8. kesäkuuta 2012

Tanssi unissain!



Alankohan pikkuhiljaa tulla "löysistelyhöperöksi", koska baletti ja tanssiminen pyörii unissa?
Ehkä.

Yksi hyvin muistoihin jääneessä unessa opin fouetté-piruetin.
Se piruetti ei ollut vääntämällä väännetty, vaan se pyöri kauniisti ja irtonaisesti. Ei tosin mikään Odilen koodan 32 fouettéa, vaan niitä oli kolme peräjälkeen, paussi ja taas kolme.
Ja se jatkui ja jatkui... ja pian elin päivätkin sen fouettén mukaan. Näin (ja näen yhäkin) itseni peilisalissa, tanssivaatteissa ja kärkitossut jalassa pyörivän vasemmalla jalalla irtonaisia fouettéja miettien, että eihän se nyt niin vaikeaa olekaan.

Uni - ja unet - ovat laittaneet pientä vipinää mun kuntoutukseen. Olen saanut pyöräily- ja uintiluvan (tosin uimaan en ole vielä lonkkakivun takia pystynyt, ironista eikös?), mutta hölkkä sujuu, samoin portaat ja jotenkuten jo pyöräilykin!
Olin jo lyömässä viimeiset naulat tanssin hauta-arkkuun, mutta sain uudenlaisen tavan katsoa ja odottaa: iso leikkaus vaatii ison kuntoutusprojektin, ja vielä on melkein 5 kk aikaa, kunnes saan laittaa taas tossut jalkaan. Tosin tossuilla olen ollutkin jo.. kerrassaan oli pakko laittaa tossut jalkaan, kokeilla mitä polvi sanoo.
Eikä se nyt enää niin pahalta tuntunut. Tosin tanssimaan en mene - en halua ottaa mitään riskejä, haluan parantua pian!



Suureksi ilokseni huomasin, että myös Tanssiakatemia pyörii kakkosella aamu- ja iltapäivisin Summerin yhteydessä. Vaihtelua mun baletti- ja tanssielokuvien joukkoon; nuo jälkimmäiset kun osaan jo ulkoa.
Mielenkiintoista olisi myös tietää, ovatko näyttelijät oikeasti tanssijoita? Jostakin muistan lukeneeni niin. Oi onnellisia heikäläisiä!

Olen lupaillut postausta venyttelystä, ja se on tulossa kyllä! Alkukesän huuma laittaa mun mielen aina niin ylikierroksille, että on puolenkymmentä uutta aihetta keksitty - lisäksi uusi jatkotarina! So stay tuned!

Tässä vielä pas de deux Mikhail Fokinen baletista Tulilintu, jossa Diana Vishneva esittää Tulilintua. Ei teknisesti ehkä kaikkein paras suoritus, mutta huomioni kiinnittyi Vishnevan uskomattomalta näyttävään notkeuteen, jetét täydessä 180 asteessa, upeat arabeskit (joskin välillä hieman vaillinaiseksi jäivät). Dianan upean lihaksikkaat raajat näyttävät jatkuvan loputtomiin, täydellinen lintu-illuusio!
Tulilintu ei varsinaisesti kuulu suosikkeihini, mutta tämä pas de deux oli hyvin tanssittu, ja tanssijat antoivat kunniaa Fokinen koreografialle.
Tiesittekö, että Tulilintu on aikoinaan tehty Anna Pavlovalle? Kuultuaan musiikin Pavlova kieltäytyi, koska inhosi sitä, joten rooli annettiinkin Tamara Karsavinalle, mistä ballerina tulikin tunnetuksi.


3. kesäkuuta 2012

Tanssitunnilla

Ballerina Project


Paljon kirjoitetaan baletista, luetaan baletista ja puhutaan baletista - mutta millaista baletin tanssiminen oikeastaan on? 
Siitä sanotaan, että se on raskasta. Vaikeaa. Vaatii keskittymistä.
Mitä tuo oikeastaan kertoo vasta-alkajalle? Muistelepas omaa tanssin aloittamisen aikojasi: mitkä olivat toiveesi ja pelkosi? Oletuksesi? Lainasitko tanssiaiheisia kirjoja ja oppaita ja yritit opetella jo kotona? Vai yritit saada selvää, mitä siellä tunnilla oikein tehdään?
Minä ainakin yritin.
Ja siitä on tämän postaus aihe.

1) Mitä ihmettä laitan ylleni?


Vartalonmyötäinen mutta liikkeet salliva vaatetus.
Jos et ole varma haluatko jatkaa tai ns. enshätään käy hyvin esimerkiksi jarrusukat, legginsit/trikoot tai esim. shortsit (vartalonmyötäiset) sekä toppi/t-paita.
Ns. oikeaoppinen ja ihanteellinen pukeutuminen tunnille käsittää pehmeät kankaasta tai nahasta valmistetut tossut, jotka sallivat jalan liikkeen mutta tukevat juuri oikein. Naisilla valkoiset tai vaaleanpunaiset (lähes aina) terälliset trikoot sekä leotardi, ja näiden lisäksi monet käyttävät vielä ohutta (läpinäkyvää) sifonkista (kietaisu-)hametta. Miehillä samanlaiset tossut, sukat, terättömät trikoot ja t-paita/hihaton t-paita (toppi).
Myöhemmin naisilla myös kärkitossut.

2) Mille tunnille minut sijoitetaan?


Ilmoittautuessa opettaja/koulun johtaja kysyy sinulta tanssitaustastasi, jonka mukaan sinut sijoitetaan ryhmään. Älä hämmästy, jos joudut jossain välissä muuttamaan ryhmää; tanssissa kehittyminen ei ole tasaisesti nousevaa sekä ajan mittaan voi osoittautua, että olet ryhmäsi oppilaita edempänä.

3) Mitä tunnilla tapahtuu?


Balettitunti koostuu yleensä kolmesta eri vaiheesta: tangolla suoritettavista liikesarjoista, keskilattian liikesarjoista (yleensä erotettu adageen eli hidastempoiseen ja allegroon, nopeatempoiseen) sekä loppuun, joka vaihtelee hyvin paljon riippuen koulusta, ryhmästä ja oppilaista.
Pidemmälle opiskelleista oppilaista keskilattiasarjojen jälkeen usein osa vaihtavat kärkitossuihin; joillakin voi olla lihaskuntoa, joillakin esim. venyttelyä.

4) Tankosarja...? 


Tanssisalin seinille on kiinnitetty puiset tangot, joiden ääressä tanssijat aloittavat työskentelyn - myös paljon tasapainoa vaativia liikkeitä harjoitellaan tangon ääressä, samoin kuin kärkitossutyöskentelyä tehdään myös tangolla.
Tankosarjat herättelevät kroppaa, vetreyttävät raajoja, lihaksia ja niveliä, auttavat opettajaa korjaamaan ja neuvomaan oppilaita kuka missäkin asiassa.
Mm. plié -liikesarja tehdään tangolla, kuten myös battement tendu, rond de jambe yms. Alkuun myös piruetteja harjoitellaan tangolla, yhdistellen esim. fondu -sarjassa piruetti johonkin väliin.
Keskilattiasarjat puolestaan aloitetaan sitten, kun tangolla tehdyt liikesarjat on tehty ja kroppa lämmennyt, valmis työskentelemään.

Keskilattian liikesarjat ovat yleensä pieniä tanssipätkiä, jotka ovat sekä hitaita että nopeita. Hitaissa sarjoissa harjoitetaan paljon tasapainoa, mutta myös vaikeampien liikkeiden, esim. arabeskien tekniikkaa ja suoritusta, yhdistelyä muihin liikkeisiin.
Allegrot, eli nopeat liikkeet ja liikesarjat koostuvat mm. hypyistä. Tehokas allegro-sarja voi olla esim. sarja echappé -hyppyjä, jetéitä jne.
Kärkitossutyöskentelyssä harjoitetaan kaikkia edellä mainittuja asioita. On ihan eri asia työskennellä kärjellä kuin vaikkapa päkiöillä.

Kuvassa demi-plié tangolla ensimmäisessä asennossa.
5) Millainen voisi olla ensimmäinen tunti?


Oma ihka ensimmäinen balettituntini oli alkeiden läpikäyminen. IHAN alkeiden!
Tunti alkoi kohteliaalla tervehdyksellä ja läsnäolijoiden ylös merkitsemisellä. Sen jälkeen tangolle, jossa käytiin läpi kaikki viisi asentoa (kuudes on parallel). Kun jokaiselle oli asennot selviä, siirryttiin liikesarjoihin, jotka alkoivat hyvin yksinkertaisella plié-sarjalla. Seurasi tendu-sarja, sekä jetét. Tankosarja oli hidas ja yksinkertainen; opettaja neuvoi koko ajan ja näytti koko ajan myös malliksi. Näiden sarjojen jälkeen siirryttiin keskilattialle, jonka sarjat koostuivat todella paljon hypyistä: sautéja (ensimmäisessä asennossa suorat hypyt ylös - näin yksinkertaisimmillaan) ja echappéita.
Jos oppilaat olivat kehittyneempiä, saatettiin tehdä hieman vaativampia sarjoja keskellä, mm. adagioita. Tunti päättyi aina allegroon - tuo tosin riippuu tunneista ja koulusta.


6) Onko mitään, mitä voisin tehdä ns. kotiläksynä?


Lihaskunnon ja notkeuden ylläpito ja kehittäminen on aina plussaa!
Baletissa tarvitaan todella vahvoja lihaksia; tämä tanssi on niin rankka laji, ilman vahvoja lihaksia ei jaksa.
Ennen kaikkea ns. korsetin (keskivartalon) lihaskunto on äärimmäisen tärkeää! Staattisuus on raskasta, joten work it out!
Notkeutta on hyvä harjoittaa myös - etenkin jos on yhtään kankeuteen taipuvaista sorttia. Lihas ei ole notkea, mutta harjoittelu auttaa.
Muista myös oikea vartalon kannatus ja ryhti!!


7) Mikä on vaikeinta? Entä helppoa? Entä onko tanssi oikeasti niin kivuliasta kuin kerrotaan?


Yksilöllistä.
Omakohtaisesti voin sanoa, että minulle haastavinta on tasapaino sekä liikemuistin vaikeudet. Aluksi olin aikeissa kirjoittaa, että tietyissä liikesarjoissa - esim. rondi -sarjan liikkeissä joudun aina muistelemaan, että mikäs se ojentuikaan ensiksi, tukijalka vai työjalka, mutta ko. asiat opin kyllä.
Hallitsen paremmin taasen allegro-osuudet, etenkin hypyt. Olen (ironista kyllä) vahva jaloistani, hyppään korkealle ja pitkälle.
Kivuliaisuus? No.. valehtelisin jos sanoisin, ettei tanssi satu - tässä tarkoitan pääasiassa kärkitossuja. Pääasiassa kuitenkin se "kipu" käsittää pienet hankaamisesta aiheutuvat säryt ja kolotukset, jotka voi ehkäistä hyvin monin eri keinoin, mm. ihon teippaamisella, kynsien leikkauksella, erilaisilla kärkipehmusteilla (suojukset, jotka laitetaan jalkaterää suojaamaan kärkitanssissa), sekä tietenkin oikeiden ja hyvien tossujen valinta.
Itse tanssi EI SATU. Tietenkään. Mutta kipu on aina elimistön tapa kertoa, että joku on pielessä, joten kuuntele itseäsi!


8) Milloin on liian myöhäistä aloittaa baletti? Entä MIKSI edes kannattaisi aloittaa?


Tämä on laji, jossa ei ole ikärajaa. Et siis ole liian vanha aloittamaan tanssia. Et ole liian lyhyt tai liian pitkä, laiha tai lihava, ruma tai kaunis.
Baletti ei ole muotimaailmaa.
Mitä sanoisin tuohon, miksi kannattaa aloittaa?
Se on pirun hauskaa! Rankkaa, mutta palkitsevaa.
Kovat selkäkivut häipyivät tanssin aloittamisen takia - kiitos lihasten kasvun.
Ryhtini parani - olin ennen kuin Notre Damen kellonsoittaja, pulloryhtinen kansalainen. Ja olen saanut astua siihen maailmaan, jota olen halunnut maistaa ihan pikkunaperosta lähtien.
Ylipäätään, jos kiinnostaa, kannattaa!

Jos tuli kysyttävää mieleen, laita ihmeessä kommenttia! :)