7. joulukuuta 2014

Viimeistä viedään

Näin sitä on huomannut, että viimeistä viikkoa viedään! Ensi viikko on intensiivinen treenien suhteen, sillä sunnuntaina on joulunäytös - wuhuu!
Tänään saikin pientä maistiaista espanjalaisen esittämisestä, sillä oltiin Rytmikorjaamolla esiintymässä joulumyyjäisissä. Mun mielestä oli mukavaa esiintyä näin, sillä sai pientä tuntumaa siihen, millaista sitä olikaan olla siellä yleisön edessä. Yleisön, hahah! Rytmiksellä ei hirveästi porukkaa ollut, mutta olivat kuulemma tykänneet. Ja mikä parasta, niin myös opelta tuli positiivista palautetta: treenattu on ja paljon, ja se kuulemma näkyi.
Lattia oli ihan järkyttävä, siitä ei voi sanoa oikeastaan mitään hyvää. Kivilattia, joka ei edes ollut tasainen! Kun siihen yhdistetään vielä liukaspohjaiset karakterikengät, niin lopputulos olisi saattanut olla kohtalokas.
Mä jouduin himmaamaan hieman menoa; kun rondipiruettien jälkeen tulee releven ja tomben kautta polvilleen meno ja taivutukset, niin ainakin multa jäi tuo tombe tekemättä loppua kohden, koska ensimmäisen taivutuksen yhteydessä meinasin melkein tuiskahtaa nurin, koska jalka luisti tomben yhteydessä niin paljon. Myös lopun tombe-pas de bourree-piruettikombinaatiot olivat vähän sinne päin meiningillä tehtyjä mun osalta.
Mutta tärkeintä oli, että itse tykkäsin, ope tykkäsi ja ennenkaikkea yleisö tykkäsi :)

Jotenkin tässä vaiheessa tuntuu, että ei tavallaan pysty enää vastaanottamaan ja hyödyntämään korjauksia. Tai siis, kun koko syksy ollaan hinkattu samaa tanssia, samoja askeleita, samoja kuvioita ja aina on ne samat probleemat, niin alkaa tulla koko espanjalainen pikkuhiljaa korvista ulos. Mä tykkään tanssia sitä, siitä ei ole kysymys. Mutta ilmeisesti alkaa pieni väsymys jo painamaan päälle. Muutenkin itselläni tämä syksy on ollut tosi raskasta ja rankkaa omien ongelmien ja pelkästään arjesta selviytymisen kanssa, niin ei tahdo energia enää riittää lisätreeneihin.
Mutta kuten sanoin, niin viimeinen viikko on alkamassa, ja sitten on myös tanssin puolesta joululoma! Koulu mulla loppui torstaina, jolloin oli viimeinen tentti.

Olen kirjoittanut aiemmin esiintymisjännityksestä (klik!) ja jälleen olen paininut sen kourissa.
Mitä näytökseen tulee, olen edelleen tehnyt mielikuvaharjoituksia: kuinka verryttelen, odotan kulisseissa, menen lavalle, tanssin. Tanssissa käyn jokaisen askeleen ja liikkeen läpi mielessäni, kuuntelen ja analysoin musiikkia, muistelen Madame Aimen neuvoja. Nyt olen myös miettinyt kauhuskenaarioita: mitä teen, jos pudotan viuhkan? Nostanko sen vai jatkanko niinkuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan? Entä jos kaadun? Teen piruetin väärään suuntaan?
Olen yrittänyt miettiä eri ratkaisukeinoja. Jos kaadun niin nousen ylös. Mutta viuhkasta en ole varma. Jatkanko vain tanssimista ilman viuhkaa? Aaaargh..!! Esiintymisjännitys on ihan tarpeeksi ilman näiden katastrofien miettimistä.

Luin tässä joku aika sitten Pointe Magazinesta (vai oliko se sittenkin Dance Magazine?!), kuinka näytökseen valmistautuessa tanssijan pitää käydä läpi myös mahdolliset epäonnistumiset, kuten kaatumiset, rekvisiitan pudottaminen tai rikkominen, askelten unohtaminen. Arvatkaa vaan, olenko panikoinut luettuani sen artikkelin!
Onneksi iki-ihana Kathryn Morgan teki pari päivää sitten videon jännittämisestä ja lavakammosta, joten se helpotti hieman. Sitten löysin vielä toisen, ns. mindfulness-videon (tai jonkin mietiskelyvideon) liittyen esiintymisjännitykseen, ja sillä oli uskomaton vaikutus!
Olin eilen hermokimppuna tämän päivän esiintymisestä, mutta katsottuani - tai siis kuunneltuani ja tehtyäni sen videon harjoitteet se jännitys hälveni, ja tänään jännitin ehkä noin 30% siitä 100%, joka mulla yleensä on päällä ennen esiintymistä. Joten jos joku teistä kärsii jännittämisestä, niin suosittelen kokeilemaan sitä!


Eli tässä yllä tuo Katien video esiintymisjännityksestä, ja alla se toinen, mindfullness -tyyppinen video. Kannattaa ensin kokeilla miltä tuo video tuntuu, ja sitten vaikka ladata se puhelimeen, mp3-soittimeen jne, sillä tuo harjoitus on tosi hyvä tehdä ennen esiintymistä.


Katien video löytyy täältä ja alemman videon löydät myös täältä.
Huom! Tämä toinen video on englanniksi.

Miten teillä menee tanssituntien ja näytösten suhteen?
Onko teillä näytökset jo ohi?

Käykääs myös tsekkaamassa blogikirppiksen puoli, lisäsin sinne juuri Intermezzon leotardin myyntiin. Kaikki tuotteet ovat myynnissä myös muualla, joten mikäli joku tuote kiinnostaa, niin kannattaa äkkiä ostaa pois etten ehdi jo myydä sitä :)

4 kommenttia:

  1. Itse nostaisin viuhkan sopivalla hetkellä mahdollisimman huomaamattomasti. Voithan kysyä opettajaltasi, mitä hän toivoisi sinun vastaavassa tilanteessa tekevän. Minulla on tapana käydä oppilaiden kanssa läpi muutamia mitä jos -tilanteita. Kaikkeen ei tietenkään voi varautua etukäteen.

    VastaaPoista
  2. Mulle kävisi luultavasti niin että panikoisin ja unohtaisin koko tanssin :D. Tosin kerran mulle kävi niin, etten huomannut kuin vasta loppuasennossa, että mun paita oli auennut hakaneulakiinnityksestä ja valahtanut lähes napaan asti... Nykyään se nyt enää vain naurattaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei! :D
      Onneksi itselle ei käynyt mitään sen suurempia kömmähdyksiä, ellei oteta lukuun sitä kun ei jännittänyt yhtään. Huomasin, että pieni väsymys + ei jännitystä = löysä esitys :/ Ekan kerran meni tosiaan näin, etten jännittänyt tippaakaan! Ja se on pieni ihme, sillä mä olen semmoinen hermoilija, että välillä jännitän pelkästään tunnille menoa :O

      Poista
  3. Missä muuten käyt tannssimassa tota balettia? :)

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta