3. kesäkuuta 2012

Tanssitunnilla

Ballerina Project


Paljon kirjoitetaan baletista, luetaan baletista ja puhutaan baletista - mutta millaista baletin tanssiminen oikeastaan on? 
Siitä sanotaan, että se on raskasta. Vaikeaa. Vaatii keskittymistä.
Mitä tuo oikeastaan kertoo vasta-alkajalle? Muistelepas omaa tanssin aloittamisen aikojasi: mitkä olivat toiveesi ja pelkosi? Oletuksesi? Lainasitko tanssiaiheisia kirjoja ja oppaita ja yritit opetella jo kotona? Vai yritit saada selvää, mitä siellä tunnilla oikein tehdään?
Minä ainakin yritin.
Ja siitä on tämän postaus aihe.

1) Mitä ihmettä laitan ylleni?


Vartalonmyötäinen mutta liikkeet salliva vaatetus.
Jos et ole varma haluatko jatkaa tai ns. enshätään käy hyvin esimerkiksi jarrusukat, legginsit/trikoot tai esim. shortsit (vartalonmyötäiset) sekä toppi/t-paita.
Ns. oikeaoppinen ja ihanteellinen pukeutuminen tunnille käsittää pehmeät kankaasta tai nahasta valmistetut tossut, jotka sallivat jalan liikkeen mutta tukevat juuri oikein. Naisilla valkoiset tai vaaleanpunaiset (lähes aina) terälliset trikoot sekä leotardi, ja näiden lisäksi monet käyttävät vielä ohutta (läpinäkyvää) sifonkista (kietaisu-)hametta. Miehillä samanlaiset tossut, sukat, terättömät trikoot ja t-paita/hihaton t-paita (toppi).
Myöhemmin naisilla myös kärkitossut.

2) Mille tunnille minut sijoitetaan?


Ilmoittautuessa opettaja/koulun johtaja kysyy sinulta tanssitaustastasi, jonka mukaan sinut sijoitetaan ryhmään. Älä hämmästy, jos joudut jossain välissä muuttamaan ryhmää; tanssissa kehittyminen ei ole tasaisesti nousevaa sekä ajan mittaan voi osoittautua, että olet ryhmäsi oppilaita edempänä.

3) Mitä tunnilla tapahtuu?


Balettitunti koostuu yleensä kolmesta eri vaiheesta: tangolla suoritettavista liikesarjoista, keskilattian liikesarjoista (yleensä erotettu adageen eli hidastempoiseen ja allegroon, nopeatempoiseen) sekä loppuun, joka vaihtelee hyvin paljon riippuen koulusta, ryhmästä ja oppilaista.
Pidemmälle opiskelleista oppilaista keskilattiasarjojen jälkeen usein osa vaihtavat kärkitossuihin; joillakin voi olla lihaskuntoa, joillakin esim. venyttelyä.

4) Tankosarja...? 


Tanssisalin seinille on kiinnitetty puiset tangot, joiden ääressä tanssijat aloittavat työskentelyn - myös paljon tasapainoa vaativia liikkeitä harjoitellaan tangon ääressä, samoin kuin kärkitossutyöskentelyä tehdään myös tangolla.
Tankosarjat herättelevät kroppaa, vetreyttävät raajoja, lihaksia ja niveliä, auttavat opettajaa korjaamaan ja neuvomaan oppilaita kuka missäkin asiassa.
Mm. plié -liikesarja tehdään tangolla, kuten myös battement tendu, rond de jambe yms. Alkuun myös piruetteja harjoitellaan tangolla, yhdistellen esim. fondu -sarjassa piruetti johonkin väliin.
Keskilattiasarjat puolestaan aloitetaan sitten, kun tangolla tehdyt liikesarjat on tehty ja kroppa lämmennyt, valmis työskentelemään.

Keskilattian liikesarjat ovat yleensä pieniä tanssipätkiä, jotka ovat sekä hitaita että nopeita. Hitaissa sarjoissa harjoitetaan paljon tasapainoa, mutta myös vaikeampien liikkeiden, esim. arabeskien tekniikkaa ja suoritusta, yhdistelyä muihin liikkeisiin.
Allegrot, eli nopeat liikkeet ja liikesarjat koostuvat mm. hypyistä. Tehokas allegro-sarja voi olla esim. sarja echappé -hyppyjä, jetéitä jne.
Kärkitossutyöskentelyssä harjoitetaan kaikkia edellä mainittuja asioita. On ihan eri asia työskennellä kärjellä kuin vaikkapa päkiöillä.

Kuvassa demi-plié tangolla ensimmäisessä asennossa.
5) Millainen voisi olla ensimmäinen tunti?


Oma ihka ensimmäinen balettituntini oli alkeiden läpikäyminen. IHAN alkeiden!
Tunti alkoi kohteliaalla tervehdyksellä ja läsnäolijoiden ylös merkitsemisellä. Sen jälkeen tangolle, jossa käytiin läpi kaikki viisi asentoa (kuudes on parallel). Kun jokaiselle oli asennot selviä, siirryttiin liikesarjoihin, jotka alkoivat hyvin yksinkertaisella plié-sarjalla. Seurasi tendu-sarja, sekä jetét. Tankosarja oli hidas ja yksinkertainen; opettaja neuvoi koko ajan ja näytti koko ajan myös malliksi. Näiden sarjojen jälkeen siirryttiin keskilattialle, jonka sarjat koostuivat todella paljon hypyistä: sautéja (ensimmäisessä asennossa suorat hypyt ylös - näin yksinkertaisimmillaan) ja echappéita.
Jos oppilaat olivat kehittyneempiä, saatettiin tehdä hieman vaativampia sarjoja keskellä, mm. adagioita. Tunti päättyi aina allegroon - tuo tosin riippuu tunneista ja koulusta.


6) Onko mitään, mitä voisin tehdä ns. kotiläksynä?


Lihaskunnon ja notkeuden ylläpito ja kehittäminen on aina plussaa!
Baletissa tarvitaan todella vahvoja lihaksia; tämä tanssi on niin rankka laji, ilman vahvoja lihaksia ei jaksa.
Ennen kaikkea ns. korsetin (keskivartalon) lihaskunto on äärimmäisen tärkeää! Staattisuus on raskasta, joten work it out!
Notkeutta on hyvä harjoittaa myös - etenkin jos on yhtään kankeuteen taipuvaista sorttia. Lihas ei ole notkea, mutta harjoittelu auttaa.
Muista myös oikea vartalon kannatus ja ryhti!!


7) Mikä on vaikeinta? Entä helppoa? Entä onko tanssi oikeasti niin kivuliasta kuin kerrotaan?


Yksilöllistä.
Omakohtaisesti voin sanoa, että minulle haastavinta on tasapaino sekä liikemuistin vaikeudet. Aluksi olin aikeissa kirjoittaa, että tietyissä liikesarjoissa - esim. rondi -sarjan liikkeissä joudun aina muistelemaan, että mikäs se ojentuikaan ensiksi, tukijalka vai työjalka, mutta ko. asiat opin kyllä.
Hallitsen paremmin taasen allegro-osuudet, etenkin hypyt. Olen (ironista kyllä) vahva jaloistani, hyppään korkealle ja pitkälle.
Kivuliaisuus? No.. valehtelisin jos sanoisin, ettei tanssi satu - tässä tarkoitan pääasiassa kärkitossuja. Pääasiassa kuitenkin se "kipu" käsittää pienet hankaamisesta aiheutuvat säryt ja kolotukset, jotka voi ehkäistä hyvin monin eri keinoin, mm. ihon teippaamisella, kynsien leikkauksella, erilaisilla kärkipehmusteilla (suojukset, jotka laitetaan jalkaterää suojaamaan kärkitanssissa), sekä tietenkin oikeiden ja hyvien tossujen valinta.
Itse tanssi EI SATU. Tietenkään. Mutta kipu on aina elimistön tapa kertoa, että joku on pielessä, joten kuuntele itseäsi!


8) Milloin on liian myöhäistä aloittaa baletti? Entä MIKSI edes kannattaisi aloittaa?


Tämä on laji, jossa ei ole ikärajaa. Et siis ole liian vanha aloittamaan tanssia. Et ole liian lyhyt tai liian pitkä, laiha tai lihava, ruma tai kaunis.
Baletti ei ole muotimaailmaa.
Mitä sanoisin tuohon, miksi kannattaa aloittaa?
Se on pirun hauskaa! Rankkaa, mutta palkitsevaa.
Kovat selkäkivut häipyivät tanssin aloittamisen takia - kiitos lihasten kasvun.
Ryhtini parani - olin ennen kuin Notre Damen kellonsoittaja, pulloryhtinen kansalainen. Ja olen saanut astua siihen maailmaan, jota olen halunnut maistaa ihan pikkunaperosta lähtien.
Ylipäätään, jos kiinnostaa, kannattaa!

Jos tuli kysyttävää mieleen, laita ihmeessä kommenttia! :)






6 kommenttia:

  1. Voitko antaa jotain venyttelyvinkkejä? Kun itse olen tanssinut nyt vuoden, mutta olen älyttömän kankea /:

    VastaaPoista
  2. ootko kuullut tästä TV-sarjasta? varmaan netistä pystyy katsomaan:
    http://www.imdb.com/title/tt2290981/

    VastaaPoista
  3. Hei dreamer!

    Kiitos vinkistä!
    Laittelen tässä piakkoin tulemaan postausta mm. venyttelystä :)

    VastaaPoista
  4. Ja anonyymille,
    kiitos sullekin vinkistä! En olekaan aiemmin tiennyt ko. sarjasta. Täytyy ottaa selville, näkeekö sen netistä. Kiinnostavalta vaikuttaa! :)

    VastaaPoista
  5. Kiitos tästä! Oon miettiny, että olis kiva aloittaa baletti koska se kiinnostaa sun muuta, mutta en ole näistä joistain asioista ollut varma. Eimerkiksi tuo, että onko liian myöhäistä alottaa. :D

    VastaaPoista
  6. Hyvä Buggy,

    Toivottavasti postauksestani (ja muistakin postauksista) vastasi kysymykseesi.

    Eli jos vähänkään kiinnostusta on balettitunneille menemisestä, tsekkaas lähin tanssi- ja balettikoulu, ota yhteyttä sinne ja mene kokeilemaan!
    Nykyään on aikuisbaletin lisäksi tullut myös aikuisbalettia teineille.
    Ja nythän elokuun puolivälissä alkaa taas tanssikoulujen tunnit, joten ei muuta kuin rohkeasti mukaan alkeistunneille! :)
    Mä olen aina ollut ryhmieni vanhin, mutta se seikka ei ole pahemmin häirinnyt, koska tanssiminen on SE juttu mulle :)

    Tsemppiä!

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta