31. lokakuuta 2014

Selkäsunnuntai

Olen täällä maininnut omista selkäongelmistani, ja käytännössä se näkyy siinä, että rintaranka on tosi jäykkä ja lannerangasta löytyy sitäkin enemmän liikkuvuutta - oikeastaan voisi sanoa, että lanneranka on liian liikkuva verrattuna rintarankaan.
Ette uskokaan kuinka paljon olen tehnyt töitä tuon selän hyväksi! Fysioterapiaan menin ensimmäisen kerran 15-vuotiaana, kun oikea olkapää ja lapa loukkaantui koululiikuntatunnilla, ja viimeisimmän kerran fyssarilla kävin viime kesänä. Harjoitteita teen, lihaskuntoa, liikkuvuusharjoituksia, ja apuvälineinä mulla on tennispallo, foam rolleri sekä omat ja tarvittaessa muiden ihmisten sormet.

Olin jo valmis luovuttamaan tuon selän suhteen: muistan yhä joulun 2010, kun kuorin perunoita. Pari minuuttia jaksoin seisoa niitä kuorimassa, ennen kuin iski se jumalaton kipu ja kuumotus ja oli pakko lopettaa. Mielessä mulla vaan pyöri, että nonni, nyt mä olen pilannut jo oman selkänikin kaiken muun lisäksi.
Tilanteen muutti baletti, ja varsin nopeasti muuttikin. Jo muutaman kuukauden säännöllinen treeni kasvatti mulle selkälihakset, ja kivut rupesivat hellittämään.
Nykyinen tilanne on aivan eri kuin tuolloin nelisen vuotta sitten: kiitos kasvaneiden lihasten selkä jaksaa huomattavasti paremmin, kivut ovat puolittuneet ja jopa ryhti parantunut! Ennen mun yläselkä oli voimakkaasti kumara, vanhan mummon selkä, mutta nykyisin se on jo parempi.
Niin epäinhimillistä kuin baletti voi olla, se on monella tavalla mun henki ja elämä.

Löysin youtubesta varsin loistavan 'Selkäsunnuntai' -nimisen sarjan, joka nimensä mukaisesti on keskittynyt selkään, sen erityispiirteisiin ja ominaisuuksiin, sekä erilaisiin harjoituksiin.
Mä kokeilin noita rintarangan alueen harjoituksia, ja aika moni näytti vaativan (hyviä) syviä keskivartalon lihaksia - oh really? Didn't think so..? :D

Tämän 34-osaisen sarjan voi kokonaisuudessaan katsoa täällä.

1 kommentti:

  1. Oletko koskaan kokeillut pilatesta? Itse kärsin yliojentuneesta rintarangasta ja pilateksella saan pidettyä oman selkäni kivuttomana. :)

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta