20. joulukuuta 2013

Asiaa

Satuin löytämään tämän Ballerina Guru -blogin sattumalta Facebookista, ja törmäsin varsin hyvään tekstiin, jossa kumotaan kaikki ennakkoluulot ja väitteet Gaynoreihin liittyen.
Tiedän kyllä olevani täysi Gaynoreiden puolestapuhuja, mutta olen löytänyt niistä itselleni loistavat luottotossut, joten haluan välittää sanaa eteenpäin.

Tästä pääset lukemaan ko. tekstin!

Kyselyjä on tullut liittyen näytösvalmisteluiden teksteihin. Uusin - ja viimeisin - osa tulee ihan näinä päivinä, kunhan saan kuvat värkkäiltyä.
Vastauksena siihen, miksi kirjoitan ne näytösvalmistelutekstit niin myöhässä, on se turhanpäiväinen kiire: koulun kanssa on pitänyt liiallista kiirettä kaikkien arvosteltavien kotitöiden ja tenttien suhteen, Doora on vaatinut oman osansa, treenit ovat vieneet aikaa ja sitten, pitkän odotuksen jälkeen poikaystäväni palasi Kiinasta itsenäisyyspäivänä.
Mutta nyt kun loma on jo alkanut, on enemmän aikaa omistautua blogillekin. So don´t worry :)

olin kerran treenaamassa

12 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Hei,

    käytiin tänään ostamassa ne kovakärkiset, mut nyt kotona mitä oon testannu niin vasemman jalan pikkuvarpaaseen sattuu. Mieti, että voisiko teippi auttaa?

    VastaaPoista
  3. Satua:
    Kiitti, käyn tsekkaamassa! :)

    O..:
    Ostitko millaiset pehmusteet tossujen kanssa käytettäväksi?
    Veikkaan, että koska et ole ennen käyttänyt kovakärkisiä, niin siksi saatat tuntea kipua, mutta se hälvenee käytön mittaan. Mutta jos kipu kovin haittaa, voit toki kokeilla esimerkiksi teippausta. Mä olen ostanut Piruetista Bunheadin varvasteippiä, joka käytännössä on kuin maalarinteippiä. Apteekista saa pehmeää, hieman kangasmaista teippiä, joten voit kokeilla niillä teippailla arkoja, etenkin hankautuvia kohtia.
    Itse olen todennut Jelly tipsit todella loistaviksi ns. lisäpehmusteiksi! Silkkirummusta löytyy kahta eri mallia: Jelly Tips, näitä käytän isovarpaissa Gaynoreiden kanssa (http://silkkirumpu.fi/index.php?p=jelly_tips_bh1050) sekä Jelly Toes -pehmusteita, joita voi laittaa esim. pikkuvarpaaseen (http://silkkirumpu.fi/index.php?p=jelly_toes_bh1025). Mulla on nuo molemmat käytössä, ja suojaavat kyllä hyvin. Niiden sisällä on geeliä, ja ulkopinta on kangasta, ja etenkin nämä Jelly toesit voi leikata just sen mittaiseksi kun tarvitset.

    -Heidi

    VastaaPoista
  4. Moikka,

    Me otettiin tämmöiset http://www.silkkirumpu.fi/index.php?p=ouch_puch_jr_large_bh1095

    Niin, merkkihän tossuissa olikin Maya 1, mut niitähän pitää aika paljon pehmittää?

    P..

    VastaaPoista
  5. Tossujen pehmitys riippuu useammasta eri seikasta. Kuinka kovat tossusi ovat (ilmoitetaan S, M tai H), kuinka taipuisat ja vahvat nilkat omaat?
    Mä olen Grishkoja pehmitellyt niin, että tossu jalassa olen rullannut demi pointeen niin, että saan sen kohdan pehmitettyä ja rullaus demi pointeen onnistuu. Sitten tossu jalassa nousen kärjelle ja katson jalan kaaren korkeimman kohdan (päkiän ja kantapään välissä), laitan peukaloni tossun pohjaan merkiksi ja käsin taivutan pohjaa molempiin suuntiin niin, että pohja pehmenee tuosta kaaren korkeimmasta kohdasta.
    Kannattaa tsekata tämä video: https://www.youtube.com/watch?v=HgU8brwgUlc

    Älä kuitenkaan heti alkuun pehmittele ihan liikoja; tärkeintä on, että pääset sulavasti rullaamaan kärjelle. Mä olen tehnyt usein niin, että olen tossut jalassa noussut demi pointeen, ja sitten käveleskellyt ympäriinsä demi pointessa, jolloin tossu pehmenee juuri oikeasta kohdasta.
    Pohjan pehmitys on tärkeää, mutta jos sulla on taipuisat nilkat, niin älä liikaa pehmitä, muuten ei tossu tue tarpeeksi.

    Tsemppiä sulle pehmittelyyn :)

    -Heidi

    VastaaPoista

  6. Moi!
    Oon lomalla Ja sitten kun tulen kotiin niin olis ehkä jo samalla viikolla pääsykoe balettioppilaitokseen. Sitä ennen olis pari tanssituntia. Mietin, että miten voisin treenata ettei kunto pääse rapistumaan? Esim kuinka voisi harjoitella hyppyjä, kun tilasta on puutetta? Entä mitä venytyksiä suosittelet? Kiitti etukäteen ja terveisiä Thaimaasta! Sun blogisi on paras!!!!!

    VastaaPoista
  7. Heippa L!

    Tarkoittanet siis, ettei balettikunto pääse rapistumaan loman aikana.
    Sun kannattaisi keskittyä harjoittamaan tekniikkaa, mutta myös tanssillisia sarjoja, esim. adagioita ja allegroita.
    Tilanpuute tietty rajoittaa hyppyjen harjoittelua, joten suosittelen, että keskittyisit harjoittamaan sauteja sekä echappeita, ja näissä kiinnitä erityistä huomiota nilkkojen ojennuksiin, käsien liikkeisiin sekä pään ja katseen suuntaan, sillä omat opettajat ovat kertoneet, kuinka tärkeitä nämä pikkuseikat ovat hypyissä ja paljastavat armotta, jos tanssija ei hallitse hyppyjen lisäksi myös käsien ja pään käyttöä.
    Grand jetén treenaus voi olla hankalahkoa pienessä tilassa, mutta ota kaikki mahdollinen tila käyttöön - esimerkiksi ranta tai uima-altaan ns. patio ovat hyviä keinoja harjoitella grand jetétä.

    Perus fyysistä kuntoa voit ylläpitää hyvinkin lenkkeilyllä sekä erityisesti pilates-tyylisillä keskivartalon treeneillä, nimittäin erittäin vahva coren lihaksisto on kaiken a ja o.

    Suosittelen, että jatkat niillä venytyksillä, jotka olet todennut itsellesi hyviksi ja tärkeiksi.
    Venyttele jalkojen lisäksi myös selkää, corea sekä käsivarsia.
    Alavartalon venytyksissä kannattaa keskittyä ehkä eniten pakaroiden, etu- ja takareisien, lonkankoukistajien, pohkeiden sekä nilkkojen venytyksiin.
    Sekä ns. normaali sekä sivuspagaatteihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, sillä spagaatit auttavat mm. grand jetéssä.
    Supertehokas venytys on sellainen, että pidät esim. vasemmalla kädellä kiinni tangosta, ja oikealla kädellä otat kiinni vasemman jalan jalkapohjasta. Tee tukijalalla demi plié ja nosta samalla vas. jalka kätesi avulla ensin eteen ja pidätä venytys hetki. Tee sitten sama, mutta nosta venytettävä jalka sivulle. Kun olet tehnyt nämä venytykset demi pliéssä, oikaise tukijalka, ja toista venytettävällä jalalla harjoitus nyt niin, että nilkka on ojennettuna ja koeta nostaa jalka niin korkealle kuin saat; toista sama myös sivulle.

    Toivottavasti mun sepustuksesta oli sinulle yhtään hyötyä :>
    Tsemppiä sulle hurjan paljon pääsykokeisiin! Itsekin haaveilin hakevani sinne, mutta kokemusta ei ollut tarpeeksi, mutta ikää oli sitäkin enemmän :/

    Hyvää joulua sinulle! Ja kiitos todella paljon kehuistasi, lämmitti sydäntä saada lukea niin ihanan kommentin! :)

    Terkuin Heidi

    VastaaPoista
  8. Moi! Tämä ei nyt varsinaisesti kuulu postsukseen, mutta ajattelin kysyä sun mielipidettä. Eli oon nyt balettia tanssinut vähän päälle kolme vuotta joista kaksija tämä vähän päälle kärjillä. Harjoitellaan nyt tunnilla melko vaikeaa sarjaa joka menee näin : 1. Demi plie josta piruetti 2. Jalan ojennus ylös lähes 180astetta--> piruetti--> sama ojennus 3. Sissone ouverte josta piruetti--> taas 180asteen ojennus... Piruettien jälkeen kun nuo ojennukset kärjillä tehdään ei toinen ylhäällä oleva jalka saa osua maahan vaan tasapaino pitää pitää...ensimmäisessä piruetin jälkeisessä ojennuksessa vielä tasapaino pysyy mutta seuraava onkin Se ongelma tuon sissone piruetti yhdistelmän jälkeen kun ei siinäkään välissä saa jalka maata koskea...minulla on sanshan legende kärkkärit ollut kokoajan koska ne tukevat varvasta ja nilkkaa hyvin, tuossa sarjassa ne eivät vaan pidä mua kasassa. Voisiko ongelma olla vielä liian huterassa kärkkärityössä vai ihan tasapainon puutteessa? Mulla yksinkertasesti nilkka ei vikaa sarjan osaa tahdo kestää! Miten Sä harjottaisit nilkkoja jotta niistä tulisi vahvemmat ja mitä mahdollisesti tekisit tossuille? (:

    VastaaPoista
  9. Hei Ano,

    Mä en osaa neuvoa liittyen tuohon sarjaan, mutta näin äkkituntumalta ajatellen tuo sarja vaatii nilkoilta paljon voimaa, keskivartalolta apua ja hyvää tasapainoa. Uskon, että opettajasi kiinnittää huomiota vartalon ns. ylösvetoon, eli kärjellä "think up", vedä itsesi niin ylös kuin voit kuitenkaan esim. hartioita jännittämättä ja nostamatta korviin.

    Mä luotan ihan perus releveihin nilkkojen vahvistamiseksi. Tossut jalkaan ja releveitä releveiden perään ensimmäisessä, toisessa, neljännessä, viidennessä ja kuudennessa asennossa, välillä näiden järjestystä vaihdellen (esim. neljännestä ensimmäiseen x 4, neljänteen x 3, sulku viidenteen).
    Tosi tehokas ja yksinkertainen keino on yhden jalan relevét tangossa. Esim. oikealla jalalla tehtäessä vasen jalka takana coud de pie:ssä, ja aloita ensimmäisessä asennossa demi pliéstä ja ponnista suoraan kärjelle ja takaisin (rullaten) demi pliéhen. Kun teet yhden jalan relevéitä pidä huoli siitä, ettet kiskaise itseäsi kädellä ylös, vaan nilkkasi tekee sen työn; muuten treenistä ei ole hyötyä.
    Myös jumppakuminauhalla tehtävät flex-point -harjoitukset on tosi hyviä ja tehokkaita. Linkitän tähän videon, sillä siinä on hyvin neuvottu erilaisia harjoituksia: http://www.youtube.com/watch?v=Jx3KXVdEXjo

    Jos teet kärjillä noita relevéitä, kiinnitä huomiota aukikiertoon; kärjillä helposti kantapäät työntyy taakse, jolloin aukikierto häviää. Katso peilin kautta, että kantapäät ovat kärjellä oltaessa vastakkain (niin paljon kuin mahdollista), sillä kärjellä aukikierto jää usein tosi vajavaiseksi ja kantapäät repsottavat taaksepäin.

    Kannattaa kysyä opettajaltasi, josko hänellä olisi hyvää neuvoa annettavaksi - hänellä on ensiluokkaiset tiedot ja osaa soveltaa niitä oppilailleen.
    Tsemppiä sulle harjoitteluun :)

    -Heidi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti kauheesti tosta jumppakuminauha vinkistä, pitää kokeilla! Ja releveita olenkin tehnyt, ovat todella hyvää treeniä(: ja tosiaan opettajani juuri neuvoo tuota sarjaa tehdessä, että keskivartalon tuki pitää lähteä jo polvesta ylöspäin aina kaulaan asti..vatsalihakset ja ristiselkä tiukkana, mutta kumminkin liikkeen mukana rentoina, pohkeesta sitten lisätukea nilkalle ja ylhäällä nilkka rennoksi. No ehkä Se tuosta pienellä harjoittelulla ja vinkkien kysymisellä onnistuu.. (: kiitti sulle vastauksesta!

      Poista
    2. Nuo olivat tuohon sarjaan sulta heidi tosi hyviä ohjeita, mutta ihmettelen vain, miten noin vähän tanssiva tekee tunneilla jo noin haastavaa sarjaa! Tietenkin se on mahdollista en sitä sano, mutta luulisin että jos sarja ei onnistu niin se johtuu ihan siitä että ei vielä osaa vartaloaan tarpeeksi noihin ojennuksiin ja nilkan tukeen soveltaa... Heidille vielä kysymys: miten venyttäisit revähtänyttä reittä\pohjetta? Ja että käytkö muun balettiharjoittelun lisäksi esim. lenkeillä tai harrastatko muuta kuntoilua? T. eri ano kuin yllä

      Poista
  10. Heip Ano,

    En menisi venyttämään venähtänyttä lihasta ihan heti, vaan on syytä pitää muutama päivä lepoa venähdyksen jälkeen. Pitempää lepoa, esimerkiksi viikkoa, ei kovin suositella, koska lihas surkastuu jo viikossa; lyhyt lepo vähentää mm. tulehdusta alueella. Yleensä 3-4 päivää on ainakin itselläni ollut sellainen tauko, jonka jälkeen olen varovaisesti lähtenyt käyttämään lihasta kipuja kuunnellen.
    Reittä/pohjetta kannattaa venytellä alkuun hyvin varovaisesti ja höllätä heti, kun kipuraja lähenee. Lisäksi kannattaa venytellä asteittain, sillä venähtänyt lihas ei pysty palautumaan samalla tavoin kuin terve lihas, ja helposti seuraa isompia vahinkoja.
    Eli pieniä, asteittain lisättäviä venytyksiä sekä kylmä ja lepo, niin saat parhaimman tuloksen.

    Mä en hirveästi baletin lisäksi harrasta muuta kuntoilua, koska - ironista kyllä - mun kroppa ei kestä. Koiran kanssa kyllä tulee joka päivä käveltyä ja silloin tällöin lenkkeilen ja satunnaisesti käyn kuntosalilla. Mun lonkat tulehtuvat todella herkästi, jos liikun liikaa, joten koiran kanssa ulkoilun ja hyötyliikunnan lisäksi en kamalasti treenaa muuten.

    -Heidi

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta