9. maaliskuuta 2013

Tanssikirjallisuutta

Balettomaanina harrastan balettia kaikilla tavoilla: tanssimalla, katselemalla, kuuntelemalla, kirjoittamalla ja lukemalla.
Olen tehnyt aiemmin postauksen tanssileffoista (täällä) ja päätin, että nyt on vuoro tanssikirjallisuuden. Baletin ja tanssin mainitsemia kirjoja on lukemattomia - useimmiten löytyy kaunokirjallisuudesta, jossa on kuvailtu jotakin henkilöhahmoa esimerkiksi tanssijana, mutta itsessään balettikirjallisuutta on verraten vähän. Kirjoja löytyy fiktiivisiä kaunokirjallisia romaaneja, tositarinoihin perustuvia elämäkertoja sekä tietokirjallisuutta. Jälkimmäisimmästä sarjasta kirjoja löytyy paljon, ja ainakin itse olen huomannut että balettiaiheisesta kaunokirjallisuudesta on pientä pulaa, joten esittelen tässä omat suosikkini balettikirjallisuudesta.

Kaunokirjallisuus

1. Mary Mackey - Elämän tanssi


"”Ihminen on aina halunnut lentää, Nataša. Sinun täytyy joka hetki olla Joutsenkuningatar. Sinun täytyy joka hetki olla puhdas rakkaus, joka tanssii.”

Nämä ovat Madame Rotsinan eväät oppilaalleen Natašalle, kun tämä tuntemattomana kuusitoistavuotiaan lähtee kaukaisesta Arkangelista Pietarin Keisarilliseen balettiin. Ja Nataša hurmaa sekä Pietarin vaateliaan yleisön että suuriruhtinas Aleksein, hän rakastuu eliniäkseen ja kohtalokkaasti partneriinsa Sergei Maksimoviin, hän tanssii unohtumattomasti keisarillisen Venäjän viimeisessä Joutsenlammen esityksessä. Sitten kaikki muuttuu, tulevat Pariisi, Lontoo, New York…

Tatjana, hänen nuorin tyttärensä ja synnynnäinen tanssijatar, on perinyt aidon venäläisen sielun ja kiihkeyden. Hänen yleisönsä on maailmanlaajuinen, se ulottuu Hollywoodista Kauko-Itään. Mutta kohtalo ei ole hänelle suopea, hänen uransa katkeaa odottamattomasti.

Alysa, Tatjanan kaunis tytär, löytää jo varhain baletista saman kuin Nataša, se on hänelle enemmän kuin taidetta ja viihdettä, se pystyy antamaan elämälle sisällön. Tai tuhoamaan sen kokonaan…

Tämän lumoavan kirjan sivuilla tuliset tanssijat elävät kiihkeää naisenelämäänsä, saavuttavat suuret voittonsa mutta kokevat myös pettymyksiä. Heille mikään ei tule ilmaiseksi eikä mikään ole itsestään selvää, heidän antautumisensa niin elämälle kuin taiteelle on ehdotonta."

Ehdoton suosikkini balettiaiheinen kirja! Tämän jaksaa lukea yhä uudestaan ja uudestaan läpi, kyllästymättä!
Kirjan tapahtumat sijoittuvat pääosin 1900-luvun alkuun ja päättyvät 1970-luvulle, kertoo kolmen sukupolven ballerinoista. Etenkin alun ja puolivälin tapahtumat Venäjällä ja elämää vallankumouksen ja ensimmäisen maailmansodan aikaan ovat vaikuttavia. Tosin ensimmäinen lukukerta oli hieman raskas juuri näistä historiallisista tapahtumista - en ole koskaan ollut mikään historian asiantuntija, mutta tässä kirjassa auttaa todella paljon baletin historian tunteminen. Mariinski-teatteri, Djagilevin Ballets Russes... suosittelenkin, että tätä kirjaa lukiessa kannattaa pikkasen selata sekä Ballets Russesia että ihan baletin historiaa läpi, niin lukeminen voi olla helpompaa. Toisaalta, vaikka Venäjän vallankumouksella on melko suuri asema tässä kirjassa, täytyy muistaa, että kirja ei perustu historiallisiin tapahtumiin ja kirjan henkilöt joitakin tunnettuja nimiä lukuunottamatta (Djagilev, Nizinski ja Balanchine) ovat puhtaasti keksittyjä (lainattu kirjan kansisivulta).

Se, mikä tästä kirjasta tekee ylivoimaisen suosikin, on baletin tuntemus. On paljon kohtauksia, joissa on kuvailtu esimerkiksi opetustilannetta ja ihan oikeita termejä, tai kuvailtu, miten tanssija tanssii tietyt liikkeet. Teksti on uskottavaa baletillisesti, todellakin kirjailija tietää, mistä kirjoittaa.
Ihana kirja, jota todella suosittelen luettavaksi!


2. Norma Harris - Caligari

"Baletin tarunhohtoista maailmaa hallitsee Caligari, loistavien tähtien luoja. Kolme ihastuttavaa nuorta naista kilpailee hänen koulutuksessaan paikasta auringossa: Dorsey, lahjakas mutta epävarma kaunotar, joka elää veitsenterällä. Shane, jonka on tehtävä vaikea valinta uran ja rakkauden välillä. Alexandra, jolle baletti on koko elämä, vaikka se merkitsisi luopumista kaikesta muusta.
Heidän tiensä kulkee parrasvaloista ja suosionosoituksista näyttämön takaisiin juonitteluihin, ihmissuhteiden ongelmista täydellisyyteen - menestykseen, jonka ainoastaan Caligari voi heille suoda.
Entisen balettitanssijan kirpeän todenmukainen, syvästi koskettava romaani, joka vie lukijan suoraan parrasvaloihin - ja niiden taakse."

Tämä on myös erittäin hyvä balettikirja, täynnä todenmukaisia, jopa järkyttäviä tapahtumia. Keskittyy erään balettiseurueeseen ja seuraa tässä seurueessa tanssivaa kolmea tyttöä. Kirja kertoo loistavasti, millaista pirullista kilpailua, täydellisyyden tavoittelua, toisten sabotoimista ja rumia salaisuuksia.
Myös tässä on erittäin hyvä baletillinen tietotuntemus, joka näkyy mm. termeinä ja hyvinä tanssikohtauksien kuvailuna.
Suosittelen lämpimästi!


Grishkon signeerattuja tossuja kuolinvuoteellaan
3. Nora Roberts - Tanssiaskelin 

"Ruth Bannion oli aina halunnut tanssijaksi. Hän ei ollut säästellyt vaivojaan ja hänellä oli ollut onni saada erinomaiset opettajat – sokeriksi pohjalle itse Nikolai Davidov. Läpimurto oli ovella. Ruth tanssisi intohimoisen ja ylpeän mustalaistytön pääroolin Davidov partnerinaan.
Kaksi mestarillista tanssijaa kilvoitteli kohti täydellistä suoritusta. Sielu (ja varpaat) vereslihalla he hioivat yhteistyötään estradilla. Yhteenottoja ei voinut väistää, sillä kumpikin halusi pitää oman päänsä, ja kummallakin oli temperamenttia vaikka muille jakaa. Lisäksi roolihahmojen kiihkeät tunteet uhkasivat sekoittua heidän omiinsa ja sotkea pakkaa vain lisää…"

Itse asiassa Roberts on kirjoittanut kaksi balettiaiheista romaania, toinen on Rakkauden tanssi ja toinen tämä Tanssiaskelin, ja nämä kaksi kirjaa ovat itse asiassa duologisia keskenään, eli Rakkauden tanssi on tämän Tanssiaskelin -kirjan ensimmäinen osa.
Rakkauden tanssi kertoo Ruth Bannionin opettajasta Lindsay Dunnesta ja tämän elämästä yrittäessään jatkaa tanssinopettajana ammattilaistanssijan uran kaaduttua vanhempiensa pahaan onnettomuuteen. Dunne tapaa Seth Bannionin sekä tämän sukulaistytön Ruthin, joka on epäilemättä Lindsayn lahjakkain uusi oppilas. Lindsayta houkuttelee tämän ex-partneri Nikolai Davidov takaisin New Yorkiin erääseen produktioon, ja rakkauteen pettynyt Lindsay suostuu. 
Ja Tanssiaskelin on sitten jatkoa tälle kirjalle, keskittyen kuitenkin Ruthiin.

Hyviä kirjoja, mutta baletillisesti erittäin tönkköä. Roberts on tunnettu romanttinen kirjailija, eikä hän balettitermeistä taida tuntea muuta kuin arabeskin, sanan varvastossut ja kipeät varpaat.

4. Danielle Steel - Isoäiti Dan

Tämä romaani kertoo siitä, kuinka eräs nainen löysi isoäitinsä kirjeitä sekä laatikon, jossa oli tämän isoäidin vanhat kärkitossut sekä joitakin baletin ohjelmalehtisiä (Joutsenlammesta, totta kai) sekä venäjänkielisiä rakkauskirjeitä.
Käy ilmi, että tämä isoäiti - Danina - oli Pietarin baletin ballerina, joka oli kaikkea: silmittömän kaunis, silmittömän lahjakas, silmittömän sitoutunut balettiin - mutta silmittömän rakastunut tsaarin perheen lääkäriin, ja sitä ei Pietarin baletin johtajatar voinut sietää.
Lahjakas ja nuori Danina joutui taistelemaan rakkauden ja baletin välillä, tekemään ratkaisun, joka viimein tapahtui loukkaantumisen muodossa, ja Danina joutui lopettamaan tanssimisen. Vallankumouksen aikaan hän joutui pakenemaan maasta.

Tämä kirja on Robertsin kanssa samaa maata: romantiikkaa, tosin tämä kirja on huomattavasti pehmeämpää kirjallisuutta kuin Robertsin. Ns. oikeaa balettia on turha etsiä, tässäkin kirjassa termisyys jää ainoastaan arabeskiin. Adjektiivejä löytyy enemmän kuin laki sallii, etenkin superlatiiveja tämän esimerkin tyyliin: "hän oli niin kaunis, kaikkein kaunein, lahjakkain, niin nuori..." Minua tämä ärsyttää niin paljon, mutta tämä adjektiivien ylikäyttö on tunnusomaista Steeliä.
Kirjassa baletti on enemmän sivu- kuin pääosassa. Kuitenkin suosittelen lukemaan edes kerran.

5. Kirsti Kuronen - Piruettiystävyys

14-vuotias Elli on balettia harrastava perfektionisti, jonka paras kaveri Doris on kaikkea, mitä Elli haluaisi olla: iloinen, itsevarma, lahjakas, laiha ja kaunis. Elli saa roolin balettikoulun Pähkinänsärkijästä ja aloittaa armottoman treenauksen rooliaan varten. Samaan aikaan hän tutustuu Tuukkaan, joka tuntuu olevan kiinnostunut Ellistä juuri sellaisena kuin hän on. Epävarma Elli ei kiintymykseen usko vaan jatkaa treeniään - kunnes on pakko lopettaa."

Tämä kirja on nuorten romaani, mutta itsessään kirjan syvempi sanoma toimii kaiken ikäisillä. Epävarmuus ei ole nuorten teini-ikäisten etuoikeus, vaan siitä kärsii jokainen. Kirjassa epävarmuus on hyvin suuressa roolissa ja tässä myös näytetään, miten se kirjan päähenkilöllä johtaa jopa syömishäiriöön saakka.
Baletillisuutta kirjasta löytyy, Ellihän harjoittelee joulun Pähkinänsärkijään balettikoulussaan.
Suosittelen!

Lisäksi löytyy sellainen, kuin Hei Sandor, täällä Ida (Sara Kadefors).
Ruotsalainen romaani balettitanssija Sandorista, joka on kaikkea muuta kuin suosittu Ida.
Kirjassa baletti pysyy hyvin mukana, tosin kuitenkin sivuosassa. 

Uusimpana löysin suomalaisen Siiri Enorannan Gisellen kuoleman.
Tämä ei ole varsinainen balettikirja, vaikka balettikin on eräänlaisessa roolissa tässä. Yläastelainen Linnea on ollut Ruotsissa balettikoulussa, tarkoitus oli valmistua ammattitanssijaksi, mutta loukattuaan polvensa grand jetén yhteydessä katkesi tanssijanura ja haaveet.
Kirja on kirjoitettu Linnean isoveljen Joelin näkökulmasta, ja täytyy sanoa, että itse en ole pahemmin innostunut tästä kirjasta. En tykkää kirjailijan kirjoitustyylistä, jotensakin liian abstrakti minun makuuni.

Gelsey Kirkland


Elämäkertakirjallisuutta sitten löytyykin.
Itse tykkään ehdottomasti eniten Gelsey Kirklandin Ballerinan kuolemantanssista.
Yksi 1970-1980-lukujen kuuluisimmista ballerinoista, legendaarisen Mikhail "Misha" Baryshnikovin partneri ja eräänlainen rakastaja, on itse kirjoittanut tämän kirjan, joka kertoo Kirklandin elämästä alusta lähtien. Kirklandin tarina on aika raju: epäonnistuneita suhteita, rajua epävarmuutta niin itsestään kuin tanssistakin, plastiikkakirurgiaa, syömishäiriöitä sekä huumeongelmia. Gelsey Kirkland ei kaunistele asioita, vaan kertoo ne suoraan.
Suosittelen tätä kirjaa todella!

Myös Toni Bentleyn Tanssijan talvi on hyvä kirja, jota suosittelen lukemaan. Kirja on hieman päiväkirjatyylinen tosikertomut NYCB:n ballerinasta, joka 22-vuotiaana koki joutuneensa tulleen elämänsä käännekohtaan suhteessa balettiin ja tulevaisuuteensa.
Kirja kertoo, millaista on olla ballerina yhdessä maailman arvostetuimmassa balettiseurueessa.
Kirjassa hän etsii ja kysyy syitä käännekohtaan tällä taiteenalalla, josa ihminen todella herkästi erakoituu muista ihmisistä.

Maija Plisetskajan omaelämäkerta on myös luettavan arvoinen kirja.

Tietokirjallisuutta löytyykin sitten urakalla, ja yksi parhaimmista on ehdottomasti Piruetti - baletin perusteet (Sandra Noll Hammond).


"Piruetti - Baletin perusteet on aikuiselle baletin harrastajalle tarkoitettu perusteos, joka sopii niin aloittelijalle kuin pidempäänkin tanssineelle. Kirja esittelee ja selittää klassisen baletin tärkeimmät asennot ja liikkeet, antaa käytännön ohjeita tanssiharrastuksen aloittajalle ja tutustuttaa lukijan myös ammattimaisen baletin maailmaan.

Tekniikkaluvuissa käydään läpi tankotyöskentelyn ja keskilattiaharjoitusten perusperiaatteet ja ranskankieliset balettitermit. Liikkeitä havainnollistaa selkeä ja runsas piirroskuvitus. Varsinaisten balettiharjoitusten lisäksi kirjassa käsitellään myös tanssijalle sopivaa kehonhuoltoa ja fyysisen kunnon ylläpitoa.

Historiaosuudessa keskitytään baletin tekniikan kehitykseen menneinä vuosisatoina sekä tärkeimpiin opettajiin, esiintyjiin ja koreografeihin, jotka ovat olleet muokkaamassa baletin teknistä ja taiteellista traditiota."

Suosittelen tätä kirjaa ehdottomasti ykkösenä baletin tietokirjallisuudesta!
Iso osa tietokirjoista ovat englanniksi, ja etenkin aloittelijalle termistö ja niiden kuvaaminen (kirjallisesti) voivat aiheuttaa isommankin pähkinän purtavaksi, joten siksi tämä kirja on loistava - myös pitempään tanssineellekin.
Erittäin hyvää on myös se, että kirjassa käydään läpi muutakin kuin liikkeitä ja termistöä. Mm. pukeutumista, tunnin sisällöstä, baletin historiasta, tanssijan kehosta niin psyykkisesti kuin fyysisesti (vammoja käsitellään myös, mikä on todella plussaa!), ruokailutottumuksia ja ei-niin-normaaleja tottumuksia, millaista baletti on ammattina, sekä pieni opas balettiesityksestä ja sen katsomisesta. Myös muita baletin ammatteja käydään läpi ihan opettamisesta vapaaehtoistyöhön.
Suosittelen!

Englanninkielisistä oppaista suosittelen kahta kirjaa: Royal Balletin tanssijan Darcey Busselin kirjoittama The Young Dancer sekä Brian Shawin First Steps in Ballet.




Nimensä mukaisesti The Young Dancer on tarkoitettu hieman nuoremmille, mutta opas käy myös vähän vanhemmallekin. Kirjassa käydään tärkeimmät termit ja liikkeet läpi sekä tytöille että pojille, kuvat ovat selkeitä ja liikkeet selitetty vaihe vaiheelta sekä kuvin että sanoin. Kirjassa on kerrottu hieman myös monista eri baleteista, selitetty millaista on koreografiointi yleensä, eri tanssimuotoja, balettinäytöksen muodosta ja valmistautumisesta, sekä itse Busselin päivästä ballerinana.
Tämä on hyvä ja selkeä kirja, jota kelpaa lukea.

First Steps in Ballet on tarkoitettu aikuisemmalle tanssijalle. Perusliikkeet ovat hyvin selitetty ja kuvitettu, kärkityöskentelystä on oma osansa, samoin pas de deuxista. Kirjassa on plussaa se, että tässä on hyvin perusteellisesti kerrottu useista eri baleteista, samoin kuin puvustuksesta ja koreografioista.
Tämä opus ei ole niin "lapsekas", mutta infoa löytyy!

Nämä kirjat, jotka olen tässä maininnut, ovat vain esimerkkejä joista itse tykkään erityisesti.
Onko teillä mitään (baletti)kirjasuosikeita?

Darcey Bussel Royal Opera Housen backstagella

4 kommenttia:

  1. Hei, pidän todella paljon blogistasi (: Se on todella ihana ! Mulla olisi pieni kysymys. Olen vasta aloittanut aikuisbaletin, mutta olen todella koukussa.

    Etsin netistä sopivaa yläosaa tunnille ja huomasin sukkahousuissa eroja. Siis osa on normeja, mutta jossain on aukko jalkapohjassa. Mikä rooli aukolla on ?

    Kiitos paljon etukäteen (:

    VastaaPoista
  2. Hei Anonyymi!

    Hyvä kysymys tuo sukkahousukysymys!
    Itsessään sukkahousuilla (tai trikoilla) ei eroa juurikaan ole, denierit ovat kutakuinkin samoja, väreissä on tietenkin joitakin eroavaisuuksia, mutta tuo pohja-aukko on sellainen, jota ei kaikista malleista löydy.
    Jalkapohjassa oleva aukko mahdollistaa sen, kun kärkitossuja käytettäessä hyvin monet käyttävät erilaisia ouch poucheja (silikonisia, geelisiä jne.) tai esim. geelisiä varvassukkia, niin tuo aukon ansiosta pystyy laittamaan varvassuojan/silikonisen suojan paikoilleen, ja siihen päälle kun sujauttaa sukkahousun jalkaterän osan, niin jalka menee vaivattomasti kärkitossuun. Kankaalla päällystetty geelinen ouch pouchin voi laittaa suoraan sukkahousun päälle, mutta silikonista ei, koska silikonia on hankala saada tossuun (on sen verran nihkeä/tahmea). Eli siis kärkitossuihin tarvittavien pehmusteiden takia on nuo pohja-aukolliset trikoot.

    -Chandra

    VastaaPoista
  3. Hei
    Balettikirjoista: pienenä balettikoululaisena luin monta kertaa Jean Richardsonin Miiru-kirjat, jotka kertovat tytöstä, joka muuttaa Lontooseen isotätinsä luo koska haluaa opiskella balettia. Kirjoja on ainakin kolme. Gelsey Kirkland on kirjoittanut myös toisen osan Ballerinan kuolemantanssiin, en tiedä onko sitä suomennettu, vielä en ole saanut sitä käsiini. Luen itse paljon englanniksi, Meredith Danemanin kirja Margot Fonteyn ja Julie Kavanaghin kirja Rudolph Nureyev ovat perusteellisia elämäkertoja. Toni Bentleyn Tanssijan talvi on kestosuosikkini.

    Leena

    VastaaPoista
  4. Hei Leena!

    Tanssikirjallisuutta löytyy paljon, ja kiitos sinulle, että kerroit lisää balettiaiheisia kirjoja.
    Anne-sarja on myös melko "kuuluisa" kirjasarja, vaikkakin enemmän nuoremmille tarkoitettu.
    Postauksessa kuitenkin esittelin niitä kirjoja, jotka ovat minun suosikkejani. Mutta kiitos sinulle lisäinfosta! :)

    -Chandra

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta