22. marraskuuta 2014

Särmikäs Pähkinä

Näin viikonlopun näytöstreenien innoittajaksi olen katsonut youtubesta Pähkinänsärkijän videoita, ja löysin Paris Opera Ballet'n esittämän Pähkinänsärkijän, jonka koreografian on tehnyt Nurejev. Tämä koreografia on varsin mielenkiintoinen ja särmikäs - itselläni ensimmäinen mieleen tullut sana tätä koreota kuvailemaan oli kulmikas, joten voisi varmaan käyttää sanaa geometrinen or so..

Mua viehätti erityisesti POB:n Hiutaleet: kuoro tanssii niin uskomattoman täsmällisesti, että pystyy suorastaan aistimaan kylmyyden, tuntemaan lumihiutaleet iholla sekä kuulemaan jään ritinän. Tässä jos missä on onnistuttu vangitsemaan todella onnistuneesti lumihiutaleet.



Totta kai myös Suklaa piti tsekata, ja täytyy sanoa, että Nurejev on ollut eräänlainen selvännäkijä: mulle tulee tästä tanssista heti mieleen Fazerin chilisuklaa! Mausteista mutta sulavaa; kun puolivälissä kastanjetit alkavat soida, tulee mulle mieleen suklaaputous, johon voi dipata mansikoita - tai pikemminkin pienenpieniä chilin palasia.



Pähkinänsärkijästä on tosi paljon eri versioita ja mun täytyy myöntää, että tämä Nurejevin koreografia ei kokonaisuudessaan ollut mun mieleinen. Esimerkiksi Marian ja Prinssin GPPD on mun makuun aavistuksen liian moderni.
Kuitenkin on pakko todeta, että tämä versio palvelee Pähkinän toisia tansseja paremmin, näistä esimerkkeinä just nuo Hiutaleet ja karakteeritanssit. Venäläinen tanssi on kans vallan mainio - mietin jo hetken, että ovatko tanssijat etsineet omaa venäläistä puoltaan lasillisella liikaa vodkaa :D

Tähän loppuun vielä linkit, mikäli jotkut videoista ei näy kaikille...

Hiutaleet (klik!)
Suklaa (klik!)
Venäläinen (klik!)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta