25. huhtikuuta 2014

Pelkoja ja näytösvalmisteluja


Näytös kolkuttaa jo ihan ovella, nimittäin ylihuomenna - sunnuntaina - on se hetki, kun pääsee taas lavalle ja esiintymään. Turha kaiketi edes sanoa, kuinka paljon mä odotan sitä hetkeä!
Mulle on alkanut kehittyä kuitenkin kaikenlaisia pelkoja: unohdan koreografian, horjahtelen pirueteissa, fouetté-hypyissä en saa selkälihaksilla pidettyä jalkaa ilmassa, cabriolet eivät ole cabrioleja... Siis ihan perustavan kaltaisia pelkoja.

Mun lonkka ja polvi rupesi viime viikolla oikuttelemaan todella pahasti: polvi turposi, sitä särki ihan mielettömästi enkä pystynyt enää kävelemään. Tiistaina kävin lääkärissä, ja mulle asetettiin ehdoton liikuntakielto. Eih!! Miten mä voin?!
Keskiviikkona menin kuitenkin tunnille, ja kerrottuani opettajalle tilanteesta hän sanoi, ettei halua nähdä mua ensi viikolla tunneilla. "Tämä ei ole enää leikin asia." Keskiviikkona rupesin tekemään aivan ihme virheitä: neljästä pique-piruetista tuli vain kolme, cabriolet meni flexissä, glissade assamble -kombinaatiot menivät niin, että assamblen sijaan tuli cabriole. Mitä ihmettä?! Seuraavan glissade assamble sissone -kombinaation jälkeen melkein unohdin, että mitä seuraavaksi tulikaan. Mä en voi katsoa muista mallia, koska palleroin eturivissä, joten kaiken on oltava kristallinkirkkaana mun mielessä.
Lisäksi loppupuolen fouetté-hyppysarjat pelottaa hieman, sillä joudun hyppäämään kipeällä jalalla, ja myös pitää muistaa löytää selästä voima: muuten yläkroppa nuoksahtaa eteen ja alas, ja ilmassa oleva jalka laskeutuu maahan. And that´s not good.

Mun pää on täynnä "mitä jos mitä jos mitä jos" -mietteitä.
Mitä, jos mä tosiaan unohdan koreografian?
Mitä, jos mä hukkaan spotin ja lopun piruettipiiristä tulee katastrofi?
Mitä, jos lopussa bourreissa peruutan vahingossa mun takana olevan tytön päälle?
Mitä, jos mä tärisen jännityksestä niin paljon, että alkupuolen hypyt menevät pieleen ja horjahtelen pirueteissa?
Mitä, jos mun polvi pettää ja kaadun?
Mitä, jos multa irtoaa tekoripset ja ne raapii silmää niin paljon että se haittaa näköä?

Mutta mä voin ainoastaan kerrata koreografiaa, tehdä mielikuvaharjoitusta sekä luottaa siihen, että kaikki tulee menemään hyvin.


National Ballet of Canada - Behind the Scenes of Giselle
Mä rakastan kaikkea näytökseen liittyvää, olipa kyse treeneistä, uusien puhtaiden trikoiden hankkimisesta tai näytösmeikistä. Toistaiseksi olen pysytellyt luomuripsisenä näytöksissä, mutta nyt päätin, että laitan ne pirun tekoripset! Itse asiassa harjoittelinkin niiden laittoa tässä pari päivää sitten :) Vähän hassuilta tuntuivat, ja en tiedä johtuiko se piilareista vai mistä, mutta silmän sisäkulmassa ne ripset tuntuivat vähän kummallisilta.. mutta kaiketi se on vain tottumuksen puutetta.
Tein myös koemeikin samoilla periaatteilla kuin Pähkinänsärkijän Espanjalaisen meikin, mutta tässä tanssissa meikin täytyy olla hieman pehmeämpi.

Mä laitan tähän oheen vähän videotutoriaalia näytösmeikin tekemisestä, ja tässä linkki yhteen artikkeliin, jossa neuvotaan, kuinka tehdä silmämeikki näytökseen.





Tässä alimmassa videossa on tehty ihana, hieman ylellisempi meikki Prinsessa Ruususen Auroran hääkohtaukseen. Ihan ei joka näytöksessä tuollaista meikkiä näe, mutta kiva huomata, kuinka tuollainen meikki tehdään.. jos sitä tekisi tuollaisen vaikka vappurientoihin ;)

1 kommentti:

  1. Miten meni näytös? Kerro kaikki yksityiskohtaisesti, en päässytkään katsomaan :(

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta