16. marraskuuta 2014

Venäläisiä katulapsia

Mä rakastan katsoa Youtubesta kaikenlaisia balettivideoita, enkä takuulla ole ainoa. Jostakin syystä mä tykkään katsoa venäläisdokkareita, ja tuntuu, että olen nähnyt kutakuinkin kaikki.

Bongasin tämän - jo aiemmin itse asiassa, mutten silloin ehtinyt katsoa - vanhan dokumenttielokuvan The Children of Theatre Street (klik, jos ei video toimi), ja nyt päätin syventyä tähän.
Kertojana toimii Monacon prinsessa Grace Kelly.
Tämä on tosiaan vanha video, mutta mielenkiintoinen!


Pitää vielä lisätä yksi juttu, nimittäin mua hiukkasen ärsyttää se, miten venäläiset tuntuvat ajattelevan ja käyttäytyvän ikään kuin he olisivat keksineet baletin. Totuus on kuitenkin se, että baletti syntyi Italian ja Ranskan hoveissa, ja venäläinen baletti syntyi melko pitkälti ranskalaisen Jean-Baptiste Landén aloitettua opettamaan balettia hoviväen lapsille Talvipalatsissa. Venäläinen balettihan onkin ollut tsaarin suojeluksessa ja valvovan silmän alaisena ainakin 1800-luvulla.

Kuitenkin Venäjältä on lähtöisin lukemattomia huipputanssijoita, joista moni on ollut vaikuttamassa baletin syntyyn ja jatkumoon muualla maailmassa. Ballets Russes, New York City Ballet... u name them. Lisäksi Vaganova-tekniikka on yksi suosituimmista balettitekniikoista. Toki on Vaganovan - tai sanotaanko että venäläisen koulun - ohella muitakin baletin koulukuntia, kuten ranskalainen, italialainen sekä englantilainen.

Mutta se siitä.
Enjoy the film!

4 kommenttia:

  1. Täytyy katsoa tuo video:) sulla on tosi kiva blogi ja mielenkiintoisia postauksia.. käy ihmeessä kurkkaamassa mun blogia : ellimmatilda.blogspot.fi oon vasta aloittamassa balettipostausten kirjoittamisen..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Elli kehuista! Pitää käydä kurkkaamassa sun blogia :)

      Poista
  2. Ootko katsonut, mielettömän hyvä balettidokumentti Areenassa! Ensimmäinen asento: http://areena.yle.fi/tv/2117543. Katsottavissa vielä pari päivää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, olen katsonut tuon dokkarin useasti :) On kyllä tosi hyvä, ja ne tanssijat ovat kyllä lahjakkaita; mä ihailin ihan mielettömästi sitä tummaa tyttöä, Mich(a)ela..? Vahva tanssija, ja mikä tasapaino!
      Mutta kiitti hei vinkistä, saatan vilkaista sen tässä vielä joku päivä, mikäli jää luppoaikaa ;)

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta