24. maaliskuuta 2012

Maistiaisia ammattilaisballerinan elämästä

Natalie Portman ja 'Black Swan'


Olen aina halunnut tietää, millaista on ammattiballerinan elämä käytännössä. Tokihan olen hyödyntänyt YouTubea ja löytänyt sieltä vaikka millaisia eri videoita, joissa balettitanssija(t) näyttävät millaista on ammattitanssijan elämä.
Alla olevassa videossa Yuhui Choe, The Royal Balletin solisti kertoo ja näyttää otteitaan normaalista päivästään, johon kuuluu sekä pakolliset balettitunnit että myös eri balettien harjoitukset ja vielä päivän huipuksi esitykset.


Mutta mitä ns. harrastelijaballerinan elämä voi olla "aktiivisimmillaan"?
Tietenkin taitojen karttuessa yhä tiheämpiä tanssitunteja sekä oppilaidensa opettajien päätösten mukaan myös näytöksiin osallistuminen.

Itse olen saanut maistaa ko. tanssijan aktiivisinta tanssijanelämää ihan omakohtaisesti, enkä voi kieltää ettenkö olisi siitä todella yllättynyt!
Miksi? Koska ex-koulussani minua ei kelpuutettu yhteenkään esiintymiseen, vaikka esiintymiset olivat hyvin yksinkertaisia ja lyhyitä, max. 5 minuuttia pitkiä - mutta opettaja yhdenkin harjoituskerran jälkeen veti minut käytävälle kertoen ettei halua minua mukaan esitykseen.
Ookoo. Olin tanssinut ko. koulussa "jo" vuoden verran, aloittanut siellä n. vuosi takaperin balettiopintoni.
Mutta nykyisessä balettikoulussa minut kelpuutettiin heti kevätlukukauden näytöksen harjoituksiin: oman ryhmämme "omassa" baletissa Leo Delibesin säveltämään "Pizzicato" -balettiin sekä kuuluisaan balettiin 'Coppeliaan', ja tässä baletissa Masurkkaan, joka nähdään sekä ensimmäisessä että toisessa näytöksessä.
Ja olin ollut uudessa tanssikoulussa oppilaana vasta kuukauden oppilaana, kun minua pyydettiin tähän balettiin!
Meitä tanssijoita Coppelian Masurkassa on 12, ykkösmiehityksessä on 8, mikä on SE luku - oikea sellainen - Masurkkaan, mutta kakkosmiehityksen tanssijoita on 4, joista jokainen paikkaa jotain muuta ykkösläistä kaiken varalta.


Mikä sitten saa olon tuntumaan ammattitanssijalta - tai ainakin siltä kuin treenaisi ammattilaisen tavoin?

Säännölliset balettitunnit, joilla treenataan tekniikkaa, harjoitellaan uusia kuvioita ja askelsarjoja.

Sitten ehdottomasti omatoimiset harjoitukset joilla treenaa itsekseen kaikkia opettajan johdolla tehtyjä harjoituksia, tekee omia koreografioita joita sovittelee musiikkiin.

Ja sitten tietenkin on nämä näytösharjoitukset. Näytösharjoitukset, joihin tulee osa henkilöistä toiselta puolen Suomea ja itse koreografi Virosta - entinen Viron kansallisbaletin prima ballerina ja nykyisin huippukoreografina tunnettu. Ja myös meidän tanssikoulun ns. vakiokoreografi.
Tietty osa esitysbaleteista harjoittaa toinen meidän vastuubaletin opettajista, nykytanssin numerosta ko. opettaja, breikin taas breikkiopettaja jne.

Millaisia ovat nämä meidän näytösharjoitukset?
Rankkoja, näin yhdellä adjektiivilla ilmaistuna.
Solisteilla on melko kovat treenit: torstaina alkaa ja sunnuntaina loppuu ja joka päivä vähintään 2-4 tunnin harjoitukset.
Me joilla on hieman "lievemmät" osat, myös treenit ovat jonkin verran helpommat. Tai helpommat ja helpommat - meidän koreografi on todella tarkka kaiken suhteen, esimerkiksi sissonen aikana katse on suoraan eteen ylös, mutta juostessa paikalleen katse on yleisöön, käsien avautuessa ensimmäisestä asennosta auki niin, että kyynärpäät ovat paikoillaan mutta kyynärvarret ja kädet ovat avoinna vartalon edessä, perusaskel täytyy KAIKILLA olla samanlainen tismalleen, ihan sormenpäitä myöten.
Miten jokaisen täytyy tehdä kaikki samat asiat tismalleen oikeaan aikaan, miten jokainen ilme ja silmien pyöräytys täytyy olla samaan aikaan tehty jne.


Olen aina puolustanut "pelkkää" klassista balettia. Kuinka se on kaiken tanssin a ja o. Ja niinhän se onkin: yksinkertaisesti sanottuna sinä ET voi tanssia MITÄÄN tietämättä ja tuntematta tätä ns. lajointa tanssilajia. Se antaa sulle sen oikean tekniikan, hengitystekniikan, opettaa sinulle sen tavan kuinka liikkua yms.

Kun "joudut" balettiin jossa joudut ns. muuntautumaan karaktääritanssin piiriin, voi olla pienoinen yllätys. Mitä? Jotain pirun "näytelmätanssia"?
Mutta kyllä.
Nyt vajaan parin kuukauden näytösharjoitusten jälkeen olen omaksunut tämän karaktääritanssin - ja huomannut ettei se ole "sitä puolibalettia", vaan se on eräs baletin muoto, jota "joutuu" harjoittamaan tietyissä baleteissa, kuten juurikin Coppelia -baletin Masurkassa.
Eli olen joutunut miettimään sitä, että mikä oikein on klassista balettia?
On näitä ns. superklassisia baletteja - mm. Joutsenlampi, Giselle, Prinsessa Ruusunen, Romeo & Julia yms. Näitähän löytyy. Mutta nyt olen huomannut, että näissä baleteissa lähes jokaisessa on myös näitä karaktääritanssikohtia, jopa moderniin tanssiin vivahtavia pätkiä.



Kovasti olen yrittänyt etsiä Coppelian 'Masurkkaa' YouTubesta. Versioita siitä löytyy kymmenittäin! Mutta ei sitä meidän versiota. Damn! Joten annoin etsintöjen olla. Sen sijaan löysin googlesta varsin paljon 'Masurkan' kuvia - mutta todella suuri osa oli tehty täysin erilaiseen koreografiaan kuin mitä meille oli opetettu.
Mutta kuten todettu - koreografiat todllakin poikkeaa täysin alkuperäisestä teoksen koreografiasta.





Millaista on ollut elää ns. ammattitanssijan elämää? Ensimmäinen adjektiivi joka mieleeni tulee, on "rankkaa". Ei voi enää mitenkään missata mitään harjoituksia! Olen 8 viikkoa sairaana; kuumetta, räkätautia, yskää, yleinen heikotus yms. Eli kaiketi joko flunssaa tai sitten se Suomessa riehuva influenssa on iskenyt minuun. Lääkäri totesi vaan, että sekä nielu että nenäontelot ovat tulehtuneet, mutta itse tulehdusarvot ovat normaalit. Kuume oli pari viikkoa sitten 40,5 astetta, mutta sen jälkeen parempi vointi. Keskiviikkona menin ensimmäistä kertaa pariin viikkoonn tanssitunnille (pääopettajani kielsi minua ottamasta osaa tunneille aiemmin) ja tunnin päätyttyä hän kysyi kaikilta tuntilaisilta ko. baletista - Coppeliasta, ketkä pääsevät harjoituksiin yms. Ilmoitin pääseväni ja nyt siis olen virallisesti Coppeliassa mukana! Kakkosmiehityksessä paikkaamassa kaiken varalta erästä Veeraa, mutta mukana kuitenkin näinkin isossa proggiksessa! Opettaja - Tiina - ilmoitti meille kaikille keskiviikon tunnilla, että kaikki jotka ovat ilmoittautuneet Coppeliaan, EIVÄT voi olla pois näytösharjoituksista enää kertaakaan. Ymmärrän hänen näkemyksensä täysin - miten kukaan (edes kakkosmiehityksinen) voisi ottaa osaa balettiin, jos ei ole ollut harjoituksissa tarpeeksi usein?

Liitän vielä muutanan kuvan lempitanssijastani Kathryn Morganista (soolotanssija NYCB:ssä) 'Joutsenlammen' Odettena ja Odilena :)




Kathryn Morgan 'Odettena'




Kathryn 'Odilena' partnerinaan Seth Orza

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta