16. elokuuta 2014

Jäykkä, jäykempi, jäykin

... nimittäin minä.

olisinpa näin taipuisa.. *huoh*
Tanssitunnit alkoivat maanantaina ja jouduin sen tosiasian eteen, että mä olen järkyttävän jäykkä tanssijaksi. Selkää taivuttaessa mä saan selän taipumaan vain alaselästä, en lainkaan yläselästä.  
Okei, siihen on syynä ne nikamamurtumat, ulkone ranka sekä huono asento.

Aina taivutuksissa aktivoin syvät tukilihakset rankaa suojellakseni, vedän kyljet ylös, pidän kyynärtaipeen korvan ja silmän kohdalla (muistan ikuisesti opettajan ohjeen, että kun käsi on kolmannessa ja/tai viidennessä, kyynärtaipeen täytyy olla silmän kohdalla). Eli teoriassa teen kaiken oikein.. mutta sitten mietin aina, että työnnänkö sittenkin lantiota eteenpäin ja taivutanko vain vatsasta? 
Olen monta kuukautta käynyt fysioterapiassa - sekin loppui eilen perjantaina - ja saanut sieltä erinomaisia vahvistus- ja venyttelyohjeita. Yksi suosikeistani on foam rollerin päällä tehtävä rintarangan venytys: laita rolleri pitkittäin ja siihen päälle selinmakuulle niin, että häntäluu osuu juuri ja juuri rollerin toiseen päähän ja pääsi toiseen päähän, eli siis selkäranka follerin päälle. Pidä jalat koukussa, ja käsivarsia voit viedä hitaasti suorina vartalon vierestä pään päälle, mutta pidä huoli siitä, että olkapäät ja lavat pysyvät alhaalla. 
Täällä vastaavanlainen asento neljässä ylimmässä kuvassa.
Tämä liike on mulle melkein henki ja elämä; koska murtumat on rintarangan alueella, niin alue kipeytyy ja etenkin lapaluiden alla tuntuu sietämätön polttava kipu, johon auttaa tämä foam rollerilla tehtävä venytys. Liike avaa ja venyttää rintarankaa, pakottaa sen vastakkaiseen asentoon kuin mitä se on muuten koko ajan.
Kaikki saamani venytysohjeet ovat rintarangan alueelle tehtäviä kiertoliikkeitä, ja niitä tehdessäni olen huomannut järkyttävän jäykkyyden ja kireyden ko. alueella.
Mutta pelkästään venyttely ei riitä, vaan lihaksia pitää myös vahvistaa - kuminauha tässäkin kuvioihin - sekä tehdä liikkuvuusharjoituksia (täällä). 

tämä on hyvä venytys, mutta polvet ja lonkat eivät
tykkää tästä. Olisiko teillä ideoita tai neuvoja siihen?

Mutta mitä tanssiin tulee, niin olen hiukkasen hämmästynyt siitä, ettei kroppa ole pahastikaan tukossa (okei, ei sitä jäykkyyttä lasketa tähän nyt..); vähän oli vatsalihakset sekä reidet kipeinä, mutta ottivat venytykset ja treenit hyvin vastaan. 

Ehkä mun kesällä tekemistä treeneistä on ollut edes aavistuksen verran hyötyä - näin ainakin itsestä tuntuu, en sitten tiedä
 miltä mun tanssahtelu oikeasti näyttää..

Myös sarjat sujuivat ainakin omasta mielestäni kohtuullisesti, mutta pähkinän purtavaksi toivat attitudepiruetit sekä straddle jump, eli haarahyppy. Pelkkä grand jeté näyttää mun tekemänä suunnilleen suurehkolta glissadelta; hyppyyn vaadittavat notkeus sekä ponnistusvoima ovat mulle ongelmallisia, ja kun nyt opetellaan vielä uutta hyppyä, niin oh my gosh..! Mutta ei auta muu kuin harjoitella.
Kaikkein hankalinta on ollut open sanoja lainatakseni keskiviikkona tehty tappoadagio keskellä: pelkkiä pirullisia developpéja rond de jambe an lair! Jalka tuntui painavan ainakin 50 kiloa, joten vatsa- ja selkälihakset, reisilihakset ja lonkankoukistajat olivat kovilla. Sanonpa vain, että mun voimataso oli huomattavasti heikompi mitä ensin luulin sen olevan. Joten ei auta muuta kuin tehdä tuplaten lihaskuntoa.

Löysin pari hyvää sivustoa, joista toinen käsittelee baletin ns. yleisiä ongelmia (aukikierto, arabeskit, notkeus, jne) ja toinen developpéen kehittämisestä. 
Tässä linkki aiempaan sivuun, jossa käsitellään tosi monia asioita, ja tässä linkki developpéen parantamisesta.
Lisäksi loppuun pari videota: ylemmässä venäläisballerinoja ja heidän notkeutensa, ja alemmassa Mariinskin solisti Oksana Skorik Ilya Kuznetsov parinaan Carmenissa. Oksanahan on monelle tuttu Beautiful Tragedystä, venäläisestä balettidokkarista, ja ikävää sanoa, mutta huolimatta koulutuksestaan Permin balettikoulussa hän on tanssijaksi harvinaisen epämusikaalinen eikä hänen tanssitaidotkaan ole kovin hääppöiset. Tosin Oksana oli Mariinskin balettikuorossa todella lyhyen aikaa ja siirtyi siis solistiksi kenties liian aikaisin, sillä ainakin tuosta Carmenista huomaa hänen itsevarmuuden puutteen, surullisuuden ja kypsymättömyyden. Oksanalle olisi varmasti tehnyt hyvää olla kuorossa pidempään, kasvaa hieman ennen solistiksi siirtymistä. Mutta lainatakseni Oksanaa, jos tanssija Mariinskissa ei vastaanota uutta nimitystä tai edes roolia, hän saa sanoa hyvästit koko seurueelle. Paineet ovat kovat, eivätkä kaikki sitä kestä.
Kuitenkin mitä olen katsonut Oksanan uudempia esiintymisiä, etenkin tämä Gisellen 1. näytöksen variaatio on jo aavistuksen parempi: hymy näkyy kasvoilla. Mutta siltikin tanssi on pitkälti pelkkiä askelia ilman tunnetta. Kuitenkin Oksanalle pisteet siitä, että hän kyllä yrittää - ja kyllä sieltä tanssista jotain positiivistakin välillä näkyy :)

Tässä on videon linkki.


Tässä linkki videoon.


Mutta miten on teillä lähtenyt tanssikausi käyntiin?
Entä onko teillä vastaavanlaisia (notkeus)ongelmia?

8 kommenttia:

  1. Hei! Törmäsin blogiisi ja vaikutat hyvin asiantuntevalta : ) Haluaisin kysyä mielipidettäsi, jos mahdollista : )? Tyttäreni on nyt 10v, kohta 11, tanssinut viisivuotiaasta asti Tanssiopistolla ja sittemmin myös eräässä yksityisessä balettikerhossa. Opetusta on nyt 3 krt vko, kärkitossuilla harjoittelua ollut vuoden verran. Tyttö on tanssillinen ja teknisesti taitava, mutta...auttamattoman luontaisen kankea...Haluaisin siis kysyä kuinka paljon pystyy tässä vaiheessa työllä tekemään notkeutta lisää?Spagaatti jää sentin päähän mutta sivuspagaatista ei ole toiveitakaan..tosin ei ole sitä harjoitellutkaan. Kädet ovat taipuisat, nilkat todella hyvät. Hyvin pitkäjalkainen ja siro tyttö. Kysyn siksi että tyttäreni on pyrkimässä Oopperan balettikouluun ja tuntuu että sinne pääsee vain lähinnä todelliset akrobaatit...Mitä mieltä olet, tuntuu vain että tavalliset tunnit ei riitä notkeuden lisäämiseen. Kiitos jos jaksat vastata : ) t. Joanna

    VastaaPoista
  2. Hei Joanna!

    Ja kiitos kommentistasi :)
    Olet aivan oikeassa siinä, että tavalliset tunnit eivät riitä notkeuden lisäämiseen, tai ainakin tosi harvalla riittää (toki riippuu myös tuntien määrästä). Sen takia kotona joutuu tekemään suurimman osan töistä, eli just venyttelyt sekä lihaskuntoa sekä tarpeen tullen myös tunneilla tehtäviä liikkeitä.
    Ihan joka päivä ei kannata samoja lihaksia venytellä, koska silloin lihas ei enää vastaanota venytystä, joten tuntien lisäksi olisi hyvä venytellä kotona muutamana päivänä viikossa.

    Tavallinen spagaatti on helpompi saavuttaa kuin sivuspagaatti, joka vaatii jo pelkän notkeuden lisäksi runsaasti liikkuvuutta, ja se myös rasittaa jalkojen lisäksi mm. ristiselkää paljon. Mutta hiljaa hyvä tulee, ja täytyy muistaa se, että pakottamalla ei pidä tehdä mitään liikettä, sillä 10-vuotiaalla on vielä pehmeät luut ja voi käydä vahinko. Olen tosi paljon kattonut mm. venäläisiä balettidokkareita, ja siellä pääsykokeissa testaavat lasten liikkuvuutta tarttumalla jalkaan ja nostamalla sen niin ylös kuin mahdollista :/
    Olen tehnyt pari venyttelypostausta, joista yksi (http://the-diary-of-ballerina.blogspot.fi/2014/06/toivepostaus-venyttely-ja-liikkuvuuden.html) käsittelee myös liikkuvuuden kehittämisestä.

    Toivottavasti tästä oli yhtään hyötyä, ja kysy toki jos jäi jotain epäselväksi :)

    Terkuin,
    Heidi

    VastaaPoista
  3. Hei! Kiitos kovasti vastauksestasi, tutustun näihin postauksiin : ) Joo ja kyllä tuota jalan venyvyyttä testataan täälläkin..tosin selällään..Toiset ovat vain luonnostaan aivan yliliikkuvia jotenkin. Ei auta kun tehdä työtä asian eteen kovasti, kiitos sinulle ja mukavaa syksyä! : ) Joanna

    VastaaPoista
  4. Notkeusongelmia on paljonkin välillä! Sain viime keväänä tehtyä spagaatin, mutta nyt kesän jälkeen ei ole toivoakaan asiasta. Pitää yrittää venytellä ja jumpata lihaksia niin pääsisin siihen pisteeseen jo ehkä ennen joulua! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä yritän vielä laittaa tämän jäykkyyden kesäloman piikkiin, mutta eipä sitäkään voi oikeastaan pitempään käyttää tekosyynä :/
      Pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa tekemään kotonakin jotain.. :)

      Poista
  5. Musta tuntuu, että tossa sivuspagaatissa omalla kohdalla tiukat lonkat. Siis tuntuu, kuin luu ottaisi vastaan, kun venyttelen. :( Olisiko jotain vinkkejä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ano,

      Oletan, että olet venytellyt ahkerasti sivuspagaattia varten: reidet, pohkeet, pakarat, lähentäjät, lonkankoukistajat ja myös alaselkää.
      Kaikki eivät pysty tekemään sivuspagaattia juuri ruumiinmuodollisista seikoista johtuen. Oletko kokeillut tehdä liikkuvuusharjoituksia? Suomen Voimisteluliiton sivuilla on tosi paljon hyviä liikkuvuusharjoitteita, joten käypäs katsomassa, josko löydät sieltä apua :)

      Poista
  6. Joo, ei ole baletti aikuisiällä ihan helppoa. Itse käyn tanssillisessa voimistelussa, ja sielläkin tehdään baletin tekniikkaa, mutta se on vain muun treenin tukena, eikä mitään älyttömän vaikeaa, ainakaan vielä. Tunnen kuitenkin olevani vähän kehittynyt kolmessa vuodessa. Minusta pienikin kehitys tässä iässä (34) on positiivista, ja siitä pitäisi iloita. Okei, meidän tahti ja tavoitteet on hieman toisenlaiset, mutta silti.

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta