11. helmikuuta 2015

Täydellisten trikoiden metsästys

Mä olen etsinyt täydellistä leotardia, täydellistä hametta ja täydellisiä tossuja, mutta nyt mä metsästän täydellisiä trikoita.
Mulla oli pitkään käytössä Sanshan yhdenkoon pohja-aukolliset, puuterin väriset trikoot. Sitten hankin Blochin lohenväriset (!!) trikoot - tosin lemppasin ne hyvin nopeasti, koska en halunnut kulkea ympäriinsä lohenvärisenä - ja sen jälkeen Piruetista valkoiset trikoot. Nämä trikoot ovat olleet mulla siitä lähtien, ja olen hankkinut niille korvaajia: ensin Tanssitarvikkeesta (vahingossa aukottomat) ja sitten Ballerinasta ja Liikunnasta Capezion valkoiset trikoot. Joten vaihtoehtoja on kyllä ollut.
Mutta mä olen aika ronkeli trikoiden - ja vaatteiden istuvuuden ja etenkin tiukkuuden! - suhteen. Inhoan sitä puristavaa tunnetta, ja jos trikoot puristavat ja kuristavat, mua alkaa ahdistamaan ja koko tunti on pilalla. Joten siksi uusimmat Capeziot ovat edelleen pakkauksessa; olen kyllä useasti vetänyt ne jalkaan aikomuksena laittaa ne tunnille, mutta verrattuna nykyisiin vanhan kunnon (kulahtaneisiin) Piruetin trikoisiin, ne puristavat hieman liikaa, ja ärsyttävintä on niiden vyötäröresori, joka on tosi ohut! Aaargh!!
Järkeilin, että jos tilaan Piruetista samanlaiset trikoot kuin nykyiset mutta puuterinvärisenä, niiden pitäisi olla hyvät. Mutta en saanut niitä trikoita vedettyä kuin puoliväliin reisiä! Koko oli s/m, samankokoiset kuin nykyiset trikooni, mutta miten ne olivat niin rutkasti pienemmät?! Seuraava koko olisi l/xl, mutta niiden vyötärö yltäisi mua kainaloihin, joten palautin mokomat trikoot.

Satasen kysymys kuuluukin, että mistä te hankitte trikoot?
Mä haluan lisäksi sellaiset trikoot, jotka eivät ole väriltään suoraan ballet pink tai puuteri, vaan sellaiset ohuet (?) ja hyvin ihonväriset, en mielellään enää valkoisia.
Osaatteko suositella jotain hyviä trikoita? Olen epätoivon partaalla pikkuhiljaa, ja Piruetin trikoot ovat lahoamispisteessä.

14 kommenttia:

  1. Mulla on luultavasti tuollaiset ohuemmat. Ainakin iho kuultaa niistä mulla hieman läpi. Ovat siis Piruetin XXL trikoot. Aluksi olivat melko tiukat/lyhyet, mutta nyt puolen vuoden jälkeen ovat mukavasti lötkähtäneet :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä olis idea jollekin tanssitarvikeliikkeelle, että myisivät sellaisia trikoita, jotka ovat käytetyn tuntuiset, mutta uudet :D

      Poista
  2. Piruetin trikoiden malli ja laatu ovat vaihtuneet viime vuosina ja en ole nykyiseen tyytyväinen. Heidän XXL trikoiden vyötärö ylettyy kainaloihin, mutta jalkojen pituus hädin tuskin riittää ylös.

    VastaaPoista
  3. Mä olen tykännyt Blochin trikoista (se väri ei ole niin räikeä kuin pakkauksessa näyttää) ja Capezion Ultra Softeista (tuotenro 1816, ainakin Porsellista ja Planet Dancesta löytyy), aukoilla tietenkin. Capezion sukkikset on mulla aina kokoa L/XL, pienempi koko olisi liian lyhyt. Enkä edes ole mitenkään tolkuttoman pitkä, just ja just 170 cm. Mutta Capeziolla on pienet koot. Väreistä en tosin tiedä, sillä ballet pink/puuteri on mun suosikkeja. (Eikä meillä näytöksissä muun värisiä saisi ollakaan...)

    Piruetin sukkiksia ostan vain jos on pakko, sillä en varsinaisesti nauti niiden hajusta, joka lähtee vasta useamman pesun jälkeen.

    VastaaPoista
  4. Tiiäkkö kui pitkä svetlana zakharova on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä hänen pituuttaan, mutta pikainen googlaus auttoi ja sain selville, että hän on ainakin 170 cm pitkä. Jossakin lähteessä mainittiin hänen olevan mutu-tuntumalla 5'9".
      Kannattaa googlettaa esim. hakusanoilla "Svetlana Zakharova height".

      Poista
  5. Mun on tunnustettava, että olen nyt elokuusta asti käyttänyt vaan ihan perus Sokokselta ostettuja 60 denin valkoisia sukkahousuja. Tosin en ole kyllä vieläkään hankkinut muitakaan ''virallisia'' balettivehkeitä, muuta kuin tossut. Suunnittelen (edelleen) tilausta, missä olis trikoot ja leotardi ja ehkä helma/shortsit, joten itsekin luen kiinnostuneena kommentteja trikoista! Kuulostaa kyllä kauheelta jos ihan normaalikokoisena joutuu ostamaan jotain L/XL kokoja, ei oikeen hivele itsetuntoa :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Balettivaatteet ovat kokonsa puolesta pienempiä kuin normaalit vaatteet, ja niiden koot vaihtelevat valmistajan mukaan. Olen huomannut, että Bloch tekee tosi pieniä leotardeja - tai pikemminkin lyhyitä ja leveitä, joten mä en käytä oikeastaan mitään Blochin tuotteita. Mutta sitten Intermezzo ja Capezio tekee leotardeistaan pitempää ja kapeampaa, hieman isompaa, ja mä olen niiden ihan vakiokäyttäjä, parhaat leot löydän niiltä.
      Mutta olet kyllä ihan oikeassa, ettei tunnu kovin hivelevältä ostaa jotain L/XL -kokoisia balettivermeitä, vaikka tietääkin niiden olevan tosi pientä kokoa. Erityisesti se tuntuu pahalta siksi, koska olen itse hyvin pienikokoinen, normaalivaatteet on kokoa XS, ja sitten pitäisi ostaa XL-kokoiset trikoot... auts, sanoo mun itsetunto :D

      Poista
    2. No niimpä :( itse olen aika tämmönen perus kokoinen, käytän S/M kokoisia vaatteita. Olen vähän hankalan muotoinen, sillä vyötäröni on aika kapea (vaikka tise sanonkin), mutta lantio ja takamus on sitte vähän muodokkaammat :D Katselin jotain kokotaulukkoa, en nyt muista mikä nettiliike se oli, mutta olisin mennyt S-koon piiriin, PAITSI pituuteni puolesta, mikä oli aika hämmästyttävää! Siis että rinta, vyötärö ja lantio meni just ja just niiden s-mittojen sisäpuolelle, mutta sitte tää olkapäästä haarojen kautta takas olkapäähän jäi yli 10cm liian pitkäksi? Hämmästyttävää tässä siis on se etten suinkaan ole mikään pitkä, 162cm. No, kerta se on ensimmäinenki ku minä olen johonkin liian pitkä xD

      Poista
    3. Ei kannata luottaa orjallisesti noihin kokotaulukoihin, sillä todellisuus on hyvin usein aivan muuta. Itsekin menisin mittojen puolesta S-kokoluokkaan, mutta ne S-koon leotardit (puhun nyt leotardeista, en trikoista) ovat auttamattomasti liian pieniä, joten tilaan aina yhtä kokoa suuremman paitsi jos valmistajana on Bloch, silloin joko jätän tuotteen kaupan hyllylle taikka tilaan kahta kokoa suuremman puvun, koska Bloch tekee tosi pieniä ja kummallisen kokoisia vaatteita. Sä et ole hirveästi mua pidempi - no okei, 7 cm :D - joten voisin sulle suositella Intermezzon ja Capezion pukuja kokeiltavaksi. Ne tekevät vähän pidempää mallia, ja koska itsekin omaan hieman pidemmän keskivartalon, niin niiltä olen aina löytänyt just passeleita pukuja. Ei kannata ekoja vaatteita tilata netistä vaan sovittaa ihan liikkeessä, koska balettivaatteiden kokomitoitus poikkea tosi huomattavasti normivaatteista.

      Poista
  6. Mä ostan trikoot footlightista, joko capezion tai gaynorin. Ite oon ainakin tykännyt niistä! Näistä merkeistä mun koko (vaikka oonkin melko lyhyt) on L/XL. Trikoissa ja sukkahousuissa pätee mun mielestä sama homma, että liian pieniä on mahoton tunkea jalkaan tai olettaa niiden istuvan hyvin, mutta reilummankin kokoset istuvat usein oikein hyvin, kun ylimääräisen saa käärittyä ylös.

    VastaaPoista
  7. Hei Heidi! Olin tänään tunnilla ja olen siis 12-v. Ja opettaja tunnin jälkeen tuli minulle sanomaan että nilkkani olisi tarpeeksi vahvat kärkiin. Olen tanssinut vasta jotain 9kk. Mutta se mietityttää että onko jalat ihanaa katsottavaa sitten kun kärjillä on tanssittu kauemmin? Kiitos jo nyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Mikäli opettajasi on sanonut sun olevan valmis kärkitossuihin, niin sitten olet valmis.
      Kun saa ekat kärkkärit, niihin totuttaudutaan pikkuhiljaa ja varovaisesti, esim. 10-15 minuuttia kerrallaan, ja aloitetaan tosi varovaisesti pliéistä, tenduista ja sitten demipointen kautta kärjelle, jotta opitaan oikea tekniikka. Eli ei niillä kärkkäreillä aloitetan tanssimaan sarjoja oikopäätä. Voithan vaikka youtubesta etsiä videoita hakusanoilla "pointe work for beginners", ja tässä alla pari linkkiä videoihin:
      https://www.youtube.com/watch?v=mJEzExfGqdg
      https://www.youtube.com/watch?v=TEdiU4Atx_s
      Ja toinen hyvä hakusanavaihtoehto on "pointe shoes for beginners".
      Tärkeintä on, että ostat just sellaiset kärkkärit, jotka sopivat sulle hyvin, ja jos ostat ns. old school -kärkkärit (Grishkot, Blochit, Sanshat, Freedit jne, mutta Gaynorit eivät kuulu näihin old school-kärkkäreihin), niin muista hankkia myös hyvät suojat. Esimerkiksi OuchPouchit ovat tosi hyvät, ja silikonisuojat ovat myös hyviä, hieman ouchpoucheja paksumpia.

      Onnea uusien kärkkärien hankintaan ja tsemppiä tunneille! :)

      -Heidi

      Poista
  8. No nyt löyty täydelliset trikoot! Sellanen merkki ku Revolution. Lisää juttua mun blogissa:
    http://yksisarvisenkiehtovamaailma.blogspot.fi/2015/03/balettipostaus-treeniasuja-vihdoin.html

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta