21. toukokuuta 2014

Upea ja inspiroiva Misty Copeland

Misty Copeland (ABT) on tehnyt historiaa ensimmäisenä tummaihoisena ballerinana - ja hän aloitti treenauksen "vasta" 13-vuotiaana, joten kaikki te, jotka kamppailette niiden tunteiden kanssa että voiko balettia aloittaa vaikka ikää on jo 14/17/20/65 vuotta, niin kyllä voi - katsokaa Mistyä! Tämä pikkuruinen ballerina on ihan eri maata kuin valtaosa balettimaailman vallanneista hurjan pitkäraajaisista gaselleista, joten kyllä, myös alle 157-senttinen voi olla menestynyt ballerina - tästä esimerkkinä myös SFB:n ensitanssija Maria Kochetkova.

En tiedä onko kovin fiksua kirjoittaa näin, mutta jotenkin tunnistan itseni tuosta Luxure Magazinen artikkelista. Vahva musiikkitausta, myöhäinen baletin aloitusikä, nopea edistyminen, samanlainen luonne: perfektionisti ja pirun kova työntekijä, ja tanssin myötä itseluottamus on kehittynyt huimasti.

Mutta täällä tuo ihana Luxure Magazinen artikkeli Mistystä!
Alla olevasta Anaheim Ballet'n videosta huomaa Mistyn ihanan tavan liikkua, hyvin vaivattoman ja kevyen. Kuunnelkaa mitä Misty kertoo: pitää vain uskoa itseensä että minä pystyn, koska jos et itse usko itseesi niin kukas sitten? Mulla on edelleen vaikeuksia tämän asian tajuamisessa, mutta baletti on auttanut siinä huimasti.
Joten älkää tekään aliarvioiko itseänne, sillä jokainen on yksilö, erilainen, ainutlaatuinen.
Lisäksi vielä se Mistyn kertoma tärkeä huomio, että oikean artistin tekee se, kuinka hän luo omista ominaisuuksistaan kokonaisuuden; se ei tarkoita sitä, että aito oikea ballerina/artisti on sellainen, jolla on täydelliset jalat ja pitkä, sorja olemus. Se tarkoittaa sitä, että osaat käyttää ja hyödyntää niitä ominaisuuksia, joita sinulla on.





Ps. Misty sai kärkkärit vain kolmen kuukauden treenin jälkeen ;)

EDIT//

Muistathan vastata venyttelyä koskevaan kyselyyn oikealla sivupalkissa. Teiltä on tullut ihan kiitettävästi toiveita, mutta näin saan selville tarkemmin teidän toiveenne :)

4 kommenttia:

  1. Mäkin sain kärkkärit vain kolmen kuukauden treenin jälkee ;)

    VastaaPoista
  2. Mullakin nappas noi kärkkärit tosi nopeasti, vaan yhden tiiviskurssin kerkesin käymään ja noin. 2kk tunneilla kun opettaja sanoi sen taikasanan "voisit ensikuun kurssille mennä ostamaan kärkitossuja"! Tulee kyllä niin ballerina fiilis kun niillä pääsee tanssimaan! Sitten mulla ois sulle pari kysymystä...nimittäin mitä vinkkiä antaisit kuinka saisin treenattua lisää voimaa jalkoihin? Notkeutta kyllä löytyy mutta voimaa pitää jalkaa ylhäällä uupuu. Aktiivisesti kyllä pidän lihaskunnosta huolta, mutta kun tuo perusjuoksu on niin hidasta jalkojen, varsinkin reisien, voimaannuttamista... Ja sitten vielä toinen kysymys, mulla olisi tosi hyvä mahdollisuus päästä tanssimaan yhteen modernin baletin produktioon mutta se motivaatio tanssiin on alkanut parissa vuodessa hiipua..tietysti koulu vie paljon aikaa, mutta osaisitko sanoa mitään, millä motivaatiota saa takaisin? (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Meitä nopeasti kehittyneitä siis löytyy ;)
      Oot ihan oikeassa siinä, että tulee niin ballerinamainen fiilis siinä kun jo pääsee sovittamaan uusia kärkkäreitä :) Vaikka oikeiden kärkkäreiden löytäminen voi joskus tuntua täydeltä tuskalta, niin kyllä mä rakastan niitä hetkiä kaupoissa, kun sovittaja tuo taas yhden tossuparin kokeiltavaksi.

      Hmm.. mulle tuli mieleen, että treenaathan myös keskivartalon lihaksia? Koska jalka ei pysy ylhäällä ilman supervahvoja selkä- ja vatsalihaksia, joten pidä huoli myös niistä.
      Mutta kärsin itsekin samasta ongelmasta, eli en tahdo jaksaa pitää jalkaa ilmassa, esim. pelkästään 90 asteen developpé tuntuu pitemmän päälle tuskaiselta. Mutta just developpéssa vaaditaan etureideltä hurjasti voimia mutta samaan aikaan takareiden täytyy pystyä rentoutumaan; jalkaa laskiessa alas taasen takareisi tekee paljon töitä. Eli voimaa, muttei massaa, sillä en itse ainakaan jaksa pitää raskasta lihasmassaista koipea ylhäällä ;) Ja se voima tulee vain tekemällä, eli pitoa ja vielä kerran pitoa. Pitojen lisäksi suosin kyykkyjä: askelkyykkyjä sekä ihan perus niin-syvälle-kuin-mahdollista -kyykkyjä, sillä noita meille on neuvottu treeneissä, ja noilla olen myös itse saanut jalkoihin sen verran enemmän voimaa, että jalka nousee jo yli sen 90 astetta ja myös pysyy hetken; heel-stretchin kautta tehtäessä nousee aika korkeallekin, mutta ei se siellä pitkään pysy :D

      Oi, mikä tilaisuus sulla! Itse olisin hippulat vinkuen menossa jos suinkin mahdollista.
      Mutta niin. Mä uskon, että jokainen kärsii jossakin vaiheessa motivaation puutteesta, ja sun kannattaa vähän miettiä ja tutkailla tilannetta; kuinka kauan sulla on ollut motivaatiopulaa? Milloin se on alkanut, ja miksi? Koulukiireiden takia? Mieti vaikka kesän aikana - jos suinkin olet lomalla - että mitä tanssi sulle merkitsee. Voi hyvinkin olla, että jos koulukiireet ovat vieneet ilon tanssista, niin se voi palautua lomaillessa. Mutta älä pakota itseäsi, sillä se ei ainakaan helpota tilannetta.
      Anna itsellesi aikaa, ja tanssille samoin.

      Tsemppiä :)

      Poista
    2. Kiitos sulle ihanan positiivisesta vastauksesta! (: kyllä olen yrittänyt pitää huolta myös siitä tärkeääkin tärkeämmästä coresta...se on vaan sitten saliin ja developpeja ja grand sissoneita 90asteen kulmassa !
      No tuo motivaatiopula alkoi kun aloin lukemaan lääkiksen pääsykokeisiin...ennen niitä treenasin joskus jopa 5 kertaa viikossa mutta lukulomalla Se jäi yhteen viikkotuntiin, sittenkun palasin tunneille niin tuntui että kehitys on tyssännyt ihan seinään! Aukikierrot eivät olleet aukikiertoja, viides asento ei ollut viides asento, hypyt olivat liian matalia... Silloinen opettajani ehdotti että juuri antaisin itselleni aikaa enkä treenaisi pakosta jos jokin ei onnistu, joten ehkä tämä kesä tekee ajatuksille ihan hyvää! Kyllä mä aion siihen produktioon mennä, ehkä nämä harmit treenatessa unohtuu (:

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta