9. helmikuuta 2014

Baletin aloittaminen

Saan paljon kyselyitä siitä, että voiko aloittaa baletin vaikka ei omasta mielestään täytä baletin vaatimia kriteerejä: kropaltaan ei ole laiha ja pitkäraajainen, ei ole notkea, ja ikääkin on tullut jo - noh, 13 vuotta tai 63 vuotta. Eikä sitä kokemustakaan ole.
Entä jos haluaa aloittaa, niin miten?
Entä miten pukeutua?


"Mutta mä olen jo 14-vuotias/20-vuotias/kohta 50-vuotias..."
Mä olin 23-vuotias kun aloitin baletin, en ollut pitkäraajainen tai notkea enkä edes tiennyt mitään baletista! Mutta mulla oli jokin mieletön hinku päästä tanssimaan, ja kun muutin nykyiselle asuinpaikkakunnalleni, ilmoittauduin aikuisbalettiin.
Iälläsi on siinä vaiheessa merkitystä, jos haluat baletista ammatin. Balettitanssijan ura on 40-vuotiaana ohi, ja seurueeseen liitytään yleensä parinkympin hujakoilla, eli säännöllinen ja tavoitteellinen treenaus täytyy aloittaa silloin alle 10-vuotiaana; monet ammattilaiset ovat aloittaneet jo ihan pikkulapsina. Toki löytyy näitä poikkeuksia, jotka ovat aloittaneet jopa 13-vuotiaana ja saaneet tanssista ammatin, mutta siinä on yleensä taustalla ollut jo aiempaa tanssitaustaa jostakin muusta lajista.
Muuten ei iällä ole merkitystä; aikuisbaletissa käy kaikenikäisiä tanssijoita aina 16-17-vuotiaista 60-vuotiaisiin - näin ainakin siinä ryhmässä missä itse aloitin. Aikuisbaletti kuitenkin vaihtelee eri kouluissa, joten soitto balettikouluun on aina paikallaan. Myös silloin, jos olet teini-ikäinen, kannattaa soittaa ja kysyä, sillä joissakin kouluissa voi olla mahdollista päästä peruskoulutuksen tunneille lähelle oman ikäisiä tanssijoita.
 

"Mä en ole laiha, vaan mulla on vähän ylipainoa enkä todellakaan ole notkea! Eikä mulla ole pitkiä jalkoja, ja olen muutenkin lyhyt."

Ihanteellisen ballerinavartalon vaatimukset ovat kovat: lyhyt keskivartalo, raajat ja kaula ovat pitkät, jalan kaari on korkea. Polvet ovat jopa aavistuksen liian taipuisat niin, että sääri työntyy aavistuksen taaksepäin jalkaa ojennettaessa. Hoikan lihaksikas, ylväs olemus, pieni pää, kapeat lanteet, pieni povi. Tällainen vartalo on syntyjään ainoastaan 2%:lla väestöstä. Muutenkin nämä vaatimukset koskevat lähinnä ammattilaisia, mutta kuinka monella ammattitanssijalla on kuvaillun kaltainen kroppa? Paljon tärkeämpää on se, että kroppasi on terve; ihmiskehoa ei ole tehty baletin vaatimiin liikkeisiin, ja pelkästään aukikierto kuormittaa tosi paljon niveliä, etenkin jos se on tehty väärin.

Mitä pituuteen tulee, niin sen pitkän vaikutelman tekee pitkät lihakset. Huomattavan pitkien ballerinojen on usein hankaluuksia löytää pdd-partneria, koska kärjillä pituuteen tulee kymmenisen senttiä lisää; esimerkiksi Svetlana Zakharova on eräässä Pointe -lehden haastattelussa kertonut, kuinka partnerin löytäminen on välillä vaikeaa ja kuinka hän on joutunut kieltäytymään tanssimasta ulkomailla, koska pdd-partneri ei ole sopinut hänelle pituutensa vuoksi.
Mutta harrastajalle pituudella ei ole kummempaa merkitystä. Esimerkiksi nykyisessä tanssiryhmässäni löytyy sekä hyvin lyhyttä että hyvin pitkää tanssijaa, eikä pituus määrittele sitä, onko henkilö A parempi tanssimaan, koska on pitempi kuin henkilö B.


 "Mutta mulla on ylipainoa, enkä muutenkaan ole hyvässä kunnossa tai edes notkea."

Ylipaino ei ole este baletille, ja baletin treenaus jo itsessään muokkaa pikkuhiljaa kehoa.
Oheistreeni ei ole pahitteeksi, mutta sitä vaaditaan yleensä vasta niiltä, jotka tanssivat enemmän. Totta kai eduksi on, jos pitää kunnostaan huolta, mutta mikään vaatimus baletin aloittamiseksi se ei ole.
Mitä notkeuteen tulee, niin se paranee vain venyttelemällä. Tanssitunneilla kyllä venytellään, mutta jos tavoittelee esim. spagaattia, sen eteen joutuu näkemään omatoimisesti enemmän töitä. Tanssijalta, joka käy kerran viikossa tunnilla eikä halua siitä sen suurempaa harrastusta, ei vaadita mitään suuria notkeuden taidonnäytteitä, mutta jos haluaa, että liikkeistä löytyy laajuutta, niin silloin täytyy itse nähdä asian eteen vaivaa. Kukaan ei ole seppä syntyessään, ja se pätee myös balettiin; ei siellä ole notkeuspoliiseja tarkistamassa ihmisten notkeutta, kun nämä ilmoittautuvat tunneille.

"Miten mun täytyy toimia, kun haluan aloittaa baletin?"

Googleta alueesi tanssikoulut ja sitten soita sinne ja kysele millaisia tunteja heillä olisi tarjota juuri sinulle. Kerro onko sinulla tanssitaustaa, ja jos jokin asia painaa mieltäsi aloittamisen suhteen, niin kannattaa ihmeessä kertoa siitä.
Monilla tanssikouluilla on mahdollisuus osallistua yhdelle ilmaiselle tunnille tutustumismielessä, ja jos tällaista mahdollisuutta ei ole, niin suurin osa kyllä sallii sen, että tuntia voi käydä seuraamassa ainakin hetken ajan.
Eli etsi lähin tanssikoulusi, ja sitten ei kun vaan soittamaan ja kyselemään.

"Entä miten mä pukeudun sinne?"

Yleinen pukukoodi tunneilla on tossut, trikoot ja leotardi (usein ryhmäkohtainen), ja monet käyttävät lisäksi ohutta hametta ja/tai shortseja. Mutta esimerkiksi aikuisbaletissa tällaista pukukoodia näkyi erittäin harvalla; suurimmalla osalla oli legginsit tai polvimittaiset collegehousut sekä toppi tai t-paita. Vaatetukselle on vain kaksi vaatimusta: niiden tulee olla vartalonmyötäiset sekä sallia täysin kaikki liikkeet. Vartalonmyötäiset siksi, että opettaja näkee vartalon liikkeet ja pystyy näin tekemään korjauksia hyvin. Baletissa tulee paljon jalannostoja ja -heittoja, joten vaatteiden täytyy pystyä sallimaan kaikki nämä liikkeet. Siksi suurin osa tanssijoista suosii joko trikoita tai legginsejä, sillä ne tuovat vartalon liikkeet selville. T-paitaa - etenkin löysää t-paitaa -  parempi vaihtoehto on vartalonmyötäinen toppi, ja jos ei heti omista pehmeitä tossuja, voi jaloissa käyttää esim. jarrusukkia; avojaloin ei suositella olevan, sillä jalka ei luista lattialla ja tavalliset sukat saattavat olla liian liukkaat. Villasukkia ei kuitenkaan saa käyttää, sillä ne ovat erittäin liukkaat ja voivat myös rasvoittaa tanssisalin lattiaa peittävän tanssimaton.

baletin yleinen pukukoodi

Pikaisen youtuben selailun jälkeen löysin videon, jossa kerrotaan kymmenen seikkaa, jotka olisi hyvä tietää ennen balettitunnille menoa. Hyviä perusvinkkejä, joilla pääsee jo hyvään alkuun :)


Lisäksi teitä lukijoita on kohta 100, ja kyselisinkin, että millaista postausta te haluaisitte satasen rajan rikkouduttua? Heitelkää ideoita tulemaan!

15 kommenttia:

  1. mitä opiskelet ammattikorkeakoulussa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opiskelen liiketaloutta ja olen erikoistunut markkinointiin.

      Poista
  2. Moi!
    Löysin blogisi, ja lueskelin myös hieman vanhempia postauksia. Kirjoitata baletista hyvin ammattimaisesti ja kirjoituksistasi ikään kuin paistaa todellinen pitkäaikainen kokemus. Sitten kuitenki törmäsin tekstiin, jossa kerroit aloittaneesi baletin vasta pari vuotta sitten. Tulee jotenkin outo olo, että vaikka itse olet käytännössä aloittelija, jaat täällä tietoja ja vinkkejä nuorille balettitanssijoille/baletista kiinnostuneille. Toki olet voinut lukea/opiskella baletin tekniikkaa kirjoissa, mutta enpä usko että parissa vuodessa kukaan on niin hyvä ballerina että voi muita neuvoa. Oletko siis lukenut yms. opiskellut aihetta vai mistä tietosi juonnat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ano,

      Mä olen tehnyt baletin eteen erittäin paljon töitä, ja vaikka tanssittuja vuosia on vasta muutama, niin koulutasolla olen keskitason tanssija; mä opin erittäin nopeasti ja vahvasta klassisesta musiikkitaustastani sekä musikaalisuudesta on ollut paljon hyötyä. Voi tuntua jostakin hullulta se, että pärjään sellaisten tanssijoiden joukossa, jotka ovat tanssineet jo 4-vuotiaasta saakka, mutta kuten sanoin, olen tehnyt paljon töitä enkä koskaan ole päästänyt itseäni baletissa helpolla. Varsinaisten tuntien lisäksi olen ollut kesäleirillä ja -kursseilla, ja vapaa-ajalla (siis ajalla koulun ja tanssituntien ulkopuolella) olen treenannut itse omatoimisesti.
      Jos olisin käynyt kerran viikossa tunnilla koko näiden kolmen vuoden ajan, olisin aloittelijan tasolla, mutta intohimo ja rakkaus balettiin kannustivat mua etenemään niin paljon kuin pystyin omien rajojeni sisällä.

      Tuntien lisäksi olen opiskellut tanssia kaikin mahdollisin keinoin. Olen lukenut varmaan kaikki Suomessa saatavilla olevat tanssikirjat läpi: fiktiota, faktaa sekä tanssijoiden elämäkertoja. Youtuben tutorial-videot on nekin käyty läpi. Jos jotakin en tiennyt, niin olen ottanut siitä selvää.

      Baletin suhteen mä olen kuin sieni: imen kaiken pikkuruisenkin tiedonmurusen. Kuuntelen ja seuraan, luen ja integroin, etsin ja omaksun.
      En ole hyvä ballerina, mutta olen taustaani nähden keskitason tanssija ja siitä kertoo jo nykyinen ryhmätasoni.
      Mulle baletti ei ole pelkkä harrastus, vaan se on mulle intohimo, ja koska se on niin tärkeä asia mulle, opiskelen sitä koko ajan.
      Kaikkea en tiedä, mutta kuten sanoin, otan silloin asiasta selvää.

      -Heidi

      Poista
  3. Mä en tiedä miksi kommentoin juuri tähän postaukseen mutta kommentoin kuitenkin. Oon lukenut blogiasi kauan. Itse olen parikymppinen tyttö, aloitin baletin nelivuotiaana. Olen aina ollut niin ulkonäöltäni kuin luonteeltani lajiin sopiva ja kaikki kävi helposti. Viime kevääseen saakka treenasin ihan täysiä ja tavoitteellisesti kunnes selkä hajosi. Nyt olen vuoden sitä tässä parannellut.

    Syy miksi kerroin taustastani on se, että haluan sanoa että ihailen sua tajuttomasti! Ei oikein edes päähän mahdu miten lahjakas ja ahkera sun on oltava, että olet jo nyt noin valtavan taitava. Noi jutut mitä pystyt tekemään jo nyt, huhhuh! Mulla siihen meni kymmenen vuotta kauemmin :D

    Ihanaa jatkoa sun tanssiuralle. Oot upea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, kiitos aivan ihanista sanoista! Mulle tuli niin hyvä mieli kun luin sun kommentin :)
      Ahkera mä kyllä olen, en koskaan ole päästänyt itseäni helpolla, vaan pakottanut itteäni entistä kovemmin. Mua on tosissaan motivoinut muut tanssijat, koska olen halunnut olla muiden veroinen.

      Loukkaantumiset voivat tosissaan painaa mielen matalalle, etenkin jos on pitkäaikainen loukkaantuminen eikä pääse tanssimaan. Mutta kuntoutumiseen voi suhtautua myös positiivisesti: sen aikana on helppo kokeilla jotain muuta ja kuunnella omaa kroppaansa, ja aina voi tehdä jotain muuta oheistreeniä, jonka loukkaantuminen vaan sallii.
      Tosi paljon tsemppiä ja paranemisia sulle, toivottavasti selkäsi toipuu mahdollisimman pian :)

      -Heidi

      Poista
  4. Moi, mä ajattelin kysyä sulta, että kun täällä mun paikkakunnan baletissa harjoitellaan jo toisella vuodella opetetaan kärjillä ja joillekkin jo ensimmäisellä vuodella. Tosin he opettavat vain yli 14vuotiaille (ainakin mielestäni). Baletti on aika uusi laji tanssikoulussamme, se tuli vuonna 2012 keväällä. Tekeekö opettaja oikein?

    Mä olen uusi blogisi lukija, ja olen tsekannut vanhoja postauksiasi. Kirjoitat tosi ammattimaisesti ja sitä on kiva lukea. Uskon, että sä olet todella hyvä tanssija ja että edistyt siinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      En osaa tuohon sanoa oikein mitään. Opettajalla on todennäköisesti syynsä opettaa kärkityöskentelyä heille. Onko näillä oppilailla jo entisestään balettitaustaa, koska sillä olisi aika iso merkitys.
      Itse aloitin kärjillä tosi aikaisin, mutta nyt voin sanoa, että opettajan olisi pitänyt opettaa mulle tekniikka kunnolla ensin pehmeillä tossuilla, sillä vaihdettuani koulua jouduin opettelemaan melkein alusta kaiken virheellisen tekniikan takia.
      Nyrkkisääntönä yleisesti pidetään minimissään kahden vuoden opintoja, ennen kuin kärkitossut otetaan kuvaan (tämä siis edellyttäen vähintään 10-11 vuoden ikää), mutta poikkeuksia aina löytyy.

      Ja tervetuloa sulle! On mukavaa saada uusia lukijoita joukkoon, ja ihanaa lukea sun kommentin kehuja, sillä ne kannustavat aina jatkamaan kirjoittamista :)

      Oikein hyviä ja nautinnollisia tanssihetkiä :)

      -Heidi

      Poista
  5. Ketkä ovat lempi balettitanssijoitasi? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      Mulla ei ole hirveästi lempitanssijoita, mutta Mariela Nunez, Maria Kochetkova sekä Diana Vishneva kuuluvat suosikkeihini :)

      -Heidi

      Poista
  6. Hei! Kiitos tosi mahtavasta blogista, mut asiaan, jota kysyisin; olen alkeistunneilla käyvä, ja teimme viime tunnilla grand jetéitä. Olisiko sulla mitään vinkkiä, millä saisin pidettyä molemmat jalat suorina hypätessä, enkä koukistaisi polvista/polvitaipeista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa ano,

      Grand jeté on hyppy, joka vaatii voimaa ja notkeutta ja paljon harjoittelua. Ihanteellisessa grand jetéssä jalat avautuvan täyteen spagaattiin - joillakin jopa yli spagaatin.
      Jotta grand jetéen saa voimaa ponnistaa ja hyppyyn korkeutta ja jalat avattua oman maksimaalin verran, täytyy kropan olla hyvin verrytelty, lämmin ja notkea, ja hyppyyn vaaditaan vauhdinotto. Hypyssä pitää muistaa myös yläkroppa: älä ota korkeutta harteista, sillä silloin olkapäät nousevat.
      Löysin ihan hyvän videon youtubesta grand jetéen liittyen: http://www.youtube.com/watch?v=86FQfnXhZxA

      Älä vaadi itseltäsi täyttä spagaattia grand jetéssä, sillä se kyllä tulee harjoituksen mittaan. Keskity siihen, että avaat oman maksimin, ja jos polvet koukistuvat, tee pienempiä jetéitä. Harjoittele ihan pienellä ja vähitellen lisää pomppua ja splitiä.
      Kannattaa tehdä kuivaharjoittelua esim. venyttelyt, jalanheitot ja sauteja (eli hyppyjä), ja tuosta videosta löytyy näihin tosi hyvät ohjeet.

      Toivottavasti näistä oli sulle yhtään apua, ja sun kannattaa kysyä myös opettajaltasi neuvoja, sillä hän pystyy näkemään sun hypyn ja näin ollen antamaan siihen hyviä ohjeita.

      Tsemppiä harjoitteluun ja hyviä tanssihetkiä :)

      -Heidi

      Poista
  7. Haluaisin olla notkeampi ja saada sen spagaatin tehtyä. Mutta aina kun päätän alkaa venyttelemään venyttelen aktiivisesti kaksi viikkoa ja sitten se jää kun koulu hommat jyrää päälle. Miten voisin sijoittaa venyttelyn sinne koulu juttujen sekaan niin ettei koulun käynti kärsisi? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Tuttu probleema, sillä itsellänikin koulu väkisinkin nielee aikaa tanssilta ja venyttelyltä.
      Mun vinkki on että kun teet kotitehtäviä niin venyttele siinä samalla. Jos joudut kirjoittamaan, niin laita jotakin kovaa kirjoitusalustaksi lattialle helpottamaan kirjoittamista, ja sitten vaan venyttelet siinä samalla läksyjä tehdessäsi.
      Jos taas joudut tekemään koneella koulujuttuja, saat esimerkiksi takareisiä venytettyä nostamalla jalan jollekin tasolle (tuolille, pöydän reunalle tmv).

      Voit myös lisätä venyttelyn lukkariisi niin, että sisällytät jokaiseen päivään vaikka vartin mittaisen venyttelytuokion ja pidät siitä kiinni. Joka päivä ei kannata tehdä samoja venyttelyitä, vaan vaikka vuoropäivin yläkroppaa ja jalkoja. Liiallisesta venyttelystä ei ole mitään hyötyä, vaan hetken venyttelyn jälkeen lihas supistuu takaisin alkuperäiseen mittaansa.
      Muista myös pieni verryttely ennen venyttelyä: jos venyttelet jalkoja, tee vaikka muutama satasen satsi haaraperus- ja polvennostohyppyjä sekä paikallaan juoksua. Lihaksen täytyy olla lämmin, jotta venyttelystä saa kaiken hyödyn irti eikä venäytä sitä.

      Kannattaa olla luova ja ottaa jokaisesta mahdollisesta venytyshetkestä hyöty irti. Itse esimerkiksi koulussa luennoilla saatan kevyesti venyttää pohkeita työntämällä jalan ihan suoraksi ja asettamalla kantapään ja jalkaterän mahdollisimman flexiin, jotta saan sopivan tuntuman.

      Koeta olla ottamatta paineita venyttelystä tai yrittää venytellä liikaa (tässä tarkoitan sitä, että käyt läpi koko kropan) kerralla, sillä sitä ei takuulla jaksa ylläpitää. Jos spagaatti on sun tavoite, silloin kannattaa keskittyä niihin spagan vaatimiin ns. "ongelmalihaksiin", jotka mulla ainakin ovat takareidet, lonkankoukistajat ja sisäreidet. Älä kuitenkaan venyttele pelkästään näitä lihaksia, vaan muista kokonaisvaltaisuus sekä vastakkaisuus: jos venyttelet takareisiä niin venyttele myös etureidet.
      Löysin hyviä ohjeita spagaa varten eräästä blogista, ja tässä siihen linkki:
      http://a-rou.fitfashion.fi/2013/09/19/vinkkeja-joiden-avulla-opit-spagaatin/

      Tsemppiä sulle venyttelyyn :)

      -Heidi

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta