17. marraskuuta 2011

Tulevaisuus kiitää balettisalissa - Baletin ABC


Kolme yleisintä ennakkoluuloa liittyen balettiin:

-Vain nuori voi alkaa tanssimaan balettia.
 *Hiphei, väärin! Balettia voi alkaa harrastamaan missä iässä haluaa ja pystyy! Se on erinomaista treeniä paitsi keholle niin myös mielelle.
-Vain pitkät ja laihat ovat hyviä balettitanssijoita.
 *Laihoja tanssijoita ei paljon esiintymislavoilla näe, koska he eivät sinne jaksa tanssia. Baletti on hyvin raskas laji, eikä sitä jaksa tanssia kovin näivettyneenä. Toki laihan ilmeen saattaa antaa pitkiksi ja kiinteiksi muovautuneet lihakset kovan treenin tuloksena. Myöskään pitkiä tanssijoita nähdään hyvin harvoin - varsinkin naistanssijoista suurin osa on alle 170-senttisiä, toisaalta taas kovin lyhyet tanssijat ovat harvinaisuus. Nämä molemmat seikat johtuvat pitkälti tanssipartnerista, -teoksesta, koreografiasta ym.
-Balettia tanssitaan varvastossuilla.
 *Kyllä, mutta pitkään vain pehmeillä. Naistanssijoilla tulee kyllä se vaihe tanssijanurallaan, kun saa omat kärkitossunsa.

Ensimmäisellä tunnilla ei kannata ihmetellä, jos opetus tuntuu olevan pelkkää ihmisen anatomian ja fysiikan kertausta mutta uskokaa pois, se on se tärkein tunti. Siitä lähtee ura ballerinana etenemään.

Kysymys "mitä balettitunnille laitetaan päälle" on varsin tuttu ja toistettu, kun pikkuisenkaan selaa nettiä.
Täsmällisen ja ns. ryhmäkohtaisen vastauksen saa tietty opettajalta, mutta jos ei ole heti mahdollista saada balettikamppeita, tai on vaikka epävarma hankkiiko niitä edes, jos ei vaikka ole varma jatkaako tanssimista, niin ihonmyötäiset mutta liikkeensallivat vaatteet. Raajojen liikkeet pitää näkyä, joten esimerkiksi shortsit tai leggarit käyvät housuiksi ja paidaksi ihonmyötäinen t-paita tai toppi. Älä pukeudu mihinkään löysään vaatteeseen, joka estää opettajaa näkemästä vartalon liikkeet. Jalkoihin ei tarvitse välttämättä olla ensikerralla vielä tossuja, vaan ihan vaikka jarrusukat käyvät, tai tavalliset sukat.
Hiusten täytyy olla kiinni ja korut jätetään pois.
Sitten kun tulee aiheelliseksi hankkia oikeat balettivarusteet, ne käsittävät ns. täydellisenä pakettina trikoot (löytyy vaaleanpunaista, valkoista ja puuterinsävyä), leotardi (eli se perus balettipuku, löytyy varmasti jokaiseen makuun) sekä ohut sifonkihame (voi olla joko kietaistava tai sitten valmiiksi kiinniommeltu). Tietenkin sitten harjoitustossut, jotka ovat joko kankaasta tai nahasta valmistetut. Hame ei ole aina välttämätön, ja jotkut käyttävät esim. shortseja niiden tilalla. Mikä ketäkin miellyttää. Mutta tossut ovat tärkeät. Niitä ei osteta "tuosta vaan" -menetelmällä, vaan ne täytyy sovittaa alan liikkeessä asiantuntijalla, joka tietää millaiset tossut sopivat juuri sinun jalkaasi. Pehmeiden harjoitustossujen mukana tulee aina kuminauhat, jotka ommellaan joko ristiin tai suoraan jalkapöydän ylitse.

Myöhemmin kuvioihin tulevat mukaan sitten ne baletista tutut kärkitossut.

Ne tarvitsevat hieman enemmän lisukkeita. Tossuihin täytyy ostaa ensinnäkin kuminauhat kantapäihin pitääkseen kantaosan paikoillaan ja ommella ne paikoilleen. Myös nauhat - yleensä satiiniset - pitää ostaa ja ommella paikoilleen - opettaja kertoo kyllä, miten paikan löytää ja pian sen oppii itsekin. Lisäksi harva tanssija tanssii ilman pehmusteita: tossun kärki on kova ja ahdas ja varsinkin tottumattomalle tanssijalle ensiaskeleet kärkitossuilla voivat olla hyvinkin kivuliaita ilman kunnon suojia. Ja niitä suojiahan sitten löytyy jos jonkinlaista. Osa ns. teippaa varpaansa, osa leikkaa kangaspaloista sopivia palasia suojiksi. Jotkut käyttävät silikoneja (jalkaterän muotoinen silikoni vedetään jalkaterän ympärille ja jalka tossuun), toiset taasen "varvassukkia".
Itse käytän juuri tuota varvassukkaa ja siihen päälle paksusta puuvillasta tehty jalkateränmuotoinen suoja. Mä olen koennut tuon hyväksi yhdistelmäksi; varvassukan sisällä on silikonia, ja käytän tosiaan vaan kahteen varpaaseen niitä, joten ei tule liian ahdasta, vaikka tossun boksi on kapea.

varvassukka

Ajan mittaan kertyy sitten jos jonkinlaista vaatetta ja kampetta: tanssijat suosivat kerrospukeutumista, ja tossuja kuluu - ainakin pehmeitä harjoitustossuja kovassa käytössä.
Entäs sitten se ballerinojen "univormu", tylliunelma? Tutua ei käytetä kuin näytöksissä, ja eikä tutu kuulu jokaiseen näytökseen. Se on aina balettikohtaista. Mutta jos ja kun tutu kuuluu johonkin balettiin jollekin siinä esiintyvälle ballerinalle, myös harjoituksissa on tutu mukana, jotta tanssijat oppisivat 'toimimaan' tylliharsulan kanssa. Uskokaa tai älkää: kun ei näe jalkojaan itseään ympäröivän tylliympyrän takia, on tanssiminen vaikeaa puhumattakaan, jos joudut tanssimaan parin kanssa.

Usealle varmasti tulee mieleen balettitanssijasta että hän on hirmu notkea. Niin minulle ainakin tuli. Kateellisena mä aina katson tunnilla, miten opettaja saa sivuspagaatit ihan vaivatta, mutta minun kinttuni eivät siihen vielä taivu.
Hassua, tuo spagaatti tuntuu olevan jonkinsorttinen koetinkivi tai jokin sen tapainen. Itse luulin, etten tule ikinä taipumaan siihen, mutta parissa kolmessa viikossa ahkeran venyttelyn ja treenin tuloksena sain molemmilla jaloilla spagaatin. Onnistuin mä kerran venähdyttämään takareiden lihaksen, kun kylmiltään venytin spagaattiin, mutta se hoitui parissa viikossa kuntoon.
Tärkeää on, että ranka on liikkuva ja notkea, sallii mm. arabesquen ja attituden teot.


Mitä muuta balettitanssijan kannattaa harrastaa, jos puhutaan urheilulajeista?
Henkilöstä riippuen jokaisen täytyy vahvistaa sekä hapenottokykyä pitkäkestoisella esimerkiksi hölkkälenkillä, sekä lihaskuntoa kuntosalitreenillä, mutta salitreeni ei ole samanlaista kuin mitä näkee ns. sunnuntaiharrastajan tekevän salilla. Suureksi hyödyksi ovat erilaiset jumppapallot keskivartalon lihaksiston harjoittamiseen, tasapainolauta ei pelkästään jalan lihasten treenaamiseen vaan koko kropan siinä samalla, jumppakuminauhat, pienet (pienehköt) irtopainot, keppijumppa.

Kaksi erinomaista treenimuotoa jota tanssijat usein suosivat, ovat pilates ja jooga. Molemmissa keskitytään hengitykseen samalla kun harjoitutetaan kehoa, mikä on olennainen osa balettia. Et voi tanssia korsetti löysänä pullottaen trikoiden kuminauhan ylitse hengittäen kuin pieni possu, vaan imaiset koko keskivartalon lihakset kiinni, pidät ne jännityksessä ja ne antavat sinulle tasapainon, tuen liikkeeseen. Hengitys tapahtuu rintakehän yläosassa, ei pallealla.
Tuo hengitys ja korsetti on alkuunsa aika hankala asia, mutta sen oppii. Muistat vaan lisäksi, että olkapäät ovat alhaalla rentona, ne eivät missään vaiheessa nouse ylös. Pää on ylhäällä ja leuka suorassa - kuvittele se naru päälaestasi läpi, josta joku kiskoo sinua niin saat oikean ryhdin. Ylävartalo on kuiskauksen verran alakroppaa edelläpäin - näin jalkasi ovat koko ajan vaivattomina ja täysin valmiina työskentelemään kauniina ja sulavina.

Jenifer Ringer "Pähkinänsärkijä" -baletissa Makeishaltiatar
Tietenkin tunnin alussa tervehditään opettajaa, opettaja katsoo paikallaolijat ja poissaolijat, sekä luonnollisesti tunnin päättyessä opettajaa kiitetään, jokaisella on oma tyylinsä. Jossakin koulussa kiitokset ja taputus, jossakin taas ihan révérance -  kumarrus - ja kiitostaputukset.

Tässä lopussa jokunen kuva suosikkiballerinastani, Kathryn Morganista. Hän on NYCB:n solisti.




3 kommenttia:

  1. Hei!

    Voisitko kirjoittaa jutun omatoimisesta harjoittelusta?

    Olen ollut aikuisten alkeisbaletissa vuoden, mutta elämäntilanteeni takia en pysty käymään tunneilla enää. Olenkin miettinyt miten voisin pitää yllä balettitaitojani omatoimisesti (kunnes toivottavasti pääsen taas tunneille joskus). Harjoituksiin voisi sisältyä lämmittely, harjoitteluosuus ja venyttely. Nämä kaikki pitäisi pystyä tekemään missä vaan milloin vaan, eli vaikka puistossa tai hotellihuoneessa.

    Uskon että moni muukin olisi kiitollinen tällaisesta ohjeesta!! :)

    Kiitos tästä blogista, ihailen sinua!

    Terveisin, Joanna

    VastaaPoista
  2. Hei Joanna!

    Ideasi omatoimisesta harjoittelusta on hyvä! Laitan idean muhimaan ja kirjoitan siitä postauksen :)

    -Chandra

    VastaaPoista
  3. Voi, tälläinen postaus auttaisi myös minua todella paljon! :)

    VastaaPoista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta