19. marraskuuta 2011

Balettitunti

Olen mielenkiinnolla lueskellut muita balettiaiheisia blogeja ja huomannut, että useilla on kärkitossutunnit erikseen ns. perustunneista. Niillä tunneilla joilla mä käyn, on kärkkärityöskentely solutettu tunnin sisältöön. Ehkä nämä tuntierot johtuvat myös tanssikoulujen ja -opettajien rajoitteista, nimittäin ainakin siinä tanssikoulussa jossa mä käyn tunneilla, on baletin opettajalla opetusvastuu kaikista balettitunneista, aina satubalettilaisista EK:n balettilaisiin saakka, kuutena päivänä viikossa iltapäivät ja illat sekä yksi aamupäivä. Jos kaikille kärkitossuihin asti edistyneille balettilaisille pitäisi järkätä kärkkäritunti, opetukset venyisivät puoleen yöhön joka päivä.


Lisäksi mua ihmetyttää se, mitä vauhtia esimerkiksi kärkkärialoittelija kuluttaa tossunsa - jopa useampi pari tossuja kuluu vuodessa loppuun. WOW! Mä oon käyttänyt omia Grishkojani puolisen vuotta, ja vielä niillä on käyttöikää ainakin toinen mokoma. Näin mä luulin - tähän viikkoon saakka.

Kyllähän mä olen viime viikkojen aikana huomannut, että mun kärkkärit alkaa olla jo pikkuhiljaa uusia kavereita kaipaavat, mutta koska en käytä joka viikko niitä, olen onnistunut lykkäämään uusien hankkimista - plus rehellisesti sanoen en oikein vielä tiedä MILLOIN on se hetki, jolloin tossut ns. 'hajoaa'. Kunnes nyt. Olin perjantaina treenaamassa hallilla salilla ja juoksusuoralla. Salilla pumppasin lihasta tuohon polven ympärille fysioterapeutin ohjeiden mukaan, sekä tein kasikasikasikasi -hyppyjä: ensimmäisestä asennosta 8x8 hypyt ilmaan, samat kärkitossuilla, sekä kärkkäreillä myös echappét. Juoksusuoralla harjoittelin piruetteja sekä kahta eri tanssisarjaa, joita tanssinopettajani on meille opettanut (on muitakin opettanut, mutta jostain syystä nuo kaksi sarjaa on jäänyt mieleeni). Myös echappét ja sautét tein ja koko sen 20-minuuttisen tanssituokion ajan vahvistui entistä enemmän huomio siitä, että mun ensimmäiset ja rakkaat Grishkoni ovat jo eläkkeelle siirtymässä. Pro-flex -ominaisuutensa takia ne antavat aivan liikaa periksi, ja vaikka kärkitossut ovatkin kovat tossut, niiden täytyy myös olla sikäli pehmeät, että niillä pystyy liikkumaan demi-pointessa. On virheellinen luulo, että kärkitossuilla ei hipsitä päkiällä, vaan ainoastaan pointessa - varpaiden kärjillä. Ei. Hypyt tehdään aina demi-pointessa, eli päkiällä (joitakin myös pointessa), ja suurin osa siirtymisistä kokokärjelle tapahtuu päkiän kautta.
Mun tossut ovat kyllä vieläkin hyvät siirtymään päkiältä kärjelle, mutta mä olen innostuksissani tainnut tossujen alkutaipaleella pehmitellä niitä liikaa niin, ettei ne tue jalkaa enää tarpeeksi. Tossut ovat kyllä olleet hyvät sekä hiljaiset - mikään ei ole niin ärsyttävää kuin 'äänekkäät' tossut, joista kuuluu hypyissä kamala ontto kolahdus. Mutta sen tossun pitäisi olla pehmeänäkin sen verran jämäkkä niin, että siihen pystyy luottamaan ettei tule nilkka edellä alas ja siten loukata jalkansa. Noita ProFlex -tossuja on kahdella kovuudella - soft ja medium, ja mulla on tuo medium. Kaiketi kuitenkin olen käyttänyt kärkkäreitä enemmän kuin luulin, tai sitten ne todellakin kuluvat pehmeitä tossuja herkemmin puhki. Ammattitanssijathan ovat sinänsä ihan eri luku, heillä kuluu uskomaton määrä molempia. Jo pelkästään näytöksessä esitanssijattarella kuluu useammat parit, kun taas kuorolaiset pärjäävät yhdestä kahteen tossuparilla. Esimerkiksi Polina Semionova on kertonut kuluttavansa jopa 120 paria kärkitossuja vuodessa! Wow!


Grishkon proflexit, samanlaiset kuin mun tossut

Toinen asia mikä mua oikeastaan ärsyttää on aikuisbalettilaisiin suhtautuminen. Heille järkätään (tosin koulusta riippuen) yleensä vain yksi tunti viikossa ja semmoiseen ajankohtaan, ettei oikein huvita mennä sinne vaikka kuinka tekisi mieli. Puoli yhdeksästä puoli kymmeneen on ollut pahin aika mihin olen törmännyt. Haloo, kuka järkevä ihminen käy niinkin raskaalla liikuntatunnilla kuin baletissa myöhään illalla? Opettaja valkkaa parhaat kellonajat nuorille oppilaille - no, usealla on myös aikataululliset syyt - ja useaan kertaan viikossa. Nuorille oppilaille, olipa kyse satubalettilaisista tai sitten 10 vuotta opiskelleista, järjestetään AINA mahdollisuus esiintyä, mutta auta armias kun tulee aikuinen harrastaja nuorempien ryhmään, ja kun alkaa kauden puolivälissä näytöstreenit, ei vanhempaa oppilasta hyväksytä esiintymisiin. Puhun nimimerkillä kokemuksen syvällä rintaäänellä. Mikään ei ole niin inhottavaa kuin ikäsyrjintä.
Opettajalla on tavoitteena tehdä kaikista nuorista seuraavia prima ballerinoja, mutta jos olet yli 15-vuotias ja tanssinut vähemmän kuin muut - sinusta ei ole mihinkään.
Tuo olikin mun painavin peruste tanssikoulun vaihtoon. Juuri tällä viikolla soitin siihen toiseen kouluun ja ilmoittauduin mukaan tammikuun alusta lähtien. Irtisanon ilmoittautumiseni nykyisessä tanssikoulussani. Lisäksi venäläisen opettajani opetustyyli ei enää inspiroi minua eikä kannusta; pikemminkin pelottaa. Ei ole mukavaa lähteä tunnille kun tietää, että lähes 300 euroa maksavista tunneista saa olla mukana vain puolet, kun toinen puolisko on omistettu näytöstreeneille. Lisäksi joka tunti saa ns. idioottiryöpytyksen niskaansa.
Noh, jokaisella omat keinonsa, mutta ihmettelen syvästi miten esimerkiksi joidenkin satubalettilaisten vanhemmat - pääasiassa äidit - viitsivät pitää lastaan moisessa opetuksessa. Siinä hajoaa täysin usko itseensä ja tanssitaitoonsa, halu tanssia.



Mä olen youtubessa balettivideoiden aktiivinen katsoja, ja varsinkin venäläisillä on hirmuinen se opettaminen. Yhdessäkin otoksessa keski-ikäinen naisopettaja karjui oppilaalleen "Sina olet hirvea! Et osaa tanssia! Sinun taytyy tappaa itsesi! Kuolla!" Okei, siinä sen opettajan oppilaat taisivat olla jo jonkin seurueen jäseniä, mutta siltikin.. Oma viulunsoitonopettani (tai ex-sellainen) opetti hyvin paljon samanlaisella tyylillä. Hän oli puolalainen, hirmuisen kunnianhimoinen. Kritiikkiä kyllä tuli enemmän kuin jaksoi vastaanottaa, mutta kyllä sitä kehujakin sai silloin kun niihin oli aihetta. Sama juttu tässä nykyisin entisessä tanssinopettajassani.

Mutta let´s move on.
Laittakaa mulle kaikenlaisia kysymyksiä, esimerkiksi jostakin tanssijasta, josta haluatte tietää. Tai jokin baletti, jotain liikettä josta haluatte selvitystä/neuvoja. Ihan mitä vain. Mä pidän viikossa kaksi sellaista päivää, jolloin vastailen kysymyksiin - oletuksena, että kysymyksiä tulee :)

Plus olen aloittanut balettiaiheisen novellin kirjoittamisen. Olen saanut alkua jo valmiiksi, ja julkaisen aina valmiita pätkiä täällä. Kopiointi on ehdottomasti kielletty sitten!

Ja loppuun perinteisesti kuvia, tällä kertaa Polina Semionovasta.





13 kommenttia:

  1. Moi!

    Täällä kirjottelee 11v. Balettia harrastava tyttö!:) MÄ haluaisin tietää lisää oopperatalon balettioppilaitoksesta. En löydä tietoa mistään:( Ja mä käyn 2 kertaa viikossa baletti tunneilla ,mutta keväällä on pääsy kokeet baletin extra luokalle! Olen ajatellut että minkä ikäisenä pitäisi aloittaa baletin opiskelu balettioppilaitoksessa? Ja jos sinne ei mene voiko tulla ballerinaksi?? Ja mun tuttu on Balettitanssija ja tosi hyvä!! Käyn usein katsomassa baletti näytöksiä:)

    Kiitos, jOs voisit autaa minua:)

    VastaaPoista
  2. Hei Veera!

    En tiedä omakohtaisesti Oopperan balettioppilaitoksesta, mutta osoitteesta http://www.ooppera.fi/balettioppilaitos/opiskelu
    löydät lisätietoa mm. kouluun hakemisesta että opiskelusta.

    Baletin voi aloittaa milloin hyvänsä, ikärajaa sille ei ole. Baletti on erinomaista liikuntaa, ja myös psyykkisesti se kehittää ihmistä.

    Omakohtaisesti voin sanoa, että olin itse hakemassa Oopperan kouluun tanssialan perustutkintoon, hartaana toiveena olla joku päivä tanssinopettaja. Mutta silloin se kaatui siihen, että olin tanssinut aktiivisesti vasta puolisen vuotta, joten se tyssäsi siihen. Lisäksi myös olen liian vanha jo Oopperan kouluun.
    Tsekkaa tuo nettisivu, sieltä löydät kaikki vastaukset kysymyksiisi.

    Lisäksi haluaisin kertoa, että Oopperan koulu ei ole ainoa tanssillinen koulu; mm. Kuopion musiikki- ja tanssiakatemia on hyvin kovatasoinen koulu, mutta se on korkeakoulu (ammattikorkea), eli sinun täytyy olla suorittanut jo sekä peruskoulu että olla myös joko ylioppilas tai ammattikoulun suorittanut.

    Se että voiko olla hyvä ballerina ilman Oopperan koulua riippuu ihan sinusta.
    Minä en tule koskaan hakemaan enkä myöskään pääsemään ko. kouluun, jo ihan oman ikäni takia (aika on tanssijan pahin vihollinen). Mutta minulla on toinen väylä - tanssinopettajan koulutus, jonne aion hakea ja myös päästä. Tiedän erittäin hyvin että olen tanssinut vasta tasan vuoden verran, mutta kiitos erinomaisten opettajien, olen edistynyt suurin harppauksin. Pyysin entiseltä baletinopettajaltani josko on mahdollista saada lisätunteja, ja ilmeisesti minulla oli lahjoja baletin saralla, koska pääsin heti jo keskitason (5 ryhmä kahdeksasta) tunneille (taustalla oli vain n. kahden kuukauden ajan kerran viikossa aikuisbalettitunti).
    Paljon, PALJON on vielä opeteltavaa, eikä koskaan kukaan voi missään olla täydellinen, ja se on asia, joka minua puskee painamaan eteenpäin.

    Tsemppiä sinulle! :)

    VastaaPoista
  3. Moi!

    Olen lukenut blogiasi (baletti-innostus on jostain taas löytynyt), ja vaikka en itse balettia harrastakaan, niin kyllä on mielenkiintoinen ja hieno harrastus sulla!
    Joo, eli nyt olis siis kysymys mullakin. Voi olla että kuulostan tosi tyhmältä, mutta onko attitude ja arabeski lähelläkään toisiaan? Jos on niin mitä eroa niillä on ?

    VastaaPoista
  4. Moi!

    En tiedä baletista paljonkaan, vain sen verran että se on tosi hieno harrastus, ja sitten osaan jotain kaverien opettamia helpojja liikeitä jne.
    No joo, oli mulla kysymyskin. Tää voi nyt kuulostaa tosi tyhmältä, (ja noi on vissiin kirjotettu väärin) mutta onko attitudella ja arabesquella mitään yhteistä? Jos on, niin mitä?

    Kiitti jo etukäteen!

    VastaaPoista
  5. Hei!

    Attitude ja arabeski ovat aika samantyylisiä asentoja, mutta poikkeavat kuitenkin toisistaan.
    Arabeski on asento, jossa tanssija seisoo yhdellä jalalla toisen ollessa suoraan takana, ja kädet määrittelevät neljän asennon merkityksen kuudesta. Arabeskissa myös taaemman jalan "ilmassaolo" vaihtelee: se voi olla à terre eli taakse ojennetun jalan varpaat koskettaa lattiaa, ja vasta myöhemmin en l'air eli ilmassa.
    Esimerkiksi blogini kuvassa ballerina on ensimmäisessä arabeskissa

    Attitude taas näkyvimmin poikkeaa arabeskista siten, että ilmassa oleva jalka on hyvässä aukikierrossa ja taivutettu polvinivelestä n. 90 asteen kulmassa mutta niin, että sääri ja jalkaterä jatkaa taivutetun jalan linjaa (vrt. V-kirjain). Myös attitude harjoitellaan ensin à terre (varpaat lattiassa) ja myöhemmin ilmassa joko croisée derrière (kuten tämän Balettitunti -postauksen isossa kuvassa oleva Polina Semionova) tai croisée devant (ilmassa oleva jalka edessä).Attitude croisée devantissa vartalon painopiste on hieman taaempana kuin mitä se on derrièressä, mutta kuitenkin AINA tukijalan päällä. Attitudessa vaaditaan hyvin vahvaa tukijalan aukikiertoa, muuten attitude ei onnistu. Kädet ovat yleensä kolmannessa ja toisessa (kts. Semionovan kuva), mutta voi olla myös edessä ensimmäisessä tai ylhäällä kolmannessa asennossa - etenkin harjoitellessa, auttaa säilyttämään tasapainon paremmin.

    VastaaPoista
  6. Hei!

    Hyviä juttuja sulla. Olen 18 vuotias poika ja tahdon tanssia balettia. Kirjoitustesi mukaan minäkin voin aloittaa. Olen lueskellut blogiasi mutta on paljon kysyttävää mm tunneista, treenaamisesta, vaatteista jne.

    Aiempaa tanssikokemusta minulla on vain hardstyle shufflesta, jota olen tanssinut kaverien kanssa, en mitenkään "harrastuksena". Ei kai minua laiteta lasten sekaan vai pääsenkö ikäisteni ryhmään vai miten?
    Miten poikien baletti eroaa teidän treeneistä, ja onko poikien tunnit erikseen vai yhdessä? Ja mitä kaikkea tunneilla harjoitellaan?

    Olen itse treenannut erityisesti jalkojen ja nilkkojen lihaksia ja niveliä. Paljon pitäisi treenata ja miten?

    Muutin kaupunkiin pari vuotta sitten, ja asun yksin tilavassa vuokrakämpässä. Kaapin liukuovet on peilejä ja kämpän seinällä on balettitangosta käyvä tukeva kaide. Olen katsonut balettivideoita ja treenannut kämpillä niiden mukaan. (balettikouluihin en ole vielä viitsinyt hakea). Oikeiden balettivaatteiden puutteessa olen soveltanut omilla ihonmyötäisillä kamoilla: mustat jumppatossut, mustat "bokserimalliset" uikkarit ja musta elastinen toppi. Nämä kuitenkin tuskin kelpaa balettitunnille? Siksi haluaisin hankkia oikeat varusteet (poikien balettitossut, poikien leotard http://tinyurl.com/c2fdf73 tai http://tinyurl.com/cld2uz3 ), mistä näitä voisi löytää, ja käyttääkö pojat muita kamoja?
    Ja vielä lopuksi, haluan kovasti oppia tanssimaan kärkitossuilla. Tiedän, että se on todella vaativaa minun ikäiselle, ja vielä pojalle, mutta tahdon silti. Olen 168 cm pitkä, painan 63 kg, kendännumero 40. Mitkä olisi minulle sopivat kärkitossut, ja pystyisinkö tanssimaan niillä, jos treenaan tosi kovasti?

    Kiitos etukäteen ja anteeksi vaivannäöstä! :)

    VastaaPoista
  7. Hei Jonni!

    Kyllä, myös sinulla on täydet mahdollisuudet tanssiin, kuten on kaikilla. Suosittelenkin, että etsit mahdollisimman pian lähimmän balettikoulun ja soitat sinne, voit mahdollisesti päästä aloittamaan jo tammikuussa.
    Koska olet kuitenkin aikuinen, uskon että voit aloittaa aikuisbaletissa. Tosin tämä vaihtelee balettikouluittain, mutta sen voin sanoa, ettei sinua laiteta alkuun mihinkään tasoryhmään. Niihin vaaditaan aina tason mukaiset taidot.
    Tanssitunneilla joissa käyn, ei ole poikia mukana, mutta uskon, että pääosin pojat ja tytöt tanssivat samoissa ryhmissä. Toki on poikkeuksia, esimerkiksi Oopperan balettikoulussa on ryhmiä pelkästään pojille.
    Poikien balettitunnit eroavat siten tyttöjen tunneista, että heillä ei ole kärkitreenejä, ja myös ns. voimallisempi harjoittelu (hypyt ym) tulevat kuvioihin, samoin myös partneeraus (pas de deux -työskentely). Mutta samat liikkeet ovat molemmilla, eli pliét, battementit, piruetit, adagiot ja allegrot. Aivan alkuun opetellaan tietenkin ihan baletin alkeet, alkaen asennoista.

    En hirveästi suosittelisi sinulle itsekseen treenaamista, etenkin kun et ole vielä käynyt tunnilla. Siinä on varsin suuri vaara loukkaantumiseen, sekä omaksuu herkästi tekemään liikkeet väärin. Joten kannattaa oikeasti mennä mahdollisimman pian tunneille - sitten kun tiedät miten mitkäkin liikkeet suoritetaan, voit paremmin harjoitella itseksesi. Tämä ihan omaksi parhaaksesi.
    Jos harjoittelun himo on niin suuri, voit harjoitella esim. demi-pliétä kuudennessa asennossa (parallel, eli jalat vierekkäin normaalissa asennossa, varpaat osoittaa nenäsi suuntaan). Mikä äärimmäisen tärkeää, voit harjoittaa lihaksistoa, etenkin keskivartalon syviä lihaksia. Vahva ja voimakas keho takaa kevyen liikkeet ja korkeat hypyt.
    Itseharjoittelussa mm. aukikierrossa on äärettömän tärkeää luonnollisen aukikierron ylläpito, nimittäin aukikiertoa ei saa pakottaa yhtään, silloin polvet ja nilkat kuormittuvat kohtuuttomasti.

    Harmi juttu, että pojille on huonommin tanssivarusteita kaupan kuin naisille. Piruetti taitaa olla Suomen johtavin putiikki miesten tanssivarusteiden saralla: http://piruetti.workspace6.smilehouse.com/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=399 mutta myös Footlightista löytyy jotain: http://kauppa.footlight.fi/
    Perinteisesti miesten balettivaatetukseen kuuluu trikoot, vartalonmyötäinen t-paita tai toppi sekä sukat ja pehmeät balettitossut. Ihan alkuun riittää kuitenkin t-paita, joustavat urheilushortsit tai -housut tai esim. trikoohousut sekä vaikka jarrusukat. Jumppatossut voivat käydä maks. parille ekalle kerralle, sillä ne eivät kuitenkaan tue ja myötää jalkaa niinkään hyvin kuin pehmeät tossut tukevat.

    Kärkitossut taitavat olla jokaisen balettitanssijan unelma! Mutta valitettavasti vain naiset tanssivat kärjillä, ei miehet. Joskus harvoin saattaa olla joitain hupitanssinumeroita, joissa miehet ovat pukeutuneet tutuihin ja kärkitossuihin, mutta muulloin valitettavasti eivät miehet tanssi kärjillä. Baletissa miesten rooli on vahvasti partneerauksessa, tukemassa naista. Enkä suosittele, että hankit kärkitossut, koska ohjaamaton kärkitossujen käyttö voi johtaa melko vakaviinkin vammoihin venähdyksistä repeämiin ja jopa murtumiin saakka.
    Totta kai voit ostaa esim. koristeeksi tossut - monet tekevät niin. Mutta oman terveytesi vuoksi en suosittele kokeilemaan omin päin.
    Tytöilläkin kärkitossujen hankinta on vakavaa puuhaa, sillä ennen kuin kärjille siirrytään, täytyy perustaitojen olla vahvat, sillä kärjillä tehtävät liikkeet ovat huomattavasti hankalampia kuin pehmeillä tehtäessä.
    Lisäksi kärkitossuja valmistavia merkkejä on parikymmentä, ja kun jokaiselta merkiltä tulee useita malleja, ja jokaisesta mallista on eri kokoja, leveyksiä ja vahvuuksia tossuista, niin kärkimetsä on sankka.

    Kannattaa selailla tuolta kohdista "Tanssitunnit", "kunto ja hyvinvointi" sekä "Puvut ja tarvikkeet", löydät sieltä mahdollista lisätietoa.
    Eikä mitään anteeksipyytelyä, mielelläni minä autan :)

    -Chandra

    VastaaPoista
  8. Moi! Olen 13v. ja haluaisin aloittaa baletin ja haluaisin mahdollisimman nopeasti kärkkärit, mutta en tiedä mihin ryhmään voisin mennä. Minusta minulla on aikas vahvat nilkat, mutta silti. En ole oikein varma mihin tasoon voisin mennä enkä mielelläni haluaisi mennä 7v. ryhmään.Pitäisikö minun käydä kysymässä joltain opettajalta että mihin tasoon voisin mennä?
    Niin ja miten voisin treenata nilkkoja ja jalkoja parhaiten? Kiitos vastauksista jo etu käteen.

    VastaaPoista
  9. Hei Anonyymi,

    Paras keino on mennä balettikoululle ja kysyä opettajalta. Jotkut koulut järjestävät myös teini-ikäisille alkeisryhmiä, jolloin ei lapset ja teinit tanssi samoissa alkeisryhmissä. Olet kuitenkin hieman liian nuori aikuisbalettiin.

    Älä kiirehdi kärkitossuihin, saat niistä ihan tarpeeksesi. Ymmärrän kyllä kuitenkin täysin haaveesi, samaa minäkin toivoin!
    Olet juuri sen ikäinen, jolloin tanssija yleensä aloittelee kärkitreeniä, mutta jotta se toteutuisi, pitää taustalla olla useampi vuosi aktiivitanssia. Nilkat voivat tuntua vahvoilta, mutta usko pois, kärkitreenissä sitä huomaa, kuinka kaikki luulot karisevat melko haipakkaa!
    Kuitenkin opettajasi on todennäköisesti ainoa oikea henkilö sanomaa, milloin olet valmis kärjille.

    Nilkkaa ja jalkoja voi helposti harjoittaa jumppakuminauhan avulla seuraavalla keinolla.
    Istu lattialle selkä suorana ja jalat suorana. Ota jumppakuminauha, ja aseta se niin, että pidät käsissäsi sen päitä ja taitoskohta menee suunnilleen päkiäsi kohdalla. Nilkkasi on ensin fleksissä, eli varpaat osoittavat kattoon, ja pelkästään nilkan lihaksia käyttäen suorista nilkka. Katso kohdasta 02:02 eteenpäin seuraavasta videosta:
    http://www.youtube.com/watch?v=p_ruhx9Xu0k

    Nyt onkin hyvä aika aloittaa tanssitunnit, kauden alussa.
    Ota rohkeasti yhteyttä lähimpään kouluun ja kysäise, mitä opettaja sinulle suosittelee.

    Good luck!
    -Chandra

    VastaaPoista
  10. Hei!
    Pidän paljon blogistasi ja olen itsekin hyvin kiinnostunut baletista. Olen 16-vuotias tyttö ja olen harrastanut kilpatanssia yli seitsemän vuotta. Nyt olen aloittamassa myös balettitunneilla käymisen. Auttaako aijempi tanssitausta myös baletissa? Ainakin tiedän, millaista kova treenaaminen päivittäin on :D Vaikuttaako pituus balettiin? Itse olen nimittäin aika lyhyt, mutta kuitenkin laihanpuoleinen. Olen miettinyt usein, että vaikuttavatko pituus tai ikä jotenkin merkittävästi siihen, voiko balettia harrastaa tai voiko siinä kehittyä. Entä minkälaiset vaatteet tarvitaan balettitunneille? Bodyja minulla on omasta takaa jo kaapissa, että jos sellaisessa tunnille voisi ilmaantua?
    Kiitos jos vastaat ja tsemppiä sinulle! :)

    VastaaPoista
  11. Hei EsraDilara,

    Aikaisempi tanssikokemus auttaa kyllä baletin oppimiseen, vaikkakin baletti poikkeaa vakioista ja lattareista huomattavasti, ja myös baletissa tarvittavat lihakset kehittyvät vain tunneilla. Mutta kilpatanssitaustasi takia sinulla on varmasti hyvä rytmitaju, joka on ehdoton edellytys.

    Pituus ei ole harrastajalle este eikä sen puoleen ikäkään. Tietenkin jos halajat ammattilaiseksi, silloin iän puolesta treenaaminen olisi pitänyt aloittaa mahdollisimman nuorena, mieluiten viimeistään 10 vuoden paikkeilla, mutta ikä ei estä baletin harrastamista; aikuisbalettitunnit ovat kysyttyjä, ja olen nähnyt aikuisbaletin tunneilla hieman "vanhempaakin" porukkaa.
    Kuten mainitsin, pituus ei ole este muuten kuin ammattitasolla, jossa sopivan partnerin löytyminen voi olla hankalampaa, jos on poikkeuksellisen pitkä tai vastaavasti hyvin lyhyt (esim. nippa nappa 150 cm). Kärjillä pituutta tulee helposti se 10 cm lisää, ja jos nainen on huomattavan pitkä muutenkin, ei välttämättä sopivaa partneria löydy ihan helposti.
    Olen itsekin pienikokoinen, pituutta rapiat 154 cm, eikä pituuteni ole estänyt baletissa. Itse asiassa kun aloittelin balettia, silloinen opettajani sanoi mulla olevan balettia varten hyvä kroppa, koska olin pieni (enkä nyt puhu mistään laihuudesta, vaan nimenomaan pituudesta ja sopusuhtaisuudesta). Lisäksi käytännössä olen havainnut, että pitkillä tanssijoilla voi olla ongelmia koordinaation ja notkeuden suhteen, mutta tämä ei tietenkään koske kaikkia.
    On olemassa fyysisiä piirteitä, jotka saattavat estää baletissa pitkälle kehittymisen, esimerkiksi fyysiset (syntyperäiset) virheasennot, jotkin fysiikkaan vaikuttavat sairaudet sekä tietysti loukkaantumiset pahimmillaan. Olen kuullut paljon, kuinka opettajat ovat sanoneet oppilailleen, ettei näistä tule koskaan ammattilaista, koska yhdellä ei ole tarpeeksi korkea nilkan kaari, toisella on lyhyt kaula ja isohko pää ja kolmas ei ole tarpeeksi siropiirteinen. Nämä ovat aika kärjistettyjä esimerkkejä ja perustuvat ammattitanssijoiden kertomuksiin (mm. Maria Kotchetkova).
    Joka tapauksessa baletin suhteen on tärkeintä oman kehon hallinta, ja se kehittyy vain harjoituksen kautta.

    Tuohon ikäkysymykseen sanon, että on henkilökohtaista. Selvitä itsellesi, haluatko pitää baletin harrastuksena vai haluatko siitä jotain muutakin. Olet nuori, joten hyvällä ja tehokkaalla treenillä voit kehittyä suhteellisen pitkällekin.
    Nyrkkisääntönä voi pitää, että Suomessa ammattitanssijan opinnot ovat toisen asteen sekä kolmannen asteen opintoja (esim. ammattikorkeakoulu).
    Mutta myöhemmällä iällä voi aloittaa ja myös kehittyä. Itse aloitin balettiopinnot käytännössä tyhjästä 22-vuotiaana (toki tanssitaustaa multa löytyi lapsena hieman baletista ja nykäristä, ja teini-ikäisenä vakioista ja lattareista). Mä kehityin baletissa todella nopeasti, ja nyt aloittelen baletin peruskoulutuksen balettiluokalla 7-8. Haaveilin pitempään ammattilaisen urasta opettajana, mutta polvivamma sitten romutti sen haaveen.
    Mutta selvitä itsellesi, mitä haluat baletilta.

    Pukukoodi balettitunnille on leotardi (voi usein olla ryhmäkoodilla, mutta itse en ole koskaan käyttänyt ryhmäkoodin mukaista puvustusta), trikoot sekä hame tai shortsit, yleisimmin hame. Tossuiksi tarvitse pehmeät balettitossut. Tärkeintä pukeutumisessa on, että vaatteet ovat ihonmyötäiset ja sallivat kaikki liikkeet. Näin myös opettaja pystyy huomaamaan liikkeesi ja mahdolliset virheelliset asennot ym.

    Tsemppiä sulle balettiopintoihin!

    -Chandra

    VastaaPoista
  12. Moi!
    Olen 13 v tyttö ja harrastin balettia 3 vuotiaasta 8 vuotiaaseen. Lopetin sen juuri kun olin saamassa kärkitossut, ja aloitin heti seuraavana vuonna street ja show tanssin. Nyt olen harrastanut showta 3 vuotta, mutta minulla on kauhea hinku aloittaa baletti uudestaan! Olisiko mitenkään mahdollista, että pääsisin hieman edistyneisiimpiin, kun kuitenkin olin jo aika pitkällä silloin! Ja nilkat ovat vahvat koska olen melkein koko ikäni harrastanut, vaikka en balettia pelkästään. Olisin tosi iloinen jos voisin ''jatkaa'' taas balettia!
    Kiitos paljon jos vastaat, vaikka olenkin tosi myöhässä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa ano,

      Tuota sun täytyy kysyä opettajaltasi, sillä minä en voi asiaan vaikuttaa. Toki näin nopsaan maalaisjärjellä ajateltuna sinua tuskin laitetaan ihan alkeisryhmään, koska sinulla todennäköisesti on alkeet hallussa.
      Kerroit, että olit juuri saamassa kärkitossut kun lopetit baletin, mutta siitä on kolmisen (?) vuotta nyt. Nilkan lihaksisto on niin pikkuhienoa, että jos niitä ei vahvista käyttämällä - eli siis baletissa - ei niitä saa tarpeeksi vahvaksi muuten. Toki sinulla voi olla suht. vahvat nilkat tanssin ansiosta, mutta kärkkäreitä ajatellen vain itse treeni vahvistaa niitä.

      Kysäise opettajalta balettihaaveistasi ja myös mahdollisesta ryhmäytyksestä. Äläkä turhaan huolehdi "myöhästymisestä", sillä olet todella nuori ja sulla on jo taustalla ihan hyvin tanssittuja balettivuosia. Balettia voi tavallaan verrata pyramidiin, jossa alkeet ovat pyramidin pohja: kun alkeet on opittu hyvin, pienellä kertaamisella pääset rakentamaan sen pohjan päälle lisää.
      Tsemppiä sulle :)

      Poista

Kommentoi, vaikuta ja ilahduta