7. marraskuuta 2014

Kysyttävää?

Tässä tuumailin, että olisi aika tehdä toinen kysy & vastaa -postaus, sillä tuntuu, että välillä käy postausideat vähiin.

Jotenka siis nyt kysymyksiä kommenttiboksiin, ja kysymysaikaa on viikko, eli perjantai 14. päivään saakka.

So I'm expecting lots of questions from all of you! :)

13 kommenttia:

  1. Minkä ikäisenä aloitit ja lopetit viulunsoiton?
    Kaipaatko viulunsoittoa?
    Soitatko vielä?

    VastaaPoista
  2. Mikä on yleensä lempisarjasi a) tangossa b) keskilattialla? Entäpä mikä on vahvuusalueesi baletissa? Ovatko esim. adagiot ja hitaat liikesarjat sinun juttusi vai loistatko ennemminkin pirueteissa tai nopeissa hyppysarjoissa? Jos sinulla olisi mahdollisuus, niin minkä soolovariaation oppisit mieluiten? Millaista kampausta suosit treeneissä?

    VastaaPoista
  3. Vahvuutesi baletissa? Miten olet mielestäsi pärjännyt uudessa ryhmässä? Mistä eniten pidät baletissa? Lempi balettisi? Lempi tanssijasi?

    VastaaPoista
  4. Minkä merkkisiä pehmeitä ja kärkitossuja käytät?

    VastaaPoista
  5. Mitä baletti vaatii henkisesti ja fyysisesti? Tuhoaako se varpaat, nilkat, polvet ja lonkat lopullisesti? Terveisin baletin aloitusta teini-ikäisenä polvivamman vuoksi epäröivä

    VastaaPoista
  6. Mitä haluaisit saavuttaa baletissa? Montako kertaa. Viikossa treenaat? Voitko tehdä balettivaruste postauksen?

    VastaaPoista
  7. Mitä teet vapaa-ajalla?

    VastaaPoista
  8. Moi! Tää ei liity tähän mitenkään mutta harjottelen The Dying Swan balettia että voin esittää sen jouluna. Mutta ongelma on että mulla on tosi heikot käsivarret ja niitä on tosi rasittavaa pitää ylhäällä koko baletin ajan. Että mitä voin tehdä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      I feel your pain! Olen joskus huvikseni kokeillut tuota Dying Swania, ja se on tappomatskua käsivarsille, etenkin jos ei hyödynnä selkää lainkaan.
      Olkavarsilta tuo tanssi vaatii paljon, ja liikkeen pitäisi lähteä ihan selästä asti, ei pelkästään käsivarsista.
      Löysin youtubesta vinkkejä noihin joutsenkäsiin:
      https://www.youtube.com/watch?v=0QugE51oTXU

      Tsemppiä treeniin :)

      Poista
  9. Moikka! Ihana tämä sun blogi :)
    Itse olen 15v tyttö joka aloitti baletin 5-vuotiaana, ja lopetin 12v vanhana. Olin hyvä tanssija, ja jos olisin hakenut esim. oopperaan minusta olisi voinut varmasti tulla ammattilainen (kuten sisarukseni). Nyt viime vuonna rupesi harmittamaan tämä lopettaminen ja päätin jatkaa. Olen teini jatko-3 ryhmässä. Muuten ei ole pahempia ongelmia, mutta kärkitossujen kanssa on. Olen tässä muutaman vuoden aikana kerännyt itselleni lievän ylipainon. Vaikeuttaako se kärkitossujen kanssa tanssimista? Aijon pudottaa painoa hoikaksi. Luuletko että kärkitossu työskentely helpottaisi kevyempänä ? Nilkat ovat muuten suht. vahvat ja taipusat. Kiitos etukäteen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Ja kiitos kehuistasi :)
      Mä en kyllä mielellään kommentoi mitään painoasioita, ja sinunkin tapauksessa mulla tuli ensimmäisenä mieleen, että käytätkö koko kroppaa kärjillä tanssiessa, onko sinulla vahva keskivartalon tuki? Koska pelkät nilkat eivät riitä.
      Faktahan on se, että kärjillä oltaessa ihmisen paino on niin pienellä alueella, ja se rasittaa kyllä niveliä. Mutta tärkeämpää on tukilihakset.
      Olet sitäpaitsi aloittanut tanssin vuosi sitten uudestaan, ja omalle tasolle takaisin pääseminen vie kaksinkertaisesti sen ajan, kun on ollut tanssimatta - olen lukenut näin jostakin, ja myös itse huomannut sen.
      Toki jos itse koet (yli)painon olevan syynä, niin ratkaisu on omissa käsissäsi. Mutta ennen sitä kannattaa miettiä, että missä kunnossa sun lihaksisto on, vedätkö itsesi ylös kärjillä, ja ovatko sun nilkat _oikeasti_ niin vahvat kuin uskot niiden olevan?

      Tsemppiä sulle treeneihin, ja toivottavasti yhtään auttoi tämä vastaus :)

      Poista
  10. Mooi! Olisko sulla antaa jotain neuvoja balettia harrastavalle miten tasapainoa saisi kehitettyä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka ano!

      Hyvä lihaskunto kulkee käsikädessä hyvän tasapainon kanssa, etenkin keskivartalon tukilihakset, joten niihin kannattaa kiinnittää huomiota. Lisäksi myös huomioi tukijalan asento: kaikki varpaat lattiassa ja paino keskellä jalkaa tai päkiää.
      Mutta hyvä keino tasapainon kehittämiseen on tasapainolauta, tai jos sitä ei löydy, niin limppaa pari paksua pyyhettä pieneksi rullaksi, ja sitten tasapainoilet sen päällä ensin toisella jalalla ja sitten toisella, ja tosiaan nämä kannattaa tehdä puolivarpailla, niin harjoituksista saa enemmän tehoa.
      Youtubea kannattaa hyödyntää, ja mm. seuraavassa videossa on hyviä harjoituksia:
      https://www.youtube.com/watch?v=k1Bw1VJqS-I

      Toivottavasti tästä oli sulle hyötyä :)

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta