10. lokakuuta 2014

Vuosisadan Romeo & Julia

Pointe Magazinen kautta bongasin tämän vuonna 1984 kuvatun Royal Ballet'n Romeon ja Julian parvekekohtauksen. Romeon roolin tanssii Wayne Eagling ja Juliana on aivan iki-ihana Alessandra Ferri.
Kuvanlaatu ei ole paras mahdollinen, mutta siitä huolimatta voi nähdä parin keskinäisen vankan luottamuksen. Ferri on Julian roolissa aivan kertakaikkisen ihana ja tyttömäinen, hurmaavan ujo neito, eikä Eagling kyllä huonommaksi jää. Huomaa kuinka nämä kaksi ovat alkuun hyvin ujoja, mutta se hälvenee ja syventyy täydeksi kiintymykseksi.
Romeon soolon hypyt ja piruetit on upeita ja Eaglingin tapa tanssia on hyvin sujuvaa. Juliasta on kaiketi turha puhuakaan: Ferri on jumalainen ballerina nilkoista hiuksiin saakka!
Ainoa seikka mistä en pidä on Prokofjevin musiikki: hänelle tyypillinen ironinen ja hieman riitasointuinen sävy ei ole mun mieleeni; olen enemmän Tshaikovski-ihmisiä.

Mutta however, tässä teille tuo videopätkä!



Videon pääsee katsomaan myös tästä.

2 kommenttia:

  1. MacMillanin Romeo ja Julia on kyllä ihana samoin kuin Eagling ja Ferri. Tosin bedroom pas de deux on oma suosikkini. Kaiken kaikkiaan pidän MacMillanin versiosta paljon enemmän kuin John Crankon Romeosta ja Juliasta, jota Suomen kansallibaletti on esittänyt. (Crankon Onegin sen sijaan oli Kansallisbaletin esittämänä upea.) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua ehkä vähän nolottaa myöntää, mutta mä en hirveästi välitä Romeosta ja Juliasta. Mun makuun on enemmän just nämä tshaikovskilaiset, eli Joutsenlampi, Prinsessa Ruusunen, Pähkinänsärkijä.. ja sitten Giselle (ehkä just siksi koska joulunäytökseen harjoitellaan Gisellestä yhtä pätkää), Don Quijote jne. Tykkään noiden balettien musiikista ihan mielettömästi.
      Mutta Romeo ja Julia on sellainen, että kyllä se pitää nähdä ainakin kerran. Mä näin toissa vuonna Crankon version tästä, ja kyllä mä ihan tykkäsin, mutta ei mun suosikkeihin noussut.
      Tuo Onegin kyllä kiinnostaisi nähdä, ja Lumikuningatar kans.

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta