit veivät mun kielen ja melkein mielenkin; en käsitä miten en ole aiemmin niitä syönyt. Ne olivat niiiiin hyviä, että lauantaina käärin niitä lautasliinaan ja salakuljetin laukussa hyttiin, jossa sitten myöhemmin niitä mussuttelin :D
Passionhedelmäpannacottashotti (mikä yhdyssana..) oli tosi hyvää, samoin marjarahka, eclairit ja erilaiset minikokoiset leivokset.
Herkkuperseenä mä kyllä sulin noiden macaronsien äärellä. Onkohan niitä kovin vaikeaa tehdä?

tahtoo nuo ihanat jälkiruoat!

Loppuillalla istuin (vain yhden) drinkin kanssa laivaa kierrellen ja (pimeää) merta katsellen. Kävin ulkona kannella, mutta en pitkään viihtynyt siellä, koska mä pelkään luonnonvettä. 
Siskon kanssa poikettiin tax-freehen, ja pitihän sieltä ostaa Pingviini-salmiakkia ja suklaata.

Lauantaina aamulla suunnattiin meriaamiaiselle, jonka valikoima oli jälleen hieman hämmentävä: kylmiä kalaruokia riitti, mutta esimerkiksi puuroja edusti ainoastaan neljän viljan puuro. Hyvää se oli, ei sen puoleen. Mutta odotin kyllä monipuolisempaa aamiaisruokavalikoimaa, ja etenkin tuoreita hedelmiä jäin kaipaamaan. Mä syön tosi paljon hedelmiä, joten tulee aika ns. tunkkainen olo, jos ei saa hedelmiä.
Äiti muistutti varmaan kymmeneen kertaan, että pitää tehdä päivän eväät siellä aamupalalla, ja hyvät eväsleivät siellä saikin tehtyä. Pikkusisko - ja minäkin - hamstrasi keitettyjä kananmunia äidin käsilaukkuun. Koko päivän ajan naurettiin sille, kuinka äiti avasi hytissä laukkunsa, ja joka ikisestä taskusta pölähteli keitettyjä kananmunia! Hän kun ei tiennyt etukäteen, että sisko oli tunkenut niitä kananmunia laukkuun...
Tuhkolman satamaan saavuttiin kymmenen hujakoissa, ja pikkusiskon kanssa lähdettiin bussilla keskustaan sen sijaan että oltaisiin tallusteltu muiden kanssa vanhassa kaupungissa. Meillä olikin varsin veikeää, kun mietittiin että mihin suuntaan sitä pitää lähteä sieltä asemalta, jonne bussi meidät kuljetti. Ensin lähdettiin väärään suuntaan, mutta viimein tehtiin vallan mainio päätös seurata muita - ja niinhän me keskustaan tiemme löysimme.
Mun tavoitteena oli löytää uusi kevättakki - ei nahkatakkia, koska mulla on jo kolme erilaista ja -väristä nahkatakkia - mutta tietäähän sitä miten käy, kun jotakin rupeaa erityisesti etsimään: sitä ei varmasti löydä. Yhdestä H&M:n liikkeestä bongasin kyllä tosi kivan takin, mutta se oli vähän hullun näköinen mun päällä, joten se jäi ostamatta. Sen sijaan löysin sieltä uuden ripsarin ja puuterin, tosi laatutavaraa.. ;)

taattua henkkamaukan laatua - mutta välillä jotkut tosi halppismeikit on oikeasti hyviä!
Erittäin suurta ihmetystä Tukholmassa aiheutti se, että läheskään kaikissa kahviloissa ei ole vessaa! Kävimme siskon kanssa yhdessä kahvilassa lattella ja chai lattella, ja kun menin kysymään vessaa, työntekijä kassalla sanoi, ettei heillä ole vessaa. "Tuolla parinsadan metrin päässä on yksi toinen tällainen kahvila, ja siellä on vessa." Whaaat?
Ravattiin sitten vaikka kuinka monessa kahvilassa, mutta niissä ei ollut vessaa! Lopulta päädyttiin menemään johonkin Kulturhusetiin, jonka alakerrassa oli vessa... mutta se maksoi 10 kruunua per pää. Joo-o... No, kyseessä olikin Ruotsi.

Kevättakkia korvaamaan löysin Cubuksesta tosi kivan raitaneulepaidan; itse asiassa käytiin siellä ensin kiertelemässä, jolloin mä löysin sen puseron. En kuitenkaan jaksanut silloin sitä sovittaa, ja kun myöhemmin tultiin sinne uudestaan, just se paita oli mennyt. Päädyin sitten ostamaan samankaltaisen paidan mustilla raidoilla. Sen toisen, ekana nähdyn paidan raidat olivat sinisiä, ja tykkäsin siitä hieman enemmän.


Gina Tricosta puolestaan löysin neuleponchon.
Mä tykkään tuosta ponchosta tosi paljon, sillä vaikka se on ohut niin se on myös lämmin. Sen voi huoletta vetäistä jonkin muun puseron ylle eikä se vie läheskään niin paljon tilaa kuin esimerkiksi huppari tai vastaava. Lisäksi se oli varsin edullinen - ja kivan värinen! - joten pakko mun oli se ostaa. Laadusta en tiedä, ja tuossa kuvassa se näyttää vähän tyhmältä roikkuessaan hengarissa noin, mutta oikeasti se on tosi kiva!


Lopulta lähdettiin bussilla takaisin terminaaliin, ja hytissä saikin lepuuttaa kipeitä jalkoja, ja mä pääsin viimeinkin makuulle ja selkäkivut laantumaan sillä keinolla.
Vajaan tunnin torkkumisen jälkeen suunnattiin buffettiin - sieltä nuo ylemmät ruokakuvat ovatkin - ja sen jälkeen tax-freehen ostoksille.
Uuden kevättakin lisäksi halusin löytää uuden tuoksun, sillä mun DKNY:n Be Delicious alkaa loppua pikkuhiljaa. Olin jo luovuttamassa niiden järkyttävien hintojen edessä, mutta järkytyin vielä enemmän, kun löysin yhden DKNY:n tuoksun tarjouksessa 27,45 €. Se tuoksui kuitenkin hieman liian kliiniselle - sellaiselle saippualle, u know? - ja löysin Victoria´s Secretiltä aivan ihanan tuoksun, Sheer Love:n vielä edullisempaan hintaan.
Tuon VS:n tuoksun lisäksi ostin (pakolliset) karkit ja suklaat, Dooralle pehmokrokotiilin, pullon Passoãa sekä punaviiniä Dooran vahdille kiitokseksi (ja tuliaiseksi) Dooran hoidosta.

Victoria's Secret: Sheer Love, EDT. Suosittelen, aivan ihana!

Lopun iltaa seikkailtiin pikkusiskon kanssa laivalla ottamassa kuvia, ja niitä tässä alla lisää.

tämä kuva oli täysi vahinkolaukaus, ja siltä mä näytänkin :D

tyypillistä Instagram-kuvan laatua: mahdollisimman epäselvä..

Sunnuntaina aamulla meriaamiaisella isosisko tuli pöytään ja kertoi, että reissun napero 4,5-v. sai noroviruksen ja on oksentanut koko yön ja aamun :/ Arvatkaa vaan oliko mukavaa istua 3,5 tuntia junassa ja miettiä, että onko se tauti nyt iskenyt muhun, kun olo oli varsin kipeä.
eikä kyse ollut mistään darrasta; jo perjantaina aamusta mulla oli kurkku ja korvat kipeinä, ja kuume oli nousussa.

Onneksi sitten vältyin siltä taudilta; tosin tosi pitkään on kestänyt tämä on/off -flunssa: pientä kuumetta 37 astetta, hirveä nuha, välillä kurkku ja korvat kipeänä. Tulisi kunnolla päälle tuo flunssa ja menisi sitten ohi, mutta sen sijaan viikkokausia kestää tällainen inhottava räkätauti.. :/ 
Kaiken lisäksi tuolloin lauantaina kävelin (korkkareilla) Tukholmassa niin paljon, että penikat rupesivat taas oireilemaan oikein kunnolla. Tyhmästä päästä kärsii koko keho; olisi pitänyt laittaa jotkut toiset kengät.
Mutta onneksi kylmä sekä peukalolla painaminen pohjelihaksen ja sääriluun väliä auttoi.

mitä on matka ilman kunnon peiliselfieitä? :D
Siskontytön sairastumisen takia jouduimme pikkusiskon kanssa ottamaan taksin terminaalista rautatieasemalle, ja koska odotteluaikaa mun junan lähtöön oli parisen tuntia, päätimme viedä matkatavarat sekä ostokset aseman tavarasäilöön. Mä ehdin siinä vaiheessa jo kertoa siskolle perjantain tavarasäilön tarinan - ja sama tapahtui uudestaan! Mun syöttämät 4 euroa meni sen siliän tien, eikä edes paikalle soittamani vartija saanut sitä säilytyslokeroa lukkoon. Onneksi toinen lokero oli toimiva, ja saimme jätettyä tavarat sinne. 
Olin meriaamiaisella tehnyt yhden eväsleivän itselleni, joten kävimme Elielinaukion lähellä olevassa S-Marketissa hakemassa siskolle eväät, ja palasimme rautatieasemalle odottamaan junaa. Siellä mun kylkeen liimautui joku aivan ihme hyypiö - anteeksi sananvalintani, mutta se on totta! - joka höpisi mun korvaan aivan ihme juttuja. Mä pyysin sitä lopettamaan ja siskon kanssa lähdimme äkkiä pois, mutta hän jäi seuraamaan meitä. Onneksi tämä ihme tyyppi sitten päätti luovuttaa... onneksi, sillä en takaa mitä olisin tehnyt. Miten ihmeessä mä voinkin olla tällainen friikkimagneetti, joka vetää puoleensa kaikkia juoppoja ja muita vastaavia?! Yhhyh.. vieläkin puistattaa.
Mutta muuten matka oli mukava ja onnistunut, ja sitä oli kyllä odotettukin! 

Miten teidän loma meni? Olitteko jossakin matkoilla? :)

6 kommenttia:

  1. Mun lomaan ei kuulunut mitään erikoista, lähinnä yo-kokeisiin lukemista.

    Olisi tosi kiva päästä joskus käymään Ruotsissa (tai edes jossain ulkomailla!). Kuulostaa nimittäin tosi mukavalta, muutamasta vastoinkäymisestä huolimatta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aa, sulla on ylppärit nyt menossa. Mitä aineita sä kirjoitat?

      Matkustaminen on kyllä mukavaa. Tosin tällaiset superlyhyet matkat - niinkuin tämä muutaman tunnin visiitti kaupungissa - ei juuri avaa sitä, millainen se kohdemaa/-kaupunki oikeasti on. Mutta on se mukavaa vaihtelua päästä edes hetkeksi jonnekin omista arkiympyröistä :)

      Poista
    2. Nyt keväällä on enkku, äikkä ja biologia :). Syksyllä jatkuu kemian ja fysiikan parissa...

      Poista
  2. Kauniita kuvia sinusta :)
    Mäkin tahdon risteilylle!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos Pinja :)
      Noita risteilyitä voi löytää tosi edulliseen hintaan, isosisko perheineen käy vähän väliä noilla risteilyllä kun löytävät paljon tarjouksia. Kannattaa kytätä niitä; itse kerran sain 2 hengen Hki-Sto-Hki -välisen risteilyn (päivä Tukholmassa) 7 eurolla! :D

      Poista
  3. Mistä niitä noin halvalla saa? Mäkin haluaisin pitkästä aikaa risteilylle! En oo ollut vuosiin missään ulkomailla.
    https://tanssitytto.wordpress.com

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta