25. helmikuuta 2015

Hetkiä

Kävin tekemässä oman treenin peilisalilla, kun selkä rupesi taas kipuilemaan niin paljon. Mun selkä on kyllä täydellinen mittari sen suhteen, milloin on istunut liikaa, sillä kivut eivät jätä rauhaan. Lisäksi nyt hiihtolomaviikolla ei ole tunteja, joten senkin takia piti käydä hieman liikkumassa.

Huomasin, että en tosiaan ole tehnyt kärjillä hetkeen, koska luottamus nilkkoihin ja tossuihin oli täysin kateissa :/ Sen huomaa etenkin neljännestä ja viidennestä asennosta tehtävistä pirueteista; jotenkin pique-piruetit ovat hieman helpompia, mutta jos piruetti pitää tehdä tavallaan paikallaan, niin mä olen pulassa.
Sain mennä ihan perusasioihin ja harjoitella pelkkä yhden jalan relevé, ja olin rehellisesti sanoen purskahtaa itkuun, koska kaikki oli pielessä. Mun kroppa kallistui aina liikaa eteen ja sivulle, selkä meni kumaraan, kädet jännittyivät, nilkka kääntyi banaaniksi. Kaikki oli pielessä.
Mutta onneksi treenin loppupuolella sain aikaan edes jotenkin hyväksyttävän piruetin... mutta hävettävän huono sekin oli :( Itseään voi yrittää huijata, että ok, mä käyn tunneilla. Mutta kärkkärit ovat sellainen totuudenpaljastin, että kärjettömät hetket ei kyllä auta asiaa.
Eli ei auta itku markkinoilla, vaan pitää treenata säännöllisesti.

Onneksi loppuviikolle on mukavia tiedossa, kun lähdetään pe-su risteilylle, ja ollaan päivä Tukholmassa :) Ehdin jo googletella Tukholman tanssitarvikeliikkeitä ja yhden löysin varsin läheltä Viking Linen satamaa, mutta päätin olla menemättä sinne, koska a) muiden mukana muunmuassa on äiti ja isä, jolloin päivä Stokiksessa suuntautunee antiikkiliikkeisiin (yhhyh..) ja b) en halua asettaa itseäni tanssitarvikeliikkeen ihaniin kiusauksiin näin rahattomana (nyyh...).
Joten säästän vähät rahani tax freen ostoksiin. Dooralle pitänee tuoda joku pallo leluksi muiden pakollisten (karkki)ostosten lisäksi :D
Oijoi, en jaksa odottaa pääsyä sinne laivan buffettiin - niitä ruokia! Ja tax freestä saattaisi löytyä vaikka ja mitä.. 

Mutta tähän muutama kuva, jotka otin salilla.


puku on Plumen; hame eBaysta tilattu (en tiedä merkkiä); trikoot Piruetin ja kärkkärit Gaynorit.
koululla voidaan plié tehdä muikertamalla; mä muikerran ilmettäni..

Tanssihabahaastetta :D

24 kommenttia:

  1. Moikka Heidi,

    Ihana blogi sulla! :) Olisko mahdollista saada sun omista treenailuista videota tänne?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! :)

      Aargh, just kirjoitin sulle pitkän vastauksen tähän, mutta se hävisi jonnekin >:(
      Mutta niin. En usko, että ainakaan ihan hetkeen pystyn omista treenailuista tekemään videota, koska mun kamerakamera on niin ikivanha, ettei sen akku kestä kun max 2 minuuttia, ja puhelimella kuvatessa tarvisin jonkun (tanssitietoisen) avuksi. Plus ettei mulla ole mitään editointiohjelmaa läppärillä :/

      Tää on aina tätä säätämistä jne, koska olen tekniikan täydellinen epäihmelapsi :D
      Mutta mulla on pyöriny mielessä, että tekisin ihan "tavallisen" videopostauksen.. tiedä sitten onnistuuko se :'D

      Poista
  2. Ihania kuvia :). Nää "Oma treeni" -postaukset on tosi kivoja ja pidä hauskaa siellä Tukholmassa!

    VastaaPoista
  3. hui ootpa hoikka o: onko kaikki ihan hyvin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, kaikki on hyvin :)
      Tuo valaistus on vaan niin karu, että näyttää vähän tyhmältä :/

      Mutta kaikki on ok :)

      Poista
  4. Miten sul on noi tiukka kroppa? MItä oikein syöt päivässä?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voiko puhua tiukasta kun kaikki luut paistaa rintakehässä? Aliravittu on mielestäni osuvampi,

      Poista
    2. Heiheihei, hyvät anonyymit!
      Ei tapella täällä.

      Täällä on melko paljon kyselty mun syömisistä, mikä on sinänsä ihan typerää, koska mun ruokavalio on samanlainen siinä missä muidenkin. Syön enemmän proteiineja, paljon kasviksia ja hedelmiä ja pitkäketjusia hiilareita. Ja syön jopa suklaata ja karkkia!

      Noissa kuvissa mä istun, joten mun jalkoja ei juurikaan näy. Mulla on käynyt niin, että yläkroppa on timmiytynyt aika paljon treenin takia, mutta jalkoihin on jäänyt kaikki massa. Plus että tuo salin valaistus on aika karmea, eikä mun istuma-asentokaan ole kovin ryhdikäs, vaan kyyhjötän hieman etukumarassa.

      So, truce, guys!

      Poista
  5. Hui kuinka näytät todella todella laihalta.. Sulla taitaa kulutus olla niin suurta että pitää muistaa syödä hyvin!
    Ihana blogi sulla :)

    VastaaPoista
  6. Hei!! Mä niin rakastan sun kirjotus tyyliä, ja kaikkee! Muuta sun blogissa!!!❤❤❤❤❤❤❤❤❤
    Mutta mul olis postaus toiveita!
    Eka olis semmonen et jos tekisit mielipide postauksen sun gaynoreista?
    Ja toinen olisi joku semmoinen tunti postaus jossa tehtäis kaikkee kärkkäreillä ja ilman?
    Ja vielä kolmantena semmoinen pehmuste postaus ja minkälaisia pehmusteita sä käytät?

    Vielä kerran ihana blogi!!❤❤❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sulle kommentista :)

      Mä olen tehnyt postauksia liittyen kärkkäreihin, löydät ne tunnisteella "Pointe":
      http://the-diary-of-ballerina.blogspot.fi/search/label/Pointe
      Ja omiin treeneihin liittyviä postauksia löytyy tunnisteella "Omat treenit":
      http://the-diary-of-ballerina.blogspot.fi/search/label/Omat%20treenit

      Mä käytän tossuissa pehmusteina kaksia Gaynorien omia pehmusteita sekä lampaanvillaa tossujen ulkosyrjällä viemässä ylimääräistä tilaa. Lisäksi tarvittaessa saatan laittaa teippiä johonkin varpaaseen, jos on tarvis. Mutta olen pärjännyt tosi hyvin tuolla GM:n tossujen fitting kitin pehmusteilla + lampaanvillan yhdistelmällä.

      Kiitti vielä ihanasta viestistä :)

      Poista
  7. Hei!! Olen lukenut että olet etelä-pohjanmaalta päin. No itse olen 11-v tyttö pohjanmaalta päin. Ja en pääse millään kuljetuksella täällä olevaan tanssikouluun koska ne ovat sinä aikana... Joten ideana olisi se että kysyinin jos sinä pystyisit opettamaan minua... Olisin ihan aloittelija. Ja vanhempanikin sanoivat että se varmasti kävisi. Joten mitä mieltä sinä olet tästä minun aatteesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Mä olen pahoillani, mutta mulla on aika kiire aikataulu koulun takia, lisäksi tilanpuute olisi yksi iso ongelma. Asun myös Sjoen keskustassa, joten en tiedä miten sun kyyti sujuisi sen puoleen.
      Toki voin neuvoa esimerkiksi perusasennot mikäli oikein kovasti haluat, mutta ajan- ja tilanpuutteen vuoksi en voi (enkä oikein uskallakaan) opettaa sinua säännöllisesti.

      Mutta kiitos tosi paljon ideastasi ja viestistäsi, se merkitsee mulle paljon! :)

      Poista
  8. Moikka!
    En oo tainnut ennen tänne mitään kommentoida kun vasta vähän aikaa sitten löysin blogisi.
    Tykkään todella paljon kirjoitustyylistäsi ja aihekkin on aivan loistava! :)
    Aloitin itse alkuvuonna baletin ja olen todellakin tykännyt siitä paljon!
    Blogisi on todella tsemppaava ja toivon että itsekkin kehittyisin hyväksi balettitanssijaksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiitos Pinja ihanasta viestistä! :)
      Tosi hienoa kuulla, että olet tykännyt baletista! Mä toivotan sulle tosi paljon tsemppiä tanssitunneille, ja oikein ihania tanssitunteja :)

      Poista
  9. ihan anorektinen. :( miten sun kroppa jaksaa tuota rääkkiä vuodesta toiseen...

    VastaaPoista
  10. Moikka! Olen vähän aikaa lueskellut blogiasi ja se on mahtava!
    Mutta olisi pari kysymystä: 1. Olen harrastanut balettia reilut puoltoista vuotta (+ yli 5 vuotta luistelua ja voimistelua) joten olisiko minulla mitään mahdollisuuksia päästä tanssimaan kärkitosuilla jossain vaiheessa? 2. Jos on, niin kuinka kauan/paljon minun pitäisi harjoitella että nilkat vahvistuu tarpeeksi jne? Olen siis 14-v. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Ensinnäkin anteeksipyyntöni siitä, että huomasin sun kommentin vasta 5 min sitten; jostakin syystä mun puhelimeen ei tullut enää sähköposteja, ja huomasin sun kommentin vasta sitten kun koneella satuin vilkaisemaan mailit.
      Mutta joo, asiaan.
      Kyllä mun mielestä on mahdollista, että voisit jossakin vaiheessa saada kärkitossut. Se, milloin ne kärkkärit saa, riippuu jokaisesta yksilöllisesti: yksi voi saada vuoden jälkeen, toinen kolmen kuukauden, kolmas tanssii viisi vuotta. Tärkeintä on, että sulla on a) tekniikka hyvin hallussa pehmeillä tossuilla ja hallitset kroppasi; b) nilkat ovat tarpeeksi vahvat; c) käyt säännöllisesti tunneilla opettajan ohjauksen alaisena. Yleensä nyrkkisääntönä on pidetty, että pitäisi olla 2-3 vuotta säännöllistä ja aktiivista tanssia (balettia siis) taustalla - tämä siis silloin, jos EI ole aloittanut lapsena, vaan esimerkiksi teininä tai aikuisena.
      Oletko kertonut opettajallesi toiveistasi? Jos et, niin kannattaa ihmeessä, ja opelta voit kysellä milloin olisi sun hetki saada ne kärkkärit. Sun ope kuitenkin tuntee sut tanssijana, tietää onko sulla tarpeeksi tekniikkaa alla, tarpeeksi vahvat nilkat.
      Noista nilkoista sen verran, että ne vahvistuvat kunnolla kärkkäritreenillä sekä esim. jumppakuminauhalla. Youtubessa on pilvin pimein videoita - etsi vaikka hakusanoilla feet strenghtening tai ankle strenghtening - joten kannattaa sieltä etsiä vinkkejä.

      Tsemppiä sulle treeneihin ja kärkkäreihin sitten kun sen aika tulee :)

      Poista
  11. Heis!
    Lueskelin äsken tuon sun postauksen ja voi sinua balleriinaa kun olet noin itsekriittinen, ota joskus rennompia "oma tunteja". Nauti tanssimisesta ja unohda pikkuvirheet, koska usein jos tekee monta liikettä peräjälkeen eivät pikkuvirheet haittaa kun kokonaisuus ratkaisee! En tarkoita että eteen tai sivulle kaatuminen olisi pikkuvirhe mutta esim, käden puristaminen/jännittäminen on! Sitä tekevät ammattitanssijatkin joka harjoituksessa. Ja heidän työskentelyään ja harjoitteluaan seuranneena voin laskea sen jo todella pienten virheiden piikkiin.. noihin piruetteihin; teethän aina niitä ennen releveitä keskilattialla, kahdella ja yhdellä jalalla? Esim itse teen niin että aivan kuin lähtisin piruettiin esim viidennestä niin ainoastaan vedän itseni ylös yhdelle jalalle pointe ja "piruettijalka" tavallisestisti le cou-de-pied josta laskeutuminen takaisin viidenteen. Siis piruetti ilman pyörähdystä. Voit myös kokeilla tehdä pique piruetteja sivulle siis ilman pöyrähdystä taas jotta saat luottoa jalkaan. Lopuksi kun nämä ovat lasten leikkiä niin pyörähdystä tehdessäsi laita ensin vaikka silmät kiinni ja kasaa vartalostasi tiivis paketti kuin sinut olisi kääritty hämähäkinseittiin. Pikkuhiljaa ota käsien liike mukaan, muista päänliike ja silmien kohdistaminen..Ihmisen mieli on niin jännä, että jos yhtään jännittää niin ei varmaan onnistu, mutta jos olet jo näinkin kauan kärkkäreillä tanssinut on ylösveto ja piruetit vain kiinni tahdonvoimasta! Minä vain tajusin sen hieman turhan myöhään ja tätä samaa olen kertonut opetettavilleni.
    Anteeksi nyt todella pitkä stoori mutta haluan sinun nauttivan tanssista, jätä pilkunviilaus ja itsensä rääkkääminen muille, sitäkin olen nähnyt liikaa...
    Toivottavasti tästä oli jotain apua! Niinja muista ajatella piruetteja tehdessäsi että olet kevyt kuin perhonen, kunnon alonget, reipas ylösveto ja ainainen hymy niin hyvä tulee! (; usko enemmän taitoihisi, tsemppiä treeneihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanan rohkaisevasta kommentista, se tuli kyllä tarpeeseen!
      Mä olen hukannut sen tanssin riemun ja ilon, treeneistä on tullut pakkoa. Pakko mennä, koska mä maksan lukuvuosimaksuja yli 700e; pakko mennä, jotta saa liikuntaa; pakko mennä, että ensi viikolla ei olisi näin kova homma; pakko mennä oman ylpeyteni takia. Liikaa pakkoa, ja sen olen tunneilla huomannut: itkua pidättelen kun mikään ei tunnu enää hyvältä. Olen tottunut siihen etten saa mitään positiivista sanaa - onneksi sentään korjauksia, sillä pahin tilanne on se, kun ei saa mitään huomiota - mutta alkaa usko jo totaalisesti loppua.

      Kyllä mä teen aina valmistavat relevet ennen piruettia, mutta mulla on varmaan piruettikammo, koska se releve sujuu, mutta pyörähdyksen kanssa siitä tulee vain kaaos.Tosi usein käy niin, että markkeeratessa puoliteholla tehty piruetti sujuu, mutta kun sitten tekee sitä sarjaa se piruetti epäonnistuu täysin. Ajattelen ja märehdin kaikkea mielessäni niin paljon, että mikään ei silloin onnistu.
      En tiedä, ehkä kyse on kokonaisuudessaan siitä, että mun pitäisi löysätä otteesta hieman, uskoa itseeni ja löytää taas se tanssin ilo. Mutta miten? Miten sen voi löytää, kun joka ikinen kerta kun menee treeneihin - edes omiin treeneihin - katse bongaa vain ne virheet; mitään hyvää ei löydy.

      Anteeksi, tästä vastauksesta tuli kamala itkuvirsi :/
      Kiitos tosi paljon neuvoista ja kannustuksesta, se merkitsee mulle paljon. Pitää yrittää pitää sun vinkit mielessä, josko seuraavalla kerralla sujuisi paremmin :)

      Poista
    2. Todella ikävää jos et saa opettajaltasi minkäänlaisia kehuja..kyllä siinä usko itseensä menee jos vielä omastakin mielestä menee huonosti ja jos ei opettajan suusta mitään tule! Juuri tuon takia on tärkeää että koet itse olevasi hyvä, näin on kaikissa taidelajeissa, se on niin kova maailma verrattuna muuhun ettei millään pärjää jollei usko itseensä ole 100%!
      Sanoit siitä, että sarjoissa piruetti epäonnistuu..mm..kokeileppa ensikerralla niin että luot itsellesi jonkin helpon esim kahden tai kolmen liikkeen sarjan; esim. aivan yksinkertainen hyppy eteen jalkoja avaten, hypyn jälkeen tuo jalat rauhassa yhteen viidenteen ja keskity piruettiin mutta älä analysoi liikaa, kekity vain niihin pääosiin eli ylösvetoon, tukijalkaan ja pään liikeeseen sekä silmien kohdistamiseen, piruetin jälkeen jää taas rauhassa viidenteen ja toista sama alun hyppy jonka jälkeen keskityt taas piruettiin. Jotta tämä onnistuu, sinun pitää keskittyä myös yhtäpaljon tekemääsi helppoon hyppyyn kuin mitä keskityt piruettiin joka nyt on vaikea. Tee tavallaan hypystä analysoimalla yhtävaikea kuin piruetti vaikka fyysisesti toteutus on helpompi. Ja toteuta sarjasi ainakin puolet hitaammassa tempossa kuin normaalisti tekisit, muista vetää syvään henkeä. Eikä haittaa vaikka alussa piruettijalka olisi vain nilkassa..sitä kerkeää nostamaan polveen myöhemmin kun liikeessä on varmuus ja hallitset muuten koko vartalon. :)
      Terveisin sama ano kuin yllä

      Poista
    3. Kiitos neuvoista, pitää tehdä tuolla tavalla kun seuraavan kerran menen itsekseni treenaamaan :)

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta