14. marraskuuta 2011

Welcome to my world!

Tervetuloa minun baletintäyttämään elämääni! Kerron täällä pääosin tanssia koskevista asioista mutta myös muista asioista.

En ole tanssinut klassista balettia vielä kauaa, aloitin vasta vuoden 2011 tammikuun alussa aikuisbaletissa kerran viikossa. Olen aina pitänyt baletista, ja ensimmäisen kerran kun menin balettitunneille (ja tanssitunneille yleensäkään) olin 5-vuotias, mutta se into lopahti kuin lehmän häntä siihen, kun opettajalla ei ollut juuri tossun vertaa hajuakaan baletista - tanssi oli pääosin nykytanssia ja minä halusin BALETTIA. Joten lopetin.
Vasta yläasteiässä jatkoin tanssia, ja lukion loppuun  saakka kävin läpi vakiot ja lattarit, mutta sitten tanssi taas jäi muiden harrastusten tieltä, kunnes muutin Seinäjoelle opiskelujen perässä ja siellä oli niin hyvät mahdollisuudet balettiin, että muutama kuukausi muuton jälkeen ilmoittauduin yhteen yksityiseen balettikouluun. Reilun parin kuukauden ajan opettelin alkeita aikuisbaletissa ja koska huomasin miten paljon rakastin tanssimista, pyysin opettajalta josko voisin päästä tanssimaan johonkin toiseenkin ryhmään. Ja pääsin. Tanssin kahdesti viikossa - toinen ryhmä oli vitosryhmä, ja baletin ryhmiä oli kaikenkaikkiaan kahdeksan, plus sitten aikuisbaletti ja satubaletit erikseen.
Edistyin melko vauhdilla ja opettajani rupesi kyselemään kärkitossujen perään, joten maalis-huhtikuun tienoilla sain ensimmäiset kärkitossuni, Grishkon Fouettet.


vielä niin siisteinä ja hyväkuntoisina
 Aloitin pikkuhiljaa kärkityöskentelyn muiden mukana. Tietenkään en osannut tehdä kaikkia harjoituksia kuin muut - olivathan toiset oppilaat tanssineet jo vuosia, minä vasta muutaman kuukauden. Mutta harjoittelin. Olin päättänyt, että mä EN luovuta, vaan sitkeästi treenaan niin, että hallitsen yhä vaikeammat kuviot.
Mulle henkilökohtaisesti tuotti kärkitossujen kanssa vaikeuksia ensinnäkin niiden uutuudenjäykkyys ja samalla myös sopivien pehmusteiden löytäminen. Isäni oli käynyt hakemassa Oulun Silkkirummusta nuo tossut nauhoineen, kun olin ensin käynyt sovittamassa ja valkkaamassa sopivat. Muistutin häntä myös pehmusteista, ja hän oli valinnut kaksinkertaisesta puuvillakankaasta valmistetut jalkateränsuojat. Noh, eihän ne suojanneet mitään, vaan puolen tunnin tanssin jälkeen olivat tossut hiertäneet vasemman jalan varpaat niin auki, että tossun sisäpuoli sotkeutui vereen ja jäi kivat arvet varpaisiin. Pitkällisen etsinnän jälkeen löysin viimein (ainakin toistaiseksi) sopivat suojat: silikoniset kangaspäällysteiset varvastuppelot kaksiin varpaisiin ja niitten päälle ne pehmeät kangassuojat. Varpaista joudun suojaamaan isovarpaan ja "nimettömän" koska ne altistuu kaikkein herkimmin haavoille.

Kesäkuun alussa vietin viikon Ilmajoella järjestettävällä tanssileirillä. Se oli yhtä tuskaa, koska helle oli jumalaton ja liikuntaa n. 8 tuntia per päivä, plus omatoimiset verryttelyt ja venyttelyt.
loppunäytöksestä
Mutta siitä leiristä oli paljon apua. Meillä oli aamulla tunti pilates-joogaa, sitten alkoi tanssitunnit (baletti, nykytanssi ja breikki) ja päivä päättyi tanssilliseen itseilmaisuun. Mä olin alunperin ilmoittautunut perustason ryhmiin, mutta perus- ja keskitaso yhdistettiin, ja olkapääongelmien takia lopetin breikin ja vaihdoin sen jatkotason balettiin, joten balleroin 3 tuntia päivässä, tunti ja vartti nykytanssia, tunnin pilates-joogaa ja viimenen puolitoista tuntia sitä itseilmaisua. Huh! Siellä opin lisää kärkkäreiden käyttöä, ja kesäkuun ajan tanssinopettajani piti muutamia tunteja viikossa. Olin kyllä niin jämäkamaa tuon leirin jälkeen, että en saattanut käydä kuin kerran viikossa tanssimassa. Loppukesän treenasin sitten itse leirillä opittuja saloja ja kertasin perusteita.

Syyslukukauden alkaessa ilmoittauduin jälleen samaan tanssikouluun, ja opettajani pysyi samana. Hän suositteli minulle (pyynnöstäni) kahta eri ryhmää: nelosta ja kuutosta (seiska oli korkein, ja vitosryhmästä ei tullut mitään, joten vitosia oli hajautettu nelosiin ja kutosiin). Maanantaisin ja keskiviikkoisin siis tunnin ajan nelosryhmässä ja perjantaina 1,5h kuutosryhmässä.
Mä nautin yli kaiken siitä, että sain tanssia noin paljon, ja tanssitaitoni rupesivat kehittymään melko mukavaa tahtia. Olin jo koukussa tanssiin ja rupesin huomaamattani keräilemään kaikkea tanssiin liittyvää: treenikamoja, leffoja, balettimusaa, kuvia, videoita, tanssijaidoleita, historiaa.. kaikkea! Olin lähes fanaattinen! Ja no joo, olen edelleenkin.
Tietty välillä raivostutti kun en osannut tehdä asioita yhtä hyvin kuin muut, mutta sen sijaan että olisin luovuttanut niin kuin yleensä aiemmin kohdatessani vaikeuksia, mä hioin niitä vaikeuksia aiheuttaneita askelsarjoja yksin asunnollani, ja myöhemmin syksyllä rupesin vuokraamaan koulun peilisalia. Kehityin vauhdilla ja sain jopa opettajaltani kehuja - venäläiseltä opettajaltani, entiseltä prima ballerinalta, joka on saanut tiukan vaganovalaiskoulutuksen baletin saralla, tanssinut Georgian kansallisbaletissa kaikki suurroolit, kiertänyt ympäri maailmaa, osallistunut menestyksekkäästi eri tanssikilpailuihin. Opettajaltani, joka on omaksunut opetusmetodeihinsa tiukan spartalaiskurin.



Mutta nyt jouduin lopettamaan kauden liian aikaisin - kiitos polvivammani. Taustalla niinkin tylsä tapahtuma kuin pyörällä kaatuminen. En malttanut pitää tarpeeksi lomaa treeneistä keväällä, ja siitä se lähti. Magneettikuvista löytyi vaikka mitä, mm. kierukan repeämä. Nyt olisi jalka tähystämällä leikattu torstaina mutta juuri ennen leikkuupöydälle menoa kirurgi huomasi polvea tutkiessaan, että eipä sitä auta leikata - vaivana mm. hyppääjän polvi, surkastuneet reisilihakset ja ylipronaation aiheuttama joka suuntaan heiluva löysi patella, jonka takia suurin osa kivusta johtuu. Eli ei muuta kuin tiukka jumppakuuri ja kolmen kuukauden päästä uudestaan. Ja balettia vähemmälle mutta en saanut onneksi täyttä tanssikieltoa. HUH! Eli huomenna ei kun mars kuntosalille tekemään jumpparin määräämää reisitreeniä ja samalla voisi vetäistä muutamat pique-piruetit - niitä kun ei voi ikinä harjoitella tarpeeksi. Ei kenelläkään sattuisi olemaan hyviä piruettivinkkejä?
Juu, tiedetään. Kiintopiste, pää pyörähtää viimeisenä, demi-plié, kädet. Pehmosilla käännökset sujuvat, mutta auta armias kun täytyy tehdä kärkitossuilla, silloin iskee paniikki. Vedin nimittäin tässä pari kuukautta sitten kunnon lipat lattiamaton teipin päällä, kun tossun kärki luisti siinä.


Mutta tämä tältä kerralta. Kysymyksiä saa esittää - mielelläni vastaan niihin! Ja palaute on myös tervetullutta :)

Tähän lopuksi vielä jokunen Ballerina Projectin kuvanen..








5 kommenttia:

  1. Heissan!

    Löysin blogisi tänään. Ihanaa luettavaa! :) Kuinka kauan olet tanssit balettia nyt uudelleen aloittamisen jälkeen? Entä haluaisitko paljastaa, minkä ikäinen olet nyt ja millä koululla tanssit nykyään? Entä kuinka monella tunnilla käyt viikossa? Aiot ilmeisesti saada baletista ammatin? Tsemppiä hurjasti siihen!

    Itsekin olen baletin myöhäinen aloittaja ja aivan samanlaisia juttuja on minullekin tullut vastaan tanssin parissa. Mutta baletti on vain niin ihanaa! :) Olisi ihan unelmien täyttymys saada baletista muutakin kuin harrastus.

    VastaaPoista
  2. Hupsista tuolla ylhäällähän tuo ikäsi lukikin :D !

    VastaaPoista
  3. Maria:

    Kiitos kommentistasi! :)
    Mä vaihdoin koulua nyt vuodenvaihteessa, suomalaiseen kouluun ja eilen oli siellä ensimmäinen tunti.

    Aktiivitanssista on ollut taukoa melkein 2 kuukautta, mutta ilmeisesti lepo on tehnyt tehtävänsä koska tunti ei hetkauttanut polvea, vaikka muuten kyllä lepo painoi jaloissa.. kirjaimellisesti.. :>

    VastaaPoista
  4. Hei,
    minkä ikäisenä siis aloitit ja miltä luokalta? Kun itse olen nyt 16 ja klassisen baletin 4 luokalle olen ensi syksynä siirtymässä. Meidän balettikoululla on siis 6 luokkaa. Oli mukava huomata kun joku muukin on aloittanut "vanhempana". (:

    VastaaPoista
  5. Hei!

    Aloitin 23-vuotiaana aikuisbaletissa, jossa tanssin n. 2 kk kerran viikossa. Siirryin sen jälkeen 5 ja 6 ryhmään (ryhmiä oli 7) sekä kävin myös EK-baletissa ja jatkoin aikuisbalettia.
    Syyslukukauden alkaessa jatkoin ryhmissä 4 (silloinen 5) ja 6, ja nykyisessä uudessa tanssikoulussa olen 5-6 balettiluokalla (viimeisin luokkataso on 7-9).
    Olen tehnyt myös itse hyvin paljon töitä, käynyt tanssin intensiivileirin ja myös kesäkuun ajan 2 krt viikossa tunneilla. Vuokraan ex-tanssikoulun peilisalia 1-2 krt/vk, jolloin treenaan tekniikkaa, sarjoja ym. Tietty myös omatoimiset liikunnat (aerobinen ja lihaskunto) sekä venyttelyt sekä olen ottanut sen asenteen, että vaikka olen "vanha", pärjään ja opin, ja se on auttanut minua pitkälle.

    Good luck! :)

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta