2. syyskuuta 2012

Rakkautta Veronassa

English National Ballet:n tanssijat Daria Klimentova ja Vadim Muntagirov Romeossa ja Juliassa

Shakespearen näytelmä Romeo&Juliet on tuotu näytelmälavoilta ja valkokankaalta Suomen Oopperan lavalle ensimmäisen kerran balettina 15.11.1996, ja nyt on saatu nauttia ko. esityksestä elokuun ajan. Tämä vaikuttava baletti on John Crankon käsialaa, musiikki Prokofjevin ja itse toteutus Jane Bournen.

Romeo&Juliet sijoittuu Veronan kaupunkiin joko keskiaikaan tai varhaisrenessanssiin. Tuohon aikaan kaupunkia hallitsi prinssi (baletissa ei prinssiä ole, vaan Veronan herttua) ja suurilla ja mahtavilla perheillä oli ylin valta, heistä kuuluisimmat olivat Montaguet (Romeon suku) ja Capuletit (Julian suku). Avioliitot olivat yhteiskunnallisesti merkitsevässä asemassa ja sopimusavioliitot hyvin yleisiä, kuten Julian tapauksessa: neitonen on 14-vuotiaana luvattu kreivi Parisille, mutta salaperäinen ja hurmaava Romeo vie Julian sydämen tämän kuokkiessa Capuletien järjestämiä juhlia.
Näiden kahden romanssi liehahtaa nopeasti, heidät vihitään toisessa näytöksessä, mutta Romeon täytyy lähteä Veronasta, koska Julian serkku Tybalt ja Romeon ystävä Mercutio ajautuvat kaksintaisteluun Mercution surmaten Tybaltin. Capuletit ja Montaguet kilpailivat koko ajan asemastaan, ja Veronan herttuahan oli aiemmin ilmoittanut, että mikäli levottomuudet näiden kahden perheen välillä jatkuvat, on herttuan rangaistava heitä. Koska rangaistus saattoi olla jopa kuolema, Romeon oli lähdettävä.
Romeon lähdettyä Capuletin kreivi ja kreivitär esittelevät tyttärensä Julian kreivi Parisille - tulevalle aviomiehelleen. Julia kieltäytyy jyrkästi, ja ryntää hädissään isä Lorenzon luokse, jolta hän saa valekuoleman aiheuttavaa rohtoa. Suunnitelma on yksinkertainen: Julia teeskentelee suostuvansa sovittuun avioliittoon, nauttii rohdon ja hänet löydetään valekuolleena hääpäivänään.
Romeo ei tiedä Julian valekuolemasta - hän uskoo tosissaan Julian kuolleen, rientää Capuletien hautakammioon jossa hän tapaa kreivi Parisin ja surmaa tämän, ja iskee tikarin omaan sydämeensä. Samalla Julia kuitenkin herää, löytää kuolleen Romeon vierestään ja päätyy surmaamaan itsensä Romeota syleillen. Hehän vannoivat ikuista rakkautta ja uskollisuutta toisilleen aiemmin, eivätkä he voineet elää ilman toisiaan, joten eikö tuonpuoleisessa oleminen ole ikuista? Ja loppujen lopuksi, ainakin pidemmän päälle.



Romeon roolin tanssinut Michal Krcmár oli todella huikea Romeona - vahva ja vakuuttava. Tämä nuorukainen on teknisesti taitava tanssija, mutta myös todella karismaattinen ja suorastaan hurmaava. Välillä olin huomaavinani joitain pienenpieniä virheitä, mutta kiitos Krcmárin vahvan Romeomaisuuden, nämä pienet lipsahdukset eivät juurikaan hetkauttaneet. Hän on uusi "tuttavuus" minulle: en ole nähnyt hänen tanssivan aiemmin, toisin kuin Juliana esiintynyt Maria Baranova. Baranovan roolisuoritus oli vahvaa, teknisesti puhdasta tanssia. Kiinnitin erityisesti huomiota hänen bourréeihinsa - näytti kuin tanssijattaren jaloilla olisi oma elämä, ihmettelevän kaikkea, eläen toisissa sfääreissä. Baranova on hyvin nuori ja se kyllä näkyi esiintymisestä: suoritus jäi hieman vaillinaiseksi, tekniikkapainotteisesti. Vahvat liikkeet, puhtaat arabeskit, hyvin rullaavat piruetit - mutta "se jokin" vain puuttui. Yritystä ei puuttunut, välillä tuli tunne että oli hieman liikaakin yritystä, pientä pakkoa saada Julian rooli toimimaan. Jäin kovin kaipaamaan syvempää eläytymistä. Romeo&Juliet on näytelmällisesti haastava ja raskas, tosin sitä puolta tarjosi upeat tanssijaiset tanssijoineen. Romeon ystävät Mercutio (Frans Valkama) ja Benvolio (Ilja Bolotov) kirvoittivat yleisöltä muhkeat naurut välillä, samoin kuin Rosalinda (Terhi Räsänen) sekä mustalaiset (Milla Eloranta, Linda Haakana, Anna Sariola) tansseineen ja omine touhuineen. Tybaltina esiintynyt Samuli Poutanen sekä kreivi Parisin roolin tanssinut Eemu Äikiö olivat molemmat varsin vakuuttavia rooleissaan, etenkin Tybalt.

Jani Talo ja Julie Gardette

On sanomattakin selvää, että nautin todella paljon ko. baletista. Jo ennen esiripun nousua, musiikin alettua olin kyyneleet silmissä. Olen visuaalinen ihminen, mutta ennen kaikkea auditiivinen; musiikilla on mieletön valta minuun. Prokofjevin musiikki on raskas, vahva mutta herkkä; sopii täydellisesti Romeoon&Juliaan. Väliin mahtuu kepeitä, leikitteleviä kohtia, kuten Julian ja tämän amman (Özen Erdinc) kohtaukset. Toisaalta taas, kuten "Dance of the Knights" ilmentää, musiikki on hyvin dramaattinen ja ilmentää myös musiikin teeman (musiikki on myös elokuvassa Street dance sekä Rudi & Margot).

Liitän oheen vielä pari kuvaa, ylemmässä Natalia Markova Julian-roolissa, sekä alemmassa Sarah van Patten Juliana ja Pierre Francois Vilanoba Romeona.
Alimpana pätkä Prokofjevin musiikista, Dance of the Knights (Romeo & Juliet).






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta