30. maaliskuuta 2015

A quick peek into the upcoming recital

Kevätnäytökseen treenataan täyttä päätä, ja nyt on mullakin kiva näytös tiedossa, sillä mulla on huikeat kolme roolia! Tiedossa on siis Coppélian typistetty versio, jossa mä olen toisessa esityksessä Coppélia ja toisessa olen masurkassa.
Tämän lisäksi on tiedossa useampia erillisiä numeroita, joista yksi pieni kokonaisuus on Faust, joka koostuu neljästä numerosta, ja näistä olen mukana yhdessä valssissa.

Sen sijaan että olisin yrittänytkään kuvailla (saatikka etsinyt) millaisia numeroita on tiedossa, liitän tähän näytösnumeroiden musiikkia.


Tässä Royal Ballet'n Coppélia-baletissa kohdat 8:23 - 12:05 ovat alun ja keskikohdan masurkasta. Yritin etsiä myös lopun masurkan musiikin, mutta läppäri ja youtube iskivät nyrkit vastakkain eikä koko pirun youtube suostunut toimimaan.
Coppélian huikea soolokohta (oikeasti, tää on niin hauska! :D) on 13:06 - 13:25.
Mä olenkin itsekseni peilin edessä harjoitellut oikein mekaanisia liikkeitä, jotta olisin uskottava nukke.. ainakin palautteen mukaan olen menossa oikeaan suuntaan :'D
Video löytyy myös täältä.


Ja tässä on Faustin valssin musiikki, joka on sanalla sanoen ihana!
Tekijä on Gounod ja kappaleen nimi on Waltz - Les Nubiennes.
Löytyy myös täältä.

Millaisia näytöksiä ja numeroita teillä on tulossa? 

5 kommenttia:

  1. Kivan kuulonen näytös sulle tulossa :)

    Mä oon tänä vuonna mukana jazzissa, nykybaletissa ja klassisessa. Nykäri tehdään tänä vuonna kärjillä, niin siihen oon tosi tyytyväinen. Klasarissa oon tänä vuonna balettikuorossa. Kivoja näytöksiä tulossa kyllä. Tosin aika tiukkoja treenejä edessä, että päästään lavalle asti ;).

    Hyviä näytöstreenejä sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, nykäri kärkkäreillä! Vähän varmasti hienoa! :)

      Poista
  2. Meidän kevätnäytöksen teemana on Avara luonto :) Eli kaikki eri tanssiryhmät esittänee eläimiä tai muuten luontoon liittyviä ilmiöitä, ja meidän ryhmä esittää muuttolintuja :D Musiikkina meillä on tuommonen islantilaisen musiikintekijä Ólafur Arnalds kappaleellaan Near Light. Löytyy spotifystä ja youtubestakin. Tykkään tuosta biisistä tosi paljon, vaikka se ei ihan mikään perinteinen klassinen sävellys olekaan, loppua kohden siellä alkaa jopa jonkinlainen sähkörumpukin antamaan biittiä. Mutta se on silti mun mielestä hyvä kappale ja sopii muuttolintuteemaan tosi hyvin!

    Ja onnea paljon hienoista rooleista joita pääset esittämään!! Vitsi olis hienoa jos meijänkin opistolla tehtäis joku tuommonen ihan oikee baletti, mutta se olisi varmaan epäreilua muita kohtaan. Meillä on siis baletin lisäksi tosi paljon nykytanssia, jazzia, afroa, vogueta ja ties mitä tanssilajeja, niin voi olla ettei ne muut ryhmät olis hirveen innostuneita tekemään sovitusta johonkin ''valmiiseen'' klassiseen balettiin. Milloin teidän esitys on? Meillä on sen verta iso tanssiopisto, että ollaan jaettu kevätnäytös kahdelle päivälle, meidän ryhmä esiintyy lauantaina 23.5. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, olisi joskus mielenkiintoista laskea, että mikä eläin on kaikkein käytetyin baletissa, koska veikkaan sen olevan lintu :D Mieti nyt Joutsenlampea: prinssi rakastuu joutseneen. Lintuun!

      Mutta joo, menipä nyt taas...
      Meidän esitys on 17.5., ihanasti vasta niin myöhään keväällä niin on aikaa treenata. Viime keväänä näytös oli huhtikuun lopussa, ja tosissaan meinasi loppua aika kesken :/
      Meidän balettikoulu on siitä ihan mahtava, että meillä on ns. vakituiset "vierailevat" ammattilaiskoreografit, tosi kovan luokan ammattilaisia. On upeaa seurata, miten baletti muodostuu, miten esimerkiksi Pähkinänsärkijään harjoitettiin ihan kaikki halukkaat - paitsi ehkä niitä kaikkein pienimpiä pikkulapsia ei tainnut siinä olla? - oppilaat, ja miten jokaiselle löytyi jokin rooli. On ihan erilaista tehdä töitä sellaisten ammattilaisten kanssa, jotka eivät ole tanssikoulussa opettajina.
      Helposti koulussa jää muille etäiseksi, ei tee yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa, mutta nää ns. kokoillan balettien näytösharjoitukset yhdistää kaikki, ja se lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta.
      Kaikilla ei tällaista mahdollisuutta ole, ja siksi mä olen äärettömän kiitollinen siitä, että saan osallistua tällaisiin harjoituksiin. Tekniikkatunneilla opetellaan tekniikkaa, mutta karakteeritanssi ja rooliin eläytyminen opitaan enemmän noissa näytösharjoituksissa. Toki se varjopuoli on tässäkin, että kun tekniikkatunneilla ei ole aikaa opetella mitään muuta, niin esim. just karakteeritanssit jäävät helposti tosi heikoille kantimille, ja sitten näytösharjoituksissa ollaan sormi keskellä suuta, että hetkonen, miten tämä menee kun asennot eivät saa olla klassisia (riippuen aina roolista tietysti).

      Mä oon kyllä ihan naurettavan fiiliksissä tuosta Coppelian nukkeroolista, vaikka oikeasti mulla ei ole siinä muuta tekemistä kuin istua penkillä, ja yhdessä vaiheessa sekoan, jolloin liikuttelen käsiä ja päätäni ja kellahdan kumoon :'D Itse asiassa mä jännitän sitä aika paljon, ja treeneissä kun se oma sekoamiskohta alkaa tulla, niin johan rupeaa kädet tärisemään ja sydän hakkaamaan, että apua, osaanko mä nyt tehdä sen oikein :''D
      Mutta se on tosi mukavaa vaihtelua näihin karakteerirooleihin, kuten masurkkaan, tai Pähkinänsärkijässä espanjalaiseen.

      On tosi hieno juttu, että teillä on myös esiintyminen tiedossa, koska se on ihan parasta! Se motivoi jaksamaan ja jatkamaan, ja ne esitykset hiukan tiivistävät ryhmähenkeä.
      Tsemppiä ja oikein hyviä treenejä sulle! Ja Marialle kans! :)

      Poista
  3. Voi että, mäkin haluan joskus päästä osalliseksi näitä niin kuuluisia näytöstreenejä. En ole juuri koskaan ollut sellaisissa. Esityksiä on tehty aina vain tunnin loppuosassa, eikä eri ryhmien esityksillä ole juurikaan ollut mitään yhteistä, saati sitten kokonaista tarinaa!
    ... Lievästi kateellinen, mutta toiveikas tulevaisuuden suhteen... :D

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta